Akvarium verden

Jeg er ei ung jente som fikk interessen for akvarium og fisker i august 2008. For tiden har jeg et 167 liter med skap under. Fiskene jeg har er: Molly, Kardinaltetra, guppy vanlige typen. Pitbullpleco, Ancistrus L144, Platy, praktbotia. Jeg har nå svart grus i akvariet og skal etter hvert bytte den ut med engelsk elvegrus.


I denne tråden blir jeg å skrive om akvarium intr og spørre om ting jeg lurer på. Kanskje legge ut bilder hvis/når jeg tar noen.
Noen som vet hvorfor fiskene mine ofte klør seg på grusen/ sanden? Hva må jeg gjør for å få dem til å slutte med det?


Hvorfor får man svarte alger i akvarium, kan man bli kvitt dem i lang tid?
Det finnes ganske mange tråder om fisk som klør på forumene. Her er en av dem. Du får studere fiskene litt nærmere kanskje, klør de seg veldig mye, alle sammen, eller er det noen av artene som klør seg mer enn de andre?

Sjekk gjerne vannverdiene du har i akvariet ditt opp mot de vannverdiene som oppgis som optimale for hver fiskeart i fiskebasen her på akvaforum.

Du finner innlegg på forumene ved å velge et Googlesøk internt i akvaforum.no på feks. kløe, slik jeg har gjort i lenka her.
Jeg fant ikke noe svar i tråden du gav meg desverre.
Det er bare noen av fiskene som klør seg. Det er ikke alle i den rasen men bare noen og noen gjør det ikke.
Håper noen vet noe mer ang dette med kløe?

I mine 2 år som akvarist, har jeg nå vært gjennom mye sykdom, død, nitrit/ nitrat topp, og nå har jeg fått svartalge plagen. Les mer her ang min svartalge plage.
Nå sitter jeg å ser at det er kommet ut en ny og muligens bedre Fluval innerfilter. Denne skal jeg nå muligens bestille og kjøpe.

Se mer info her
Siden sist jeg skrev har jeg nå fått hjem denne fluval u4, men har ikke prøvd den enda. Skal snart ta deg i bruk. I går begynte jeg å ta ut den svarte grusen/ sanden fra mitt akvairum. Nå skal jeg ikke ha denne svarte lengre. så nå holder jeg på å vakse og koke denne så den blir rein. Jeg tar kun ut så me grus som går i kasserollen av gangen. Så det tar sin tidd å tømme 167 litern. Men det blir så fint når alt nytt er fikset
Pass på at du kjører det nye filteret sammen med det gamle i 3-4 uker så slipper du og forgifte alle fiska dine og ende opp med ei likbalje!
Ikke fjern det gamle filteret for og så sette inn det nye, da blir det "nesten" som og starte ett nytt kar mtp filterbakteriene.

Tog du an?

Hvis du har kjøpt engelsk elvegruns på butikk så trenger du ikke og koke den, det er bare unødvendig merarbeid.. Bare skyll den i bøtter med kaldt vann. Det holder i massevis, så blir du kvitt svevestøvet!

Kenneth
Takk for tips.

Hva mener du her: Tog du an?
Chanell78
Hva mener du her: Tog du an?


Det er en vits. Hentet fra komikeren Kristian Valen sine show.
Chanell78
Takk for tips. Hva mener du her: Tog du an?

Dialekt - han er fra Stavanger Betyr nok; "Skjønte du det?" (tok du han).

Skjønner at det må være mye arbeid å koke grus fra en 167-liter. Skjønner jeg deg rett, så koker du den du tar ut? Skifter du bunnsubstrat med fisken i? Det er nok fryktelig mye grums gjemt nedi grusen som du tar ut og som du nå roter opp i vannet. Jeg ville nok ha vurdert å ta ut alt inkl fiskene og latt det gå i bøtter mens jeg holdt på. Er nok minst stress for fiskene også det.

Lykke til med jobben - blir sikkert kjempebra etterpå
Hehe.. offda, glemte meg vekk der et øyeblikk!
mente bare om du forstod hva jeg mente, ikke noe annet

Kenneth

i natt ble jeg ferdig med å koke grus, vaske ny grus og ordne alt. Fiskene og alt ble tatt ut av akvariet mens jeg holdt på. var grusomt mye skitt under svart grusen. Men nå ble det fint når jeg har byttet å fått inn alt nytt.
I dag har jeg kjøpt meg fisk på tilbud 30%
5 stk siamesisk algeeter som spiser svart alger, trå alger osv.
5 stk praktbotia.

Det er så koselig med stim fisk. jeg skulle også ha kardinaltetra, men siden flyene ikke går som normalt, var butikken fri for dem, så jeg må vente til dem får de inn igjen.
Svarte tråd alger på planter
Håper dette er rette plass å spøre!

Jeg har fått svarte tråd alger på mine planter i akvariet. Lur på, hvis jeg tar bort de synlige blad med tråd aler, og flytter plantene i et annet akvairum ,er da algene borte, eller kan de komme tilbake på planten uten at jeg ser flere tråd alger, etter bladene med synlige trådalger er borte.

Håper noen skjønner hva jeg mener her, og kan hjelpe raskt.
Sorry for alle skrive feil. Jeg har lese skrive vansker.


På forhånd takk for alle svar og tisp
Akvarium uten fiskene i
Hvor lenge må et ny startet akvarium stå med vann, midler, planter før jeg kan ha i fisk, for å være 100% sikker at det ikke blir nitrit/nitrat og vann verdiene er helt ok? Når alt er helt nytt? ( grus ny, filter nytt, kun rent vann)

Takk!
Det finnes ingen garanti, bare tiltak som kan forbedre sjansene betraktelig.
Økologi er svært komplisert.

Når det gjelder innkjøring av kar tar nitrogen syklusen minimum 3 uker før den er oppe å går.
Hvis filteret og grusen får en skikkelig innsprøytning av filtergugge er den oppe å går umiddelbart, stort sett. Du kan være uheldig og noe går galt og da blir det mye vannbytting. Det har alltid fungert for meg.

Bunnsubstrat: grus og grove substrater vil samle opp avfall som setter igang sin egen nitrogensyklus, dette kan gi problemer i oppstart med forhøyet nitritt vil jeg tro.
finkornet sand vil stort sett få avfall oppå og kan støvsuges før det forringer vannkvaliteten.

Planter: Mange produktive planter vil spise avfallstoffer i ganske stort omfang, dette vil muligens bare gjøre at det tar lenger tid før pumpa får nok bakterier til å rense vannet effektivt.
Dette har alltid fungert godt for meg, men jeg er som sagt litt usikker på hvordan.
Chanell78
Hvor lenge må et ny startet akvarium stå med vann, midler, planter før jeg kan ha i fisk, for å være 100% sikker at det ikke blir nitrit/nitrat og vann verdiene er helt ok? Når alt er helt nytt? ( grus ny, filter nytt, kun rent vann) Takk!

4-6 uker vil jeg si, jeg selv bruker 6 når alt er nytt Det kan lønne seg å ta et vannbytte før du har fikene oppi.
Takk. vet du ca når det bruker å komme nitrit/ nitrat? jeg har hatt 3 guppy oppi her alt. men de blir flyttet tilbake til stor akvairumet ganske snart. sku prøve å skynde frem prosesen med å få litt avføring og mat i ny akvariumet
Den kommer vel ca etter 14 dager, men du bør IKKE ha fisk i innkjøringsprosessen! Det er ikke bra for fiskene, så det hadde vært fint om du kunne ha flyttet de til et innkjørt kar!
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap