- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Umulig å holde nitritten borte i småe akvarium?
Umulig å holde nitritten borte i småe akvarium?
Postet 18.01.10 kl 00:46
Endret: 18.01.10 kl 00:54
Postet 18.01.10 kl 00:57
Jeg har hatt et på 20 liter og et på 40 liter som hadde gode, innvendige filtre (eheim, fluval). Jeg hadde aldri noe nitrittproblemer i disse karene. Nå har jeg et kar på 20 liter med et mindre godt filter, og der får jeg fortere nitrittproblemer.
Så det jeg har erfart er at det finnes mye dårlige filter å få kjøpt til småakvariene, og at de derfor kan ta litt av "skylden" for nitrittproblemer. Til de større akvariene finnes det gjerne et bredere utvalg av skikkelige filter. Det er også slik Skywalker sa om stabile vannverdier. En død snegle i et 20 liters kan utgjøre mye mer skade enn i et 100 liters for eksempel.
Så det jeg har erfart er at det finnes mye dårlige filter å få kjøpt til småakvariene, og at de derfor kan ta litt av "skylden" for nitrittproblemer. Til de større akvariene finnes det gjerne et bredere utvalg av skikkelige filter. Det er også slik Skywalker sa om stabile vannverdier. En død snegle i et 20 liters kan utgjøre mye mer skade enn i et 100 liters for eksempel.
Postet 18.01.10 kl 01:35
LineshHar hørt at om man har et lite kar, la oss si 20-50 liter, så vil det [B]alltid[/B] være nitritt. Er dette sant? Vill det alltid være nitritt der?
Det kommer i så fall av uerfarne og ukritiske akvarister Folk har en lei tendens til å stappe bittesmå akvarier fulle av fisk, og i tillegg vil de ikke bruke en krone mer enn absolutt nødvendig på filtrering. Det er nødt til å gå galt til slutt....
Ikke uten grunn at det står mye brukte akvarier på kjeller og loft, og på søppeldynga, i Norges land.
Det er fullt mulig å holde fisk i små akvarier hvis man vet hva man driver med, og ikke overdriver med hverken antall fisk, type fisk og fôring. Beskjedenhet er en fin ting når det kommer til små akvarier
En del betta-arter og killi-arter er utmerkede fisk å ha i små akvarier, men de kan være veldig sky. Og nybegynnere blir meget misfornøyde over sånt!
Postet 18.01.10 kl 02:00
Endret: 18.01.10 kl 02:02
Jeg har flere kar mellom 15-22 liter og har aldri hatt problemer med vannverdier. Tror nok det er som Mona sier at de som påstår dette er folk som putter gullfisker i altfor små kar.
Det er sant at mange bettaer og killier er sky, men ikke alle. F eks Betta coccina og nigeriakillier trives fint i små kar (forutsatt at man kun har et par eller trio) og disse er sosiale og gøyale
Det er sant at mange bettaer og killier er sky, men ikke alle. F eks Betta coccina og nigeriakillier trives fint i små kar (forutsatt at man kun har et par eller trio) og disse er sosiale og gøyale
Postet 18.01.10 kl 02:55
Postet 18.01.10 kl 09:13
Postet 18.01.10 kl 16:26
Det kommer nok an på flere faktorer Hvor man skal bruke den, og i hva slags akvarium med hvilken type fisk.
Generelt så slipper de grovporede svampene gjennom mer slam og partikler, så vannet kanskje ikke blir sååå krystallklart som det kunne ha vært.
Finporede svamper fanger opp og holder på alt av partikler, men til gjengjeld kan de da gå litt oftere tett og derfor må de renses oftere. Jeg foretrekker de finporede tross alt, selv om det medfører litt ekstra-arbeid, for er det noe som irriterer meg og som jeg hater å se på så er det "møkkete" eller uklart vann pga partikler som fyker rundt. Jeg må ha det krystallklart!
Generelt så slipper de grovporede svampene gjennom mer slam og partikler, så vannet kanskje ikke blir sååå krystallklart som det kunne ha vært.
Finporede svamper fanger opp og holder på alt av partikler, men til gjengjeld kan de da gå litt oftere tett og derfor må de renses oftere. Jeg foretrekker de finporede tross alt, selv om det medfører litt ekstra-arbeid, for er det noe som irriterer meg og som jeg hater å se på så er det "møkkete" eller uklart vann pga partikler som fyker rundt. Jeg må ha det krystallklart!
Postet 18.01.10 kl 16:36
Endret: 18.01.10 kl 16:37
Postet 18.01.10 kl 16:52