Kan man ta sand fra stranden til akvariumuet??

Er det noen som vet om det går an og ta sand eller grus...

noe jeg kan i bunn av akvariet som ikke trenger å kjøpes?
Ja, det kan du etter det jeg har hørt her inne. Bare pass på å skyll den igjennom en sil slik at du får vekk ugumsheter så skulle det gå bra.
Vær obs på kalk, rust, etc. (sikkert en lang liste, som jeg ikke kjenner til...)
Stein som glinser og kan se ut som de er dekorert med gull flak, skal vist nok være giftig for fisk.

Jeg koker alltid sand,stein,grus som skal i karet. Noen mener det ikke er nødvendig, men hvorfor ikke - just in case
Jeg har tatt sand rett fra stranda via en rask skyll med vann og oppi karet; med skjell, steiner og andre ting. Min erfaring er at det ser mye mer autentisk ut enn om man kjøper ferdig sand hvor alle korna er nøyaktig samme størrelse. Strandsand er variert i størrelse og fiskene digger det.

Koking er ikke noe vits; hvorfor skal man på død og liv koke alt mulig? Er ikke som om akvariet, eller elvene fiskene lever i, er sterile for å si det slik.
Joakim
Koking er ikke noe vits; hvorfor skal man på død og liv koke alt mulig?


Hvorfor ikke koke? Vi vet ikke nøyaktig hva som har vært der hvor sanden hentes. Hva vis noe giftig har vært der? Hva hvis det er noen småkryp / parasitter i sanden ? Hvis man koker det som hentes fra naturen, og inn i karet - så slipper man å tenke "Hva hvis?"..

Joakim
Er ikke som om akvariet, eller elvene fiskene lever i, er sterile for å si det slik. ;)

Vi henter jo ikke akkurat sanden fra amazonas, eller great barrier reef - eller noen som helst annet sted som har de naturlige bakteriene, som fiskene er vant med av naturen.


Tar du strandsand fra et fuktig område så må du regne med at det er masse smådyr i den (mark o.l.). Selv etter siling. Kan hende det er god mat for fiskene som måtte være i akvariet, men smådyrene kan også ligge og råtne i sanden. Det forgifter vannet.
Etter et oppkok dør de og da blir det lettere å skylle dem vekk.
Sand fra strendene
Husk bare at alle strendene på nord-jæren er fredet. Det betyr at du faktisk ikke kan forsyne deg med sand herfra.
Rody
Husk bare at alle strendene på nord-jæren er fredet. Det betyr at du faktisk ikke kan forsyne deg med sand herfra.


Nei, søren og da! Da tør ihvertfall ikke jeg å ta litt sand fra solastranden
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap