Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 6)

må jo nesten "abonere" på denne tråden, siden det er så mange fine bilder

og det blir spennende å se om eksperimentet fungerer.
Blir veldig spennende å følge ditt eksperiment!
Men er ikke dette også sånt middel de selger for at folk skal kunne ha i fisk samme dag de setter opp karet? Det ville jo i så fall være riv ruskende...

Men veldig bra hvis man faktisk får tak i middel som kan forkorte innkjøringa
Lisbeth
Blir veldig spennende å følge ditt eksperiment! Men er ikke dette også sånt middel de selger for at folk skal kunne ha i fisk samme dag de setter opp karet? Det ville jo i så fall være riv ruskende... Men veldig bra hvis man faktisk får tak i middel som kan [I]forkorte [/I]innkjøringa :)

Det står ikke lovet noe sted at man kan ha i fisk samme dag, nei. Ikke på dette produktet. Mange andre lover det, men ikke dette Gir det litt mere troverdighet da Har ikke bruksanv. foran meg nå, men utifra hva jeg husker, står det ikke lovet noe sted hvor lang tid dette tar, men at "man skal måle nitritt i dagene etter at "kuren" er ferdig, og at karet er klart for fisk når nitritten går ned til null". Høres ut som helt riktig fremgangsmåte ifht det vi er vant til, med andre ord.

Det står i bruksanvisningen at det er to ulike bruksområder og metoder, avhengig av om det er et splitter nytt kar eller et eksisterende kar med fisk:
en for å kvikke opp en svekket men likevel eksisterende filterbakteriekultur (f.eks. etter medisinering eller noe),
og en annen metode for å starte alt fra scratch i et nytt akvarium uten fisk.

Det stod understreket i bruksanvisningen noe sånt som at "OBS! Denne metoden er kun for nyoppstarting av akvarier" når det gjaldt de hvite tablettene.
Jeg tror det var noe med at kun ampullen skulle brukes i det ene tilfellet (kvikke opp en svekket kultur), og ampull + tabletter i det andre tilfellet (starte et helt nytt akvarium fra scratch).

Altså to metoder for to ulike tilfeller. Det som står i vareteksten på Aquaristikshop.de ang. produktet, tyder på at de hvite tablettene er det som gir ammoniakk (som i sin tur setter i gang den nitritt-delen), mens ampullen er selve bakteriene. Viktig å ikke stappe ammoniakk-tabletter i filteret om det er fisk i karet altså...

"Article Description:
biobacter is a compound consisting of freeze-dried living bacteria. It is used to start new biological filters, reinstate filters after using medication, and for the impovement of nitrification in existing aquaria.
Biobacter contains one glass tube with bacteria and container of nutrient tablets for the bacteria.
"
Etter hva du skriver over syns jeg faktisk produktet høres veldig lovende ut! La oss krysse fingre for at det fungerer. Veldig bra at du tar på deg jobben med å teste dette ut. Kanskje en artikkel om produktet når testinga er ferdig?
I kveld ble den siste Biobacter-tabletten tilført i 98 literen som står til "kunstig" innkjøring. De andre to la jeg i filtertønna (løftet på den hvite vatten øverst og lempet tabletten nedi til substratkulene). Men i kveld orket jeg ikke åpne filteret, så jeg tok istedet av innsugskorgen til filterets innsugsrør, og la tabletten nedi der, og så satte jeg det på igjen. Nå ligger den der og løser seg opp og blir dratt direkte inn i filteret. Mye enklere Det stod i bruksanvisningen at man kunne velge om man ville legge tabletten i akvariet eller i filteret, så det skulle ikke spille noen rolle.

Jeg har ikke orket å ta noen vannverdi-tester av karet i dag, det skal jeg gjøre i morgen. Hadde et lite uhell med venstre-armen her i kveld, den vondeste skulderen, så piffen gikk litt ut av meg der, kan man si.
Hvem var det nå igjen, som jeg snakket om filterskap med? Jeg husker det rett og slett ikke. Men saken var iallefall; hvordan få plass til flest mulig utvendige tønnefiltere på minst mulig gulvareal?
Det løste jeg ved å bygge et høyt og smalt skap til Eheim filterne mine, som skulle klemmes inn mellom to reoler. 3 filtere i høyden, og det bruker bare gulvareal litt større enn et A4 ark

Tenkte jeg skulle dra det frem fra glemselen og blåse støv av disse bildene, kanskje andre får idèer om hvordan skvise inn Eheim filtere på minst mulig plass?

Dette er fra DEL 1 av akvarietråden min, 29. januar 2008.

Her males filterskapet, liggende på gulvet.
[External Image]

Her er det på plass mellom to reoler med filtere i.
[External Image]
85 liter betta channoides
Dette er 85 literen jeg har Betta channoides paret mitt i, samt 12 små Corydoras venezuelanus.

Her har jeg altså planer om å luke i dag. Som man ser har de lange stilkplantene (H. zosterifolia) som er plantet bakerst i karet, vokst til overflaten og så brer de seg utover og fremover - hele overflaten er dekket. Dette skyggelegger karet fullstendig, så nå må jeg luke. Ellers visner snart alle andre planter i karet av mangel på lys. Man ser dem knapt i mørket, men det står altså en Rød lotus og en Echinodorus 'Ozelot' der også... Har liksom ikke våget å være nær karet nesten, for jeg vet at Channoides-paret har/har hatt lek og yngel her.

Før og etter bilder tas.
Dette er altså før (før luking). Prøvde å unngå gjenskinn i glasset ved å dra ned rullgardinen, og slå av lysene på karene som står midt i mot i rommet. Det hjalp ikke helt, ser jeg har fått speilgjenskinn av et eller annet hvitt der. Men man ser iallefall hvor mørkt karet er nå.
Bilde av hvordan det ser ut når lyset får slippe til igjen legges ut etterpå.

[External Image]
85 liter etter luking (Betta channoides karet)
Let there be light!

Så ikke snurten av Bettaene under arbeidet med lukinga, så jeg fikk ikke sjansen til å ta noen bilder av dem.

Etter luking 2/12-09
[External Image]
Så flott karet ble Misunner deg de zosterifoliaene, mine blir bare lange slappe stilker så de der har jeg ikke dreisen på gitt. Gjør du noe spesielt med dem?
Ikke noe spesielt med dem, nei. Jeg gjødsler dem knapt engang Siden jeg stadig må dra dem opp for å stusse og så plante toppene på nytt, vil jeg ikke stikke næringstabletter i sanden rundt dem. Da følger det bare med opp den "gjørma" når jeg river opp buketten igjen senere.

Det hender vel en sjelden gang, kanskje en gang i mnd maks, at jeg drypper noen dråper flytende plantegjødsel der. "Kent" er merket, den har jeg kjøpt fra en engelsk nettbutikk i fjor eller noe sånn (en flaske varer jo i flere år her).

H. zosterifolia er nok blant de plantene som jeg av en eller annen grunn "får til" i mine kar. Det er ikke overalt den er like fin, men da dropper jeg å bruke den akkurat der og prøver et annet kar. Det er den metoden jeg bruker når jeg skal finne ut om en plante "funker" her hos meg eller ikke Bare å prøve seg frem og plutselig så får man den til å trives. Går det ikke i noe kar, så hives den. "Vriene" planter gidder jeg ikke bruke tid på å dille med
Kanskje jeg skal forsøke i andre kar da, liker de plantene utrolig godt. Har også opplevd at planter som sturer i et akvarium stortrives i et annet. Må være lysforholdene som gjør det siden vannet er jo ganske likt i karene mine og blåsedand i alle unntatt 54 literen.
Corydoras black yngel
Nå har jeg hatt opptelling på siste kull fra de svarte Corydoras'ene.
Det er 60 yngel i dette kullet.

Egginnsamling skjedde fredag, og de begynte å klekke tirsdag morgen. Utifra hva jeg kunne se i dag, er nå alle klekt. Mange egg mugnet siste natten, for mandag kveld skiftet jeg alt vannet for å få bort sortvannsekstraktet i tide til klekking (som jeg beregnet ville skje fra tirsdag). Så lenge sortvanns-ekstraktet er i vannet, mugner de ikke selv om de er ubefruktet. Men så fort det tas bort, så begynner "mugningen" De var antageligvis ubefruktet, det er ikke uvanlig hos Corydoras sp. Black med mange "blanks".

Jeg har funnet frem 19 literen min fra kottet, og med et tynt, tynt lag sand på ¾ av bunnen var karet omtrent ferdig innredet. Fyllte opp med rent vann fra vanntønnen min. Deretter ble det hentet en dott javamose fra karet med C. adolfoi, og en
stor C. pteriodes flyteplante fra karet med Green Laser corys. Det var det hele. Filteret er en Sera F400, powerhead med stigerør og finporet svamp (yngelsikkert). Godt innkjørt filter, har stått i drift siden i sommer. Skrudde ned vannstrømmen til det laveste, da går det fint å ha det i et såpass lite kar.

Som en gave på innflyttingsfesten fikk yngelen sitt første måltid mat; en liten dæsj med mikroorm. Maten la jeg på den siste fjerdedelen av bunnen i karet der det er glass. Lot det være åpent en flekk, sånn at jeg skal se omtrent hvor mye mat jeg gir og eventuelle rester.

Nå er det bare for yngelen å begynne og spise og vokse Vi får se hvordan det går med dette kullet. Tidligere erfaringer med denne er at svarte Corydoras yngel er skjøre og svakelige. Dødeligheten er høy på dem. Men de som overlever og vokser opp, blir til gjengjeld veldig greie å ha med å gjøre. Spiser alt de får, vokser godt og er livlige.

Det er ikke så mye man ser på bildet, pga reflekser og gjenskinn i glasset, men...
Lampen på akvariet er en Aquatic Nature Spectralux. Tror det er 18 w. Disse standard 19 literne man får kjøpt, har gjerne en plastramme øverst og nederst. På den ene kortsiden av karet har jeg tatt vekk plastrammen, sånn at lampen lar seg skru fast/monteres på den enden. Kjempegrei lampe til små akvarier
[External Image]
Lærer noe nytt hele tiden. Veldig smart yngel oppsett.
Får gjøre slik neste gang jeg også.
Tenkte ikke på sand sist.

Espen
77 C. Black yngel :)
En liten korrigering av hva jeg skrev for et par dager siden

På onsdag, da jeg skulle ha yngelen ut av klekke-tanken, sugde jeg først opp (med pipette) alle mugne egg og tomme eggeskall, for å få bedre oversikt. Disse sprøytet jeg ned i et tomt litersmål jeg hadde ved siden av meg.

Litersmålet med en skvett vann og alle mugne egg og tomme eggeskall stod på gulvet frem til i dag. Jeg hadde ikke giddet å rydde opp. Nå tenkte jeg at jeg skulle ta det og skylle det ut, før jeg sparket til det så alt ble sølt utover gulvet. Og det var jo det vanlige det; egg som hadde klekket i blant alle de mugne. En lur idè å vente med å tømme ut sånt, det er ofte noen etterslengere som klekker tross alt og selv om eggene ikke ser særlig gode ut.

Det var ganske mange yngel i det litersmålet, jeg ble ganske overrasket. Da jeg løftet på litersmålet og kikket nedi, kunne jeg se de små hvite strekene pile i alle retninger og søke dekning i mugghaugene :p
Jeg sugde opp en etter en med pipette og flyttet dem over til 19 literen. Totalt slapp jeg ut 17 yngel til Det var faktisk en nr 18 også, men den tok jeg ikke med da den var misdannet og hadde skjev vinkel på ryggen.

Så antall Corydoras sp. Black yngel i dette kullet er oppgradert til 77 stk!

mona o
Nå har jeg hatt opptelling på siste kull fra de svarte Corydoras'ene. Det er 60 yngel i dette kullet. Egginnsamling skjedde fredag, og de begynte å klekke tirsdag morgen. Utifra hva jeg kunne se i dag, er nå alle klekt.
Det ukjente lille Corydoras yngelet som jeg observerte i 98 literen med C. guapore og C. gracilis, viser seg fremdeles fra tid til annen. Den er altså i live enda, og nå er den for stor til å bli spist iallefall

I dag fikk jeg øye på den da den pilte over en del av trerota i karet. Det var ingen tid til fokusering og fin-innstillinger med kameraet, jeg bare pekte og trykket av. Bildene ble deretter :p Men om man legger godviljen til, så ser man at det er et lite Corydoras yngel, med den typiske kamuflasjedrakten. Jeg får litt "Corydoras adolfoi følelse" når jeg ser på den, og jeg mistenker at det kan være en sånn. Hadde disse nye Corydorasene lagt egg, hadde jeg vel sett flere enn bare èn... tror jeg.
Uansett er det spennende å se hva den vesle krabaten blir når han blir stor!


[External Image]

[External Image]
Bra!
Kjempebra at det ble noen flere C. Blacker da! Blir moro å se hva den andre lille cory-yngelen er også! Det var et flott yngelkar du hadde også!
I kveld har jeg funnet frem artemia-klekkeutstyret mitt, og bestemte meg for å klekke litt levendefôr til de små svarte corydorasene. Eller, de er vel ikke så svarte enda da, hehe
Så kom jeg på at jeg har faktisk en flaske med en helt spesiell type artemia; avskallet artemia men som er beregnet til å klekkes likevel. De heter Life A fra Aqua Medic.
Det er et eller annet med prosessen de har fjernet skallene som gjør at denne typen avskallede artemiaegg fremdeles lar seg klekke. Enkelt, så det prøver vi! Jeg har hatt flaska stående lenge, men har ikke brukt den før. Så dette blir spennende å se. Jeg tenkte å veksle mellom mikroorm og levende, nyklekt artemia som fôr til yngelen de første ukene. Og så må jeg pønske ut en skikkelig plan... hvor skal jeg ha dem?? Jeg har ikke plass, rett og slett. Aner ikke hvor de skal vokse opp. Det virker ganske åpenbart at noen må slås sammen. Eller noen må ut...
Jeg forventer ikke at alle skal vokse opp, kanskje ikke engang halvparten (disse svarte er alltid dårlig oppvekstrate på). Men likevel må de ha plass.

Jeg har litt tid på meg enda til å løse kabalen. Foreløbig er ikke yngelen større enn denne bokstaven; I

Eksperiment Biobacter:
Den 98 literen jeg har til innkjøring (prosjektstart 26/11) er jo fisketom, men den er bortbestilt til noen nye Corydoras som jeg venter på. Jeg tok forresten en nitritt-test nettopp i karet, og det var høyt utslag (nest-høyeste på JBL skalaen). Så ting skjer i kjappere tempo enn vanlig der. Jeg får bare fortsette og måle daglig og se når nitritten dropper til null av seg selv.

[External Image]
Det er ikke mye som er søtere enn små Corydoras-yngel som får snusen i noe de liker
Fôret de få dager gamle ynglene i 19 literen med mikroorm i formiddag, og "la" forsiktig mikroormen på den delen av karet som har bar glassbunn. Nå mopper de ørsmå krabatene ivrig rundt i matfatet med sine bittesmå barter De liker iallefall maten som blir servert, det er tydelig. Magene er som kritthvite knappenålshoder, hehe

Jeg har funnet bare 1 død yngel i løpet av disse 3 første dagene av livet deres. Krysser fingrene for at det for en gangs skyld vil være god oppvekst-prosent på et kull av disse svarte Coryene. Det hadde vært hyggelig, og et flott syn når de blir større De første to ukene er den mest sårbare perioden, og ofte er det verste frafallet da. Det er da de som egentlig ikke er "liv laga" faller fra.



C. Black yngel - 4 døgn gamle
Det er morsomt å stelle med små yngel igjen, og se utviklingen deres fra dag til dag omtrent. Jeg kan se at de har vokst på de få dagene som har gått siden klekking.

I den mosedotten jeg hentet til yngelkaret fra karet med C. adolfoi, lå det en hel haug med egg. Jeg så dem da jeg hentet mosen, men orket ikke stå og fikle for å få dem løs da. I tillegg visste jeg hvem som hadde lagt dem, en ung og uerfaren hunn som sannsynligvis var førstegangs-egglegger. Jeg antok at det ikke ville bli mye av disse eggene, liten og uerfaren som hun så ut til å være, og jeg fikk rett. Det var vel et sted mellom 12 og 14 egg i mosen, og i dag har jeg sugd opp minst 10 kritthvite egg som var på vei til å mygle. Det er kanskje 2-3 som var bra, og et par av dem klekket i dag, så jeg. En knøttliten nyklekt yngel med plommesekk på magen suste rundt i et hjørne, og en annen med eggeskallet fremdeles på huet pilte avgårde i mosen. Ser ut som det kanskje kan bli et par C. adolfoi som vokser opp blant de svarte

Jeg inspiserte klekkebeholderen med Life A-artemia i formiddag, men så langt er resultatet stusselige greier. Jeg sugde opp først en pipette, gransket innholdet og så etter liv ved å holde den gjennomsiktige pipetten mot lyset, fant ingenting og tok en ny. Først på den tredje pipetten så jeg EN klekt artemia som "hoppet" rundt inni der. Fant heller ingenting på den fjerde og femte kontroll-pipetten. Det sto i bruksanvisningen at det kunne ta opptil 48 timer å klekke, avhengig av temperaturen, så jeg får se det an til i kveld. Er det ikke noe særlig mer å hente da heller, så tømmer jeg det ut og prøver vanlige artemiaegg.

Jeg tok noen bilder, men de ble fryktelig mørke. Brukte ikke blitz, og batteriet på kameraet flatet ut før jeg fikk tatt noen med blitz. Får gjøre et nytt forsøk senere, når kamerabatteriet er ladet opp.

Man ser tydelig at yngelen hiver innpå mikroorm. Mikroorm er kritthvite, og yngelmagene er runde og kritthvite av innholdet

Corydoras sp. Black yngel, ca 4 døgn gamle.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nydelige bilder.
Utrolig gøy å se så skarpe bilder av de knøttsmå ynglene.

Spennende å se hvordan de vokser opp.

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap