600 liter

Hei har kjøpt meg ett brukt 600 liter. Så tenkte eg sku setta det i drift til neste år. Men slite veldig med og finna ut kos eg vil ha det.
Er så mange fisk eg kan velga mellom og innredninger, så då trenge eg litt hjelp av meir erfarne akvarister.
Har veldig lyst på Black Ghost men mangle 120 liter.
Det jør ikke så mye
120l er ikke så mye nor kare er så stort

vi har blak gost på 25cm i 400 l den skal i et 600l snar
Syns det er vanskelig å anbefale deg noe spesielt, man har jo forskjellig smak. Men jeg søkte opp alle [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?path=&size_to=600&size_from=600&aquariumtype_id=&thumbs=1&orderby=id&]medlemsakvariene på 600L[/URL], du kan jo se på dem og se om du finner noe du liker oppsettet på?
Lisbeth
Syns det er vanskelig å anbefale deg noe spesielt, man har jo forskjellig smak. Men jeg søkte opp alle [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?path=&size_to=600&size_from=600&aquariumtype_id=&thumbs=1&orderby=id&]medlemsakvariene på 600L[/URL], du kan jo se på dem og se om du finner noe du liker oppsettet på?




Takk for svar, var mangen flotte kar det, fikk mye innspirasjon her ja.
Ka sir dokke andre om Black Ghost i 600 liter?

Det går fint å ha Black Ghost i 600l, Selv har jeg en i 400l. Den skal få større kar etterhvert, men jeg har noen år på meg før det blir nødvendig. For dem vokser sakte. Men da blir karet så stort at jeg kan gi den en partner.

Kan varmt anbefale Black Ghost. Karet bør da ta utgangspunkt i kravene BG'n har til innredning, og så bygge videre der i fra. Sammboere i tanken bør vere rolige arter fra søramerika.

Et par triks når det gjelder innredning til BG er masse gjemmeplasser i form av røtter som den kan gjemme seg under og planter den kan navigere langs. Det høres kansje sprøtt ut, men til flere gjemmeplasser den har tilgjengelig til mer vil den vere fremme. Også på dagtid. Den vil ikke bevege seg frivillig ut i åpent vann, men har den en plante eller en tynn rot eller noe lignende den kan bruke til referansepkt. når den navigerer, så kan du få den til å bruke hele karet.

Hvis du ser på 400l under profilen min, så kan du få en ide om hvilke fisker den går sammen med (se bort fra sebracikliden, den er på vei ut av karet.).

Når det gjelder for. Så fores den med flakfor (ikke alla aksepterer dette), svarte mygglarver, dafnier og lignende frossentfor (en sjelden gang røde mygglarver som snacs, men man skal vere forsiktig siden de kan gi forstoppelse). I tillegg får den tanglopper fra fjøra (saltvann, gratis levendefor. Bare skylle den lett i vann først), og div. grønnsaker. Etter hvert er jeg tenkt på å sette opp noen små kar for oppdrett av levendefor. Variert diett er viktig.

Tror vannkvalitet og et modent kar er et triks for å få små BG'er til å leve opp.

Den er egentlig en sky fisk, men det går an å gjøre noe med. Trikset er i hvilken rekkefølge fisken tilsettes.

En grei måte å gjøre det på, er å begynne med noen algetende maller (F.eks ancistrus.), og en flokk av Corydoras (pansermaller). Så bor karet modnes en måned, bestefall to. Så setter du inn BG'n, slik at den har ro og god tid til å gjøre seg kjent med karet en uke eller to. Så kan du sette inn en stimfisk (masse flott og velge mellom her, nesten litt for mye. Vanskelig å bestemme seg.), Så er det bare å fortsette med fredlige ciklider osv.

Black Ghost er en utrolig fasinerende fisk. Til nå er det ingen fisk jeg har holdt de drøye 20 årene jeg har hatt fisk i akvarie. Den jeg har nå, har vel gått i karet drøye 2 eller nermere tre år i karet. Å den overrasker stadig, og den har tonnevis med personlighet. Eneste måten jeg ikke har sett den svømme er ut inn, den er utrolig grasiøs i bevegelsene og har full kontroll til en hver tid.

Så hvis du er fasinert av denne skapningen, kan jeg love deg at du ikke blir skuffet. Du vil definnitivt ikke angre.


Tusen takk for ett godt svar.
Då er saken klar.Då ska eg kjøpa BG til neste år etter att akvariet har stått i 2 til 3 måner.
Men kor mangen kan ein ha oppi akvarie, di blir jo ganske store?

Du kan kun ha en i karet ditt. Skal man ha fler bør karet vere vesentlig større.

Som jeg skrev, har jeg planer om å sette min over i større kar en det den går i nå. Og skaffe den en make, men det karet blir ikke mindre en 14-1500l

Grunnen til at de bør ha såpass stort kar for flere, er at dem navigerer ved hjelp av svake eletriske felt. Går flere i for trangt kar, vil de stadig vekk forstyrre hverandre. Og det fører til stress, som igjen fører til sykdom.

I karet mitt har jeg en stor rot som fyller nesten halve karet, med en hvelving under som er hovedkvarteret. Samt flere røtter som den kan gjemme seg under. I tilleg la jeg raskt merke til at den trengte noe å navigere etter, Så jeg skaffet den referansepunkter i form av planter stilker, event. oppreiste røtter o.l. På denne måten har jeg fått den til å benytte hele karet, også det som ser ut som åpen svømmeplass for stimfisk o.l. Dermed er den ute og er aktiv på dagtid. Og det er da en får se hvor fasinerende den er..

Har sett på karet ditt og og det ser veldig bra ut, ska prøva og laga det sånn som du sir, med masse røtter som den kan gjemma seg i.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap