- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Kan det være nitritt i vannet selv om fiskene har det bra?
Kan det være nitritt i vannet selv om fiskene har det bra?
Inaktiv bruker

Hei.
Jeg har ikke begynt med å sette fiskene mine i det nye karet enda.
også har jeg lest litt om at selv om fiskene ser ut til å ha det bra, kan det likevel hende at det er mye nitritt i vannet, uten at fiskene gir tegn på at noe er galt?
Går det an?
Jeg har ikke begynt med å sette fiskene mine i det nye karet enda.
også har jeg lest litt om at selv om fiskene ser ut til å ha det bra, kan det likevel hende at det er mye nitritt i vannet, uten at fiskene gir tegn på at noe er galt?
Går det an?
Postet 20.11.09 kl 16:43
Postet 20.11.09 kl 16:50
I tillegg tåler fisk mer sålenge ting er gradvis. Altså, fisk kan tåle ganske mye nitritt om oppbyggingen har vært rolig; da har fisken vendt seg til ganske høye verdier. Kjøper du da nye fisker (som kommer fra rent vann) og har de oppi, vil de stryke med med en gang.
Nå er utsagnet ditt "fiskene har det bra", relativt. Og det er ikke nødvendigvis slik at fiskene ikke gir signal på mistrivsel bare fordi vi ikke ser signalene.
Men det er gift, og fiskene vil bli syke og dø ved langvarige opphold i vann med for høy nitritt. Hvor fort det skjer er umulig å gi noen fasit på.
Nå er utsagnet ditt "fiskene har det bra", relativt. Og det er ikke nødvendigvis slik at fiskene ikke gir signal på mistrivsel bare fordi vi ikke ser signalene.
Men det er gift, og fiskene vil bli syke og dø ved langvarige opphold i vann med for høy nitritt. Hvor fort det skjer er umulig å gi noen fasit på.
Postet 20.11.09 kl 17:14
Endret: 20.11.09 kl 17:14
Anastasia BelsåsHei. Jeg har ikke begynt med å sette fiskene mine i det nye karet enda. også har jeg lest litt om at selv om fiskene ser ut til å ha det bra, kan det likevel hende at det er mye nitritt i vannet, uten at fiskene gir tegn på at noe er galt? Går det an?
Ja, det går an. Det er derfor vanntester er oppfunnet
Særlig nybegynnere bør teste vannet ofte, for å få et innblikk i hvordan ting fungerer og hva "status quo" er. Etterhvert som man har holdt på en stund og lærer fiskenes oppførsel å kjenne bedre, vil det som oftest være nok med et blikk på akvariet for å oppdage at noe er "muffens".
Postet 20.11.09 kl 17:30
Annbefaler på det sterkeste å kjøpe dråpetester. Nitritt og Ph som første valg. Bedre å vite enn å lure. Når karet er klart sett in noen få fisk og mål nitritt etter noen dager. Går det bra kan man handle inn noen par fisker til neste uke. Slik belaster man filteret gradvis.
Som Mona sier så blir man kjent med fiskene etterhvert og finner fort ut om noe er muffens
Som Mona sier så blir man kjent med fiskene etterhvert og finner fort ut om noe er muffens
Postet 20.11.09 kl 22:27
Postet 20.11.09 kl 22:54
Det som først dukker opp i nye kar er ammoniakk, en til to uker deretter kommer nitrit. Amoniakk er også skadelig for fisk, spesielt dersom du har pH over 7, og det kan føre til problemer selv om du altså ikke ser utslag på nitrittest. Anbefaler å måle påde ammoniakk og nitrit de første ukene, slik at du ikke setter inn fisk fo tidlig på grunn av manglende nitritutslag. Deretter bare måle nitrit og pH, og etterhvert ser du på fiskene om noe er galt, slik Mona sier.
Postet 28.11.09 kl 23:55