Jeg er så fortvilet

Nå er jeg kjempefortvilet her. Føler alle valg jeg tar gjør at jeg må velge mellom pest eller kolera, og er så redd for (eller vet vel) at dette akvariet mitt lider og fisken ikke har det bra.
Hva som skjedde under oppstarten så det kommer i korte trekk her. Vi kjøpte et 216 liter akvariet. I følge butikken trengte det bare å stå til vannet var klart før vi puttet fisk i. Alt er nytt og ubrukt. Satte på en am-top 3338 pumpe. Vi lot bare akvariet stå i 9 dager før vi tok fisk oppi (som i følge butikken var mer enn lenge nok). Vi kjøpte fisk for 6 dager siden, og selgeren pøste på med fisk. KOm hjem med 5 scalare, 6 guppy (3 av hvert kjønn) og 5 corydoras. Jeg vet jo nå at dette var alt for stor belastning.
Dagen etter at vi satt fisk i mistet vi den ene scalaren. Dagen etter døde ene guppy-hunnen. 2 dager uten dødsfall, så fant jeg den ene mallen halvspist i bunn av akvariet, og i dag døde enda en scalare rett forann øynene mine.
De stakkars to guppy-hunnene mine blir konstant jaget av de hyppe mennene sine og jeg vet at det bør være 2-3 hunner pr hann.. Kan jo også si at scalarene er kjempesmå. ca 2-3cm høy bare. Og foreløpig har det ikke vært noe problem mellom guppy og scalare. De bryr seg overhode ikke om hverandre...
Jeg har målt nitritt hver dag og det er på 0 enda. pH er målt i dag og er 7. Gh ble målt for et par dager siden og var bare 3 så jeg har lagt kalkstein oppi.
Jeg dro til butikken vi handlet alt i dag og forklarte ståa, men følte ikke vi fikk noen svar. Han var mente jo at akvariet burde stå 3 uker før vi tok fisk i (en annen mann enn han vi handlet av) men så lenge vi hadde hatt bactocym oppi så var alt fint..
At guppy og scalare ikke gikk sammen var nå bare tull sa han så lenge vi hadde et så stort akvarie (er nå ikke så stort da..). Og ideelt sett skulle vi hatt noen flere guppyhunner, men det var ikke noe å stresse med enda.... Var helt sikkert bare naturlig frafall av fisk..

Jeg ble så fortvilet at vi dro til en annen dyrebutikk hvor jeg føler de kanskje har litt mer greie på tingene. Fortalte hele ståa. Hun anbefalte å så raskt som mulig få flere hunn-guppyer oppi for de to jeg hadde sin skyld.
Så da sto jeg der... Ikke burde jeg belaste akvariet mer enn det allerede er, samtidig som jeg syns det er såå vondt å se hvordan de to hunnene blir jaget rundt konstant. Pest eller kolera.... Jeg endte på å kjøpe inn flere hunner.
Nitritt måler jeg hver dag slik at jeg kan sette inn tiltak når (om) nitritt kommer.
Jeg har også funnet ut at jeg har foret for mye, men når beskjeden er fòr lite så er det ikke så lett.. Hva er lite liksom...??

Som dere ser så er ikke dette så lett. Jeg føler jeg er på full vei til å misslykkes med hele den nystartede hobbyen....
Hei, trist å høre at det har gått dårlig med akvariet ditt.

Når det gjelder foring, er det en grei regel at fisken skal ha spist opp alt innen 3-5 minutter. Det betyr altså at du må sitte og se på dette de første gangene, etterhvert blir man vant med mengden som skal til. Om du har corydoras, bør du også følge med på om de får tak i noe av maten. Hvis ikke, kan du mate litegrann like før du slår av lyset, de klarer fint å snuse seg fram til maten i mørket.

Det er ikke lett å vite hva som går galt alltid, men et par ting kan du jo sjekke. For eks at pumpestrømmen ikke er for sterk gjennom akvariet, slik at fisken ikke har sjanse til å hvile.

Det virker som du er flink og oppmerksom på akvariet ditt, og det er veldig bra. Men jeg er litt usikker på hvorfor du har kalk i? Jeg ville heller prøvd å senke pH noe, ned til kanskje 6.5, de fleste av fiskene dine foretrekker svakt surt vann, men det er ikke så viktig akkurat nå. Jeg ville heller byttet ut litt av vannet hver dag i en periode for å se om det vil bedre situasjonen, ikke mye nødvendigvis, kanskje 10-20l om dagen.

Om du vil unngå at fisk jages, er det også viktig med gjemmesteder, gjennom litt tett beplantning, røtter eller stein i deler av akvariet.
Takk for råd. Kalk fikk jeg beskjed om å hive oppi for det skulle heve gH. Forsto nå at det nok var feil info fra butikken....
Lykke til med akvariet, håper det går bra
Ph-en er nok ikke det største problemet ditt nå. 7 er helt ok for disse fiskene. Det tar 3-4 uker før en skal ha fisk i et nystartet akvarium. Grunnen til at du ikke har målt nitritt ennå er nok rett og slett at prosessen ikke har kommet så langt - så det fiskene dør av er nok amoniakk forgiftning.

I et nytt kar dannes det veldig forenklet sagt først amoniakk, deretter nitritt og så nitrat som ikke er skadelig for fiskene. Bakteriekulturen i filteret ditt må bygge seg opp med bakterier som bryter ned amoniakk til nitritt og andre bakterier som bryter ned nitritt til nitrat. Så... at du ikke har nitritt i karet ditt nå er nok rett og slett fordi du ikke har bakterier som omdanner amoniakken til nitritt. Og... amoniakk er skadelig for fiskene.

Det beste du kan gjøre nå er å skifte ca. 1/3 av vannet hver dag for å holde nivået nede, ta nitritt test daglig så vil du se når den begynner å stige, ikke skaff flere fisker før karet er i balanse.

Tett med planter og røtter vil gjøre at fiskene jager hverandre mindre, men som sagt... vannkvaliteten er viktigst akkurat nå.

Og... kalk trenger du ikke. Ph og hardhet i vannet kan du bekymre deg om når du har fått akvariet skikkelig i gang. Ingen av fiskene dine har problemer med å klare seg med de verdiene du har nå.
Tusen takk alle sammen!
Da er det vannskift fra i morgen. Dropper det de sa i butikkene om at vi bare skulle la vannet være til vi fikk nitritt.
Jeg håper alle fiskene er i live i morgen. Mannen har fri så jeg får sette han på jobben så vi kommer i gang så fort som mulig. Stakkars fisk. Får helt vondt i meg..
Liv H
Ph-en er nok ikke det største problemet ditt nå. 7 er helt ok for disse fiskene. Det tar 3-4 uker før en skal ha fisk i et nystartet akvarium. Grunnen til at du ikke har målt nitritt ennå er nok rett og slett at prosessen ikke har kommet så langt - så det fiskene dør av er nok amoniakk forgiftning. I et nytt kar dannes det veldig forenklet sagt først amoniakk, deretter nitritt og så nitrat som ikke er skadelig for fiskene. Bakteriekulturen i filteret ditt må bygge seg opp med bakterier som bryter ned amoniakk til nitritt og andre bakterier som bryter ned nitritt til nitrat. Så... at du ikke har nitritt i karet ditt nå er nok rett og slett fordi du ikke har bakterier som omdanner amoniakken til nitritt. Og... amoniakk er skadelig for fiskene. Det beste du kan gjøre nå er å skifte ca. 1/3 av vannet hver dag for å holde nivået nede, ta nitritt test daglig så vil du se når den begynner å stige, ikke skaff flere fisker før karet er i balanse. Tett med planter og røtter vil gjøre at fiskene jager hverandre mindre, men som sagt... vannkvaliteten er viktigst akkurat nå. Og... kalk trenger du ikke. Ph og hardhet i vannet kan du bekymre deg om når du har fått akvariet skikkelig i gang. Ingen av fiskene dine har problemer med å klare seg med de verdiene du har nå.


Ser det du har fått deg en grei veiledning ut av uføret, av Liv H.

Nøkkelen til suksess består av vannskifte og tolmodighet, muligens noen planter/flyteplanter kunne hjelpe med å få igang syklusen. Flyteplanter som får Store røtter som kan fungere som biologiske filter, i tilleg til å hindre algevekst. Pga. dem tar opp overskudsnæring i vannet som kan vere skadelig for fisken.

Da er det bare å trekke pusten, å la panikken fare. Og ta fatt på vanbyttet og læringskurva kommer til å vere bratt fremmover. Anbefaler å lese de fleste av desse artiklene.

Lykke til videre.

Det går seg nok til Trist at dyrebutikker, som skal være fagbutikker, gir så dårlige råd. Du får trøste deg med at det er mange som har vært gjennom det samme. Gi gjerne tilbakemelding til dyrebutikken, de har godt av å få beskjed!
Det ser ut som alle er i live i dag.
Så da skal mannen få kjøpe nye bøtter og begynne vannskift snart.
Men den aquasafen vi skal ha oppi vannet, skal den oppi før vannet tas i akvariet?
Aquasafe er ikke så nødvendig de fleste steder, kommer litt an på kranvannet der du bor om det er mye klor eller annet som må nøytraliseres. Hvis du velger å bruke det så bland det ut i en bøtte vann

Hyggelig å høre at fiskene er i live, om 3-4 uker har du nok en god balanse for fiskene i karet, i mellomtiden blir det nok mange vannbøtter
Ta ut kalksteinen med en gang, hvis du ikke har gjort det. Den hever Ph.

Jo høyere Ph er, desto mer ammoniakk dannes. Og desto giftigere blir vannet.

Med Ph under 7 (surt vann), dannes ammonium. Med Ph over 7 (basisk vann) dannes ammoniakk.

Ammoniakk er mye farligere for fiskene enn ammonium. Med Ph opp mot 8, 8,5 skal det nesten ingenting til før fiskene kan dø eller bli alvorlig skadet av ammoniakk. Og ettersom filteret ditt ikke renser for dette ennå, må du ikke heve Ph.

Lykke til!
Da er første vannskift unnagjort. Det gikk egentlig kjapt og greit det, så daglige vannbytter skal ikke bli noe problem. Ikke hatt fiskedødfall i dag.
Vannet lukter ikke ammoniakk. Lukter litt jord egentlig..
Hadde en hinne på overflaten. den er borte nå.
I morgen er det nytt vannskift...
Ja, og kalksteinen er fjernet..


Nei det lukter ikke amoniakk. Det skal så store konsentrasjoner av amoniakk til før det begynner å lukte slik. Og alle fisker å dyr i karet er stein dau lenge før det blir så mye. Det er også grunnen til at vi har tester som kan gi oss svar på verdier. Selv verdier som nitrat (NO³), som vi kan ha gaske mye av så går det i mg/l. Når det gjelder amoniakk/ammonium og nitritt (NO²) så er alle utslag på tester for mye, og farlig for fisk og dyr i karet. Og har man utslag eller mistanke om at det er amoniakk/ammonium og/eller nitritt, så er vannskifter det eneste våpenet vi har før å tynne ut konsentrasjonen inntil at bakteriekulturene i filteret og karet takler å omsette amoniakk/ammonium og nitritt til mere ufarlige stoffet nitrat som plantene kan gjøre seg bruk av.

Det jeg nevnte om flyteplanter med store røtter fungerer som biologiske filter, er at det kan bo ganske mye gode bakterier på røttene. Og dermed fungere som ekstra biologiske filter i tillegg til bakteriene som bygger seg opp i filteret.

Med biologisk filtrering mener vi bakteriene som utfører nitrogensyklusen, som dere begynner å bli kjent med. Altså ikke noe hokus pokus utstyr.

bank i bordet. Ikke noe dødsfall i dag heller.
Akkurat ferdig med ca 50% vannbytte. Det tar jo bare en vel en halvtime å ta et så stort vannskift så jeg opplever det ikke som problematisk..

Ikke noe nitritt i dag heller. Det har jo blitt slik nå at jeg faktisk snart håper vi får nitritt. Siden det er godt mulig vi har ammoniakk i vannet nå, så vil jo nitritt i vannet vise at bakteriene er på vei... Bare håper vi kommer helskinnet gjennom med alle de små i god behold.

Ja, og nå har vi snudd utblåsningen mot vannflaten så nå er det fine små krusninger i overflaten.
Håper dette er et tegn på at det begynner å komme i orden for deg nå Selvsagt må du regne med litt vannbytter framover - nitritt-fasen gjenstår jo fortsatt.

Akvarium skal være gøy, og bare du kommer gjennom den første kneika + godtar at det er en bratt læringskurve nå i starten - så vil du sannsynligvis oppdage at dette er en av de beste hobbyene man kan ha Det gir i alle fall meg utrolig mye, og håper det blir en givende hobby for deg også!

Hold oss svært gjerne oppdatert!
Så fint! Lykke til videre med innkjøringen
Det var godt å høre, masse lykke til Utrolig hva gode vannskifter gjør. Kan være du må bytte mer enn 1/3 i en periode når nitritten kommer for fullt, godt at du har nitritt test. Enig med Liz, ikke la dette skremme deg fra en kjempemorsom hobby, tenk heller at nå lærer du masse om nitrogensyklusen
Fortsetter bare oppdateringene mine jeg...
Ikke noen d;de i dag heller, og det ser ut som jeg har fisk som trives. De bruker hele karet og ser ikke stresset ut.
Ikke nitritt i vannet i dag heller. Mon tro når det kommer. Hatt fisk i det i 9 dager.. vann i 18 dager.

Det er fra rundt 20 dager prosessen med nitritt kommer skikkelig i gang. Fra 25 dager begynner alvoret og da må man være på vakt. Rundt 30 dager er det på topp for så å falle ned mot 35 dager. Deretter begynner tingene å falle på plass.

Blir bare så oppgitt over butikker som ikke klarer å få på plass at naturlige prosesser går sin gang selv om de har vedtatt å oppheve dem.
Takk for svar. Hadde med en vannprøve til en butikk nå for å få målt ammoniakk, men de hadde ikke fått den testen inn (helt ny butikk, ikke den jeg har handlet i). Men fortsetter med vannbytter jeg og måler nitritt daglig. Så får vi bare fortsette..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap