Bjørgvins diy isopor bakgrunn

Ikke noe nytt, men gøy med bilder og andres innspill. Setter også pris på andre sine tråder.
Dette er et juwel 180l kjøpt brukt.
Jeg gikk lenge å vurderte å lime skifer på bakruten. Men ble ikke helt fortrolig med vekten det ville medført i bakkant.
Det ble etterhvert litt motvillig bestilt to juwel stone granite plater. Liker ikke skjøten og at det er to identiske plater. Men venter fremdeles på betalingsinfo en uke etter bestilling. Så da gikk den en f... i meg. Og begynte på dette prosjektet.
Har laget en kasse hvor jeg skal huse innsuget til en eheim 2028(om den noengang kommer..) og varmekolbe. Bruker kanskje innsugsristene til den gamle juwel filterkassen. Monterer innsug i topp og bunn i tilfelle noe går tett, og for å sikre vannstrøm forbi varmekolben.
Har sett at mange bygger inn huler o.l i selve bakgrunnen. Men ser for meg at det blir vanskelig å fange syk fisk osv.
Så ikke noe fancy. Tenker å blande en mørk husfix så den blir litt nøytral i bakkant. Er ikke bakgrunnen som skal være blikkfanget her.
Så framgansmåten jeg har brukt er:

1. 1 2cm tykk plate og 1 5cm plate
2. Skjært til 2 cm platen til bakruten samt bygget "filterkassen"
3. Skjært til 5cm platen til samme mål som over.
4. Tegnet et steinmønster i denne og skjært ut "steinene" På denne måten kan jeg forme disse inviduelt og bygge ut noen av de slik at de stikker lenge ut fra veggen.
Når jeg prøvepasset de brukte jeg tannpirkere i isoporen. Limes permanent når jeg er fornøyd.
Er ikke ferdig med formingen av steinene og området rundt filterkassen. Skal formes en del mer slik at det ikke er rette kanter. Blir sikkert litt jobbing med det ikveld.
Brukt 53,- på platene.


Litt fler bilder fra prøvepassing. Ikke ferdige steiner enda. Begynner å bli fornøyd med de på venstre side siste bilde
Ser ut til å kunne bli veldig bra det der! Liker sånne tråder som dette
Artig at du har tatt en gammel idé, og gjort den din egen - på ett litt mer personlig vis
Blir morsomt å se hvordan resultatet blir når alt er ferdig..
Spennende prosjekt.
Sånne tråder er gøyale å lese, stå på og for på med bilder etter hvert.

Spennende prosjekt.
Sånne tråder er gøyale å lese, stå på og for på med bilder etter hvert.

Trykke 2 ganger på samme knapp for å være sikker. Det gikk akkurat som forventet det. SORRY!!!!
Takker for tilbakemeldinger.
Tatt en liten økt til ikveld. Ble seint før jeg fikk begynt.
Gjenstår litt arbeid med filterboksen. Prøve å gjøre den mindre firkantet. Det tar jeg når innsugsristene kommer i postkassen.
Ser kanskje litt høyt ut der hvor jeg har tenkt å ha det nederste. Men kommer vel en 5cm med sand i bunn og.

Usikker på om jeg skal lime "steinen" rett på bakruten og male det svart bak. Altså ikke lime de først på isoporplaten og så på bakruten. Skal uansett gjøre dett på litt av sidene..
Filter og varmekolbekassen er nå ferdiglimt. Står til tørk. Tenker å gjøre denne helt ferdig før jeg går løs på resten. Greit om noe ikke går etter planen. På jakt etter noe sementbasert stoff imorgen til å slemme med. Har ikke bestemt meg for hvilken type enda. Ser Hey`di har en de påstår blir vanntett etter to strøk og finnes i flere gråfarger. Går kanskje for den. Greit å prøve noe nytt. Ser ut til at de fleste velger casco husfix. Denne vet vi gir veldig høy PH, og trenger mange skyllinger. Kanskje Hey`di sin er bedre..
Varmekolbe og innsugsrister ligger på posten imorgen!
Dette blir bra..
dette ser veldig bra ut! jeg venter i spenning og tror jammen jeg skal gjøre et forsøk selv....


Håper det blir bra ja! Har egentlig ingen hast med dette. Bare kos. Men klinte på et strøk med Heydi murgrå. Var litt vanskelig å få kosten nedi sprekkene. Så blandet litt tynt der og fylte på. Ser om jeg finner en sånn sprøyte som ungene leker med i badekaret.
Skal ta en PH test i de nærmeste dagene tenker jeg av en liten isoporbit jeg har lagt puss på.
Måtte prøve den oppi mens første strøket tørker.
Dette var en bra ide! Gleder meg til å høre om hvordan det går med prosjektet videre!
Svært giftig? Står ikke noe om det på HMS databladet. Det er kun nevnt at det kan påvirke marint liv grunnet mulighet for forhøyet PH.
Løsningen er da å forsegle med klar epoxy. Eventuelt la det stå i vann en god stund så det får satt seg.
så fint gledes meg til slutt bilder...
Giftig er det ikke.
Men det påvirker ph ganske kraftig. Dette er visstnok også en midletidig effekt. Så etter 5-10 vannbytter vil de stoffene som påvirker phen etterhvert vaskes ut og ikke påvirke verdiene på samme måten.

Da jeg prøvde meg på en sånn bakgrunn fikk jeg en ph.verdi på 10,6 første gangen jeg fylte opp..
Pål Laumann
Giftig er det ikke. Men det påvirker ph ganske kraftig. Dette er visstnok også en midletidig effekt. Så etter 5-10 vannbytter vil de stoffene som påvirker phen etterhvert vaskes ut og ikke påvirke verdiene på samme måten. Da jeg prøvde meg på en sånn bakgrunn fikk jeg en ph.verdi på 10,6 første gangen jeg fylte opp..


Men det gikk seg til?

Lurere forresten på å forandre litt på designen. Ikke kle hele bakveggen. Men bare litt på motsatt side og helt i overkant. Det blir da en åpning i midten hvor glasset blir spraymalt svart bak. Tror dette kan skape en fin dybde.
Du kan jo ta en titt her og her og se om du finner noe av nytte.
La en link i tråden min til denne tråden, gode ideer mottages med takk


Mvh Per
Jeg skal love deg Per, den kjelleren er den kuleste jeg har sett! den fuglen må jo ha det helt vidunderlig, og fiskene så klart!
Ojoj! Det var det mye god lesing! Rimelig heftige greier du har begitt deg ut på.
Skal nå på jobbreise på mandag. Blir borte en stund. Så må nesten vurdere om jeg bare skal sette igang filterinnkjøringen mens jeg er borte. Men da må dette prosjektet vente litt.. Kommer vel alltid flere kar
Hmm. Får vurdere det. Har fisk som venter på å flytte inn.
Prøvde en liten bit i en vann bolle. PH`en gikk til ca 10. Så det må nok endel skyllinger til ja.
hva med å skylle hele greia i dusjen/badekaret før den monteres??? Mange ganger..
Sikkert lettere ennå fylle og tømme og fylle og tømme..osv...

Når det er sagt skal jeg nok forsøke en lignende variant selv... Det ser meget bra ut..
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap