Nitrat

eg har en nitrat test, det står high range og low range på hver side og er forsjellige tall under de, kas skal eg se på og hva skal nitraten ligge på?
Hvilket merke er det på testen du har?
Dersom det er en dråpetester:
Det vil fremkomme en farge på vannet i reagensglasset etter at du har utført testen som beskrevet i bruksanvisningen. Denne fargen sammenligner du med fargekartet som følger med testen. De ulike fargene representerer ulike verdier (tall), målt i mg pr. liter.
Nitrat dannes ved at bakterier i filteret bryter ned nitritt (som er giftig). Nitrat er næring for plantene, og noe nitrat skal det være i vannet; høye konsentrasjoner er imidlertid skadelig. Ulike arter har ulik toleranse når det gjelder nivå av nitrat...men en konsentrasjon på 10-15 mg/l tror jeg skal være greit.
eg har sterkere farke enn det var på arket, det er vel ikke bra, då e det øve 200/50. huske ikke hva det heter, eg tørte ikke å skifte mere vann i dag, då eg hadde allerede skiftet i dag, og eg må skifte med kaltvann og eg har ikke varmekolbe der.
50 mg/l eller mer er ikke bra. Har du 25 bør du kanskje også bytte litt vann?

200/50 forstår jeg ikke hva skal bety. En grov test? Mellom 50 og 200 mg/l?
det stod masse tull på arket, så kan det være det seie feil? syntes det veldig høyt skal se i mårå hva det heter, det er de testene som følgte med red sea max 130 akvariet, det stod at de kunne brukes til ferskvann , det er to uker siden sist vannskifte, utenom i dag og eg har masse planter, ser ut som fiskene har det fint, eg kan heller ikke skifte på vannet nå, eg tok testen etter vannskifte.
Testen viser nok feil, ja. Du burde f.eks ha et algeproblem med et så høyt nitrat nivå.
Prøvde å finne noe info om dette akvariet, og fant ikke ut mer enn at det er et saltvannsakvarium. Står det noe merke på testene, eller kan du evt. få tatt et bilde av det? Blir enklere å forklare da

OT; Men dette akvariet må da ha vært forferdelig dyrt i innkjøp for å brukes til ferskvann?
har bare de vanlige grønn alger og kansje kjeggalger, men ikke noe mye, kansje noen kan hjelpe meg i mårå finne ut hvordan skikelig virker.
Stine Sofie
Prøvde å finne noe info om dette akvariet, og fant ikke ut mer enn at det er et saltvannsakvarium. Står det noe merke på testene, eller kan du evt. få tatt et bilde av det? Blir enklere å forklare da :-) OT; Men dette akvariet må da ha vært forferdelig dyrt i innkjøp for å brukes til ferskvann?


kan ikke se på testene før i mårå, då de er på stuå og eg kan ikke gå der nå.

og selfølgelig kjøper eg ikke et saltvanns akvarium for å bruke det til feskvann, eg bare tenge siden eg kunne bruke testene der te feskvann, hvorfor ikke teste om noe er gale.
Da skjønner jeg mer, antar at du har både ferskvann og saltvann Måtte bare spørre. Men ta et bilde eller se om du finner noe fornuftig tekst på testene i morgen. I mellomtiden kan du jo ta en titt på denne artikkelen, og se om du skjønner noe mer hvis du leser fremgangsmåten på NO3 der.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge Waldeland
Reklame for plussmedlemskap