Hjelp.. haster

Ser ut til at det er noe muffins i tanken min som tar knekken på fisken min, å det fort.. Det startet med at 2-3 av guppyene mine (kan legge til at 2 av dem akkurat har fått yngel) ble veldig slappe.. De ligger bare på bunnen, puster fort og spiser ikke.. Nå nettopp fant jeg en av den død.. Og nå med nærmere ettersyn ser jeg at det er flere av guppyene mine, også av dem som enda er aktive er veldig røde i gjellene!?

Setter veldig pris på svar
Høres ut som forgiftning. Start med å skifte ut halvparten av vannet, nå.

Så kan du fortelle hvor lenge siden du startet opp akvariet, hvor stort det er og hvilket filter du har og hvordan du eventuelt vasker dette.
tanken er vel 65 l, startet det for 2 måneder siden, har hatt 1-2 store vannbytter (tømte litt over halve tanken) og flere små (1-3 5 l bøtter).. husker ikke hva pumpa heter..
alt har vært helt fint til nå, ingen andre dødsfall å plantene ser ut til å ha d ypperlig, de har vel dobblet størrelsen siden de kom oppi..
guppy hannen (en av de 3 som var slappe) ser ut til å være i bedre form nå på morrakvisten, men den andre guppy hunnen ligger bare der.. la henne i et fødekar i går kveld for å se om hun fikk i seg noe mat når hun ikke hadde konkuranse om den, men nei..
Kan det hende at svampene i filteret er gått litt tett?

klem dem forsiktig i litt akvarievann i en bøtte, 3-4 ggr pr mnd.
Finnes det kulltabletter e.l. i pumpa? Disse skal ev ikke stå så lenge..
eneste som er i pumpa er 2 filter.. skal rengjøre dem å se om det bedrer seg..

noen andre forslag?
Høres veldig likt ut mitt tilfelle...

En guppy hun (akkurat født) virka veldig deppa og lite interresert i selskap. Varte et par uker.. så virka det som om hun kviknet litt til, spiste bra noen dager og så ut som om hun la på seg litt også. Ble nesten "normalt" aktiv, før hun lå død på bunnen et par dager etter...

La ikke merke til om hun var kort-pustet eller hadde røde gjeller, men mine to andre guppyer virker å være i kjempe form, og har vært det hele perioden... Samme med tetraene de bor sammen med og guppy-yngelen. Ingen antydning til problemer med de...

Er vannbytte her på onsdag eller torsdag, det burde vel sikre meg litt mot evt. forgiftning... kanskje
Nå er det 3 guppyer som er død, og en som ikke er så langt unna sine siste timer..
sjønner det ikke.. har kobbertetra, ottoer og guppy yngel som ser ut til å ha det supert, er bare de voksne guppyene som blir syke..
Hadde et vannbytte på ca 40-50% for 2 dager siden, men det hjelper jo ikke.. fisken blir enda syk..

Hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Sondre Giertsen
Reklame for plussmedlemskap