Bytte sand?

Inaktiv bruker
Lurte bare på om hvis jeg bytter sand i akvarie, tenkte på biltema sanden, må jeg da innkjøre akvarie på nytt siden all vannet bilr borte. eller er det en annen måte å gjøre det på for å slippe å kjøre inn akvarie igjen ?
La filteret gå i en bøtte med vann, mens du bytter sand så overlever de viktige bakteriene i filteret. Bare sørg for at det nye vannet har riktig temperetur og like vannverdier som det gamle vannet.
Inaktiv bruker
ok tusen takk
Inaktiv bruker
tenkte jeg skulle bruke biltema sanden, men på bilde av den på biltema er den grå men her inne har jeg sett at noen har det i akvariume å da er den beige noen som vet hvilken farge den har? å skal man skylle/vaske den? er jo sand så vil vell kanskje være vanskelig å skylle
Den er lys brun/beige, veldig fin farge. Det finnes haugevis forskjellige typer Biltemasand, bl.a. med olivin, men pass på at du har den grove typen "Sand", med varenummer 175425 (pass på at den slutter på 25). Sleit med å finne den selv på Biltema, men det var i grunn fordi de ikke hadde noen stående fremme. Fikk hjelp, så en ansatt hentet til meg. Den ser ikke ut som på hjemmesiden, plasten er hvit med blå skrift, og sanden er heller ikke så grå som den ser ut.

Den trenger ikke å skylles.
Hver gang jeg har skiftet til sand har jeg lagret 2/3 av vannet i akvariumet i bøtter sammen med planter og filter og evt fisk. Så når grusen er ute og sanden er fylt på, tømmer jeg tilbake alt vannet, planter plantene og setter tilbake filteret
Biltema-sanden er lys beige av farge. Veldig pent! Corydorasene mine elsker å rote i den - dette er sand som er tilnærmet lik den i Amazonas, så den er perfekt for dem!
Ikke at jeg har vært i Amazonas altså, men jeg kjenner en som har vært der mange ganger, og en gang sendte han meg et beger med sand fra en elv i Peru, Amazonas. Og den var så godt som lik Biltema-sanda! Helt, helt finkornet, rant mykt gjennom fingrene, og samme farge som Biltemasanden.
Inaktiv bruker
ok tusen takk for alle svarene er mye klokere nu skal ha bare ciklider nå i akvarie så jeg gleder meg Det kommer til å bli så fint skal huske nr på sanden
Hvordan Ciklider? Sand er uanseth et must med Ciklider. Mange av de graver. Foretrekker selv Rådasand, men biltemasanden fungerer helt topp.
Inaktiv bruker
jeg har sommerfugl ciklider åsså skal jeg ha kakadueciklider. tenkte jeg kanskje kan gå i fjæra å hente sand men er det noen som vet om det er mye arb med den? den må vel kokes? har ikke så lyst på smådyra som er i fjærasanda
tenker selv å kjøpe biltemasand, og det var jo veldig greit at man ikke trenger å skylle den.
Bytte sand
det er lurt å la filtret stå i bøtt som tidligere nevnt.
jeg byttet ut grusen i mitt 113 liters akvarium med sand
ogjeg lot det stå 7 cm med grumsete vann i karet.
dette virket helt perfekt fiskene er veldig fornøyde.
i dag kl. 08:37 av Stine Sofie
Den er lys brun/beige, veldig fin farge. Det finnes haugevis forskjellige typer Biltemasand, bl.a. med olivin, men pass på at du har den grove typen "Sand", med varenummer 175425 (pass på at den slutter på 25). Sleit med å finne den selv på Biltema, men det var i grunn fordi de ikke hadde noen stående fremme. Fikk hjelp, så en ansatt hentet til meg. Den ser ikke ut som på hjemmesiden, plasten er hvit med blå skrift, og sanden er heller ikke så grå som den ser ut.

Den trenger ikke å skylles.



Hva er ulempen hvis du tar den andre typen sand her ? Ser at den er enda litt mindre i diameter, men har dette noe vesentlig forskjell?
Kenneth Laursen
Hva er ulempen hvis du tar den andre typen sand her ? Ser at den er enda litt mindre i diameter, men har dette noe vesentlig forskjell?


så vidt jeg har forstått så blir den andre sanden (den med finere kornstørrelse) mer kompakt i karet. altså nesten som en leireklump uten luft mellom kornene... nå har jeg ikke prøvd den med mindre korn selv, men den som hu refererte til, og den fungerer utmerket. pen sand som er lett for ciklidene å rote i.
Thatina
[QUOTE=Kenneth Laursen] Hva er ulempen hvis du tar den andre typen sand her ? Ser at den er enda litt mindre i diameter, men har dette noe vesentlig forskjell?


så vidt jeg har forstått så blir den andre sanden (den med finere kornstørrelse) mer kompakt i karet. altså nesten som en leireklump uten luft mellom kornene... nå har jeg ikke prøvd den med mindre korn selv, men den som hu refererte til, og den fungerer utmerket. pen sand som er lett for ciklidene å rote i.

Har brukt den minste en gang. Fungerte like fint den. Både planter og fisk trivdes. Nå hadde jeg varmekabler og sandsnegler som muligens hjalp mot dette luftlomme fenomenet jeg har hørt om, men aldri sett.
Gunn Elin
jeg har sommerfugl ciklider åsså skal jeg ha kakadueciklider. tenkte jeg kanskje kan gå i fjæra å hente sand men er det noen som vet om det er mye arb med den? den må vel kokes? har ikke så lyst på smådyra som er i fjærasanda :)


Det er nok mindre fare for uønskete organismer når du henter sand i fjæra, enn ved ferskvann. I det hele har saltet en konserverende effekt på ikke marine organismer. Men desto viktigere er det at du skyller godt for å bli kvitt salt og døde organismer. Sjøsanden inneholder også en del kalk, så det er nok ikke en god ide om du skal ha så bløtt vann som mulig.

Har selv prøvd sjøsand, hadde ikke problem med det. Men den jeg henta ble litt for fin, vandrer og beveger seg for lett.
Inaktiv bruker
ah ok, hmm tror jeg kanskje skal satse på biltema sanden Takk for alle svar her blir jo såå mye klokere
Kenneth Laursen
Hva er ulempen hvis du tar den andre typen sand her ? Ser at den er enda litt mindre i diameter, men har dette noe vesentlig forskjell?


Med tanke på hvor finkornet den groveste er, kan jeg se for meg at den fineste typen blir en skikkelig "sølekake", og veldig fort virvler opp i vannet. Jeg er i alle fall superfornøyd med den grove typen, kjøpte to sekker i samme slengen selv om jeg egentlig bare trengte èn. Den er i alle fall utrolig enkel, og det er bare å tømme den i akvariet og fylle på vann.

Tips til deg, Gunn Elin; Jeg antar at du også har fisk i akvariet. Siden du i såfall skal ha fiskene i akvariet ganske fort etter byttet av sand, burde du tømme vannet "på noe", f.eks. en tallerken, for at det ikke skal virvle opp sandkorn og gi et grumsete vann. Hos meg var 19litern krystallklar etter noen timer, 63litern tok maks en dag. Men for å være sikker på at vannet er så klart som mulig, lønner deg seg å unngå å virvle opp for mye vann.
Inaktiv bruker
ok, skal ha d i bakhode takk
Kjøpte biltemasanden i dag, og må bare si at den er jo helt genial!!! Fulgte tipset om å helle vannet på en tallerken for at det ikke skulle støve så, men selv om jeg bomma litt, så var det slettes ikke noe problem. Akvariet ble aldri grumsete. Nå vurderer jeg sterkt å bytte til denne sanden i de andre karene mine også!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Marie Nordbotn
Reklame for plussmedlemskap