Black tetra

hei

Jeg har 5 black tetra i ett akvarie for seg selv. Opplever de som svært aggresive mot andre fisk, men vil gjerne ha dem i hovedakvariet mitt. Så jeg lurer på om black tetra går sammen med black molly, panser maller, siamesiske algespisere, kulhi orm og nøkkelhul ciklider?

Fredrik

Hvis det er Gymnocorymbus ternetzi (skjørte-tetra) du mener, så burde det gå greit.

er det Hyphessobrycon herbertaxelrodi Svart neontetra, Sort neontetra du har?

Jeg har 9 av denne sammen med flekket pansermalle, corydoras adolfoi, ciklider mfl og ingen problemer hos meg. De stimer flott sammen.
Kan det være fordi de er for få?
Fredrik Andersen
hei Jeg har 5 black tetra i ett akvarie for seg selv. Opplever de som svært aggresive mot andre fisk, men vil gjerne ha dem i hovedakvariet mitt. Så jeg lurer på om black tetra går sammen med black molly, panser maller, siamesiske algespisere, kulhi orm og nøkkelhul ciklider? Fredrik

Det er vanlig å se at enkelte stimfisk-arter som har aggressive tendenser, får en forsterket aggressiv atferd hvis de er for få i flokken. For eksempel hos skjørtetetra og hos tigerbarber, eller kobbertetra.
Når det er for få medlemmer av egen art, er det for få "å krangle med" blant sine egne, og da snur de seg mot akvariets øvrige beboere og hakker på dem istedet.
For å dempe aggresjonen skal man altså kjøpe flere fisk til stimen, slik at de får nok med seg selv og lar andre fisk være i fred.

Du skriver at du har 5 stykker, og det er ingen stim. Det er såvidt en liten gruppe. Det kan derfor være grunnen til at dine har lagt seg til en slik aggressiv atferd.

PS!
Men husk at det ikke finnes noen sikre garantier når det kommer til levende veseners atferd
De opprinnelige fiskene i stimen kan i noen tilfeller få det for seg at de ikke har lyst å gi slipp på sine mobbeoffere og fortsetter til tross for at deres egen flokk er blitt større.
det er Gymnocorymbus ternetzi jeg har så takk for raske svar skal utvide stimet, og blir det ikke bedre så får de det andre akvariumet igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap