Kampfisk og vannsirkulasjon

Jeg har ganske nylig skaffet meg kampfisk i min 60liter. Men ser ikke så mye til dem, hunnen og hannen. De gjemmer seg mye, men hørte dette var vanlig til å begynne med.

Ble litt redd for at sirkulasjonen blir for sterk med min Eheim pick-up 2008 med l/h: 150-300. Slik at de ikke trives. Har prøvd å plassere den i forskjellige stillinger, men har ikke sett mye mer til fiskene.
Har masse planter og andre gjemmesteder.

Så jeg spør; er 150-300 l/h for mye for kampfisk?
Eller er de kanskje bare sjenert?
Du kan jo prøve å dempe sirkulasjonene litt mere. Jeg kjenner ikke til dette filteret, men jeg putter ofte filtermatte inni utblåset for å dempe sirkulasjonen, ev sette utblåset mot veggen. Hvordan ser karet ut? andre fisk? mye planter?
Kan hende jeg får stappen noe inn i det, pumpa ser sånn ut: http://www.aquarium.gr/images/pickup2008.jpg


Har endel planter, to røtter og ett stort slott som kampfiskene gjemmer seg i. Vurderer å sette dette midt i karet og sette pumpe dypere slik at det blir litt roligere bak slottet. Nå står det helt i andre enden av pumpa.
Dette er infoen jeg har lagt inn om karet: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=12495

Noe guppy, tetra og sverddragere.
om du vrir toppen slik at den pumper rett i glasset, vil sirkulasjonen i selve akvariet omtrent stoppe opp
Jeg har vendt den nå rett imot ett hjørne, tenker kanskje å senke den ganske lavt i tillegg, ifall kampfisken vil lage skummet sitt uten å få det blåst på ville veier..
Om du ikke allerede har det, så er flyteplanter et must, gjerne masse flyteplanter! Lange vallisneria e.l. som demper strømmen i overflata er også topp! Dette vil nok hannen sette pris på om han skal bygge reir
Har bare noe andemat, ganske lite nå i og med at den tok helt overhånd og vokste.. ja, som andemat... så jeg tok vekk mye. Fikk følelsen av at den sugde opp for mye næring fra de andre plantene.. De andre hurtigvoksende flyteplantene forsvant.

Kanskje jeg skulle prøve vallisneria, skal ta en liten oppussing snart uansett så! Hvordan flyteplanter anbefaler du?
Jeg har best erfaring med Pistia, noe som ikke burde være vanskelig å få tak i og de formerer seg raskt om de får nok næring og lys Også en veldig fin flyteplante om du spør meg og den blir sånn passe stor! Andemat er fint å bruke det også, men den kan noen ganger bli litt liten om den ikke klarer å holde kampfiskens rede på plass.
Det er akkurat det, den følger strømmen veldig lett rundt og rundt. Jeg skal holde utkikk etter Pistia!

Det virker som at kampfiskene ikke vil ha det jeg forer dem med! De kommer fram når det skjer noe, men dukker aldri opp og spiser etter det jeg har sett! Har ikke levendefor da.. men har prøvd alt fra granulat og flakfor til tørkede røde artemia. Har aldri sett dem spise!
Har sett hannen jage såvidt på en ganske ferdigvokst sverddrageryngel uten hell da.
Du har ganske mye fisk i karet ditt, så det kan hende det er grunnen til at de ikke kommer frem. Jeg vet ikke om det kan være vanskelig for dem å få tak i maten når de må konkurrere med så mange andre beboere i akvariet? Jeg anbefaler forresten å prøve å mate fiskene dine med frossent fôr! Det kommer fiskene ganrantert til å elske!
Ja.. Det er vel ganske sant at det er ganske mye fisk der.. Guppyene er ganske små da, sverddragene er også ungfisk og ancistrusene er rimelig små dem også! Men de er ganske så sprellne!

Jeg trodde kampfisken skulle være litt mer egen av seg og bare brøyte vei! Kan jo alltids prøve med frossent for! =)
Tror og håper dessuten at kampfiskene finner noe spisende på bunnen også.. =/
Hvis ikke får jeg finne en måte å bare fore dem på.
Idag fikk jeg til å mate hannen..! men virker ikke som hunnen er intressert. Hun bare svømmer rundt på bunnen..
Idag kom hun opp og fikk seg en bit også! Hurra!
Er Salvinia minima bra for kampfisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap