Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 8)

mona o
Du er nok inne på noe der, Lisbeth. På tv for noen dager siden, var det en fyr som var i jungelen, milevis fra folk. Han sa at for å sjekke om et vann, en bekk e.l, var trygg å drikke fra så skulle man sjekke etter ferskvannsreker der. Reker er det første som forsvinner ved selv den minste forurensning, sa han. Jeg tror faktisk på det. Det er sannsynligvis massevis av ting vi ikke er i stand til å måle med våre vanlige vannverdi-tester for akvariebruk, som er giftig for reker.


Bear (egentlig Edward Michael, har fått kallenavnet "bear") Grylls på Discovery Channel i programmet "Mann mot natur", Man vs Wild på engelske kanaler Så tilfeldigvis den episoden her om dagen jeg også! Ganske mye å lære, men de delene hvor han alltid finner "noe" å spise så ser jeg vekk...

Han fant jo en reke, som han tok på rappen, og da nevnte han det du sa. Utrolig hvordan/at han i det hele tatt fikk øye på den reka og tok den så langt nede. Stemmer nok det han sier om vannet.

De rekene du har fått var utrolig fine! Helt vanvittig nydelige! Vil ha...
Mathias Kippenbroeck
De rekene du har fått var utrolig fine! Helt vanvittig nydelige! :) Vil ha...

De skal ikke spises, hehe (stemmer at det var Bear Grylls)

[External Image]

Vet ikke hva det er med disse blå, jeg er ikke spesielt glad i blått generelt, f.eks. ikke blå fisk egentlig. Men disse blå tiger-rekene er usedvanlig fine, det er en helt utrolig pen blåfarge! Skjønnheter (om sånt kan sies om en reke da, med stankelbein og følehorn, hehe)

Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet og håpe de trives, at forholdene ligger til rette og at de så i sin tur yngler
De var utrolig opptatte med å plukke, plukke og plukke på alt av inventar i karet i kveld. Nesten frenetiske i pellingen sin, har ikke sett på maken blant reker.
Tydelig at det ikke har vært noen reker der på en stund (kun en enslig CRS de siste ukene), så alle de mikroskopiske godsakene reker liker å plukke i seg, er tilstede i bøtter og spann, og alger også. Ingen har vært der før dem og spist det opp

Et rekebilde til i kveld, så gir jeg meg, jeg lover! :p

[External Image]
Mer eksperimentering med macro 60 mm linsen.

Corydoras Green Laser (de to øverste)
og Corydoras venezuelanus (nederst).

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Fant det her på Youtube. I slutten av del 2 og starten av del 3 Spennende og litt morsom episode!

Uannset.. Utrolig fine reker du har, og det samme med venezuelanusene. Søte og små
Flotte bilder! Det ser da ut som du har fått til makrolinsa likevel
Eksperiment Biobacter
På tide med oppdatering i Eksperiment Biobacter!

Det er torsdag og nå 2 uker er gått siden jeg startet den fiskeløse innkjøringen av karet med hjelp av Aqua Medic Biobacter.
Og se på bildet av dagens nitritt-test! Det er bare to uker, og den er snart null! Resultetet i dag viser bare 0,025 i nitritt. De to siste fargeresultatene på JBLs testkart er vanskelige å skille, men når jeg ser på fargen fra siden av glasset så er det ikke helt, helt null enda.

Dette har jo bare tatt halve tiden av innkjøringen! Yippi! Endelig et produkt som virker, og som ikke lover gull og grønne skoger Dette er ikke noe "fisk i karet i morra" produkt, men det kjører hele løpet med ammoniakk og nitritt på ca to uker. Jeg regner med at nitritt vil være null om en dag eller to.

2 uker greier de fleste av oss å vente på å få et fiks ferdig, skikkelig innkjørt kar, fremfor 4 - 5 uker!

[External Image]
Heisann!

ser du skyter litt med Canon Macro Lens EF-S 60 mm.
Megen fint objetiv dette, som tegner skarpt, iallefall fra blender 5,6 og opp.

Ser de første bildene dine at du sliter litt med det tekniske, men de siste bildene dine her er jo kjempe bra. Hvor mye etterbehandler du?
speilrefleksen leverer jo bilder som er ment får etterbehandling, men det vet du sikkert hehe

ser du skyter med iso 400 på endel, prøv mindre, 200 eller 100 hvis du har nok lys eller en blits.

Jeg pleier faktisk bare å ta bilder uten noen manuelle forhåndsinnstillinger.
Synd og skam egentlig, når man har et sånt bra kamera burde man lært seg alle finessene og bruken av det skikkelig... :p Men det jeg gjør, er bare å slå det på og ta bildet.
Jeg tenker alltid at "jeg må sette meg inn i det og lese bruksanvisningen og lære det...." men det blir alltid forskjøvet til "tar det neste uke eller noe..."
Jeg vet ikke engang hvordan jeg justerer ISO!

Jeg etterbehandler alle bilder i Photoshop, som oftest består det av beskjæring, krymping for å kunne lastes opp her, og evt noen justeringer av kontraster og til slutt kanskje jeg kjører det gjennom Neat Image for å fjerne kornete bakgrunn e.l.
Det hender jeg fjerner en pestsnegle eller to manuelt også, hvis det uheldigvis sitter en på glasset rett over hodet på mitt fiskemotiv. Det kan ødelegge et ellers godt bilde, så takk og lov for Adobe :p

PS! Har du et tips om noen nettsider som forklarer bruken og innstillinger på Canon EOS kameraene på en idiotsikker måte, så kom med det!
Synes de siste bildene dine holder ett høyt nivå altså

Nå er canon kameraene veldig lette å sette seg inn i, feks nikon er endel værre. Noen nett sider hvor ting forklares kan jeg ikke på stående fot, men søk på hvordan blender & lukker fungerer, sett deg inn i det, da begynner du skjønne litt mer

eller sett den på M, å rett å slett prøv deg frem, da stiller du blender (f/) og lukker (feks 1/100). Du vet sikkert at lukker er hvor kjapt speilet holdes oppe, jo lengre det er oppe, jo mer lys kommer inn. jo kjappere lukker, jo mer fryser du bevegelser. blender tallet bestemmer dybeskarphet, stor blender (lavt tall) er meget begrenset skarphetspunkt, liten dybdeskarphet. men liten blender (stort tall) gir mye mer dypdeskarphet.

nå ble dette kanskje mer forvirrende enn til hjelp da men. bare å si ifra hvis jeg skal ta vekk innlegget, har jo ikke så mye med akvarium å gjøre. hehe

denne forklarer sikkert litt:

http://tinylittlepieces.com/blog/?p=52
Nei, nei, jeg tar da ikke vekk sånne verdifulle innlegg! Takk for at du forklarer meg det der, det er jo kjempenyttig å ha det stående her i tråden sånn at jeg kan lese det om igjen og "fordøye" det flere ganger Hehe, må det for å forstå disse fotogreiene.

Jeg har en Manuell innstilling på kameraet mitt. Nå husker jeg ikke engang hvordan jeg fikk til å stille det inn (det er lenge siden) men det står nå dette på displayet:
1/13 F5.6 ISO 400.
Ingen blitz. Hele vitsen med å bruke manuell innstilling for meg er å finne en måte å ta gode akvariefisk-bilder uten å måtte bruke blitz, for den gjør noe med fargene. Fargene blir som oftest ok, men ofte blir de jo helt fordreide også. Det kommer nok av at fiskene har den huden de har, ofte er de jo skjelldekte (unntatt maller o.l.). Men blitz mot fiskeskjell er altså ikke alltid så vellykket.

Jeg tok noen bilder med lavere ISO enn 400, gikk ned til 200, det var ikke noe særlig. Det ble for mørke bilder. Så hevet jeg ISO til 800, og de bildene så veldig bra ut bakpå kameraet, men jeg har ikke sett på dem på pc'en enda.
Så eksperimenteringen er i gang

Skal se om det blir noe å legge ut her senere.
mona o
Et rekebilde til i kveld, så gir jeg meg, jeg lover! :p


Hallo?!

Ok, så lenge det er kun for den kvelden er det greit. Men du kan gjerne vise litt meir rekebilder men også av karet for de Blå Tigrene. Har du målt noen vannverdier?

Blå Tiger er egentlig ganske enkle reker i forhold til Red Bee. Temperaturen er ikke så kritisk, det fungerer det meste mellom 18 og 25 grader. PH hadde eg suksess fra 6,4 til 7,5.

Krysser fingrene at du får de til å etablere seg hos deg nå.

Mvh
Micha
Hei Mona

Ville bare si takk for støtten fra deg. Trenger ikke utdype det mer her, da du selv vet hva jeg viser til

Klemz fra Loffa
Starter du en egen tråd om prosjekt kortere innkjøring av akvarie? Dette vil jo være en veldig nyttig tråd å vise til når man skal hjelpe nybegynnerne
2 uker er jo en meget behagelig kort ventetid på å sette inn fisk. Såpass tid trenger man jo uansett på å innrede karet klart
mona o
Nei, nei, jeg tar da ikke vekk sånne verdifulle innlegg! :) Takk for at du forklarer meg det der, det er jo kjempenyttig å ha det stående her i tråden sånn at jeg kan lese det om igjen og "fordøye" det flere ganger :) Hehe, må det for å forstå disse fotogreiene. Jeg har en Manuell innstilling på kameraet mitt. Nå husker jeg ikke engang hvordan jeg fikk til å stille det inn (det er lenge siden) men det står nå dette på displayet: 1/13 F5.6 ISO 400. Ingen blitz. Hele vitsen med å bruke manuell innstilling for meg er å finne en måte å ta gode akvariefisk-bilder uten å måtte bruke blitz, for den gjør noe med fargene. Fargene blir som oftest ok, men ofte blir de jo helt fordreide også. Det kommer nok av at fiskene har den huden de har, ofte er de jo skjelldekte (unntatt maller o.l.). Men blitz mot fiskeskjell er altså ikke alltid så vellykket. Jeg tok noen bilder med lavere ISO enn 400, gikk ned til 200, det var ikke noe særlig. Det ble for mørke bilder. Så hevet jeg ISO til 800, og de bildene så veldig bra ut bakpå kameraet, men jeg har ikke sett på dem på pc'en enda. Så eksperimenteringen er i gang :) Skal se om det blir noe å legge ut her senere.


De blir mørke fordi du undereksponerer de, da må du til med lavere lukker, eller større blender, altså jo høyere tall på blendern, feks f/22, da er det bittelite hull for lyset å komme inn, men på feks f/2.8 er det stooort å mer lys slipper inn. ok?

Ja når du gikk til 800 iso ble det lysere, fordi da justerte du lysfølsomheten til "filmen". men dette skaper dessverre endel støy i bilde, iallefall på 400d kamera. Ikke gå over 400 hvis du absolutt ikke må.

ta gode bilder av akvarium uten blits krever endel. fordi det er egentlig ikke så sterkt lys, dette resulterer i for treg lukker, noe som gjør bilde uskapre da speilet er lengre oppe å alle bevegelser du gjør innen speilet lukker igjen kommer med. feks setter du lukkern på 30sekunder, løper rundt med en lommelykt, så blir det streker over alt hvor du har løpt innen 30sekunder.

Skal du ta klare bilder håndholdt med kamera ditt burde du iallefall ha en lukker på 1/80 og oppover på den linsa de. Sett kamera på AV, da justerer lukker seg auto, men du justerer blender

nå skal ikke jeg kurse deg i dette, da jeg ikke har tatt så mye bilder av akvariuma mine, men noe ligger det i fiskebasen. jeg har brukt blits på alt der, men håndholdt blits i handa.
Jeg har satt opp en ekstern Canon blitz på ønskelisten min til jul i år, men det spørs om jeg får den. Jeg har ikke vært noen snill jente i det siste, hehe

Jeg husker ikke hvilke innstillinger jeg hadde på disse bildene. Det går litt i surr, for mappen jeg opprettet for makrolinsebilder begynner å bli stor :p Men det er altså øvelsesbilder, tatt med makroobjektivet.

Vad tycks...?






Corydoras eques
[External Image]

Betta channoides (hunn)
Har i Photoshop fjernet et par snegler som satt på glasset, og det gikk bra her.
[External Image]

Her var jeg uheldig og fikk med noen snegler på glasset, og det gikk ikke så bra å fjerne dem. Den ene satt sånn at den dekket over ryggfinnen på denne fisken (Corydoras venezuelanus) og det syns der jeg forsøkte å fjerne sneglen.
[External Image]
Et bedre bilde av C. venezuelanus her.
[External Image]
Stilige bilder, liker spesielt det av channoidesen, men jeg har jo en forkjærlighet for bettaer da
Ha! I dag har jeg fått 4 sekker med Biltema-sand i hus!
Jeg spurte mannen min for lenge siden hvor nærmeste Biltema-forretning var for oss, og han svarte i Sarpsborg eller Oslo. Oslo er utenkelig for han å kjøre, han hater å rote seg inn i trafikken der, og Sarpsborg er jo langt å kjøre...
Men så sjekket jeg tilfeldigvis under "Varehus" på Biltema sine sider i går, og der fant jeg søren meg et varehus i Moss! Det visste vi ikke fantes engang, og det er jo bare 30-40 minutter herfra.
Så i dag, på fri-fredagen sin, ble gubben sendt til Moss for å kjøpe sand for meg. Nå har jeg en stund! Har iallefall et kar som ganske snart skal settes opp på nytt, så det er greit å ha litt sand liggende så man slipper å stresse ut for å kjøpe det den dagen man trenger det.


Jeg skyllte ut og kastet forsøk nr to på å klekke Life-A artemiaen fra flaske. Det funket ikke. Det stod noe i bruksanv. om å måle saltinnholdet i klekkevannet med salinometer for saliniteten skulle være akkurat så og så mye. Jeg har vel ikke noe sånt! Ikke gidder jeg å kjøpe det heller, bare for å klekke disse artemiaene. Men hvis noen er interessert i å prøve denne Life A flasken med avskallede artemiaegg, så si fra snart. Du kan få den av meg om du betaler evt porto, men du bør altså ha et salinometer til å måle saltinnholdet med. Den går snart i søpla.

Så jeg har satt en ny artemiaklekker, denne gangen med vanlige artemiaegg, og på den vanlige måten. Sjekket resultatet nettopp ved å suge opp en pipette og se i den. Og der hoppet det massevis av levende artemiaer rundt Så i kveld blir det levende baby-artemia til mange yngel og fisk

Slutt å klage på at du ikke kan ta bilder, døm er bare hel max jo

Mvh Per
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap