Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 2)

Så flott med gode nyheter, da! *klapper*
Takker og bukker! Dette blir en god helg :o)
Alt vel fortsatt! Nye, helt skrekkelig skrale bilder lagt ut, teposer ble for trist. Storrengjøring i går, litt ommøblering av plantene for å se om vi kan lure dem til å vokse igjen, og for å lete etter rester av den siste Botiaen. Ikke et spor av fisk, ikke lukt på vannet, mistenker en "katta-strofe". At den også har hoppet ut, og at kattene har hatt det moro. Da har den enten blitt snack, eller så finner vi tørrfisk i en bokhylle. Mus tørker ikke...

Plantene har ikke vokst siden siste ommøblering, tror ikke varme, medisin og null gjødning har vært så bra. Men alt har overlevd! Vanntestene viste pH 7,5, KH 7, GH 0, NO3 5 og Fe 0,5, hvilket fortsatt ikke sier meg all verden, men det var 0 på fy-Nene og ammoniakk, og det er jo som det skal være.

Kjørte rens med Happy-Life, renset filteret for å sjekke om Botiaen hadde lurt seg oppi der, og tilsatte JBL Denitrol i går, så det kan jo være derfor alt var bra. Nå har vi snudd utblåset mot bakveggen igjen, slik det var da alt vokste, og gjødslet litt, og så er det spennende å se om ting skyter fart.

De flotte Black Beard algene er forsøkt fjernet, for det er visst ikke noe man kan glede seg over, det står en del her om hva som kan skje hvis vi ikke får plantene i vekst igjen. Fryktelig synd, egentlig, for de er vakre!

Der mistet far malletabletter på gulvet, da skal han få gleden av å forsøke og mate kattene med vanlig tørrfor etterpå, for nå står de ved akvarieskapet og mjauer på mer :o)
Jeg blir så glad når jeg leser at det går bedre hos dere! Nå må dere nå være vandrende leksikon på fiskesykdommer og vannverdier, så nå er det på tide at dere kan bruke tiden på å lese om det som er morsomt i stedet
Vi ser fram til å kose oss nå, ja! Og så bra med denne personlige tråden, har blitt en racer på lenker, og legger inn huskelapper på fine ting det går an å kose seg med i ledige stunder, i tillegg til alt vi har tenkt å glemme om hvitprikk. Gleder oss til å følge med på hvordan det går med ditt prosjekt også :o)
Moonlight på plass!
Tenk, hva man klarer helt selv! Far banker kabel hele dagen og er lei, så mor har kost seg med silikon og bruksanvisninger. Du verden, så behagelig akvariesilikon fra "gubb-dagis" er! Det må man da kunne bruke til andre ting også.

En stripe blå LED, batterieliminator, lime klips til hetta, tette alle åpninger i stripen, snike ledningen bak reflektoren, og så vips!

Mannen som har funnet opp Glad-Pack håper jeg er rik og lykkelig, det holdt som hoppe-ut-sikring mens eddiksyren fordampet.

Nå gjenstår det å se om de får lagt seg oppi der, og så skal mallene mates. Det ble ganske flott, synes vi selv, med litt lys på midten, men fotografere det uten stativ...

Linker til produktene fra Claes Ohlson:
Led-list, batterieliminator og akvariesilikon.
Så stilig! Skal det blå lyset stå på når det vanlige er av? Som et nattlys? Og er det et spesielt ledlys for akvarier?

Påvirker ikke det blå lyset algeveksten?

Mange spørsmål... men regner med at dere har lest dere til svarene før dere monterte dette
Har "Gurglet" mye på forhånd, det er jo veldig lite vi lurer på som ikke andre har lurt på før :o) Dette er hylleprodukter fra Clas Ohlson, varenr 36-3849 og 36-3847, har bare tettet alle åpninger godt med akvariesilikon fra samme sted. IKEA har visst også ledstriper noen her inne har brukt, men det er laaangt dit fra Hobøl. Og kr 332.- for en ny, levende lampe i stua....

Skrur på månelyset litt før det vanlige går, og de erfarne påstår at det går bra. Så svakt blått lys skal ligge i et spekter planter og alger ikke kan utnytte. I tillegg har vi bare en stripe på midten, med "mate-slette" under, så veldig lite lys når beplantningen. Slår det av når vi legger oss selv, månen tusler jo raskt forbi i naturen. :o)

Men såkalt dagaktive fisker har ikke gått og lagt seg enda, det er jo første kvelden, vi gleder oss veldig til at mallene og Panda-banden skal få mat uten konkurranse. Og så slipper vi å snike oss innpå med lommelykt for å se!
Og så er vi i gang igjen. Far i huset har vært helt ulykkelig etter at den flotte sverddragerhannen døde, og en fisk fra eller til - ble to. Vår tålmodige sønn syntes det var på tide han fikk egen fisk, og Platy-hannene krangler jo fælt om de to hunnene vi har, - da ble det fire. Og mor er bekymret fordi det har dukket opp noen ynkelige små trådalger, som kun Siamesisk alge-eter tar, og som ikke kan tas av eplesnegler eller reker fordi vi har Botia - ble syv. Det koker i karet.

Vi kan bare ganske enkelt ikke gå inn i en akvariebutikk før vi har bygd på huset eller flyttet! Egentlig var det gjødsel vi skulle ha, men man har jo lært og går aldri i nærheten av butikken uten thermo-bag med varmeflaske. Hannen stupte ut i karet og kastet seg over alt av Xiphophorus-hunkjønn, etternavn, størrelse og farge ikke interessant. Mon tro hva salgs vesener det resulterer i?

De nye siameserne med bittesmå struttebarter skred til verket uten å nøle, så det er håp for trådalgene i alle fall. Og Dahls har behov for store SAE skulle de vokse veldig...

Med er ikke fellesskapet fargerikt nok nå, tro?
Så flotte fisker!

Neste er større akvarie?! Hvis dere skal fortsette å handle hver gang dere er i en dyrebutikk, mener jeg...
Det må større hus til, tror jeg, for en gammel dame går tom for argumenter når to par store blå glugger stirrer bedende... Nå er jeg helt sårøyd av å stirre på fisk, synes selvfølgelig at de klør seg alle sammen, og at den nye Platyen sturer på en måte vi har sett før. Tror vi i alle fall er nødt til å rydde plass til et karantenekar, men jeg er så usikker på om vi klarer å holde orden på få liter vann før kjemi-gåtene er løst. Og blir det stort nok er det jo ikke karantenekar lenger!

Godt denne hobbyen er fryktelig morsom, lærerik, vakker og spennende, for ellers hadde jeg ikke holdt ut :o)
Et karantenekar kan nok være lurt, ja. Jeg har også varslet om et mulig liiiite kar som ikke trenger å stå i stua... (og som kommer til å være nesten gratis ).

Tror kanskje dere har hatt så mye sykdom at dere blir litt hypokondere på fiskens vegne? Håper iallfall det!
Helt sikkert, nå blir det sofaen og et glass rødvin, og så våkner vi til sprell levende, friske og supersultne fisker i morgen. Basta.
Black beard og pensel, lese og lære siden
Travel helg, var veldig bekymret for den ene Platyen, heldigvis hadde vi ikke tid til å lese om mer sykdom, for nå kommer hun også ilende når vi banker "mat". Hun sto lavt og klemte finner, og hadde en ekkel flekk på halen, antagelig har hun fått en trøkk av håven som det gikk litt sopp i, men det ser ut til å gå over av seg selv.

Er det noe alvorlig i karet vil det helt sikkert vise seg på Endler-babyen som noen har tatt en jafs av halefinnen til, stakkars liten. Håper den gror ut igjen, "Om skaden ikke er for kraftige, og forholdene er gode, gror finnene tilbake til sin opprinnerlige prakt " skriver Frank Angell, og da stoler vi på det.

Har dempet farten på utblåset, måtte det være så enkelt som forklart i denne tråden. BBA, som jeg fortsatt synes er helt nydelig, dukket ikke opp før vi satt igang det nye filteret, men det var jo en del annet vi forandret samtidig, så hvem vet. Enkelt å forsøke! Det har dukket opp en tråd om å behandle med H2O2 også, den følges med spenning. Vi prøver mindre fart først, for de nye SAEne har nok å spise plutselig. De er så søte, ligger på et blad og ser helt sprekkferdige ut, gnafser litt og tar en hvil. Utrolig morsom fisk sammen med Botiaen, egentlig, hvis man klarer å følge med bak alle ild-fargene...

Andre tråder: [URL=http://akvaforum.no/forum.cfm?
forum_id=1022&thread_id=50428&sr=1&msr=11]Happy-life algin regular/extra[/URL] som tydeligvis tar livet av Botia histronica, står det her.
Co2 og vannverdier, lese og lære en annen dag
Dette var ikke noe å plage hjernen med etter langveisfragjestebesøk hele helgen, men det må være noe her, pH er 7,5 og KH 7 helt plutselig etter "vi-har-helt-glemt-å-måle-NO2"-vannskiftet i sen kveldstime i går:

CO2 and water hardness

Hjemmelaget CO2 apparat for å fremme plantevekst

Interaksjon mellom lys og CO2

Dingsen i boken: Carbonator

Om pH/KH:


Mer fra Anita

Alt vel! Halefinner gror, og nå har Platy-hannene fått damer nok, ser det ut til. En bitteliten sverddragerfarget knert har dukket opp fra gud vet hvor, og de svarte Molly-barna er modigere. Det blir mye fisk i lite kar etterhvert...

Fjernet avataren, får den ikke mindre, og den ble slitsomt grønn. Er jo det, men det får være måte på alt! Kom i skade for å svare på innlegg også, det var ikke det lureste jeg har gjort. Får holde meg til lesestoff, og løse vanngåten. Da blir sikkert algene borte også, vi har jo vært praktisk talt algefri, men nå er det best at ryddegjengen vokser fryktelig fort, for det gjør penselalgene! Ser ut til at sortskjegget står litt stille etter at vi dempet vannfarten, og plantene har bestemt seg for å komme igang igjen.
Ikke rolig særlig lenge om gangen her i huset, en av de siamesiske algespiserne har egentlig virket matlei siden den kom i hus, og så var de to. Tror vi må slutte å kjøpe fisk i 3-pack, det har enda ikke gått bra! Nå hadde den sikkert klart seg hvis ikke nitritten hadde kommet på besøk igjen, riktignok ikke utslag som ville syntes på en Tetra-test, med dog. Så det ble storrengjøring og dobbelt vannskift, røttene er pusset ned til hard ved, og så ble jo synsinntrykket mye roligere av den cyklamen-rosa Alternanthera reineckii "Pink (roseafolia)" som så anderledes ut i butikken. Navnet burdre vel strengt tatt fått noen bjeller til å ringe selv for blondiner, trøsten er at det ble helt gjennomført fargekaos. En annen trøst er at belysningen antagelig vil dempe fargen en smule på ny vekst...

Det merkelige GH-mysteriet er også løst, det er nemlig helt uforståelig at borevann fra mineralrikt porøst grunnfjell skal ha GH 0. Og det har det selvfølgelig ikke heller, man må bare lese bruksanvisningen som følger med testsettet! Der står det tydelig at fargen på vannet skal skifte fra rødt til grønt. GH er 5. Perfekt, egentlig! Etter vannskiftet var det skolebokvann i akvariet - måtte det vare...

Syns det ble kjempefint med den røde planten! Jeg har også lyst på rød plante, men de to gangene jeg har pekt på en i dyrebutikken sier de "de røde er generelt vanskeligere å holde".... Så foreløpig får jeg holde meg til de grønne.

Håper nitrittuhyret har sluppet taket i karet nå, sånn at SAE'n får opp matlysta.
SGS: Det står at planter i denne familien er vanskelige, men akkurat denne skal være relativt grei. Satser på det, for i dag har den ordnet seg mot lyset, så det ble litt mer som det var tenkt.

Ellers, nitritt har blitt nitrat - jippiii! Litt mye, men det betyr at bakteriene er i farta. KH og pH stiger også, men vi skifter vann til ville protester fra far, akkurat nå er det algefritt og vakkert. pH er kalkstenens skyld, men den har vi veldig lite lyst til å fjerne, Botiaen er jo så morsom når den skvetter rundt i den, eller henger og vifter i strømmen og skremmer vettet av sine eiere.

Har vært i akvariebutikken igjen - uten å kjøpe fisk! Finfiltervatt og JBL Ferrotabs, flytende jern, og Happy-Life Carbo, her skal det gro! For særlig macrophyllus-sverdplanden tømmer karet for jern, så selv om den får sitt i substratet tviler jeg på at det blir noe særlig til overs til resten. Mallemonsteret har forsynt seg litt av et nytt blad, nå gnaskes det på begge sider av en skive squash før vannskift. De finner jo ikke stort annet enn planter å gnafse på når algene en stakket stund er under kontroll. Akkurat nå er det moro med akvarium!
Har skjønt at jeg må sette meg litt inn i dette med gjødning. Jeg leste et sted at det ikke er lurt å sette gjødning i et kar under innkjøring, så det lar jeg være. Men siden både anubiasene og javabregnen ikke står i sanda, må jeg vel ha litt flytende. Planlegger Happy-Life Plant og Happy-life Carbo. Har ikke funnet denne Carboen på nettbutikkene enda, men klarer det vel etter hvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjørn Hallberg
Reklame for plussmedlemskap