Få flyteplanter til å ligge stille?

Noen som har tips om hvordan man får flyteplanter, f.eks. pistia til å ligge stille i overfalten?
Hehe, det er nok ingen lett oppgave. Alle mine flyteplanter ligger i den ene enden av akvariet fordi vanntrømmen frakter de dit. Ikke noe å gjøre med.
Jeg har også plantet og innredet etter hvor flyteplantene legger seg, ikke omvendt.

Du kan evt prøve å innrede med noe røtter som stikker litt opp av vannet sånn at du får brutt vannstrømmen og få flyteplantene til å ligge bak.
Inaktiv bruker
Prøv med en sugekopp
Funderte på akkurat samme problem, og grunnet stor sirkulasjon i overflaten ble flyteplantene aldri liggende stille. (Jeg har ikke pistia, men Hydrocotyle leucocephala). Så jeg tenkte jeg skulle prøve en DIY sak; bruke sugekopp og feste flyteplantene til denne.

I mitt tilfelle hadde jeg en slik krok/hank til håndklær liggende, og den var enkel å separere fra sugekoppen under. Deretter kuttet jeg til noen tråder med fiskesnøre og festet det til sugekoppen. Knyttet fiskesnøret fast i flyteplantene og festet sugekoppen på vegg inni akvariet. Stor suksess

Har som sagt ikke prøvd dette på pistia, og det er jo mye mindre planter så jeg vet ikke helt om det er mulig å overføre ideen. Kanskje man kan lage et bånd el.l. som flyter i overflaten mellom to "anker" (sugekopper?), og dermed lager er hinder for å flyte i hele akvarieoverflaten?
Sammle flyteplanter
-lag en ring med en gjennomsiktig plastslange,en plugg og litt cilikon.
Det må være luft i slangen og den må være tett.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap