Fersk akvarieeier

Trenger litt råd av noen som har litt lengre fartstid innen akvarie enn mine 2 uker. :o)

Antar mitt akvarie er klar for de første fiskene om en ukes tid (jeg haster meg langsomt). Det eneste jeg vet jeg virkelig har lyst på er reker og snegler, men er blitt anbefalt å vente med dette til akvariet er mer innkjørt. Hva er best å starte med - fisk som liker seg toppen, midten eller langs
bunn av akvariet? (Jeg har ikke lyst på Neon Tetra eller Guppy. :O )

Ellers tar jeg gjerne imot tilbakemeldinger på hvordan jeg har arrangert akvariet mitt til nå. (Desverre er det gjenskinn fra taklampen :S )

Edit: Akvariet er 63l ..... ("frykter" det kommer et større i huset om en tid.. hehe)
Først av alt; Utrolig kult akvarie du har der! Men hvis noen skal komme med tips om fisk må vi vite hvor stort akvarie er...

Mvh: PK
Fint akvarium, men først vil jeg anbefale deg å skaffe en bakgrunn (kan kjøpes eller lages selv, søk på utvendig eller innvendig bakgrunn på forumet så finner du masse tips). I tillegg ville jeg sjekket litt med den sanden, da det er mange som får problemer med fisk/reke/snegledød av svart sand. Dette fordi svart sand som oftest er kunstig farget.

Godt å høre at du venter med å sette inn fisk. Etter hva du skriver, antar jeg at akvariet har vært i drift i 2 uker. Akvariet trenger 4-6 uker med noe levende (planter) før det har bygd opp en bakteriekultur for å bryte ned avfallsstoffer (bæsj og tiss).

For utseendets del, ser det ut som at plantene vokser godt. Vil kanskje anbefale deg å skaffe noen planter som vokser mer i høyden, eller bygge oppover med røtter. På denne måten blir hele akvariet et blikkfang (som beskrevet i denne artikkelen her på forumet), ikke bare bunnarealet. Ta en titt der, og les også litt på artiklene under Akvarieskolen. Masse nyttig info for nybegynnere.

Og naturligvis, det viktigste av alt: Ikke stol blindt på folk i dyrebutikk. Ansatte i dyrebutikk med peiling er dessverre sjeldent. Ta en tur i dyrebutikken, skriv ned navnene på fisker/reker/snegler du liker, dra hjem og sjekk dem i fiskebasen her på forumet før du kjøper dem. Skaff deg gjerne så mye info som mulig på forhånd før et fiskekjøp.

Sats gjerne på fisker fra et område. Fisk fra f.eks. Sør-Amerika og Asia har ofte forskjellige krav om vannverdier og temperatur.
Jeg kan nesten garantere deg at den sorte grusen er farget marmor. Du kommer til å få et problem med en skyhøy ph, som gjør at du ikke kan holde så mange forskjellige typer fisk på en forsvarlig måte,dessverre

Jeg vil også anbefale deg å bytte til sandbunn, da dette er noe som veldig mange fiskearter krever. Dette fordi mange arter siler sanden gjennom gjellene på leting etter mat (ciklider, kuhlii, corydoras, gullfisk etc etc)

Hva du skal begynne med?? Nei, si det?

Er karret ditt 60 liter?

Kanskje du kan begynne med en algespiser (ancistrus) eller noen kuhliiåler, eller tetraer (finnes mange mange slags varianter her).
Du bør også teste vannet ditt, og da med dråpetester. Dråpetester koster litt i butikk, men er drøye i bruk og mer nøyaktige enn de billigere strips-testene som noen sammenlikner med gjette-leken:P Vannverdier som Ph og GH kan være greit å vite før du skaffer fisk.
I nettbutikk, som for eksempel Aquamanias er dråpetester mye billigere enn i butikk!

Jeg anbefaler deg Nitritt (No2) og Ph i starten, og kanskje en GH test også.

Akvariet ditt var kjempefint innredet forresten!
Tusen takk for konstruktive tilbakemeldinger. :o)

Når det gjelder sanden som er brukt er av merket "akvaStabil" og skal etter beskrivelsen bestå av trykkvasket grus/stein (som ble anbefalt av TAM butikken jeg handlet i - det var dumt skjønner jeg). Men jeg antar, utfra kommentarene over, at det beste for de kommende innbyggerne er å bytte til sand. Noen som har preferanser til sand? Vil gjerne gjøre et skikkelig grunnarbeid når jeg først har gått til anskaffelse av et akvarie.

Når jeg bytter til sand - bør jeg bytte alt vann, eller kan jeg bruke noe av det "gamle" slik at jeg ikke behøver å starte på "square one" igjen?




Biltema har en billig og fin, hvit sand som heter "sand" kort og godt. Men her må du passe på at du ikke kjøper feil, de har også en olivin-sand, som ikke skal brukes. Det skal stå på posen at den er for akvarier.

Om du sparer på vannet eller ikke er opp til deg selv, det er i filteret de fleste bakteriene sitter. For å spare bakteriene bør filteret gå i ei bøtte med vann mens du holder på, så tørker det ikke ut
Jeg vil også anbefale sand fra biltema (NB: ikke olivin-sand da denne har skarpe kanter fordi det er knust sand, og dermed kan skade gjeller/barter)

Biltema har to forskjellige sandkorn-størrelser.
Vil anbefale deg å kjøpe den største kornstørrelsen, da den som er finest kommer til å lett kunne virvles opp av bevegelsene til fiskene.
Den største kornstørrelsen er mer enn fin nok for siling gjennom gjeller.

Om du trykker på linken i signaturen min, vil du kunne se bilder av denne sanden i mitt akvarium. Der brukes den til ciklider og kuhliier, og ser ut til å fungere helt fint. Er den største kornstørrelsen, og på akvarieinformasjonen har jeg skrevet hvilken størrelse det er
Tusen takk alle sammen for gode råd.

Sand fra BT er nå innkjøpt, vasket og lagt i akvarie. 3 nye planter (hurtigvoksende) er også på plass, en rot til og utvendig bakgrunn.

Har også fått kjøpt meg ett kit slik at jeg får målt nivåene i vannet på en skikkelig måte. Foreløpige vannmålinger er der de skal være..... *fingers crossed*

Gleder meg til å "vise" frem, når alt er på plass og med de første fiskene. :o)
MarMon
Når det gjelder sanden som er brukt er av merket "akvaStabil" og skal etter beskrivelsen bestå av trykkvasket grus/stein (som ble anbefalt av TAM butikken jeg handlet i - det var dumt skjønner jeg).


Bruker selv svart aquastabil i kar med både reker og fisk og har ikke mistet noe som helst så det skal gå fint ann å bruke denne svarte sanden. Dessverre finnes det mange andre svarte/fargende sandtyper som ikke bør brukes i akvarium til tross for at de selges som akvariesand (ja, faktisk!). Biltemasanden kan jeg som alle andre anbefale, har dette i de fleste av karene vi har og er kjempefornøyd
Jeg er nå godt i gang med å se på hva jeg kunne tenke meg av fisk.

Har sett på spesielt på Danio foreløpig. Etter hva jeg har skjønt er det en fredfull type. En jeg spesielt har lagt merke til er en som blir kalt "Fire Ring Danio" (Akvariemagasinet i Oslo) som jeg synes ser veldig flott ut. Har forsøkt å finne mer ut om den, men kan ikke finne ut noe særlig annet enn at det ser ut til at det latinske (?) navnet er Danio Aff Kyathit og at den opprinnelig kommer fra Myanmar i Asia. Noen som vet hva den heter på norsk? Og er det andre som har erfaring med den?
Tilfeldig bekjentskap
© Ingebjørg Fauske
Reklame for plussmedlemskap