Nok en som trenger hjelp med sitt diy co2 anlegg

Da har jeg også satt opp ett hjemmelaget co2 anlegg etter "oppskrifter" her på forumet. Men jeg har ett problem, det bobler fælt og dette går gjerne opp i slangene, og om jeg ikke følger med vil det flyte gjærsats ut i plantekaret.

Er det noen som har ett supert triks på å unngå denne skummingen? Jeg rister på flaskene for å få vekk skummet og frigjøre gassen, men dette er tungvindt...
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=10658
Veldig god artikkel.

Det kan pumpe litt mye i begynnelse, men roer seg etterhvert.

PS: Husk vannfilter, det kan sees i linken.
1. Ikke fyll opp satsdunken mer enn ca halvt. I en fem-liters bensinkanne som jeg bruker nå fyller jeg ca 2,5 liter.

2. Lag ett vannfilter som står mellom satsen og akvariet. Jeg bruker ett norgesglass og dette har flere fordeler. F.eks om satsen er litt vel hissig de første dagene og en overdoser i karet så kan en jo enkelt vippe opp lokket. Om en skrusr opp korken på satsdunken så er det fare for at satsen blir ødelagt. Fritt valg men ett vannfilter er flott.
Jeg laget straks ett vannfilter. Dette var jo bare genialt!
Sånn i ettertid så har jeg lurt på om det hadde vært mer genialt å ikke ha inn og uttak i lokket men heller høyt oppe ett sted på selve krukken. Samme har jeg fundert på med bensinkannen.

Jeg har ikke klart å bestemme meg helt.
Hvor lenge varer den blandingen du har laget til 180-literen? Og hva gjør du når det ikke bobler lenger? Har oppi mer sukker?

Den produserer CO2 i 14 dager så er det bare å sette ny sats.
Hei på dere!

CO2-anlegge virker veldig fascinerende. Jeg tror jeg vil prøve dette selv.

Jeg skall ikke "kuppe" tråden, men jeg håper det er ok at jeg kommer inn med et par må spørsmål.

Jeg leser flere steder at folk ser O2 boble ut av plantene når anlegget er igang. Er utskillelsen av synlig oksygen et tegn på at anlegger virker optimalt, eller skyldes gassboblene at vannet er oksygenmettet ?

Begge deler

Når det pipler O2 ut av plantene så gåt fotosyntesen for fult og vannet har maksimal metning av O2.
Hei Geir

Takk for svaret. Da skal jeg sette i gang

Helge
1. Ikke fyll opp satsdunken mer enn ca halvt. I en fem-liters bensinkanne som jeg bruker nå fyller jeg ca 2,5 liter. 2. Lag ett [URLBLOCK1] mellom satsen og akvariet. Jeg bruker ett norgesglass og dette har flere fordeler. F.eks om satsen er litt vel hissig de første dagene og en overdoser i karet så kan en jo enkelt vippe opp lokket. Om en skrusr opp korken på satsdunken så er det fare for at satsen blir ødelagt. Fritt valg men ett vannfilter er flott.

Et lite spørsmål fra sidelinjen.:

rett før (eller etter) vannfilteret er det en liten gjennomsiktig "dings" på slangen..
hva er det?
Det er en tilbakeslagsventil (etter vannfilter). Hindrer vann fra akvariet å sive inn i satsen dersom det blir undertrykk i CO2-anlegget, for så å sive tilbake i karet å kverke all fisk. Med andre ord et møst. Fås billig på Ebay (1$+frakt)
Geir Kristiansen
[URLBLOCK1] finner du den med bilder

Takk for god "oppskrift".
Er det ok å benytte en passiv diffuser (fra sprayboks-co2) i stedet for en luftestein? Eller vil dette være dumt?

Christian
hvilket blandingsforhold bruker dere??
hva er grunnen til at noen også har i bakepulver??
Diy co2 anlegg
Hei alle sammen!

lurte på om noen har noen tips på hvor stor ladning jeg skal ha i 120 liters karr??

har prøvd å finne ut dette, men det var ikke så lett! :O

noen råd og tips?

Hva med et 400 liters kar? Hvor stor satsdunk å mengde sats?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap