Nytt akvarie med kuhlii-ål. innredning++?

Hallo

Jeg har nylig anskaffet meg et 60liters akvarie der jeg tenkte å ha Kuhlii-ål. Jeg synest de er utrolig stilige og fascinere vesner

Så var det å innrede akvariet...:
Jeg har sandbunn og foreløpig en rot og to "strå"-planeter som er gode å gjemme seg i, men ser for meg at jeg trenger mange fler gjemmesteder. Er det noen som har erfaring med Kuhlii-ål og som har noen ideer til innredning?

Hvor mange ål bør jeg ha i 60literen, minimum og max?

Er det ellers noe annet jeg bør vite om denne fisken er det fritt for å hive seg på tråden med nyttig informasjon Jeg har ikke hatt disse fiskene før...

Red. La til dette:
Jeg har jo et akvarie fra før. Jeg har tatt noen bøtter med vann fra dette og over i den nye, jeg skylte også det "møkkete" filteret oppi dette vannet. Er det noe mer jeg kan gjøre for å få en riktig bakterieflora i den nye akvariet?
Så mange gjemmesteder som mulig, i form av røtter, kokoshuler og/eller blader. I min 63L har jeg 15 kuhlii, de har trygghetsplasser i form av spesiallagede huler og nå mere blader. Disse ålene digger å kravle mellom løv, det er det som er naturlig for dem. Putt oppi en neve med eikeblader, evt cattapablader, så har du fornøyde kuhlii!
Det var et utrolig pent akvarie du hadde!!! Fikk litt ideer
Er litt nyskjerrig. Åssen i all verden støvsuger man bunnen i et slikt kar? Slik finkornet sand blir jo tatt med opp i avløpet når man fjerner avfallet.
Illmad
Er litt nyskjerrig. Åssen i all verden støvsuger man bunnen i et slikt kar? Slik finkornet sand blir jo tatt med opp i avløpet når man fjerner avfallet.

Det blir ikke tatt opp.. den er for tung.
Åh. Syntes det så ut som Chinchillasand.
Illmad

Jeg har fin sand i 540-literen. Den følger med under slamsuging om man kommer for nært sanden. Holder heverten litt over sanden slik at bare møkken suges opp.

Du vil selv se hvor "grensen" går på hvor nært sanden du kan være.
Fikk også beskjed på dyrebutikken at plantene dør i slik sand da de trenger grovkornet sand for å få nok vann til røttene.
Illmad
Fikk også beskjed på dyrebutikken at plantene dør i slik sand da de trenger grovkornet sand for å få nok vann til røttene.

Tull og kjempetøys, de vet ike hva de snakker om! Jeg bruker kun fin sand i mine kar og jeg er veldig opptatt av å ha det frodig og grønt. Se på mine akvarier på min profil så ser du hvor "dårlig" det funker med fin sand til plantene
Men når du snakker "fin sand" mener du i samme skala som Chinchillasand da? Har fått beskjed om å grave i den med jevne mellomrom for ikke å få gasslommer nedi sanden.
Den helt fineste rådasanda kalles chinchillasand, den skal du ikke bruke. Jeg bruker den etter det igjen. Husker ikke hva kornstørelsen er, men den er veldig finkornet. Spør etter den nest fineste rådasanda. jeg bruker sandsnegler til å holde sanda fri for gasslommer, men ellers tror jeg kuhliiene sørger for å vende nok på sanda. Mine graver seg ikke dypt ned men roter mye i sanda
Hvor dypt går egentlig sandsnegler? Jeg har sånn 6-7 cm med chinchillasand nedi det ene hjørnet av karet.
De går så dypt sanda er
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap