Mitt nye 720l fikk ikke planlagt oppstart, hva gjør jeg nå?

Hadde en 205 liters akvarium jeg tenkte å bytte ut med en 720 liters.

Planen var å hente 720 literen, fylle den med alt vannet fra 205 literen og deretter selge 205 literen.

Det som isteden skjedde var at han jeg skulle kjøpe 720 literen fra ville gjerne ha 205 literen min.

I og med at jeg måtte hente 720 literen, måtte jeg tømme mitt 205 liter og ta med meg denne.

Fiskene var 205 literen ble plassert i bøtter og poser.

Jeg hadde en innkjørt Eheim 2075 filter fra før av som jeg tenkte å bruke på 705 literen, men til jeg fikk dratt og hentet og satt opp 720 literen hadde eheim 2075 pumpa stått uten strøm i rundt 4 timer.

Jeg måtte jo fylle akvariumet med helt nytt vann fra springen.

og fiskene måtte jo i akvariumet, de kunne jo ikke være i bøttene og posene så veldig mye lenger.

Så hvordan er situasjonen nå tror dere?

kan bakteriene overleve i rundt 4 timer uten strøm? (det var jo vann i pumpa)
- Jeg vet at 1 eheim 2075 ikke er nok for 720 liter, så jeg får en til eheim 2075 som jeg tenker å bruke sammen med den første.

Hva burde jeg passe ekstra godt på nå? har også fått inn ca 50 malawier i tillegg til de fiskene jeg hadde i akvariet fra før av dvs, 3 praktbotiar, ca 15 tigerbarber, 6 palett ciklider, 4 kakadue cicklider, snegler og reker pluss noen fisker til.

Hvor ofte og hvor mye vann bør jeg bytte på en 720l, i den situasjonen jeg er i nå og i vanlig situasjoner.

På forhånd takk
er ikke så mye annet og gjøer enn og kjøre på. sjekk nitritt verdiene litt ofte ca 1 gang i uken iallefall. er vel ikke vits og gjøre det før om 2 uker første gangen da. skift vann 30-50 % ukentlig både nå og ellers. tror nok det skal gå helt fint jeg. malawi er hardføre fisker.

husker vi hadde ett kar med malawi hvor vi glemte og slå på igjen pumpen, sto sikkert i 2 dager før vi opdaget det. og der var det nok av nitritt der ja. men gikk helt fint med fisken.

men som sagt sjekk nitritten nå de kommende ukene. og lag deg en fast dag for vannskifte. huske på at du hadde en 200 liter før og nå skal du skifte mer enn 200 l i uken lykke til.
Jeg tror, og jeg presiserer -tror- at majoriteten av filterbakteriene har overlevd. Jeg har opplevd 6 timers pumpestans uten nevneverdige probleme tildligere. Du må nok regne med at bakteriekulturen er svekka, så det siste du skal gjøre nå, er å belaste filteret mer enn nødvendig. Dvs ingen ekstra fisk oppi, helst ingen foring.

Bevepne deg med et par dråpetester og bruk dem ofte. Ser du noe som helst mistenkelig på testene - ta et delvannsbytte.

Som du sier er det ene filteret for lite til en 720-liter, så skaff det ekstra filteret snarest mulig.

Redigert:
Ser nå at du skriver at pumpa nå har fått 50 nye innbyggere å gjøre rensejobben for også. Anbefaler deg at du føler med på ammoniakk/ nitritt/ nitrat OFTE.
Hei

Takk for raske svar folkens.

Regner med å få pumpen i dag, eller senest i morra.

Er slamgsuging og delvannsbytter 2 forskjellige ting eller må man slamsuge hver gang man tar et delvannsbytte?
Slamsuge gjør du hvis det er mye slam på bunnen/ skittent. Det kan da være en del av delvannbyttet. Men det er vanligvis ikke nødvendig å slamsuge hver gang man bytter vann. Spesielt hvis du en periode må bytte vann hver dag, er det om å gjøre å bytte vann på en minst mulig stressende/ forstyrrende måte for fiskene.
Hei
Takk for tipset, så en spm til.

Når man fyller vann (jeg gjør det vannslange koblet til springen på badet), skal man da bare slå på kaldt vann eller varmt vann også for at vannet blir litt varmere?
wiqasso
Hei Takk for tipset, så en spm til. Når man fyller vann (jeg gjør det vannslange koblet til springen på badet), skal man da bare slå på kaldt vann eller varmt vann også for at vannet blir litt varmere?


Ja DET spørsmålet er egnet til å starte krig på et akvarierelatert forum...

Her må du nesten bare gjøre deg opp en mening selv. Finnes mange diskusjoner om dette på div akvarieforum. Du kan jo begynne med denne...
du temperer vannet slik at du har 22-23 grader og fyller i karet, det gjør vi og har aldri hatt problemer med det...
Varsko!
Jeg har en 900l som jeg da bytter 250 liter i uken på. Tempererer vannet, uten problem, men jeg har separate kraner og en Y-kobling. PASS PÅ!!! Stenger du vannet i akvarie-enden kommer varmtvannskoblingen til å glippe og du sender alt det varme vannet (forhåpentligvis) rett i sluken!

Jeg snakker av erfaring....
tempererte vannet før, men nå bruker jeg bare kaldt vann. Har ikke hatt noen negative erfaringer med noen av delene.
Vannbytte blir diskutert i en annen tråd også. Sjekk Monas erfaringer.

Plussmedlem
wiqasso
kan bakteriene overleve i rundt 4 timer uten strøm? (det var jo vann i pumpa) - Jeg vet at 1 eheim 2075 ikke er nok for 720 liter, så jeg får en til eheim 2075 som jeg tenker å bruke sammen med den første.


Rimelig sikker på at jeg svarte på denne tråden i går, men innlegget er ikke her lenger av en eller annen grunn...

For å kjøre inne det nye filteret raskere så kan du ta en av kurvene med Ehfisubstrat fra det "gamle" filteret over i det nye.
Sørg for at kurven med nye "kuler" kommer etter de innkjørte (i vannstrømmen).

4 timer stopp er det flere som har hatt uten følgende store problemer.
Hei
På eheim 2075
er det 2 kurver med mech pro
1 med bio mech
og 1 med eheim substrat

Hva skal jeg ta fra gamle pumpen inn i den nye?

Skal jeg ta ene kurven med Mech pro siden jeg har 2 av den så kan jeg putte den gamle kurven i den nye og ta en kurv med Mech pro fra den nye i den gamle?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap