Hva nå?

Jeg har kjøpt meg ett brukt 160 L akvarium, og har kjøpt ei splitterny utvendig pumpe med hjelp av en som kan akvarium. Har hørt at akvariet skal gå i 1 mnd før jeg kan ta tester og putte fisk oppi.
har ett par spørsmål

1. hvor mange og hvilke planter trenger jeg? når skal jeg ta oppi disse etter at jeg har fylt akvariet med vann og startet pumpa.

2.hvilke tester bør jeg ta? når skal disse takes?

3. hvilken varmekolbe er det lurt å kjøpe til mitt akvarium?

Her finner du en rekke artikkler samlet undre "artikler" og "akvarie skolen".

Disse artiklene omhandler det mest basale vedrørende oppstart av ferskvanns akvarie.

Det er også enklere å spørre når du har en større oversikt når det gjelder oppstart av akvarie.

Husk på at det er forskjell på pumpe og filter. Pumpa er bare en mekanisk ting som setter vann eller luft i bevegelse for eventuelt drive vann gjennom et filter. Det er filtret som er viktig , da det er dette som skal filtrere vann og fjerne avfallstoffer og partikler fra vannet. Det er filtret som trenger tid til å bygge opp en stor nok bakteriekoloni.

Når det gjelder vanntester så les mere om det her.

Varmekolbe kan du kjøpe neste hvor som helst, kjøp en varmekolbe som er lik volumet i akvariet delt på to son ca. Dette betyr at har du et akvarie på 160 liter, kjøper du en varmekolbe på 75 -100 watt.
Sunniva Johansen
1. hvor mange og hvilke planter trenger jeg? når skal jeg ta oppi disse etter at jeg har fylt akvariet med vann og startet pumpa.


Det kommer helt ann på hvilke fisker du skal ha. Men de kan du gjerne ta oppi med en gang da de hjelper på innkjøringen. Under oppstart av akvarie kan det være lurt med hurtigvoksende planter

Sunniva Johansen
2.hvilke tester [B]bør[/B] jeg ta? når skal disse takes?


De viktigste testene er vel amoniakk, nitritt og nitrat. Kan hende jeg sier feil nå men tror amoniakk kommer etter en uke og nitritt etter 2 uker. Vannprøvene trenger du nok ikke å tenke på før etter 4 uker. Les mer om oppstart av kar og mer om vannverdier og slikt
Ellers finner man masse fint å lese på under akvarieskolen

Sunniva Johansen
3. hvilken varmekolbe er det lurt å kjøpe til mitt akvarium?


Til 160 liter så ville jeg kanskje hatt en varmekolbe på 200 watt eller noe. Til 160 liter anbefaler man disse

håper dette var til hjelp
alså det er filter i :p selve pumpa og filteret er klart for å sette i akvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap