Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 4)

Jeg kjenner så til problemet der, jeg driver med taranteller også, og her er det jo selvsagt også drøssevis med latinske navn. Jeg husker navnene men sliter med og både skrive og utale dem. Samme med fiskene.. Skulle spør etter noe i dyrebutikken her for ikke så lenge siden, men endte med jeg ikke gjorde det, fordi jeg var så usikker på hvordan artsnavnet utales :/ litt hemmede i grunn når man har slike int... så er latinsk kurs hadde vært greit og hatt ja!
Min er faring er at noen ganger er det lettere å huske kronglete navn når man skriver dem noen ganger. Andre sitter aldri.

For å gjøre noe som var enkelt vanskelig ser det ut til at genus Hara nå egentlig heter "Erethistes". Har sett dette navnet dukke opp noen steder, og fant forklaringen på hvorfor på scotcats side om Hara hara. Der er det forresten en tegning som viser forskjellen på Erethistes jerdoni og Erethistes hara. Kanskje den gjør deg klok på hvilken art du holder.
Takk for lenken Humunu. Kjekt med litt nyttig lesestoff! (og du finner jo det utroligste på nett hehe)
Klart de kunne ikke beholde det enkle og greie navnet 'hara' :/

Har lenge syntes at hara jerdoni er noe av det skjønneste, men de er forbudt å importere til Australia, så jeg kommer aldri til å eie en

Men problemet med lange latinske navn når jeg spør i dyrebutikken løser jeg ved å skrive ned navnet på en lapp og deretter bare vise dem lappen. Eller man kan skrive ut noe info om dem fra nettet og vise dem den siden, så slipper man å uttale navnet
Hara var jo alt for enkelt til at det kunne forbli.
Heldigvis har ikke vi som lider av bettamania det så veldig vanskelig, der de fleste navnene i genus Betta gjerne er navn på en person eller et sted (med noen unntak). Spørsmålet er bare når/om det byttes ut med noe langt mer kronglete.
Ja Hara hara er et av de få navnene jeg ikke har problemer med å verken skrive eller uttale :p

Så synd du ikke kan holde disse, de er faktisk veldig søte og sjarmerende
Huff huff huff og atter huff! Nå gjør det vondt langt ned i magen

Jeg har endelig tatt mot til meg og lagt ut annonse på mallene mine. Det er trist nok å skulle kvitte seg med dem, men i går kveldt fant jeg ut at jeg også skal kvitte meg med knurreguramiene...

Disse guramiene elsker jeg, hatt dem lenge også. Har ikke lyst å kvitte meg med dem i det hele tatt! Men jeg ser de stresser sjokoladene mine. Knurreguramiene har lekt en stund nå og de er ganske bryske av seg da. Av de 6 er det vel 2 par som holder på og det er ganske store områder de vokter over. Jeg må bare prøve å være litt fornuftig nå og ta ut de fiskene som bør ut når jeg likevel skal ha ut mallene.

Jeg skal jo bygge ut gruppene med både Sphaerichthys osphromenoides og selatanensis og det er det ikke plass til når knurreguramiene vokter over alt...

Så planen min er å få 450 litern til et rent sjokkiskar, bortsett fra noe innslag av lakrisguramier, Hara hara og kuhlii. Jeg tror jeg blir da endelig blir fornøyd med oppsettet.

Men se nå så nydelig knurreguramien er da, dette er virkelig vakre fisk!

<embed src="http://www.youtube.com/v/iZV7eHrYVLs&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>

Men likevel vinner altså sjokoladene. Det er kanskje ikke så mange som skjønner at jeg velger brun fisk istedet for glitrende blå, men det er noe helt spesielt med sjokoladene. Se feks på denne selatanensisen, de begynner å bli veldig voksne nå og finnene har fått et nydelig blåskjær. Er den ikke vakker?!

<embed src="http://www.youtube.com/v/OzIsZVLxHZQ&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>
Mitt nye akvarie på 45L har kommet. Ikke værst at aquamanias leverer på en søndag! Men jeg fikk selvfølgelig feil farge, jeg skulle ha svart men fikk sølv. Det var merket av på pakka for svart så det er produsenten som har pakka feil. aquamanias skulle bestille inn et nytt svart til meg. Det er jo ikke så veldig viktig, men siden jeg har akvariene i stua og alle er i sort ser det litt teit ut med sølv liksom. Det ser i alle fall mye bedre ut med det akvariet på det bordet enn alt rot og tull som lå der før

[External Image]

Jeg er foreløpig veldig imponert over dette karet, virker som solide greier, selv plast-toppen. Og filterkapasiteten virker meget bra. Ikke at jeg trenger det egentlig, mine 6 lakris blue line skal flytte dit. Men kjekt å ha det likevel, kan jo aldri vite hva jeg skal bruke det til i framtiden. 45L kan jo brukes til så mangt

Her har jeg en tråd om dette karet for de som vil se litt nærmere på tekniske detaljer
På grunn av algeproblemene i kuhliilandsbyen har jeg ikke gidda å legge i nye blader etterhvert som de har gått i oppløsning. Algene trivdes veldig godt på bladene så de ble bare grønne og fæle. Men nå ser det ut som algene begynner å stagnere så kuhliiene fikk nye blader ved siste vannbytte. Å du de var kjappe fram for å inspisere bladhaugen! Disse setter veldig stor pris på blader, det er helt sikkert

<embed src="http://www.youtube.com/v/T8QrAzL4xmI&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>

Vannet blir grått av det nye vannbehandlingsmiddelet jeg bruker nå, Happy-Life Filtermedium. Om produktet står det: Etter tilsetningen av Hppay-Life blir vannet svært uklart som alt etter vannets forurensing i ferskvannsakvarier kan det vare 3-20 timer, i saltvannsakvarier 2-5 timer og hagedammer 20-48 timer. I unntakstilfeller ved sterkt forurensetvann, i fersvannsakvarium 1-3 dager,

Vannet hos meg blir klart etter kort tid så hvis det de skriver stemmer kan det være en indikasjon på at jeg ikke har særlig forurenset vann?..

Dette middelet skal visst være godt for veldig mye, så ja, hvorfor ikke prøve!
jeg bruker easy life, som er mer eller mindre akkurat det samme. vannet blir fort klart hos meg også, tar sjelden mer enn en time eller to
Denne videoen er litt bedre enn den andre jeg la inn av Sphaerichthys selatanensis, ser blåfargen litt bedre.

Nåhh, ville ikke legge ut video på normal måte plutselig. Da blir det bare lenke: http://www.youtube.com/watch?v=fmK7FUX0LsA
Av mine 20 I werneri overlevde det en ung hanne. I går måtte jeg ta den. Den har vært fin i flere mnd, flappet mot den enslige gamle danioen som går der og styra på. Plutselog begynner den å gjemme seg noen dager, får sopp på munnen. Men like plutselig blir den bedre og er framme og flapper igjen. Men i går fant jeg den hengende i overflata, gispa etter luft, og gjellene stod litt ut. Jeg rakk ikke å tenke meg om før den lå på fjøla med avkappet hode.

Vanligvis bruker jeg å og utsette litt, gi meg tid til å grue meg liksom før jeg gjør kort prosess. Og det gjør det jo bare mye værre. Stolt var jeg når jeg sto der og så på den lille fisken som slapp å lide mer
De levde ikke lenge de der.
Galemor
De levde ikke lenge de der.


Nei søren heller. Ikke er det spesielt billige stimfisk heller så det gikk noen kroner rett ut av vindu. Men sånt må man jo bare regne med av og til...
Søren heller, nå tror jeg det begynner å spøke for nålefiskene mine... Fant en død forrige uke og en til i går Jeg ser at de har blitt tynnere, men jeg forstår det ikke for de spiser jammen meg godt! Det er fryktelig synd at jeg ikke lykkes når jeg prøver noe helt nytt, sånn som de ferskvannsflyndrene.. For både flyndrene og nålene er noe jeg virkelig kunne tenkt meg å ha.
Jeg kunne egentlig tenkt meg å sette opp et eget kar for forskjellige nåler, har fått helt dilla. Men er de umulig å få til er jo det bortkastet..

Men når jeg tenker meg om bør jeg vel ikke gi opp på første forsøk. Jeg har jo prøvd sjokoladeguramier en gang før og alle døde. Trodde de ikke gikk an å få til. Men på andre forsøk sitter jeg sitter jo i dag med masse sjokolade i heimen! Å lykkes på andre forsøk er jo ikke så gærnt. Kanskje er det noe jeg nå ikke gjør helt riktig i forhold til flyndre/nåler som jeg etter litt tenkepause vil gjøre bedre på andre forsøk?!

Men synd er det, at så mange "prøve-og-feile-fisk" må dø før man får det til..
Gikk det ikke med flyndrene dine, kan ikke huske a ha lest noe sted at de dode, annet enn den ene. Men kjopte du ikke en til osv?
Lisbeth
Jeg ser at de har blitt tynnere, men jeg forstår det ikke for de spiser jammen meg godt!


Hadde jeg sett noe slikt på fisk hos meg, hadde jeg kjapt mistenkt innvollsparasitter. Det er typisk symptom; fisken spiser som bare det, men istedenfor å legge på seg blir de bare tynnere og tynnere. Parasittene suger bokstavelig talt all næringen ut av fisken.

Fikk de noen form for avlusing da du hadde dem i karantene?
mona o
Fikk de noen form for avlusing da du hadde dem i karantene?


Nei denne gangen bestemte jeg meg for å kjøre karantene uten.. Kanskje jeg må i gang med kur, men er det innvollsparasitter funker vel verken esha exit eller 2000.. Har ikke lyst å medisinere med noe annet enn esha

Jeg har Waterlife Sterazin liggende, som skal ta innvollsorm, men tror det er no sterke greier. Men det står skrevet utenpå pakka: Is not harmful to beneficial nitrifying and denitrifying bacteria. Jeg skjønner ikke hva det betyr, men kan det bety at den er snill mot filterbakteriene?

Men nå har nålene, lakrisene og haraene gått sammen i karantenekaret i drøye 2 mnd. Burde jeg ikke se at de andre fiskene ble tynne også?
Galemor
Gikk det ikke med flyndrene dine, kan ikke huske a ha lest noe sted at de dode, annet enn den ene. Men kjopte du ikke en til osv?


Fikk ikke tak i en til før den gjenlevende plutselig bare døde. Jeg var sikker på at den skulle leve lenge hos meg så husvarm som den ble og så flink den ble til å spise. Jeg skjønte ingen ting når den tok kvelden
Lisbeth
[I]Is not harmful to beneficial nitrifying and denitrifying bacteria[/I]. Jeg skjønner ikke hva det betyr, men kan det bety at den er snill mot filterbakteriene?

Jepp.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap