Kampfisken :(
i 64 liter har jeg 2kampfisk hunner og 10 venusfisker. Kampfiskene har altid svømt sammen og kommer til glasset når jeg ser på dem og venusfiskene svømmer rundt. Men da jeg kom hjem fra skolen var merka jeg at den ene kampfisken var vekk, så i kokosnøtta, under rota og inni plantene men fant den ikke. Så så jeg en blå klump ved siden av pumpa helt inni hjørnet. Trodde først den satt fast så jeg skrudde av pumpa og tok den forsiktig vekk, men den satt ikke fast den, så ut som om den sov på bare. Og den var blitt feit! Dobbelt så stor, trudde først den var gravid(?) men det er jo bare venusfisker som kan være gutten da, det funker vel ikke.
Hvis jeg er nær den med håven så svømmer den litt rundt og inn i hjørnet.
Kan det være forstoppelse ellerno, jeg er nybegynner.
I forje uke var jeg å sjekka vannet i dyrebutikken med noen sånne dråper. De var helt fine, fortsett fra at vannet var bløtt eller for vått ellerno? Da skulle jeg putte i litt salt når jeg bytta vann så ble det bedre etterhvert, fikk med noen sånn saltkuler og skulle putte i to. riktig?
Plis ikke si at jeg må avlive fisken min, for jeg klarer det virkelig ikke.
Hvis jeg er nær den med håven så svømmer den litt rundt og inn i hjørnet.
Kan det være forstoppelse ellerno, jeg er nybegynner.
I forje uke var jeg å sjekka vannet i dyrebutikken med noen sånne dråper. De var helt fine, fortsett fra at vannet var bløtt eller for vått ellerno? Da skulle jeg putte i litt salt når jeg bytta vann så ble det bedre etterhvert, fikk med noen sånn saltkuler og skulle putte i to. riktig?
Plis ikke si at jeg må avlive fisken min, for jeg klarer det virkelig ikke.
Postet 22.01.10 kl 23:00
Endret: 22.01.10 kl 23:04
Salt!!
du skal aldri bruke vanlig salt!! for ferskvanns fisk til å gjøre vannet hardere. det er ikke saltvannsfisk vi holder,muligens brakkvansfisk liker vanlig havsalt. uansett
det finnes GH/TH + til å gjøre vannet hardere og PH/kh + for å øke karbonhardheten.
men nå hra du brukt salt. skift vann og gi fisken dein rent og godt vann, så skal du se den kvikner mere til.
salttabletter er brukt for å forbygge evt sykdom, de består av bare vanlig NACL(havsalt).
det finnes GH/TH + til å gjøre vannet hardere og PH/kh + for å øke karbonhardheten.
men nå hra du brukt salt. skift vann og gi fisken dein rent og godt vann, så skal du se den kvikner mere til.
salttabletter er brukt for å forbygge evt sykdom, de består av bare vanlig NACL(havsalt).
Postet 22.01.10 kl 23:07
''du skal aldri bruke vanlig salt''
Jeg har da heller ikke brukt vanlig salt.
Alle fiskene er kvikke og helt vanlige som de altid har vært, utenom den ène.
jeg tok i salt for over 1 uke siden, den ble sånn igår.
Den ble jo feit, de andre er helt vanlige.
Så kan det være at den ikke får gått på do, at den har forstoppelse ellerno?
Jeg har da heller ikke brukt vanlig salt.
Alle fiskene er kvikke og helt vanlige som de altid har vært, utenom den ène.
jeg tok i salt for over 1 uke siden, den ble sånn igår.
Den ble jo feit, de andre er helt vanlige.
Så kan det være at den ikke får gått på do, at den har forstoppelse ellerno?
Postet 22.01.10 kl 23:19
Forstoppelse
det kan være forstoppelse ja,men det kan også være andre ting. som feks at den reagerer på sykdom,parasitter etc..
svært vanskelig å si..
men salt hjelper ikke mot forstoppelse,. ) kan bare ikke forstå at dyrebutikkene bare pøser på med det hersens saltet til enhver tid..
fisk som har overspist seg,får ofte problemer med svømmevenen, og kan bli svært kortpustet,for den bruker mye energi på fordøyelse.
jeg selv bruker , vannbytter effektivt mot overspising, det er utrolig hva rent vann kan gjøre for fisk i mange tilfeller
svært vanskelig å si..
men salt hjelper ikke mot forstoppelse,. ) kan bare ikke forstå at dyrebutikkene bare pøser på med det hersens saltet til enhver tid..
fisk som har overspist seg,får ofte problemer med svømmevenen, og kan bli svært kortpustet,for den bruker mye energi på fordøyelse.
jeg selv bruker , vannbytter effektivt mot overspising, det er utrolig hva rent vann kan gjøre for fisk i mange tilfeller
Postet 22.01.10 kl 23:25
Postet 22.01.10 kl 23:29
Vannbytte
prøv det ja,. stress er langt verre for en evt syk fisk enn at du gir den rent vann, bytt ca 30% hver dag en stund så ser du hva som skjer.
Postet 23.01.10 kl 01:00
merka at den andre kampfisken skulle bort å dytte litt på den syke så den begynte å svømme, og den ble på en måte jagd rundt før den ga seg.
Så jeg byttet vann på et annet akvarie, flytten fisken som var der i en bøtte og putta den i så den slapp og bli så stressa.
Tok noen bilder for noen minutter siden så du kan se hvor feit den egentlig er, den er over dobbelt så stor som den pleide.
Så jeg byttet vann på et annet akvarie, flytten fisken som var der i en bøtte og putta den i så den slapp og bli så stressa.
Tok noen bilder for noen minutter siden så du kan se hvor feit den egentlig er, den er over dobbelt så stor som den pleide.
Postet 23.01.10 kl 21:22
Postet 23.01.10 kl 22:53
Postet 24.01.10 kl 00:22
Postet 24.01.10 kl 18:08
Postet 24.01.10 kl 19:58
Det kan være forstoppelse som noen allerede har nevnt. Det kan også være bukvattersott. Det er umulig å vite.
Det er nok ikke så mye annet å gjøre enn å skifte vann ofte og håpe på det beste.
Hvis du da ikke vil finne deg en dyrelege som har kompetanse på fisk. Ikke så vanlig, men hvis det er mye oppdrettsnæring der du bor, kan det hende du finner en. Skjønt det er forskjell på fisk som lever i kaldt saltvann og fisk som lever i tropisk ferskvann, så det kan hende dyrelegen ikke kan hjelpe deg uansett.
Det er nok ikke så mye annet å gjøre enn å skifte vann ofte og håpe på det beste.
Hvis du da ikke vil finne deg en dyrelege som har kompetanse på fisk. Ikke så vanlig, men hvis det er mye oppdrettsnæring der du bor, kan det hende du finner en. Skjønt det er forskjell på fisk som lever i kaldt saltvann og fisk som lever i tropisk ferskvann, så det kan hende dyrelegen ikke kan hjelpe deg uansett.
Postet 24.01.10 kl 23:47
Postet 25.01.10 kl 02:02
Postet 25.01.10 kl 20:59
JBL har en egen hospital online hvor du kan se om du ser bilder som ligner på det kampfisken har. Om ikke så kan du jo se om du finner noe her som beskriver sykdom
Postet 27.01.10 kl 06:00
Postet 27.01.10 kl 17:08
Postet 27.01.10 kl 17:12