Må være den merkligste fisken, ever!

Inaktiv bruker
Hei! =D

Har en slørhale i min 54l
Har oppdaget noe veldig merkelig i det siste...
Om kvelden når jeg går og legger meg ser jeg at gullfisken flyter oppover, og strever med å holde seg nede....
Mens om morgenen er det helt fint igjen og den svømmer glad og fornæyd rundt

Om kvelden gjentar det hele seg....

Hva i Huleste er dette?? Noen som har opplevd det samme??

(info om karet: temp: -27 celcius
- 6,8 PH
- Høy Amoniakk prøver å få dette ned)
Ammoniakk er ren gift for fisk, så det kan jo ha en finger med i spillet....
Inaktiv bruker
Ulvster
Ammoniakk er ren gift for fisk, så det kan jo ha en finger med i spillet....

Ja.. det kan jo forsåvidt det, men jeg tar 50% vannbytte daglig.....
Er det noen som vet hvor lang tid det egentlig kan ta før amoniakken begynner å gå ned.... liker ikke å bytte vann så ofte, man ser jo lett at fisken blir veldig stresset av dette
Hei!
Vi hadde også dette problemet med våres slørhaler. Problemet var rett og slett maten! Enkelte fisker sluker mye luft og/eller det er mye luft i pelletsen de spiser, som gjør at de får oppdrift! Vi fikk mange rare teorier fra folk og butikker, men det var faktisk dette som stemte. Prøv et annet type for, så kan det hende det hjelper. Men husk at ikke alle fiskene behøver reagere likt. Lykke til!
Inaktiv bruker
stingsild
lys av og på?

07:00 - 22:00
Inaktiv bruker
Benedikte Kjeksrud
Vi hadde også dette problemet med våres slørhaler. Problemet var rett og slett maten! Enkelte fisker sluker mye luft og/eller det er mye luft i pelletsen de spiser, som gjør at de får oppdrift! Vi fikk mange rare teorier fra folk og butikker, men det var faktisk dette som stemte. Prøv et annet type for, så kan det hende det hjelper. Men husk at ikke alle fiskene behøver reagere likt. Lykke til!

Ok skal prøve dette! takk for hjelp! =D
Jeg er enig med Benedikte. Mange slørhaler får slike problemer fordi de får mat som flyter. Dermed må slørhalene supe i overflaten, og suger inn luft sammen med maten. Da får de naturligvis oppdrift....

Det er anbefalt å gi mat som synker med en gang til denne typen fisk, så den ikke slurper i seg luft, men må spise under vann (høres merkelig ut å si om en fisk, hehe)

Erik Silgjerd
(info om karet: temp: -27 celcius - 6,8 PH - Høy Amoniakk prøver å få dette ned)

Her er det vel litt å ta tak i MINUS 27 grader?

Men det er ikke bra å høre at du har ammoniakk. Hva gjør du for å få den ned? Det er giftig for fisken.
Etter ammoniakken kommer nitritten. Vil annta at du har rundt 3 uker med daglige store vannbytter forran deg.

-Tim
Inaktiv bruker
Tim
Etter ammoniakken kommer nitritten. Vil annta at du har rundt 3 uker med daglige store vannbytter forran deg. -Tim

Har hatt akvariet i 2 og en halv uke nå.. betyr det at nitritten skal komme om ca 1/2 uke?
Erik Silgjerd
[QUOTE=stingsild]lys av og på?

07:00 - 22:00
Så lyset står på 15 timer per dag? Dette bør du gå ned på for å unngå algevekst, plantene får bare utnyttet rundt 10-11 timer lys per dag.
Erik Silgjerd
Har hatt akvariet i 2 og en halv uke nå.. betyr det at nitritten skal komme om ca 1/2 uke?

Nei, du har det nå.... Ammoniakk kommer som nevnt først, allerede etter få dagers drift. Etter ca 2 ukers drift overtar nitritt. Begge deler er giftig for fisk.
Du må bytte vann daglig i tre uker fra nå av, hvis du skal unngå at fiskene enten blir syke eller dør.
Om ca 3 uker er filteret ditt innkjørt, og du kan gå ned til et vannbytte pr uke.
Erik Silgjerd
betyr det at nitritten skal komme om ca 1/2 uke?

Sjekk grafen på denne siden for å få en grov ide om nivåer av avfallsstoffer ved oppstart.
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=Erik Silgjerd]Har hatt akvariet i 2 og en halv uke nå.. betyr det at nitritten skal komme om ca 1/2 uke?

Nei, du har det nå.... Ammoniakk kommer som nevnt først, allerede etter få dagers drift. Etter ca 2 ukers drift overtar nitritt. Begge deler er giftig for fisk.
Du må bytte vann daglig i tre uker fra nå av, hvis du skal unngå at fiskene enten blir syke eller dør.
Om ca 3 uker er filteret ditt innkjørt, og du kan gå ned til et vannbytte pr uke.

Har ikke nitritt slik som du sier har målt med dråpetester og får null resultat på nitritt og nitrat, men nesten fullt på amoniakk.....

Kan gullfisker ha noe med dette å gjøre?? Spør fordi flere på dette forumet har sagt til meg at de "griser" sånn...
nitritten komme etter amoniakken, rett rundt svingen.
Inaktiv bruker
MarenB
nitritten komme [I]etter[/I] amoniakken, rett rundt svingen.

Det har jo gått "litt" mer enn 10 dager nå da....
Inaktiv bruker
Har ikke nitritt slik som du sier har målt med dråpetester og får null resultat på nitritt og nitrat, men nesten fullt på amoniakk.....

Kan gullfisker ha noe med dette å gjøre?? Spør fordi flere på dette forumet har sagt til meg at de "griser" sånn...

ingen som har noe svar på dette??
Ja, gullfiskene bidrar nok helt sikkert til ammoniakk i karet, for de griser en del. Men jeg tror nok også at filteret ditt ikke er riktig innkjørt enda. Hadde bakteriene i filteret vert "gode" nok til fiskemengden din så hadde du heller ikke hatt ammoniakk.
nitritten kommer ofte etter 2 uker og du har hatt det i 10 dager..
Inaktiv bruker
MarenB
nitritten kommer ofte etter 2 uker og du har hatt det i 10 dager..

nei... jeg har hatt det i 3 uker nå...

(takk for svar) =D
Tilfeldig bekjentskap
© KSN
Reklame for plussmedlemskap