Plante med eller uten potte???

Er litt i villede akkurat nå om hva som faktisk er den beste måten å plante på.
I alle år har jeg fjernet potte og filt/svamp og plantet de i ei grop jeg har laget i sanden, men etter et besøk (og et stort innhugg i lommeboka...) hos en av de største akvarieforretningene i landet er jeg nå litt i tvil.
De sa nemlig at jeg ikke skulle ta av potta men bare knipe av røttene som stikker ut og plante de med potte og filter på godt ned i sanden.

Har lest litt her inne og det ser ut som om majoriteten gjør som gjorde tidligere så spørsmålet mitt er om det spiller noen rolle om de plantes med eller uten potte?
Du skal fjerne potta og steinulla som du har gjort. Steinulla kan påvirke vannet samt irritere fiskens slimhinner. Det fjernes også for at plantens røtter skal få tilstrekkelig plass til å vokse og spre seg utover bunnen. Du kan godt klippe ned røttene også, etter at potten og vatten er fjernet, jeg bruker å klippe ned så røttene er ca 2 cm lange. Det blir lettere å plante da, samt at planter jeg har gjort dette har vokst bedre, både med nye røtter og selve planten.
Enig med Maretard. Syns det er rart at du har fått dette rådet. Greit nok å la steinulla og potta stå på når de står i gartneriet, men i akvariet blir det helt feil. For det første skal det litt til å få skjult potta så det ser naturlig ut. For det andre løsner steinulla etterhvert og blir liggende rundt om kring i akvariet. Ikke særlig pent spør du meg...
Takk for svar.
Stusset på dette rådet selv også, men siden de fleste plantene jeg kjøpte ikke sto i filtvatt men mer sånn pumpefilervattype tenkte jeg at det kanskje var noe nytt noe...

Da blir det omplanting i karet i kveld. :o)
Sissel
Takk for svar. Stusset på dette rådet selv også, men siden de fleste plantene jeg kjøpte ikke sto i filtvatt men mer sånn pumpefilervattype tenkte jeg at det kanskje var noe nytt noe... Da blir det omplanting i karet i kveld. :o)

Hmm.. Filtvatt, pumpefiltervatt?

Normalt står dem i steinull i pottene, ikke vatt. Steinull er isolasjon uten impregnering. Egentlig det samme som glava, bortsett at den er glassull laget av glass.

Er ikke så rart dem ga deg det rådet. Det er et godt råd for dem, ikke deg. Den erfaringen jeg har med å plante med potte eller bare med steinullen er at røttene på plantene råtner bort, og planten løsner og flyter opp. Med andre ord, ikke en særlig god ide.

Hvis jeg har somlet med å fjerne potte og steinull på planter jeg har kjøpt, er det et illevarslende tegn om hvor usunn den steinulla er når det dannes BGA (Blågrønne alger, en bakterie) på dem.... Dette har jeg sett mange ganger og det er skikkelig ekkelt. Steinull er direkte usunt, det er altfor kompakt, til å ha under vann. Derfor visner gjerne plantene om de blir stående for lenge i pottene, for steinulla "kveler" røttene.

Alle mine planter står selvfølgelig plantet direkte i sanden, ingen potter eller steinull her. Så får de røttene sine fri og kan vokse slik de vil
[QUOTE=Hakke
Hmm.. Filtvatt, pumpefiltervatt?

Normalt står dem i steinull i pottene, ikke vatt. Steinull er isolasjon uten impregnering. Egentlig det samme som glava, bortsett at den er glassull laget av glass.

Er ikke så rart dem ga deg det rådet. Det er et godt råd for dem, ikke deg. Den erfaringen jeg har med å plante med potte eller bare med steinullen er at røttene på plantene råtner bort, og planten løsner og flyter opp. Med andre ord, ikke en særlig god ide.

Ja, ser ut som om de har surret en runde med hvit skumgummi rundt røttene, så et lag med blåfilter før de puttes i potta.
Det er ikke steinull nei og jeg har aldri sett planter stå i slike før.

Nå har plantene stått i pottene ei uke så da blir nok pottefjerning helgas prosjekt...
Hadde heldigvis fornuft nok til å plante de få som sto i steinull i sanda uten potte og ull.
litt ull skader vel ikke? Er vel nærmest umulig å fjerne all ull fra røttene uten at røttene også blir revet med? (jeg har forresten 10 tommeltotter)
Stein ull,blir stein tull
det meste av stein ulla, helst alt bør fjernes, ellers blir det som Mona skriver BGA, og i verstefall fiskedød.
er det derimot den nye typen,plante feste, som de har begynt å bruke er den ikke så farlig, den er vanlig blåsvamp,. men,den er ikke bra for plantene i lengden,ettersom den blir ganske tett,og full av bakterier og annet guffent som legger seg i svampen. Og etter en tid kveles planten og råtner, og da får man mye morsome vannbytter etter hvert,.
så tipset er fjern potta innholdet rundt røttene, og plant planten på vanlig måte,. har sett noen som bruker pottene med grus i for å ha plantene i den men det ser stort sett rart ut, med en sort pottekant stikkende ut av sanden, og er ikke særlig naturlig,.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap