Mamma til fersk akvarie-eier

Hei
Min datter på 8 år har fått akvarium av oss til jul. Vi har skjønt at som med de fleste andre kjæledyr, vil det meste av arbeidet ligge på oss. Og spesielt ansvaret!

Vi har vel startet med den største nybegynnerfeilen, har jeg skjønt, og kjøpt et kar på bare 28 liter. Men det får vi leve med inntil vi ser at interessen er der også etter at fisken er i karet. På eska, som er en "alt i ett - mangler bare fisk og vann", står det at karet skal stå i 3-4 dager før det settes ut fisk. Etter å ha lest akvarielitteratur halve dagen har jeg skjønt at dette er iallfall humbug. Blir nok en skuffet 8-åring i morgen tidlig... Men de 4 ukene, er det uansett kar-størrelse?

Og er det riktig at et kar på 28 liter ikke trenger varmekolbe? Det skal stå i stua, som har dagsenking når vi er på jobb. Da blir det ganske kjølig her inne, men selvfølgelig ikke frysende kaldt. Det er jo varme i tilstøtende rom selv om gulvvarmen i stua er av.

Hun ønsket seg i utgangspunktet gullfisker, noe vi har sagt at det ikke blir fordi de kan være "slemme" med hverandre. Nå har jeg jo også skjønt at det er for liten plass i 28-liter'n. I dyrebutikken der vi kjøpte akvariumet har vi fått beskjed om at 8 neontetra og 4-5 platy + et par algespisere blir bra. Jeg synes det høres veldig mye ut? Tror vi går bort fra tetra-stimen og finner noe annet.... Har jo fire uker å lese meg opp på

Men ang planter; jeg har ikke klart å finne litteratur som sier noe om hvor beplantet et akvarium skal være. Er det ulemper med for lite og for mye, eller er det kun dekoravhengig? Eller er det kanskje fiskeavhengig?

Med akvariepakken følger det med filterpumpe. Jeg har ikke klart å finne at det er en oksygenpumpe. Trenger vi ikke det i et lite kar, er det evt fordeler/ulemper med å kjøpe det i tillegg?

Fint om dere kan hjelpe meg litt, vil så gjerne at dette skal funke bra fra starten av
liten tabbe å begynne med så smått men det går sikkert fint^^

mitt kar sto bare 2uker uten fisk, men 3-4 uker er nok passeligt.
guppy er en nydelig, lett og livlig fisk.
men guppyen må ha 3jenter per hanne. hannen har spiss "magefinne" og har sterkere farger enn jentene. guppyen dør lett og det er litt av ulempen med fisken. ved kjøp bør du se at fisken er rett og fin uten stor bøy/knekk i ryggen.
dette komer av innavl som svekker fisken. i starten bør du ikke ha mer enn 4fisk (etter 3-4 uker såklart^^). når det har gått rundt ein måned kan du sikkert kjøpa mer fisk, men ikke ha for masse fisk.
platy er òg fine. de trenger 2-3jenter pr gutt.
reker er DIGG! kirsebærreker er lette og spiser masse alger^^

kall meg gjerne dum men eg forsto ikke heilt
"Men de 4 ukene, er det uansett kar-størrelse?"

planter vet eg ikke så mye om, men guppyen er ikke så veldi kravstor...pistia liker guppyen godt. dette er en flyteplante som er nydelig plass for yngel og som sagt liker guppyen den veldig godt. den kan stenge litt for lyset, så er ikke alltid så bra...

om du trenger varmekolbe må du rett og slett finne ut sjøl.
de første vekene ser du på gradestokk (i karet) om varmen er passelig.
varmen bør ver på 23-25 grader C. vis varmen går under 22 grader bør du kansje bruke varmekolbe...

det er lurt å kjøpe noen test strip til å teste vannverdi som ph gh.
phen bør vere rundt 7 og dhen, egentlig er 9-18 ideelt for guppy platy, men det går heilt fint med lågare.

må legga meg nå men kommer med mer i morgen.
håper det hjalp^^
Hei!

Ja, karet skal stå i 4uker, uansett hvor stort det er. det er ikke for karets sin del at det står uten fisk, det er filteret. i løpet av de fire ukene dannes det filterbakterier, som er nødvendig for fisken

Jeg vil ikke anbefale guppy i karet, de blir mange, veldig mange, veldig FORT. det er lite som går i en 28liter, men 15 kirsebærreker kunne passet fint, sammen med noen snegler, kanskje? Eplesneglen er jo fin og fargerik. eller, med gode vannbytterutiner, kan du ha en Kampfisk i karet ditt. Har selv hatt en i en 38liter, der trivdes den godt. Men da må man stryke kirsebærrekene, for de blir fort snacks

Om du skal ha kampfisk trenger du varmekolbe, for den trives best i høye tempraturer, typ 24-28 grader, å så varmt pleier ikke vi å ha det i huset.

Ellers så anbefaler jeg deg å lese artiklene i "akvarieskolen"
tja ..... småen blir sikkert kjempe glad for og fått akvarie til jul. MEN 28 er ikke noe nybegynner kar. av den grunn at det er ett lite kar hvor svingninger i vannkvaliteten kan blir fryktelig stor og få de kosekvenser som det innebærer. dessverre er det slik at dyrebutikkene sier ditt og datt om det ene eller andre. har selv vært der og det har vi alle. 100-150 l er ett bra nybegynner kar. og man har da også større valg muligheter med tanke på beboere.

men dere har jo kjøpt dette så som du selv sier om interessen er der tolker jeg det slik at da vil kanskje også karet vokse og det er jo bra.

som andre person skriver her, så vil jeg fra råde test strips , de er for unøyaktige, og når man har ett så lite kar som 28 l bør man vite hva vann verdiene er. så sråpe tester er det som gjelder og ikke noe annet. ph tester og nitritt tester er de viktigste, gh er ikke så viktig da dere velger og ha fisker som ikke krever så mye gh . om dere går for neontetra som da skal ha gh på 0-3 som er vel noe lunde normalt i kran vann, men seff skader ikke og kjøpe dråpe test og teste seff.

men utvalget av fisker som passer i ett 28l er små selv neontetra bør helst ha min 60l de kan tross alt bli opp i 5 cm. og man skal gjerne ha en liten gjeng.

og ja denne vente tiden som det snakkes om opp mot 4 uker bør gjelde for alle typer kar uannsett str.

man skal også bytte 30-50 % av vannet i uken.og med ett så lite kar kan man da få sørre svingninger i vann verdiene.

egentlig frister det meg og be dere om og bytte karet til ett større kar om dere har muligheten til det.

planter i den "klassen" som dere velger "eller selskaps" akvariet som det gjeren også blir kallt kan man ha det meste av planter. og man bør gjerne ha litt planter , da disse "spiser"/lever på avfalls rester.

og ja man bør jo helst ha en varmekolbe om tempraturen vil synke mye i akvariet, men dette vil du nok kanskje oppdage når karet går seg til som det også blir nevnt av den andre personen her.

sist men ikke minst det er ikke noe kritikk mot dere som foreldre at dere har valgt den kar strørrelsen som dere har. men heller mot butikken som velger og selge dette til dere og i tillegg gir dere mangelfull informasjon om akvarie hold. slik som det dessverre er i de fleste dyrebutikker. men du skal ha skryt for at du legger deg i selen og finner ut litt det er det ikke alle som gidder og gjøre. så det er jo bra,

håper du/dere vil finne akvarie hobbyen intresant og blir bitt av akvarie bassilen eller liter syken som nok de fleste har her inne, noen mer enn andre da riktig nok men men lykke til.
Kan ha en Kampfisk. Står 60 liter i basen, men personlig mener jeg det går bra med en 28 liter. Kan også ha kirsebær reker, Bor ikke alt for langt unna deg og du kan sikkert få noen av meg. Vet ikke helt hvor gøy det er med disse rekene for en 8 åring. Min sønn syns i hvertfall disse knøttsmå rekene er dørgene kjedelig. Skal kansje ikke reklamere for personlige ting her inne, men har en ca 110 liter med armatur som en 8 åring kan få billig. Har også filtere og varmekolber.
Det er jo begrenset hva slags fisk man kan ha i et slikt kar, men det er jo noen forskjellige muligheter også. Synes at dattera di bør få bestemme selv i størst mulig grad, liker hun guppy bedre enn platy så blir det det. Du må jo bare begrense valgene for henne. Da får hun nok mye større glede av det. Levendefødere er nok en god ide, det er moro med små yngel. Noen fisk vil også dø etterhvert, slik er det bare.

Det er ingen grunn til å vente med å ha i fisk. Kjøp JBL filterstart eller tilsvarende. Jeg betalte 39,- sist. Det finnes andre produkt også, men har ikke sett noe billigere. Start med noen få fisk.

Kjøp planter som vokser fort, de vil ta til seg næringstoffer som ellers ødelegger vannet på lengre sikt. Ludwigia repens er kanskje fin i et såpass lite akvarium? Ceratopteris? Så er det bare å trimme plantene etterhvert. Da slipper du å skifte vann så veldig ofte. Men å bytte 1/3 av vannet på et så lite akvarium er jo fort gjort. Små akvarium trenger ikke være så ille om man bare følger med og steller innimellom.

En haug med dyre vann tester er nok heller ikke vits å bruke for mye penger på. Skal det være hardt vann, legg nedi noe kalkholdig, hvis ikke dropp det.
Gratulerer med akvarium!
Så bra at du leser og setter deg inn i dette før dere kjøper fisk. Ikke alle gjør det.

Hadde jeg vært dere, ville jeg kjøpt en fin kampfisk-hann (betta splendens) til karet, ikke noe annet.

Hvorfor?

Det er en fin nybegynnerfisk, som er enkel å få til.

Den har mye personlighet. Kommer og "sier hei" når dere kommer bort til karet og lurer på om det er mat å få.

Og den har labyrintorgan, som gjør at den i verste fall kan "puste over vann".

Mange synes 28 liter til en kampfisk er greit, selv om jeg personlig synes det ble litt lite, så går nok det bra.

Bytt lite og ofte vann, f.eks. 3-4 liter to ganger i uka.

Guppier lever sjelden lenge og drar ofte med seg parasitter som er vanskelige å bli kvitt. Kjedelig for 8-åringen at fiskene dør med en gang.
Og karet er for lite til ancistrus som etter et år måler 10-12 cm.

Varmekolbe må dere ha hvis dere skal ha kampfisk eller andre tropiske fisk som vil ha rundt 26 grader i vannet.

Til et så lite kar, holder det med den minste på 25 watt.

Vær kresne når dere plukker den ut, hvis dere ender med kampfisk.
I noen dyrebutikker setter de kampfiskene sammen med andre fisker som napper slørene dens og stresser den. Se at finnene er hele og fine og ikke har noe hvitt (sopp) på seg.

Ser dere bor på Jessheim som meg. Vi er jo så heldige å ha tre dyrebutikker å velge i. Et tips: Det er veldig stor prisforskjell på dem, hvis dere f.eks skal kjøpe varmekolbe.

Ettersom karet er så lite, kan dere ikke ha for mye dekor, skal det bli igjen svømmeplass. En liten trerot som dere fester en anubias-plante på f.eks. kan være lurt, pluss en hurtigvoksende plante. Den høyeste jeg har i kampfiskkaret på bildet, er veldig grei. Blir den stygg, kan dere knipe av friske skudd og plante dem på nytt. Blir den for stor, er det bare "å luke". Husker dessverre ikke hva den heter, men den er ganske lett å få tak i.

Rota kan dere koke og la ligge i vann et par-tre uker. Hvis ikke farger den lett vannet brunt. Den typen jeg har i karet er best, synes jeg. De harde, litt glatte røttene kan lett få hvit, illeluktende sopp, som er vanskelig å bli kvitt.

Kampfisken min er glad i tørkede, røde mygglarver og noen små kuler som heter Hikari Betta Bio-Gold som man får kjøpt hos Buddy på Stormarkedet.
Pass på ikke å fore for mye, uansett hva slags fisk dere velger.

Hvis dere ikke vil ha kampfisk, men en liten gruppe andre fisker, er dette en søt sak som dyrebutikken sikkert kan bestille til dere hvis de ikke har den inne. Tror Buddy har hatt den, men er ikke sikker.



Den passer ikke vannverdiene på Jessheim så verst heller. Vi har litt basisk, men bløtt vann fra Univann. Det vil si at Ph ofte ligger på 7,5 i springen og Gh på 4-5.

Lykke til
Takk for lange og informative svar! Status her er at vi nettopp har byttet 28-literen til en 63 liter Juwel. Det er ikke så mye større, men jeg håper at det iallfall gjør det litt enklere å innrede og velge fisk.

I dag har vi kjøpt akvariepakken. Den inneholdt ikke "full pakke", men har en mye penere pumpe (mindre synlig) med varmekolbe integrert. I tillegg er det lysrør og ikke lyspære, som på den forrige. 8-åringen fikk selv velge grus, og valgte en hvit og svart type, ikke for grov. I tillegg har hun kjøpt seg en dekorsko, og vi har valgt en liten rot. I morgen skal vi kjøpe planter, for vi har ikke tid til å sette opp akvariet i dag.

Roten er en Mopani-rot - må den kokes først eller er det nok å skylle (husker ikke hva han sa i butikken...)?

Jeg skyllet den bare, lot den trekke i noen timer før jeg satt den i akvariet. Mener dette skal gå uten problemer.

Ja
det gjøer en stor forsjel det er leter å hole van verdien ok
Bra avgjørelse og et bra kar! Lykke til!
Det var smart! Har et slikt kar selv og både pumpe og lys er utvilsomt bedre.

Til denne pumpa følger det høyst sannsynlig med tre typer filtersvamper pluss hvit filtervatt.

I de blå samler de gode bakteriene som etterhvert skal fjerne giftstoffene ammoniakk og nitrit seg.

I denne prosessen dannes det nitrat, som er plantemat og ikke like giftig for fisken. Den vanligste måten å fjerne nitrat på, er ved regelmessige vannbytter. Men med Juwel-akvariene følger det en grønn svamp som også fjerner nitrat. Dere kan velge om dere vil sette den i eller ikke. Den varer noen uker og når den er oppbrukt, oppfører den seg som en vanlig blåsvamp.

Kan være lurt å spare den til dere f.eks. skal på ferie og ikke får byttet vann.

Den siste svampen er brun-svart. Dette er et kullfilter. Den trenger dere ikke. Men hvis dere setter den i,må dere huske å fjerne den/bytte den etter maksimum fire uker. Hvis ikke kan den begynne å avgi de avfallstoffene den har absorbert.

Kullfilter trenger vi ikke i Norge. Men den kan være lur å gjemme i tifelle dere en gang skulle ha beho for å medisinere karet. Da kan kullsvampen brukes til å fjerne medisinrester. Pass bare på at plasten rundt den er like hel.

Plassen kullsvampen og eventuelt den grønne
nitratsvampen tar i filteret, kan dere eventuelt erstatte med vanlig blåsvamp.

Jeg ville kokt rota. Eventuelt lagt den ut - det er spådd minus 20 i morgen - over natta for å drepe alle bakterier. Har dere vannkoker, kan dere bare tømme kokende vann over den i en bøtte. Alle bøtter må være helt fri for såperester. Det lønner seg å kjøpe nye bøtter. Dere trenger dem uansett til vannbytter.

Jeg koker også grusen.

Hvis det er glassfiber rundt røttene på plantene, er det viktig at dere får av alt av den før dere planter dem i grusen.

Lykke til!

Jeg har skylt rota og hatt den i vann i hele natt, samt hatt kokende vann over den nå. Den avgir utrolig mye farge! Hvor lenge fortsetter den med det? Er ikke så lysten på å sette den i akvariet når den av gir så mye farge - men det er kanskje ikke skadelig for fisken som kommer etter hvert?

Takk for rådene om filtersvampene Jeg setter nok alle ned nå, men skal huske på at kullfilter er bra ved medisinering og den grønne ved ferie. For jeg får sikkert kjøpt dem som ekstra seinere?

Når bare gubben kommer fra butikken med rein vaskebøtte, skal jeg ha kokende vann over grusen, slik at den er klar når vi kommer fra Buddy med planter seinere i dag.

Er det en forumregel som sier at det ikke går, eller kan du si hvilken av dyrebutikkene her på Jessheim du oppfatter som billigst, gurimalle? Jeg har vært i alle tre, og den ene synes jeg var rotete, den andre hadde ikke fått akvarium enda og derfor endte vi på Buddy. Der synes jeg også vi fikk mange gode råd i går
Hadde en slik rot i vann i fire uker og den avga fortsatt farge. Byttet vann jevnlig.

Kullfilteret tar misfargingen av vannet. Så det vil hjelpe. Rota kan gjøre vannet litt surere, men fargen er ikke skadelig for fisken. Tror likevel jeg ville latt den ligge i vann et par dager til, hvis jeg var deg.

Tar sjansen på å dele noen av mine erfaringer med de tre butikkene på Jessheim.

Buddy er dyrest på det meste, men den butikken med best utvalg. Hva slags råd man får, varierer veldig med hvem som er på jobb. Noen av dem som har endt opp her på Akvaforum i fortvilelse over at fiskene dør, har handlet på Buddy, som har sendt dem hjem med nytt akvarium og en pose fisk samme dag.

Selv handler jeg mest på dyrebutikken i Tærudgården. Ja, den er rotete og har mindre utvalg, men mye billigere på utstyr som Aquasafe, slamsugere og vanlig mat.

Butikken i lyskrysset er helt ny, så jeg har ikke handlet der. Men det er de samme som driver på Råholt. Oppfatter dem som ganske flinke og ærlige når det gjelder salg av fisk.

Aller billigst er nettbutikken aquamanias.no, som holder til på Kløfta. Der får dere virkelig gode råd, for han som driver den har superpeiling. Kjelleren i bolighuset hans er verdt et besøk. Det går an å ringe ham og komme på kveldstid. Han har mange store fisker og fisker for ihuga akvarister. Men på utstyr er han desidert billigst og varene kan hentes på Kløfta.

Min erfaring er at det lønner seg å kjøpe fisk lokalt hvor de har gått i samme type vann som vi har i springen.

Har kjøpt friske, fine fisker som jeg har hatt lenge både på Buddy og i Tærudgården.

Hadde jeg vært dere, ville jeg ikke kjøpt guppy, selv om de er fargerike og fine og ofte får yngel ganske raskt. De har lett for å dra med seg parasitter som også smitter andre fisker i akvariet og er vanskelig å bli kvitt.

Hvis du går på Kunnskap og velger Fiskebasen her på forumet og så avansert søk, og setter størrelse på antall liter på 20 til 60 liter, så får du opp hvilke fisker dere kan ha i karet. Der kan dere også lese litt om de forskjellig, om de er lette eller vanskelig, og hva slags vann og temperatur de skal ha.



Takk, Gurimalle. Da skal jeg gi Tærudgård-butikken en sjanse

Mine neste spørsmål ser du i ny tråd (om Safestart)....

Rota slutta å avgi farge etter at jeg hadde latt den stå i kokende vann, for så å la springvannet stå og renne over den lenge.
Det var lurt.
Hvis dere har kjøpt planter som skal plantes på rot, ikke i sanda, kan du feste dem på den med en brun sytråd f.eks.

gurimalle
Det var lurt. Hvis dere har kjøpt planter som skal plantes på rot, ikke i sanda, kan du feste dem på den med en brun sytråd f.eks.

Jeg er ikke sikker på om disse skal plantes på rot eller i sanda, men har kjøpt noen plastdingser som jeg tredde rundt stenglene, og de gjorde det enkelt å få plantene til å sitte nedi grusen. Regner med at de slår rot der
Nytt spørsmål: På pumpa er det en liten rørbit som jeg fant ut at skulle stå på vannutstrømmingen. Den er litt bøyd. Jeg satte den først til å blåse inn mot bakveggen, men syns det ble veldig mye uro i plantene. Nå har jeg vent den skrått oppover, men synes fremdeles det er mye uro. Kan jeg sette den til å blåse rett opp, eller er det andre måter å få mest mulig ro i akvariet?

Forøvrig er det klarere vann i dag, og jeg har klistret opp svart papp på bakveggen for et mer rolig bilde. Akvariet holder nå jevnt 25 grader, men bør jeg få temperaturen til å holde en eller to grader mindre ideelt sett? Vet at det har med fisketypen å gjøre, men ser at mange av de med gradering "lett" har 25 grader som øvre grense.

Jeg har utblåsningsrøret vendt inn mot bakveggen pekende skrått oppover i 63-literen.

Litt bevegelse i vannoverflata er bra. Det gjør at vannet tar opp oksygen og hindrer at det danner seg noe som heter proteinhinne på vannoverflata.

La den stå på 25 grader inntil videre. Så kan du justere den litt når dere har bestemt dere for hvilke fisker dere vil ha. De fleste selskapsfiskene trives med rundt 26 grader.

Det finnes selvfølgelig unntak som killi og gullfisk. Men karet er uansett for lite til gullfisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap