Anlegge gressaktig bunndekke - gjødsel, torv, humus??

Jeg har planer om å prøve å anlegge et gressaktig bunndekke i min 28 L. Dette skal jeg bruke Eleocharis parvula for å prøve å oppnå. Denne planten er valgt fordi den ikke blir spesielt høy, og den ikke er så kresen på lys eller vannverdier.

Ellers i karet vil det bli gående noen sebrafisk (de skal selvsagt flyttes når de begynner å bli for store til karet), og et par eplesnegler og sandsnegler for å holde litt orden og pynte litt opp.

Nå har jeg grus i akvariet, men planlegger å bytte til Biltema-sand før plenen skal anlegges. Så spørsmålet mitt er, hva bør jeg gjøre for å få plenen til å trives best mulig? Bør jeg ha torv under sanden? Trenger jeg gjødsel?

Jeg lurer også på å prøve meg på et hjemmemekket CO2-anlegg, i en liten brusflaske. Er dette nødvendig for å få fin vekst?

Er åpen for alt av forslag på hva som fungerer og ikke fungerer, så bare kom med det.
Hei,
jeg har også en 28 liter med bunndekkende plante, riktignok Hc Cuba.

Mitt tips til deg som funker for meg er å bruke aquacare plantesubstrat under sanden/grusen. Jeg tilsetter Co2, også viktig for å få skikkelig plantevekst. Jeg bruker 2X23w sparepærer, beregnet for plantevekst (fargetemp. 6500K), men tidligere brukte jeg halvparten denne lysstyrken og det funket også greit (Dersom du har mindre lys, vil plantene vokse mer sakte, og du må være mer tolmodig ). I tillegg tilsetter jeg flytende plantenæring, (også aqacare) i tillegg til ekstra jern (flytende). (gjødsel er for at ikke plantene skal få mangelsykdommer, som gjør at de ser gule og visne ut.)
Takk for svar.

Jeg har bestilt JBL Florapol og diverse annet fra Aquamanias nå, og handlet sand fra Biltema. Så satser jeg på å få byttet fra grus til sand i løpet av helgen muligens, og så skaffe gresset ikke så lenge etter. Bør jeg blande i litt grus i sanden fra Biltema? Har noe Engelsk sjøgrus 3-5mm som jeg vurderer å blande med. Har hørt at dette kan være bedre for plantene?

Prøvde meg på et veldig simpelt CO2-"anlegg" i dag i en 1/2 liters brusflaske, men det fungerte litt dårlig. Kom mest skum ut av slangen jeg skulle lede gassen gjennom, så tror jeg må gå ned på mengden gjær.

Det eneste lyset som er på karet nå er en 11W Arcadia Arcpod, så lurer på om dette kanskje blir litt lite. Jeg får prøve meg frem, og viss det vokser dårlig får jeg heller lage bedre lys selv. Likte løsningen i ditt kar!

Veldig flott kar ellers du har også.
CO2 anlegg høres ut som vinlegging for meg..... fin kombinasjon...
Hei igjen,
vet ikke hvordan denne biltemasanden er, har ikke prød den. Selv bruker jeg den fineste rådasanden, ca 1mm korn. Dersom du blander grus i sanden vil denne bare ende opp på toppen, så det er egentlig ikke vits. Jeg har selv brukt den arcpoden, og den er ganske grei egentlig, men det vokser jo litt tregt med så lite lys. Hva med å kjøpe denne på ebay, hvis du vil ha sterker lys til rimelig penge? Med tanke på bra substrat til plantene ser jeg at Jan Ove anbefaler å bruke Coop Kattesand, det har han brukt her, det kan du jo vurdere. Han har ihvertfall mye mer greie på plantekar enn meg. Til sist, kjøp deg tilbakeslagsventil dersom du skal ha CO2 i karet (VELDIG VIKTIG) fås kjøpt steinbillig her. Takk for komplement for akvarium forresten.. )
Kattesanden så veldig pen ut, men jeg har allerede grus som er veldig likt, så jeg kommer nok til å bytte til sanden jeg har kjøpt.

Jeg kommer nok til å bruke bare Arcpod'en en stund og se hvordan det går, men da uten CO2. Så blir det å tilsette CO2 om det vokser veldig dårlig, og så evt. bedre lys senere.

Jeg ser at vasspesten er blitt litt gul og gjennomsiktig, og halvparten av bladene på andematen er også blitt gul (satte begge deler i karet for ca en uke siden), så jeg lurer på om det mangler litt næringsstoffer. Har lest litt rundt, og symptomene kan stemme med jern-, fosfat- eller nitrogenmangel. Jeg satser på at dette løser seg når jeg får gjødsel i subtratet. Kanskje jeg skal prøve å tilsette et par av de JBL-kulene for å se om det hjelper foreløbig.
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap