Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 7)

Kunne vært morro om du hadde laga en egen tråd om det, slik at det er lettere å se hva som skjer underveis og kan henvise til det. Andre som skal starte nye kar bør vel også prøve det slik at det er flere som gir sine resultater.
Mvh Per
En god idè, Bustetroll
Kunne samlet det i en tråd, og kanskje andre hadde hatt lyst å prøve og sett hvordan det fungerte med fiskeløs innkjøring på den måten. Så kunne de skrevet i samme tråd og fortalt om sine erfaringer med det produktet.

Jeg skal teste nitritt i det karet senere i dag og se hva resultatet blir.
Eksperimentet ble startet torsdag 26/11, altså 1 uke og 5 dager siden.
Note-to self
Note-to-self:

Jeg tror jeg har kommet på en mulig årsak til den dårlige klekkeprosenten (som ikke kan ha vært på mer enn 1%....:p) på Life A-artemiaeggene jeg prøvde ut.
Vanligvis pleier jeg alltid å tilsette en halv teskje KH+ pulver i klekkebeholderen, for å øke ph. Da har jeg aldri hatt noen problemer. Det glemte jeg å tilsette denne gangen, men nå har jeg satt en ny og denne gangen med både GH+ og KH+ pulver iblandet. Salt sjøvann (som artemia kommer fra) har jo veldig høy ph og gh.

Så får vi se da, om det endrer noe på klekkeresultatene på de spesielle, ferdig avskallede artemiaeggene
Nyttig tips å ta med seg videre, sliter selv med artemiaklekkingen har vanligvis en klekkprosent på 20. Artemiaen min er kjøpt på webzoo og har hørt at andre har godt hell med den, men eg har veldig lav ph i vannet mitt fra spring(har brønn) så det kan jo hvere årsaken. Og tolmodigheten min er lik null med slike ting, men har lært meg at ting ikke kommer fort i fiskeriket men har beggynt å få litt bedre tolmodighet med tiden
Du har mange fine akvarium må jeg si. vakkert å se!

Det må være endel å holde styr på, iallefal mtp stell osv, men du trives vel bare med det

Ett slikt rom er drømmen min å, en dag.. en dag !


Følger med her!
Trond Stegarud
Det må være endel å holde styr på, iallefal mtp stell osv, men du trives vel bare med det :)


Så lenge jeg synes det er overkommelig, og ikke blir et pes, så holder jeg på
Den dagen det blir et ork og jeg gruer meg til å ta fatt på f.eks. vannbytter og ukens vedlikehold e.l., da må jeg selge noen.
Men hittil har jeg bare kost meg med alt sammen, driver og diller med et eller annet inne på akvarierommet så godt som hver dag

Jeg må innrømme at jeg er liiiiiitt tregere om sommeren når det er herlig vær ute... da er jeg ikke like lysten på å gå inn og begynne vannbytter og sånn! Hehe
Eksperiment biobacter!
Jeg er kommet til dag 13 av Eksperiment Biobacter, og nå SKJER det noe!
Hehe

Jeg tok ingen test i går, for jeg kjente på flaskene med nitritt-dråper, og der var det fryktelig lite igjen. Har bestilt nytt sett, men det har ikke kommet enda, og inntil det test-settet er kommet så har jeg ikke mulighet til å teste igjen.

Men i dag bestemte jeg meg for å bruke de siste dråpene i flaskene til å ta en nitritt-test... og se på dette! Nitritten har sunket fra 0,8 til 0,1 på bare noen få dager!
Dag 13 og nitritten er allerede på vei ned. Det er jo kjempebra! Kanskje innkjøringsperioden kan halveres ved å bruke dette? Mot vanlige 4½ til 5 uker, så kanskje 2 til 2½ uke? Det var fryktelig dumt at jeg gikk tom for JBL nitritt-test akkurat nå! Det nytter ikke med Tetra sin test, den viser ikke resultatene detaljert nok.

[External Image]
Nå straffer det seg at jeg aldri har giddet å øve meg med macrolinse-fotografering :p Jeg kan vel telle på èn hånd det antall ganger jeg har hatt det objektivet på kameraet. Syns det er sånt pes å skifte linse, hehe

Så disse yngelbildene får bli litt "eksperimentelle". Jeg må jo bare se å lære meg bruk av denne greia. Men jeg husker ikke nærgrensen denne linsen har. Kan det ha vært... 20 eller 25 cm? Da har jeg i så fall klint kameraet altfor tett opptil glasset, og det er derfor de blir uskarpe. Objektivet heter Canon Macro Lens EF-S 60 mm.

Nå er forresten Corydoras sp. Black yngelen en uke gamle
Man kan se at de begynner å mørke nå, de har fått litt brunfarge

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Hei Mona! Gratulerer med ny tråd! nå kan jeg følge med helt fra "begynnelsen"

Har et lite spørsmål til deg som jeg håper du kan ta deg tid å svare på: Jeg har en gruppe på 8 adolfoi og for noen uker siden oppdaget jeg en liten yngel av samme art. Denne blir større for hver gang jeg ser den i karet, som er med jevne mellomrom. Men nå når jeg ser at den overlever der og vokser har jeg lyst å ta litt hensyn til den i foringa. Pr nå består den hovedsaklig i røde mygg, men også tetra pro og et par typer malletabletter. Har du noen forslag til andre fortyper som ville være bra for denne lille tassen som jeg så gjerne vil at skal bli voksen?
Jeg tror du egentlig bare kan fortsette og fôre med det du gjør. Det har jo funket så langt

Jeg har en gruppe C. adolfoi jeg også, og i deres kar vokser det opp ti-talls med yngel. Jeg tror det må være minst 30, kanskje 40, i ulike størrelser der nå. Og alle sammen har klart seg på det jeg gir til foreldrene De har ikke fått noen form for spesialforpleining. De vokser da selvfølgelig noe saktere enn om jeg hadde pøst på med levendefôr som nyklekt artemia osv, men jeg har ikke hastverk, så det er greit

Jeg bruker å kjøpe Brine Shrimp Sticks fra England (betales via Paypal), og det er noe jeg gir dem relativt ofte (det tørrfôret jeg bruker mest). Et veldig populært fôr, og høyt protein-innhold, så det er bra for yngel.
Ellers går det mye i røde mygglarver, det får de nesten hver dag.
Disse Brine Shrimp Sticksene du bruker, Mona, synes du de er bedre enn Wardley Shrimp Pellets, eller bruker du disse om hverandre? Er på utkikk etter noe annet fòr til coryene for å prøve og se om de liker det, og disse brine shrimp sticksene høres jo lovende ut.
Jeg har faktisk ikke brukt noen Wardley Shrimp pellets på år og dag. Kuttet det ut, rett og slett fordi det var så mange som ikke spiste dem. Merkelig nok. Man leser og hører jo at dette er vanlig å gi Corydoras, men hos meg lå det alltid et tjukt lag matrester igjen (oppbløtte rekesticks) dagen etter i mange av karene. Jeg ble lei av det å måtte slamsuge ut matrester hele tiden, og bare kuttet ut hele greia.

Det går stort sett i JBL Krill flakfôr (støver ikke, herlig!), Brine Shrimp sticks og Earth Worm sticks (begge fra TA Aquaculture i England). Brine Shrimp Sticksene er mest poppis

Men av og til gir jeg også JBL Tabis, og litt andre tabletter av diverse slag. Velger bare en tilfeldig boks fra fôr-boks utvalget
Men jeg blir litt småsprø av hvor ille enkelte tabletter støvlegger hele karet, så jeg merker at jeg unngår mer og mer å bruke dem. JBL Tabis er ekstrem... karet går jo knapt å se gjennom etterpå!
Den første boksen med Sera Viformo tabletter som jeg kjøpte var super, kunne knapt se noe støv i det hele tatt! Men da den var tom og jeg kjøpte neste, støvet de plutselig likevel :p Søren også. Må ha vært spesielt heldig med første boksen da...

Jeg har egentlig litt planer om å gå mer over til flakfôr når det gjelder tørrfôr på boks, siden det ikke støver i det hele tatt. Kanskje jeg da får ned mengden pestsnegler som stooooortrives i kar der det fôres med malletabletter.
Takk for svar, Mona. Da blir jeg å bestille earthworm stickene og brineshrimp sticksene for å prøve Selv er jeg fornøyd med Wardley shrimp pelletsene, men jeg skal følge med ekstra godt fremover og se om maten faktisk forsvinner eller om den blir liggende. Det er tydelig at det mest populære her er røde myggiser her uansett, de forsvinner ekstremt fort i alle kar
Nå har jeg sikkert tatt 100 bilder m/ macrolinse av de svarte, små Corydoras-ynglene, men ingen blir ordentlig bra! Grrr... Men jeg får vel bare fortsette og prøve, og se om jeg får til dette. Ellers kan jeg jo bare selge hele linsa, om jeg ikke greier å bruke den!

Jeg gransker 19 literen med yngel hver dag og sjekker om noen har dødd. Men på denne 8 dagen har det bare vært 2 som har falt fra, merkelig nok. Det skal med andre ord være rundt 75 igjen der.
Jeg bytter ca ¹/³ av vannet hver dag. Det er umulig å slamsuge i et kar med Corydoras yngel, de piler jo rundt overalt eller legger seg på "dumme steder" som rett foran slangemunningen (jeg bruker i så fall luftslange til slamsuging i et kar med bare yngel). Det ender alltid galt og yngel havner i bøtta, og blant rusk og rask er de ikke lette å få øye på. De som overlever turen gjennom slangen er lynkjappe, så det er heller ikke lett å få dem ut av bøtta og ned i karet igjen....
Nå er det ikke så mye rusk og rask i dette karet, siden det er nyoppsatt, men matrester er det risiko for at det er der, og det bekymrer meg litt. Slamsuging av matrester i yngelkar med Corydoras er nesten umulig før yngelen når en viss størrelse.

Lurer på om jeg rett og slett må slamsuge ut sanden (det ble lagt et veldig tynt lag på bare ¾ deler av bunnen) og legge ned ny og renvasket sand etterhvert.
Vi får se hva jeg gjør.

Dagens elendige bilder tatt med macro.

[External Image]

En liten pestsnegle tok turen forbi når bildet ble tatt. Sammenligningsgrunnlag Så små er yngelen!
Pestsnegler er satt ned i yngelkaret med vilje, for de spiser matrester og er fine rengjøringsarbeidere i yngelkar, faktisk!
[External Image]

[External Image]

Takk for svar Får jo litt lyst å prøve disse brine shrimp sticksene jeg også, men jeg tolker det sånn at de ikke er å få tak i i Norge? Jeg kan ikke med slike paypal-greier og slikt så jeg handler bare i Norge. Tips til annet lignende for som jeg kan få tak i her innenlands?

Jeg tror forresten at det som fikk mine til å leke var at jeg økte gh, slik du har skrevet i artikkelen om oppdrett av adolfoi. Har lest denne artikkelen mange ganger og prøvd meg litt frem, jeg tror det kan stemme at yngelen er laget i en tiden da jeg hadde gh på 4-5 i stedefor vanlige 1-2 for en to ukers periode. Morsomt å teste ut slike ting og faktisk få resultater Men har også sett slik "vrimling" på glasset lenge etter jeg sluttet å gjøre noe med gh'en.
Jeg kjøper de Brine Shrimp Sticksene fra England fordi jeg ikke vet om noen butikker i Norge som selger akkurat disse.

Paypal er det ingen grunn til å engste seg for å bruke. De er nok den sikreste metoden å bruke når man betaler for varer fra utlandet. Bruk kredittkort og ikke bankkort, registrer deg på PayPal og handle i vei Det er nesten umulig å komme utenom etter min mening, jeg handler fra utlandske butikker hele tiden. Ingen fare med Paypal, for dem du handler av, ser aldri kortnummeret ditt en gang. Det er skjult og sikkert hos Paypal.
PayPal er altså en "mellommann", og formidler på en trygg og sikker måte betaling fra kjøper til selger for varer og tjenester.

PayPal er verdenskjent og hadde ikke hatt sitt gode rykte om det var noe tull
Blå tigerreker i posten
I dag har jeg fått Blå tiger-reker i posten! Åh gurimalla, så fiiine de rekene er!

Jeg hadde dem en gang tidligere, men mistet alle av ukjent grunn. Da var det imidlertid i et relativt nystartet kar og i et mye mindre kar.

Nå har jeg over tid fjernet alle CRS rekene som gikk i denne 85 literen, for jeg planla altså å innføre en ny dvergreke-art. Og da den siste CRS'en endelig var fanget inn og borte fra karet (Corydoras reynoldsi holder til der), kunne jeg endelig bestille Blå Tigerreker hos Michael Dette har jeg gledet meg til lenge!
Alle rekene var i fin form og i live etter to dager i postgangen (de ble sendt mandag m/heatpack).

Holder på med akklimatiseringen av dem enda. Her er noen bilder knipset nå nettopp.

Her er de alle sammen i akklimatiseringsboksen.
[External Image]

Close-up, utdrag fra det øverste bildet. Reka ses her skrått nedenfra.
[External Image]

Som man ser har de ekte blå tiger-rekene "blonde" øyne som det kalles.
[External Image]
Å misunner deg disse rekene, de er bare råfine. Jeg prøvde meg på dem i kuhliilandsbyen, men de døde i løpet av få timer. Mistenker at bambuspinnene forgiftet vannet. Jeg kjøpte også fra Michael, de med lyse øyne. Lekre altså!
Du er nok inne på noe der, Lisbeth.

På tv for noen dager siden, var det en fyr som var i jungelen, milevis fra folk. Han sa at for å sjekke om et vann, en bekk e.l, var trygg å drikke fra så skulle man sjekke etter ferskvannsreker der. Reker er det første som forsvinner ved selv den minste forurensning, sa han.
Jeg tror faktisk på det. Det er sannsynligvis massevis av ting vi ikke er i stand til å måle med våre vanlige vannverdi-tester for akvariebruk, som er giftig for reker.

Da mine forrige Blå tigerreker døde, falt de fra en etter en over noen uker. Tror det tok fire uker fra innsetting før alle var borte. Selvfølgelig kunne jeg ikke finne noe som helst galt med vannet med testene. Men noe var det.
Tips fra Michael er alltid å vente flere måneder med å introdusere reker (iallefall de litt mer delikate typene) i et nyoppsatt akvarium, sånn at det er 100% sikkert bra vannkvalitet og karet er kommet i balanse. Det rådet akter jeg å følge, og kommer til å passe på det i fremtiden. Kirsebærreker tåler vel hva som helst nesten så de er kanskje unntaket fra den regelen, men når det kommer til alle de andre nydelige farge-sortene av dvergreker, må man altså være mye mer forsiktig.

Neste reke-art jeg ønsker meg er jeg ikke helt sikker på. Jeg liker Blue Pearl, så det er en kandidat, men jeg liker de som er helt svarte også. Husker ikke hva de helsvarte het igjen akkurat nå. Men det hadde vært noe, å ha en stor koloni med sånne.
Det tar imidlertid litt tid her hos meg å få gjort plass til en ny koloni med en ny reke-art. Grunnen til det er selvsagt at det er enten kirsebærreker eller CRS reker i veldig mange av karene fra før, og de må jo fanges inn og fjernes først. Selv om man tar ut alle man ser èn kveld, kan du banne på at neste dag så yrer det rundt der fremdeles :p Så det å luke dem ut er en lang prosess. Med mindre man tømmer karet totalt da, alt unntatt bunnlaget.

Eksperimenterte litt mer med macrolinsa. Det er jo feigt å gjøre det jeg hadde så sinnsykt lyst å gjøre tidligere i dag; røske den av kameraet og gjemme den vekk i kamerabagen, sånn som den har ligget i et par år nesten.

Noen nye bilder av rekene først, tatt etter at de slapp ut i karet. Så kommer fiskebilder etterpå.
Det blir altså litt bildespamming her i kveld, men jeg håper det er greit å ta en sånn "intensiv bilde-kveld"

[External Image]

[External Image]

[External Image]
[QUOTE=mona o]Nå har jeg sikkert tatt 100 bilder m/ macrolinse av de svarte, små Corydoras-ynglene, men ingen blir ordentlig bra! Grrr... Men jeg får vel bare fortsette og prøve, og se om jeg får til dette. Ellers kan jeg jo bare selge hele linsa, om jeg ikke greier å bruke den!


Kjøper'n jeg

Atle
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap