Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 10)

Tror dette er noe som skjer oss alle til tider.Selv forsøker jeg å trappe ned på noen kar innimellom ,men ender som regel med at det blir enda flere kar etterpå

Så bare det det litt med ro en stund så skal du se at lysten kommer igjen.
Sommeren er vel for de fleste den årstiden en minst prioriterer akvarier.
Det skjer oss alle, plutselig føler man at alt bare er et ork og kutter ut hele hobbyen. Noen går så drastisk til verks at de selger unna alt av karr og utstyr.

Men plutselig en dag sitter man der og stirrer i veggen og tenker på hvor koselig det hadde vært og stirret inn i et akvarie og dermed er litersyken tilbake.

Denne sykdommen er et virus vettu, man blir ikke kvitt den, den dormer bare av innimellom.
Det er ikke unaturlig at interessen dabber litt av når det blir lyst, grønt og varmt ute.

Men så kommer den "fine mørke tida" og da er det plutselig veldig fint å ha det lyst og grønt inne igjen.

Hold ut.
Joda, at sommeren er på vei gjør jo selvfølgelig noe med interressen, men jeg har da overlevd fint i 3 somre hittill

Det er veldig bra at det nye hjemmet til lakrisene plutselig ble et paludarium og ikke ett akvarium. Tror ikke jeg hadde gidda å sette opp et nytt akvarie... I paludariumet er det jo helt nye utfordringer, og håper det skal gi meg litt piffen tilbake... Har faktisk tenkt at jeg kanskje bare må oppgradere hobbyen litt. Rett og slett bytte ut akvariene med terrarier. Men jeg ønsker å fortsette med guramier så da må jeg få spesiallaget terrarium sånn at det er høy nok vanndel til sjokoladeguramier feks. Det blir dyrt... Well prøve det lille paludariumet nå først så får jeg se hvordan det er med interressen til vinteren igjen.

Bra å høre fra dere at det er normalt å miste litt interressen
Vaillanti tygger for tredje gang
Yess, 6 uker etter at vaillanti-hannen tygde er han i gang igjen!

Jeg har bare latt det være en tredjedel åpent vann i karet, resten er fullstendig igjengrodd. Jeg så at de drev på i går, han blåste opp skuffen sin til henne og hun flashet han med nesten sorte tverrgående striper. De holdt på i den åpne delen av karet, men jeg kom litt for nærme så de gjemte seg i buskaset. Jeg har jo så lyst å se når han plukker opp eggene, men det var helt umulig å se noe i krattet


Jeg var midt i foringa og ga dem litt mat selv om de virket veldig opptatte, og ingen av de kom fram for å spise. Disse er veldig glupske og kommer alltid fram når det er mat, så dette gjorde meg enda mere sikker på at nå skjer det.

Etter et par timer kom hun fram og spiste, og hadde fått en helt annen fargedrakt. Nesten som hun ser ut når hun er redd. Men etter tre leksrunder vet jeg jo nå at dette bare betyr at de er ferdig med leken. Han stod i buskene på andre siden av karet med stor fin skuff og ville absolutt ikke ha mat. Flink gutt!

Siden det forhåpentligvis kommer yngel snart lar jeg karet forbli overgrodd. Det skulle vel øke overlevelses-prosenten på yngelen. Jeg har microorm og dafnier klar, men kanskje jeg skal prøve meg på å klekke artemia også.

Siden karet er så overgrodd er det ikke mulig å verken filme eller ta bilder, alt blir bare mørkt. Synd det da..
Utoli morsomt, hape det gar bra denne gangen, hadde vel vaert et pluss for interresen din om du fikk til dette. Og na i disse mnd er det jo bare og finne noen kulper pa svalberg ved kysten og fange din egen mat.
Eller sette ut et fat med vann som det kanskje blir mygglarver i.
Gleden varte veldig kort denne gang, han hadde svelget eggene allerede i går Søren heller
Fikk plantet de fleste plantene i paludariumet helga. Det var faktisk veldig vanskelig å finne rett plassering på plantene og å feste dem var også en utfordring.

Ikke på lang nær ferdig, men nå begynner det å ligne på noe. Skal fyke rundt i blomsterbutikker for å se om jeg finner en klatreplante med små blader. Har noen tips er det bare å komme med dem

[External Image]

[External Image]

Planter som foreløpig er til overs. De to siste Brommene (til venstre) ble for store syns jeg, men de andre plantene skal inn etterhvert.

[External Image]
Finnes flere klatreplanter med små blad, men hvordan de egner seg i et paludarium aner jeg ikke.

-Marmorlanterne (er egentlig en plante som tåler å tørke ut og ikke liker for mye fukt, men den er hardfør så mulig den går) Ceropegia wodii
-Dvergstuevin Cissus striata
- Klatrefiken (vil ha mye vann og fuktighet) Ficus pumila
-Slideranke Muehlenbeckia er nydelig, men jeg vet ikke om den fester seg noe særlig på egenhånd.

Det var de jeg fant i farten med små blad og som klatrer. Finnes mange andre småbladede hengeplanter, men de fleste må festes og klatrer ikke selv, så jeg vet ikke om det er helt ideelt i en sånn setting.

Lykke til! Gleder meg til fortsettelsen
Tusen takk Astrid!
Slideranke har jeg faktisk kjøpt til paludariumet men fant ut den ble for voldsom for mitt bittelille paludarium så den havnet i blomsterkassa på balkongen -og den har vokst mye. Men den er skikkelig fin, kanskje jeg kunne prøvd med bare et par grener og sett om jeg klarer å holde kontroll på veksten.

Marmorlanterne har jeg også i vinduskarmen, men ja, tror det kan bli vel fuktig. Krypfiken har jeg slått fra meg siden den tydeligvis ofte fungerer som kveleplante. Men skal sjekke ut dvergstuevin også
Testet paludariumet med vann i går. Utrolig mye penere å se på når det er fuktig på vegger og planter og vann i vanndelen. Gleder meg nå til å få innredet resten og snart få satt inn fisk

[External Image]


[External Image]
Tante Astrid
Stilig!! :D


Blir du ikke fristet til å sette opp noe sånt selv? Er jo midt i blinken når man har interresse for både planter og fisk
Gjett om!! Men på nåværende tidspunkt kan jeg bare ikke :b Har en del andre prosjekter gående og i og med at jeg er syk så rekker bare energien til litt av gangen og det er til og med for mye med akvariene for tiden. Har lekt litt med tanken om å sette opp noe lignende om det en gang i fremtiden blir tillatt med amfibiehold igjen. Jeg er nemlig helt betatt av frosker
Tante Astrid
Jeg er nemlig helt betatt av frosker ;)


Samme her, har alltid vært veldig intressert i frosker
I have a frog - sort of!
Jeg tror den bor her på terrassen vår, under gulvet. Den var her i fjor sommer, og i går kveld oppdaget jeg den igjen.

Jeg satt ute på terrassen og tok en kvelds-røyk, da jeg plutselig hørte noe skraping og greier inne i nedløpsrøret ved siden av meg. Dette røret ender nede i et hull i terrassegulvet, og under gulvplankene er det åpent rom. Lydene i røret skremte meg skikkelig, jeg trodde det var mus! Masse krafsing og skrapelyder. Så hørtes det ut som noe som akte ned i røret. Plutselig tittet et par øyne på meg fra glipen mellom nedløpsrøret og hullet i terrassegulvet. Jeg stivnet, den stivnet og vi glodde forskrekket på hverandre. Kanskje vi skvatt like mye begge to, hehe

Etter noen sekunder summet jeg meg og listet meg forsiktig litt nærmere for å se. Da så jeg at det heldigvis ikke var en mus, for der satt det en frosk! Den samme typen så jeg i fjor også på terrassen. Tro om det er samme frosken som bor her hos oss?

PS! Er det kanskje en padde, ikke en frosk? Dette er bildet jeg tok av den i fjor.
Den jeg så i går så ut til å ha samme farge, men jeg så ikke om huden dens var glatt eller om den var sånn "vortete" som den på bildet.
Den på bildet er en padde, Bufo bufo. Det er bare denne paddearten som lever i Norge og de har absolutt de skjønneste øynene av alle våre amfibier, synes jeg ihvertfall Knall, dyp oransje.

Padder kan bli ganske gamle og er temmelig stedfaste, de kommer blant annet tilbake til samme område som de ble klekt for å legge egg. Det er derfor ikke umulig at det er den samme padda som du så i fjor.

De er så klumsete der de nærmest vralter avgårde. Veldig sjarmerende dyr
Som jeg har klaget over tidligere har jeg slitt noe så inn i hampen med BGA i 450 literen. Det har vært så jævlig at karet har vært på vei ut døra her. Jeg har prøvd ALT, hyppige vannbytter, mørklegging, algemidler and you name it, uten at det har hjulpet i det hele tatt!

Jeg tror faktisk andemat var grunnen til at jeg fikk BGA. Andematen tok helt av og tettet overflata på karet. Med godt lys og næringsrikt vann mistet jeg fullstendig kontrollen over andematen selv om jeg fjernet den ukentlig. BGA bruker å legge seg på bunnen men den startet i overflata i flyteplantene. Skogen med vallisneria hadde også fått så lange blader at de lå som et tykt teppe på overflata. Det ble nok rett og slett for tett der. I tillegg til BGA i flyteplantene sleit jeg også med proteinhinne..

For ca 6 uker siden tynnet jeg i vallisneriaskogen og klipte den ned sånn at det var ca 10 cm klaring mellom bladene og overflata, fjernet stort sett det meste av flyteplanter slik at vannstrømmen fra pumpa fikk fri bane for å lage mer bevegelse i vannflata. Byttet halvparten av vannet og hadde planer om å bytte halvparten ukentlig framover. Koblet også av to lysrør slik at det kun ble belyst av to i stedet for fire rør.

Etter en ukes tid gadd jeg ikke bytte vann, tenkte det kunne vente noen dager. Etter to uker hadde jeg fortsatt ikke byttet vann og kom på at det eneste jeg ikke har prøvd med dette karet er og bare å gi fan.. Kanskje jeg rett og slett skulle slutte å styre så mye, bare snu ryggen til det en stund, se hva som skjer? Jeg har jo solgt og flyttet en del fisk ut av det karet så belastningen er ikke stor med de få fiskene som er igjen der. Jeg tok sjansen!

Så i går, 6 uker uten vannbytte tok jeg fatt på karet og byttet nesten halvparten av vannet. Det var en del rusk og rask men selv om halve overflata igjen var igjengrodd med flyteplanter og vallisnerian hadde lagt sine blader utover, var overflata krystallklar! Ikke tegn til proteinhinne eller BGA i overflata. Det var noe BGA i plantene på bunnen og en vegg, men den hadde ikke tatt av sånn som den har gjort mellom hvert eneste ukentlige vannbytte. Alt brukte å være dekt av det ekle blågrønne teppe.

Jeg har også slitt med å få ned PH i dette karet, har bare ikke vært mulig å få den under 6,5 Men når jeg målte i går lå den på under 6! Uten alle disse hyppige vannbyttene har vel kattapa, eikeblader, orekongler og div endelig fått muligheten til å påvirke vannet Jeg benyttet nå muligheten til å senke PH med en halv grad til ved vannbyttet. Siden jeg driver med sjokoladegurami er det jo ønskelig å holde PH på rund 5,5

Jeg hadde 5 forskjellige typer flyteplanter i dette karet. Ceratopteris pteroides, Salvinia minima, Salvinia molesta, pistia og (ufrivillig) andemat. Jeg har alltid fått til flyteplanter men BGA har kvelt og drept alle sammen bortsett fra Salvinia minima. Det er skikkelig synd at alle flyteplantene har dødd, men jeg er jo overlykkelig over at jeg ikke kunne finne et eneste fnugg med andemat! Den har jo vært en PLAGE. De andre, spesielt min favoritt Ceratopteris pteroides, er jo bare å skaffe meg på nytt hvis det nå ser ut som jeg får kontroll på BGA.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal ta dette resultatet. Som ihuga bytte-vann-hver-uke ”fanatiker” må jeg kanskje revurdere mine hyppige vannbytter litt. I alle fall på 450 literen

For å oppsummere 6 uker uten vannbytte:

Mindre BGA
Proteinhinne helt borte
Lavere PH
(Kvitt andemat, men den ble nok drept av BGA)

Det er nøyaktig ett år siden jeg satte opp 450 literen, kanskje jeg skal gi det en ny sjanse

I et så stort karr tar det jo litt tid med forandringer, dessuten er jo ikke du den som overbelaster filtrene dine, så jeg tror nok du kan puste ut nå og slappe av.
Du vil nok naturlig merke når det er på tide og bytte vanni dette karret.

Glad for at det virker som det ordner seg i karret nå da

I helgen fikk jeg gjort paludariumet ferdig

Som jeg har gjort på akvariene malte jeg også paludariumet sort på alle vegger bortsett fra fronten. Da vises ikke glippene i platene på veggen og vanndelen får sort bakgrunn og går mer i ett med landdelen.

[External Image]

Jeg må bare si det, jeg er fryktelig fornøyd!

[External Image]


[External Image]

Liten videosnutt så man får med seg vannsildringa. Jeg har skjult utblåset på pumpa med brommen som står foran. Håper inderlig ikke den drukner siden den blir stående midt i vannstrømmen.

<embed src="http://www.youtube.com/v/H6y6MxfRNLQ&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>

Og lakrisguramiene som flyttet inn der.

<embed src="http://www.youtube.com/v/e12XOToIMs8&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>

Da skal det bare få stå og vokse seg til. Mangler fortsatt en klatreplante. Dette ga meg blod på tann, spørs om ikke et akvarie eller to må byttes ut med et større paludarium med skikkelig vanndel og bekk



Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap