Syke l-maller - oodinium?

Mine L201 har blitt syke. De holder seg ved utblåsingen på pumpeene og gjerne opp mot overflaten av karet. Ser ut som om de får for lite oksygen. Jeg kjører med Fluval 405 + et powerhead på 1000l/t, og i tillegg 2 stk brusestein i en 140 liter. Mallene har masse små hvite prikker tett i tett. Ser ikke ut som hvitprikk egentlig. Kan det være Oodinium?

Har satt opp temp til 32 grader. Vurderer medisin i tillegg.
Hvorfor har du satt opp tempen viss det ikke ser/er hvitprikk??
Erlingos
Mine L201 har blitt syke. De holder seg ved utblåsingen på pumpeene og gjerne opp mot overflaten av karet. Ser ut som om de får for lite oksygen. Jeg kjører med Fluval 405 + et powerhead på 1000l/t, og i tillegg 2 stk brusestein i en 140 liter. Mallene har masse små hvite prikker tett i tett. Ser ikke ut som hvitprikk egentlig. Kan det være Oodinium? Har satt opp temp til 32 grader. Vurderer medisin i tillegg.

Hvis du mener det er oodinium, og det høres det ut som iflg beskrivelsen din, så hold lyset avslått. Ikke slå det på! Parasitten som forårsaker oodinium trenger lys, og mørke svekker parasitten. Mørket alene vil ikke kurere det, men det gir i det minste ikke parasitten noen fordeler.
Med varmekuren er det veldig, veldig viktig at du er sikker på temperaturen. Har du mulighet til å kontrollmåle med flere enn et termometer? Det er dessverre veldig mange upresise termometer i akvariehobbyen, og hvis du i virkeligheten har 31½ °C istedet, så gjør du bare vondt verre.
Så første bud er å dobbelt- og trippelsjekke at temperaturen er på 32°C!
Du har gjort det riktig ved å tilsette brusesteiner og øke oksygenopptaket i vannet, det er veldig viktig ved varmekuren.

Ken Myrseth
Hvorfor har du satt opp tempen viss det ikke ser/er hvitprikk??

Her er artikkelen om sykdom fra artikkelsamlingen på AF:

"Oodinium (fløyelssyke):
Oodinium (O.pillularis, eller O. limneticum), er også en ganske vanlig parasitt, som gir fiskene ett gyllent, fløyelsaktig lag på hele eller deler av kroppen. Parasittstørrelsen er opp til 0,5mm, vanligvis en del mindre. Begynnende Oodinum feildiagnostiseres ofte som hvitprikk.

Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus.

Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger.
"

Fra artikkelen:

"Temperaturkuren mot parasitter.

Slik anbefaler jeg at du kjører temperaturkuren i ditt akvarium:
-Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk.
-Få tempen opp til over 32°C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Tempen må økes i løpet av maks 12 timer.
-Senk til 28°C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging.

-Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32°C, og til utbruddet var synlig.
-Øk tempen igjen til over 32°C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28°C, med vannbytte og slamsuging.
Øk tempen til over 32°C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer).
-Gjenta til parasittene er borte for godt.

MERK: Kuren må ikke benyttes mot annet enn Hvitprikk og Oodinium. De fleste andre sykdommer vil akselerere kraftig, ved økt temperatur, og det er da fare for at du dreper fiskene dine, i stedet for å berge dem!
"

Da lærte jeg noe nytt idag også, jeg viste ikke at man kunne bruke temp kuren mot det, så alle dager jeg lærer noe nytt er fine dager.
Takk for infoen Mona O.
Takk. Jeg kjører både temp.kur og medisin. Har kjøpt inn JBL Oodinol. Fiskene i det karet er verdt spåass at her må alle kluter settes til.

Jeg har tre ulike temp.målerere. De viser 0,5 grader forskjell. Såd er har jeg kontroll tror jeg.

Regner med at denne skiten også er med i det utvendige filteret slik at dette filteret ikke bør flyttes til andre kar før sykdommen er borte?
Oppdatering

Da har jeg kjørt 3 dager med varmekur. 33 grader. Har i tillegg kjørt en kur med Oodinol. Resultatet så langt er 2 fisker døde, 2 fisker fortsatt syke med masse prikker, og de siste 5 ser nå friske å fine ut.

Kan det være at de to som forsatt er syke er så svake at de ikke vil bli friske? Jeg synes det er rart at prikkene nå ikke er borte på disse.

Prikkene er bitte små og gulhvite. De sitter tett i tett på hele fisken. Også på øya ser det ut til. Det ser for meg ut som Oodinium.
Hvordan gikk det?
Jeg skal i gang med oodinol 1000 og er svært nysgjerrig på hvordan det gikk hos deg! Hvordan måtte du gjøre det med filter og kar etterpå. Har selv utvendig filter....
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap