Gupyhale råtnet opp

Hei!
Merket igår kveld at guppy hannen min ikke var helt seg selv, han lå bare på bunnen ved pumpa.
Og idag så jeg at halen hadde et hull og så ut til å råtne og var litt fillete.
Noen timer senere lå han bak pumpa, opp ned, og halen var helt borte. Han så død ut, men det var han ikke, jeg kunne se at han pustet noen ganger.
Jeg avlivet han såklart.
Men så kommer det jeg lurer på; hva var det som ''spiste opp'' halen hans?
Er det smittsomt?

Blir utrolig glad for svar!
Det er nok finnerråte. Esha 2000 vil kunne fjerne dette. Og ja, det er smittsomt.
Det trenger vel ikke være finneråte.... Trodde ikke det gikk så raskt fra du oppdaget det til fisken var nærmest død. Kan vel også hende at den var syk av andre ting, og at de andre fiskene nappet i den før den var død. Det er jo ikke unormalt.

Ville undersøkt de andre fiskene nøye og sett etter tegn på finneråte hos dem også, før jeg startet behandling.
Tusen takk for svar! Skal følge nøye med de andre fiskene!
Men i artiklen om finneråte står det at finnene faller fra hverandre og forsvinner. På min guppy var det halen som forsvant, og kunne ikke se at det var noe galt med finnene.
Han var dessuten over ett år gammel, kan det ha noe med det å gjøre, at han var gammel?
Andrine :- )
Ingen?

Tips før du poster i sykdoms-forumet.

Mer info = større sjanse for å få hjelp.
Tusen takk for svar! Skal følge nøye med de andre fiskene! ;-) Men i artiklen om finneråte står det at [I]finnene[/I] faller fra hverandre og forsvinner. På min guppy var det halen som forsvant, og kunne ikke se at det var noe galt med finnene. Han var dessuten over ett år gammel, kan det ha noe med det å gjøre, at han var gammel?

Halefinnen er også en finne. Jeg har hatt kampfisk med finneråte, og det har alltid gått utover halefinnen først.
Maretard
[QUOTE=Andrine :- )]Tusen takk for svar! Skal følge nøye med de andre fiskene! ;-) Men i artiklen om finneråte står det at [I]finnene[/I] faller fra hverandre og forsvinner. På min guppy var det halen som forsvant, og kunne ikke se at det var noe galt med finnene. Han var dessuten over ett år gammel, kan det ha noe med det å gjøre, at han var gammel?

Halefinnen er også en finne. Jeg har hatt kampfisk med finneråte, og det har alltid gått utover halefinnen først.

Åja, ja såklart
Får følge med på de andre.

Joakim
[QUOTE=Andrine :- )]Ingen?

Tips før du poster i sykdoms-forumet.

Mer info = større sjanse for å få hjelp.

Okey, skal huske dette til neste gang!
Det ligner på at den ene guppyhunnen har begynt å fått. Er ikke helt sikker.
La merke til det på lørdags kveld, og det har ikke forandret seg så veldig mye, men den er litt ''hakkete'' på enden.

I artiklen står det at man kan behandle lett finneråte med 0,2 % salt. Mener de vanlig salt? Isåfall, kan jeg jo kanskje prøve det, før jeg kjøper esha 2000 og medisinerer med det?
Jodfritt!! salt. Den blå pakningen.
Takk!
Men om det ikke er finneråte, gjør det noe om jeg tilsetter jodfritt salt?
Og når det står 0,2 % salt (maks for alle malletyper), er det per liter, eller for hele akvariumet som er på 70 ?
Det blir jo det samme...
Nei, det blir jo ikke det. Om det er 0,2 % per liter blir det jo 0,2 x 70 liter, som er 14 % . Eller om jeg skulle tilsette bare 0,2 % salt på 70 liter

Andrine

Nå blander du veldig

Dette blir jo akkurat det samme, prosent betyr jo "av hundre".

Om du tilsetter 0,2 % salt per liter eller 0,2 % salt per 70 liter, er konsentrasjonen akkurat den samme, selv om mengden naturligvis er forskjellig.

Tenk på å blande saft. Hvis blandingsforholdet er 1/3 (altså omtrent 33% saftkonsentrat og 66% vann), så består jo en korrekt blandet saft av 33% konsentrat uansett om du har blandet en liter saft eller 70 liter saft At det går med mer konsentrat (=salt) til 70 liter saft i forhold til en liter, er jo bare naturlig.
Åjaa, huff, nå tar jeg veldig feil ja ! Hehe..
Det blir det samme ja

Men gjør det noe for fiskene at jeg tilsetter jodfritt salt og det ikke er finneråte som er årsaken til at fisken døde?
Nei, det gjør ingenting. I hvert fall ikke om du ikke har salt i fra før. Litt salt i akvarievannet er bare bra uansett (nesten).
Okey
Har kjøpt jodfritt salt nå, og så lurer jeg på:
hvor mye salt er egentlig 0,2 % ?
ElinH
Andrine Nå blander du veldig ;) Dette blir jo akkurat det samme, prosent betyr jo "av hundre". Om du tilsetter 0,2 % salt per liter eller 0,2 % salt per 70 liter, er konsentrasjonen akkurat den samme, selv om mengden naturligvis er forskjellig. Tenk på å blande saft. Hvis blandingsforholdet er 1/3 (altså omtrent 33% saftkonsentrat og 66% vann), så består jo en korrekt blandet saft av 33% konsentrat uansett om du har blandet en liter saft eller 70 liter saft ;-) At det går med mer konsentrat (=salt) til 70 liter saft i forhold til en liter, er jo bare naturlig.

ElinH, du ser ut til å kunne dette
Hvor mye salt er 0,2 % ?
ElinH, du ser ut til å kunne dette :) Hvor mye salt er 0,2 % ?

0,2% salt er 20 gram per 10 liter vann, eller 2 gram per liter.

Hadde du et 70-liters akvarium? Vet ikke hvor mye sand og innredning du har, men kan vi regne med at du har 60 liter i karet?

Da trenger du: 2 x 60 = 120 gram salt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap