2 av 7 zebrafisk i nytt akvarium har dødd

Hei.

Har satt opp mitt første akvarium (220L) og etter godkjent vannprøve i dyrebutikken (Sandvika), har 2 av 7 zebrafisk dødd i løpet av helgen.

Hva gjør man?

Vannet var greit, men hadde lite salt.
Maten ble kjøpt ny fra butikken samme dag.
Den ene døde fiske hadde en synlig rød stripe på kroppen i hjerteområdet.
Akvariet har sandbund (Biltema sand), har fisken dødd av "impaction"? Har den spist stein?

Noen forslag til hva den kunne ha dødd av eller til hva man gjør videre?
Vil nok tippe på at du ikke har brukt nok tid på å kjøre inn ditt akvarium.

Hvor lenge siden er det at du startet akvariet ditt og hvilket filter har du? Hvor lenge etter oppstart ventet du med å sette inn fisker, hvor mange fisker og andre dyr har du? Planter?
Ventet 13 dager etter at jeg byttet vannet 3 ganger
Hei

Har 4 relativt store planter.
2 pumper med hvert sitt "svamp" filter.
Har byttet vann 3 ganger, deretter ventet 10 dager. Deretter ble vannet testet for pH, nitritt, nitrat, og salt innhold. Litt lite salt var det eneste negative.
Satte så inn 7 fisk (zebrafisk).
1 døde etter 24t, den andre etter 36 timer.


Plussmedlem
Noe frafall etter kjøp i dyrebutikken er ikke uvanlig. De kan ha vært svake fra før.
Hvordan oppfører resten av stimen seg?

Anbefaler deg at du investerer i en dråpetest for nitritt.
Blir upraktisk å fly fram og tilbake til butikken med vannprøver nå i innkjøringsfasen.
Kjøp gjerne med en test for pH også.

Veit ikke helt hva du mener med salt.
Vanlig salt (NaCl) er ikke nødvendig i et ferskvannsakvarium.
Er det GH butikken har målt for deg?

Har filtrene dine et navn og nummer? Kan hende de blir litt små for 220 liter.
10 dager er altfor lite - du bør vente minst 4 uker før du setter inn fisk, mange dyrebutikker bruker også strips til å måle vannverdier - de er ubruklige.

Salt har lite i ett ferskvannsakvarium å gjøre under normale tilstander, men de fleste dyrebutikker vil altid prøve å lure på deg all verdens kjemikalier.
4 uker ? :o

jeg brukte 3 dager og det gikk helt fint.
Ulvster
Salt har lite i ett ferskvannsakvarium å gjøre under normale tilstander


Men dette er antagelig ikke helt "normale" tilstander. Som Nils V. sier er nok ikke karet innkjørt. Og da er salt faktisk en ganske god tilsetning å bruke dersom det er Nitritt (No2) i karet. (I tillegg til vannbytter, selvsagt).

Når det er sagt, så tviler jeg på at butikken har målt innholdet av NaCl... så det er vanskelig å si hva slags "salt" butikken har gitt trådstarter.
HP
4 uker ? :o jeg brukte 3 dager og det gikk helt fint.


Det tar faktisk ca. 4 uker før filteret fungerer skikkelig og bryter ned nitritt - unntaket er hvis man kickstarter filteret med guffe fra et innkjørt filter.
Takk for svar.

De brukte "stix", ikke noe mer. Dermed er dette kun en indiaktor, ingen nøyaktig vitenskap. 4 uker har jeg aldri hørt før, men skader sikkert ikke.

5 fisk har overlevd og 2-3 svømmer stort sett sammen hele tiden.

Maten har flere komponenter. Den røde komponenten blir aldri spist, bare synker ned og legger seg på bunn, og deretter ikke rørt. Skal forhøre meg hos en venn som forsker på zebrafisk om bedre for.

Filtrene er små (for 2*60L akvarier, men en stor glassfiber bakgrunn er på vei for å fjerne ca. 60 % av vannet). Dør en til kan jeg sette jeg opp et 60L jeg har liggende for å se om det hjelper.

Vedlegger bilde av akvariet og fisken som døde for kuriositetens skyld.
Jeg forstår at flere har vondt for å tro at et flter ikke fungerer som det skal før det har gått 4 uker, men sånn er det - innkjøring av filter er nevnt utallige ganger her på forumet.

:

Når du setter inn ett nytt filter har det ingen bakterier til å bryte ned avfallstoffer - da danner det seg ammoniakk i vannet som er veldig giftig for fisken, det kan også gi etseskader, etter ca 14 dager begynner filteret å bryte ned ammoniakk til nitritt - dette er også svært giftig for fiskene, det tar ca et par uker til før filteret har fått mange nok "gode" bakterier - da blir nitritt brutt ned til nitrat som ikke er skadelig for fiskene i normale doser og fungerer som gjødsel for planter i tillegg.

Les HER

Det er ingen vei utenom denne syklusen uten å få tilført filterguffe fra et allerede innkjørt filter da (såkalt kickstart)
Bare for å pirke litt så er det slik at nitrogensyklusen er på 35 dager og nitritt topper seg rundt 32 dager og faller deretter raskt.

Låner et bilde fra Puffernet.tripod.com for å illustrere dette.

[External Image]

Så hvis man ønsker full nitrogensyklus før man setter inn fisk så må man vente i 5 uker.

Det er denne illustarsjonen de som påstår at det går helt fint å settte inn fisk etter noen få dager ikke forstår. Mange måler nitritt etter 14 dager og finner ikke utslag så da må jo alt være i orden. Ser man på illustrasjonen så ser man at det er etter denne tid nitritt begynner å bygge seg opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap