Akvarium nr 2, spørsmål om innkjøring av filter, fiskeforslag og diverse

Litersyken hadde jeg ikke hørt om for få måneder siden, nå er den godt kjent.

Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et kar på ca 110 liter, f.eks et Juwel rekord 800. Er det et ok akvarie? Vi har ikke fryktelig mye plass å ha akvarier på, så jeg ønsker ikke et veldig stort akvarie. Vår 220 liter tar plass som det er.
Noen spørsmål;
Hvor mye bør et bord som skal holde et akvarie på omtrent den størrelsen med innhold tåle? Finnes sikkert noe ok brukt på finn.no, dersom møbel som hører til er veldig dyrt.
Hvis jeg kjøper et helt nytt et, og fikser til med planter og sand og sånt, hvordan kan jeg nyttiggjøre meg av filterguffe fra det andre akvariet? Altså jeg har lest at man kan bruke filterguffe fra innkjørt akvarie, men hvordan gjør man egentlig det? For en nybegynner får man bilder i hodet om å skrape ut guffe med hendene og plassere i ny pumpe, men jeg antar vi ikke snakker helt slik. Hvor lenge bør karet stå tomt når man får det i gang med hjelp av "gammel guffe"? Regner med at det blir kortere enn de vanlige 4-5 ukene?

Kranvannet vårt er svært bløtt vann, GH slår ikke ut på testeren jeg har (dråpetester) så det er vel praktisk talt null. Ph ca 7.

I 220 literen har vi Platy, neontetra, metallpansermaller, ancistrus, endlers guppy, kuhlii-ål. Vi regulerer ikke noe på vannverdiene med disse artene.
Temp ca 24. I tillegg eplesnegler og kirsebærreker.

I det nye akvariet hadde det vært gøy med noen litt mer spennende arter, samtidig som det er dumt å legge seg på for vanskelige arter, vi er fortsatt nybegynnere. Lønner det seg da å velge arter som trives med vannet omtrent som det er fra krana, eller er det ikke så vanskelig å regulere med midler om det trengs hardere vann f.eks?
Noen som har lyst til å komme med noe spennende forslag, og gjerne antall?
Vil jo gjerne ha litt fisk i alle sjikt.

Har dere snegler/reker i alle deres kar? Bør man ha det? De er jo morsomme å studere de og, og effektive. Vet at sneglene ikke liker bløtt vann, må man alltid øke gh, eller er det noe annet man kan gjøre for å holde skallet deres sterkt og friskt?

På forhånd takk for oppklarende svar.
Kan ikke hjelpe deg med alle disse tingen, men når det gjelder bord til karet så er det ikke større enn at dersom en voksen mann kan sitte på bordet uten at det gir etter i platen så holder det. Jeg har hatt akvarier på 120 og 130 liter på utrangerte furumøbler som jeg har hatt til overs, eller fått fra venner og familie. Forsterker dem med en ekstra skillevegg på høykant og en 2x2 eller noe mellom bunn og gulv, om nødvendig.

Når det gjelder filter så bør du starte det nye filteret så snart som mulig. Gjerne i en bøtte med vann, eller plasser det i det karet du alledere har. Det gjorde jeg. "Filterguffe" kan du ha i bøtta og la det nye filteret trekke det inn. Skyll det gamle filteret i bøtta, f.eks. Pass på vanntemperaturen sies det. Bakteriene er vare for endringer.

Jeg har funnet ut at å kjøre yngelkaret/oppvekstkaret med to filtere er en god løsning. Da har jeg alltid et filter til et nystartet kar. Og tro meg: har du først fått litersyken er du fort solgt. Jeg staret på nytt met ett kar i oktober, nå har jeg fire. (eller var det fem.... )

Sammensetning av bestanden må du nesten finne ut av selv. Det er så my kjekt å finne på. Jeg har et malawi-kar og et søramerikansk. Prøvde med kombinasjonen cory'er og små palettcicklider. Ikke bra. De sloss om de samme gjemmeplassene. Nå går palettene i guttungen sitt kar med små tetra.


Lykke til!

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap