I`ve got a bug in my fry-tank!:o

Jeg oppdaget et innsekt i yngelkaret mitt når jeg skulle fôre i kveld *ekkelt!*
Det var egentlig et ganske vakkert lite vesen hvor kroppen var grønn, halen blank, men helt i tuppen på halen var den blå/grønn. Veldig lang og smal med 2 store øyne. Er det noen som har hatt noe slikt i akvariet sitt?
Den kunne flyve, men siden den var under dekkglasset mitt som er tett hadde den baren noen cm høyde. Den kunne stå på vannet.

Må innrømme at dette krypet ikke er med oss lengre

Bildene ble ikke så bra da den ikke ville stå stille.
Plussmedlem
Jeg tror ikke dette vesenet er spesielt vanlig å finne i akvarium. Det er en vannymfe, en slektning av øyenstikkerne, og er meget vanlig ved norske vann og dammer. De er fantastiske flygere og kan stå helt stille som et helikopter i luften der de jakter på fluer og andre insekter som befinner seg i nærheten av vann.
De har et nært forholdt til vann da de legger egg og tilbringer larvetilværelsen som undervannsdyr der de spiser andre insekter/larver og fiskeyngel. Og de er om mulig enda mer glupske enn foreldrene. Voksne, flyvedyktige vannymfer spiser ikke fisk.

Denne har sikkert overvintret i huset/boligen din for så å våkne for tidlig og kommet seg inn på en eller annen måte. Siden de lever ved vann, har den sikkert søkt seg til den største kilden til permanent vann i huset ditt, nærmere bestemt akvariet.

Det finnes en enkel måte å se forskjell på vannymfer og øyenstikkere på. Når de sitter stille, legger vannymfen vingene bakover kroppen, mens øyenstikkerne holder de utstrakt fra kroppen. Vannymfer er også noe mindre enn øyenstikkere, men ellers er det få forskjeller på de voksne dyrene.

De er harmløse, vakre skapninger som bidrar til å holde andre insektbestander i sjakk.
Den var faktisk vakker......
Øyenstikker( blå vannymfe)
så flott den var..

den er helt ufarlig for fiskene så lenge den er voksen, men som larver har den tendenser til å utføre de merkligste forsvinnings numre. de spiser nemmlig fisk og fiske yngel.
denne her har nok enten kommet inn som larve fra en rot eller plante, har du tatt inn røtter til akvariet fra elv eller vann utenfra??
hvis ikke har den nok kommet fra dyrebutikken..

om dette er helt nylig,at den dukket opp, så har den ikke kommet utenfra i voksen tilstand,de dør før høsten tar til for fult, så den har kun kommet til ditt akvarium som larve.

flotte insekter som de er
Hva har du tenkt å gjøre med den?
tror den er død, siden hun skriver at "den ikke er lenger blant oss"?????
Den er nok død ja. Det er litt skremmende å høre at de spiser yngel som ung, for det er jo nettopp det dette er, et yngelkar... Jeg har ikke tatt inn noe fra naturen på så lenge jeg kan huske, bortsett fra eikeløv som er over 1 år gammelt. Ingenting fra dyrebutikken heller som jeg kommer på... Eller, mulig anubias.
Kan denne ha lagt nye egg som ev kan være igjen i karet nå?

Det var nok en vannymfe da den la vingene bakover langs kroppen da den sto i ro, slik du skriver, Viktor
Øyenstikker( blå vannymfe)
det må være 2 for å bli flere,. så det tror jeg neppe du har,. men den har nok kommet inn via planten eller noe du har hatt in i akvariet.

det tar vel ca et halvt år før larvene er voksne,. så tenk langt tilbake på hva du har putta i akvariet ditt og når,.
De kan komme inn via levendefôr også, har jeg hørt.
hvis du ser på tråden min kan du se hvordan de ser ut som "larver". Forferdelig stygge ekle krek. Har gjennom de siste mnd plukket ut ca.15 av dem. Aner ikke hvor de kommer fra. Om de har gjort noen skade vet jeg ikke, ikke som jeg kan se i alle fall, men liker slettes ikke å ha de her. Håper du slipper unna med denne ene. Tror nok mine kom inn i akvariet med en rot eller plante.
Karet har vært oppe og gått i ca 2mnd, har fått en del planter fra private og jeg har ei rot jeg er usikker på er ny eller ei jeg hadde fra før. det er bare anubiasen som er "ny" oppi der. Jeg fôrer kun med microorm her.

aquadilla, jeg så gjennom tråden din flere ganger, men fant ingen bilder av larver. Mulig det bare er meg som er blind:p

Håper det ikke er flere oppi der, spes ved tanke på at det er et yngelkar! *krysser fingrene!*
Innlegg nr.16 i tråden min, der kan du se de. små grønne stygge kryp. :P
Men er det larver? Synes jeg ser føtter på de...?
vet ikke om det kalles larver, men det er i alle fall sånn vannymfene ser ut før de blir voksne og får vinger...
Har du funnet huden fra det siste hudskifte. Det burde ligge klistret til en plante eller glasset, over vannflaten.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap