Oppstart av 350liter, spørsmål om fiskesammensetning og aquascaping

Har kjøpt en 350 liter til rimelig pris, og har en del tanker om hvordan vi vil ha den, og hvilke fisker vi ønsker oss. Men føler meg fortsatt ganske ny i "gamet" og ønsker dermed inspill fra dere med litt mere erfaring.

Karret er ett akvastabil karr, med effektline topp, og skal drives av en Fluval FX-5.

Har noe middels grov grus i bunn, og finkornet biltemasand over. biltemasanden er den på 0,67mm. Har forstått det slik at dette vil være en god sammensetning, som tilfredsstiller både planter og fisk?

De fiskene jeg har sett på, som jeg ønsker meg, er disse(og det er sammensetningen hær, jeg virkelig håper på innspill om):

- Seilfinnemolly - poecilia kykesis -

- Golden nugget - Baryancistrus L-081 -

- Kakadueciklide - Apistogramma Cacatuoides -

- Smaragd pansermalle - Brochis Splendens -

- Kongotetra - Phenacogrammus Interruptus -

- Discus - Symphysodon aequifasciatus -

- Gibbiceps - Pterygoplichthys Gibbiceps -

- "Vanlig" Ancistrus -

- L-144 -



Gjennomgående ønsker vi oss fisker med litt sterke fine farger, og som det blir litt størrelse på.. de fleste hypancistrus arter er også av interesse.


Tar også gjerne imot tips ang best mulig oppsett av akvariet med tanke på aquascaping for disse fiskeartene.

p.s: når jeg har skrevet vi, er det altså snakk om jeg og min samboer kalt "bimbim" hær på forumet, som sikkert også vil bidra med spørsmål i denne tråden.
Fisker og aquascaping
dette er et uendelig vanskelig tema mange ganger.. ofte blir det sjelden slik man helt skulle ønske... Men med god ståpå vilje er det utrolig hva som er mulig.

Når det kommer til fiske sammensetning er det mange feller å gå i,
discus og små tetrafisk er en fin fin kombinasjon.mens mange maller arter bør man ungå , spesielt sugemaller, som kan finne på å suge seg fast på Discus fisk.Slimet smaker nemlig namme nam syns mange maller.

Derfor:

prøv å unngå, gibbimaller, de blir ofte store og kranglete med alderen, dessuten roter de fælt med plantene, Golden Nugget er en flott malle, den blir stor og har flotte farger, men den passer dårlig i et discus kar,mht på at den ikke tåler det kraftige foret.Den får ofte forstoppelse og kan lett dø.

-mollyer skal ha salt i vannet,brakkvannsfisk, derfor unngå å ha de sammen med discus,(gjelder alle arter molly,platy,guppy,etc)

-kakadueciklider er flotte dvergciklider som går godt sammen med discus,samme gjelder vanlig ancistrus og L144(men ekte vare er vanskelig å få tak i)

-kongotetra er Afrikanske fisker, og krever en helt annen vannkvalitet en discus og søramerikanske fisker. dessuten kan de finne på å spise alt av småfisk som er mindre en dem selv.

Pansermaller er flotte sammen med discus,og brochis splendens er fantastisk flott.

så går du for discus, begrenser du mye av det du kan ha sammen med dem,men det finnes masse flotte små søramerikanske tetraer, og maller. bare les og spør deg frem.
dessuten er discus en stimfisk så lenge den er liten, når den har blitt stor nok til å parre seg ut,altså å finne en make, vil den bli ganske hissig på andre svakere discus, og den berømte mobbingen kan og vil finne sted. Discus er grusome slik.de dreper ganske enkelt de svakeste, ved å hindre dem å spise,og jager den svakeste i gruppa bak planter og steiner og direkte kuer den ned.
men derimot er alle like store slipper man som regel det.
husk gode vannbytte rutiner og gode forings rutiner, svært viktig med god foring når de er små så de vokser riktig og blir sunne og friske.'

men stå på ,gi ikke opp om det ike blir helt sånn du hadde planlagt i første øyekast. aquascaping tar tid.

hilsen thor
Grus med sand oppå vil iløpet av kort tid blir sand med grus oppå, tyngdekraften er fin sånn.
Om du ønsker å holde discus ville jeg tatt utgangspunkt i denne fisken og sett etter kompiser som passer - ikke omvendt. I en 350 liter vil du feks kunne ha et voksent par discus, voksne kardinaltetra, en gruppe corydoras sterbai (forutsetter at du har sand på bunn og dropper grusen) og ancistrus/L144 som algespisere. Alle disse tåler å leve i så høye temperaturer.

Dropper du discusen har du brått veldig mange flere valgmuligheter.

Tusen takk for gode svar! :)
Tusen takk for ett langt og utfyllende svar Thor!
Det eneste jeg stusser på, er dette:

filathor
-mollyer skal ha salt i vannet,brakkvannsfisk, derfor unngå å ha de sammen med discus,(gjelder alle arter molly,platy,guppy,etc)


I følge linken jeg la ut, til poecilia kykesis.. så står det at denne lever i ferskvann??? er dette da en feil i fiskebasen??

Men jeg innser at selv hvor fristende det er.. så er det kanskje best og droppe discus.. *sukk* vi får vente til vi har eget hus der vi kan ha flere karr..

Har dere kanskje noen tips til litt store fargesterke sør amerikanske ciklider?

og ang. Kongotetraen. *ler* så skjønner jeg ikke helt hva jeg har tenkt! Men jeg har altså fått det for meg at denne var fra Sør-Amerika! *ler* kjempe logisk med tanke på navnet dens! *ler* men er det noen andre tetraer fra sør-amerika som er å anbefale utenom neontetra og kardinaltetra? kunne tenkt meg en som stimer godt!

og til Maria T: Takk for hjelpen med logikken hær! *ler* det er ikke alltid hjernen fungerer slik den skal på en sen lørdagskveld.. ;P

Men dersom vi da dropper grusen, og har bare sand oppi.. så burde vi ha sandsnegler for at plantene skal ha det bra?
et spørsmål til i samme slengen. Hvordan er de å ha flere apistogramma arter sammen? F.eks kakadue, macmasteri og agassizi?

Sitter nå å ser på mulige ciklider. vurderer også blå acara og sajica? hva tror dere om det?
Hei

Spennende m/nytt akvarium. Har 120 liters er i ferd med å få 300 liters.
Jeg er veldig glad i praktbotia. Flotte fisker. Ellers maller L-144 er flott.
Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap