Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 7)

Gjett hvor mange friske, raske og sultne lakriser jeg telte ved foringa i går kveld?! 5!
Hadde aldri trodd den stakkars lille lakrisen skulle overleve den behandlinga han fikk, men jo visst.
Ingen skader på slimhinne heller. Jeg tror redninga var at den lå i to fuktige håver, for den var ikke uttørket når jeg fant den -bare stein dau, munnen på vidt gap og null bevegelse i gjeller.

Filmet "framgangen" på den 10 min etter at den hadde kommet i karet. Så ikke akkurat lovende ut dette, men så kom den seg altså helt fint. Glad dame her nå

<embed src="http://www.youtube.com/v/QT8PDgrHRaI&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>

Ser ut til at de syns det var helt greit å flytte inn i det lille karet. Har forsynt det med 4 huler i fin studeringsposisjon for meg og det ser ut som de syns det er helt ok å rote inni hulene mens jeg ser på

[External Image]


Var på plantasjen i går for å handle litt til balkongen. Fant noen småplanter til paludariumet. Et par orkideer og en liten bregne. Håper de holder seg små da... Kjøpte også en pumpesprøyte som jeg trenger til å vanne veggene i paludariumet med. La mobilen foran på bildet for å gi inntrykk av hvor nusselig og små plantene er. Har bestilt mange tillandsia fra en på reptilweb.no, men må jo ha litt andre planter også

[External Image]
Hei Lisbeth. Har fått tak i tre lakriser hvorav den ene er en god del større enn de to andre. Har mistanke om at dette er en hann. Men så til det jeg skulle spørre om: er de er fisk som liker seg i hverandre selskap? Ikke en stimfisk, men at de liker å henge sammen? Vi har veldig lyst på flere lakriser nemlig. Har en 54-liter som skal brukes som Asiakar så en stor gjeng med lakriser hadde passet bra
De overlever mye rart disse fiskene
Ser ut som jeg må logge meg på forumet oftere slik at jeg får fulgt med det terrarie-prosjektet ditt. Har faktisk syslet med samme tanken selv, bare med planter, ikke fisk i. Ble så begeistret for den Tillandsiaen så har lyst til å få til et skikkelig oppsett for slike og kanskje noen Bromeliaer.

Driver jo og trapper ned på akvariene og selv om det er litt arbeid med de plantene også så blir det ikke helt på samme måten. Har fått interesse for Bonsai også så jeg har litt å henge fingrene i

Må forresten si at de vallaintiene dine var utrolig vakre!
Joanna & Pål
Hei Lisbeth. Har fått tak i tre lakriser hvorav den ene er en god del større enn de to andre. Har mistanke om at dette er en hann. Men så til det jeg skulle spørre om: er de er fisk som liker seg i hverandre selskap? Ikke en stimfisk, men at de liker å henge sammen? Vi har veldig lyst på flere lakriser nemlig. Har en 54-liter som skal brukes som Asiakar så en stor gjeng med lakriser hadde passet bra :-)


Jeg har 2 lakriser i 450 litern hvor dama er omtrent dobbelt så stor (feit) som hannen, de er like gamle. I den andre gruppa med ungfisk er den ene hannen foreløpig størst av alle, men et par av damene begynner å dra på. Det er min korte erfaring hittil, så det er vanskelig å si. Men begynner de å bli kjønnsmodne bør du vel se noe tegn til farve, evt at ytterste kant på finnene til hannen er markert.

Men legg ned noen huler til dem så skal du se at hannen kjapt velger seg ut og passer på hula

Som du skjønner har jeg for liten erfaring ennå til å gi deg veldig gode råd, men etter hva jeg har skjønt av danskene så er lakrisene grei å holde i gruppe. Jeg ser jo også på mine at de søker sammen i gruppe når det er noe spesielt eller de føler seg utrygge. Dessuten går du glipp av show som hannene har for hverandre hvis du kun har en -fikk se det nylig for første gang, fantastisk å se på. Det var i 63 litern, kun show og brysking, ingen slossing. Kanskje sloss de ikke fordi jeg har tilbydd nok huler, jeg vet ikke. Se litt på bildene på hjemmesida til pandaplus, han har lagt ut en del bilder der hannen viser seg

Det er den nettsida sin feil at jeg er så fasinert av lakrisene
Mvjnz
De overlever mye rart disse fiskene:)


Helt utrolig, hvor lenge hadde vi holdt oss under vann liksom? 15-20 min -neppe...
Tante Astrid
Ser ut som jeg må logge meg på forumet oftere slik at jeg får fulgt med det terrarie-prosjektet ditt. Har faktisk syslet med samme tanken selv, bare med planter, ikke fisk i. Ble så begeistret for den Tillandsiaen så har lyst til å få til et skikkelig oppsett for slike og kanskje noen Bromeliaer. Driver jo og trapper ned på akvariene og selv om det er litt arbeid med de plantene også så blir det ikke helt på samme måten. Har fått interesse for Bonsai også så jeg har litt å henge fingrene i ;) Må forresten si at de vallaintiene dine var utrolig vakre!


Vaillantiene er utrolig vakre. Hadde bare akkurat mitt par vært like snille som vakre... (har ikke hørt noen klager fra Silje eller LivH i allefall)

Men du som har så grønne finge burde jo i alle fall prøve deg på et terrarium med planter! Du hadde helt sikkert lagd et råstilig et! Jeg tror det kommer veldig an på hva slags planter man velger i forhold til hvor mye jobb det blir når alt er satt opp. Det er vel klatreplanter og andre jordlevende planter som kan kvele de mer saktevoksende og derfor må lukes hele tiden: Men ser ikke for meg at verken tillandsia, brommer eller orkideer skal ta av og må lukes ofte? Tror ikke det altså (?)
Ellers så vannes jo plantene med et sånt regnsystem 5 ganger om dagen. Så kanskje ikke så mye jobb der heller?

Prøvde meg på litt bonsai når jeg var yngre, men var ikke tålmodig nok og hadde ikke vinter-oppbevaring som funket. Har det ikke nå heller, men har skikkelig lyst å lage et Magnolia-tre til bonsai. tenk så vakkert! Kort glede men likevel Hva slags bonsai prøver du deg på? Nåletrær?
Tror et litt spesielt nåletre å prøve seg på ville være ginko biloba. Ser jo ikke ut som et nåletre men pent "bygget" Det at det er så gammelt gjør treet også veldig intressant Spennende er det med bonsai i alle fall!

Regnsystem hørtes utrolig smart ut! Da slipper man å komme tilbake til døde planter etter ferien liksom. Er jo mye jobb å sett opp noe slikt så man vil jo helst de skal vare en stund. Jeg har ihvertfall en liten drøm om noe slikt når jeg kommer så langt at fiskene mine har dødd av alderdom og jeg trenger noe å fylle opp plassen med, både i stua og i hodet

Jeg kommer derfor til å følge med og se hvordan du går frem. Jeg kan heller ikke se for meg at de plantene du har valgt trenger å lukes så ofte. Om du har lyst på noe grønt løvverk til kontrast så kan jeg anbefale den bregnen jeg hadde i landdelen i afrika-karet til å begynne med, Humata tyermani eller Rabbit- eller Squirrel Foot Fern som den kalles på engelsk, aner ikke hva den heter på norsk. Den kan visst vokse som epifytt så den burde passe bra og så har den så søte tær

Jeg tror jeg holde meg til de enkle Ficus-bonsaiene til å begynne med. Den arten jeg allerede har kjøpt trenger heller ikke vinterlagring, men planlegger å lage noe slikt i gangen etterhvert, med lys osv. Er det kaldeste rommet vi har på vinteren. Så når jeg engang får ordnet det vil jeg nok prøve litt mer utfordrende typer tenker jeg. Liker veldig godt de blomstrende sortene og magnolia-bonsaiene er jo utrolig vakre!
Ja den bregna er kjempefin, den skal jeg ha! Har prøvd den som stueplante men har alt for tørr luft. Men i paludariumet vil den nok trives helt utmerket. Jeg er på utkikk etter en annen bregne også, må søke litt rundt etter bregner for jeg vet ikke hva den heter. Den skal også kunne leve som epyfitt og ikke bli stor. Lysegrønne, lette, sirlige "perleblader" på en måte.

Så teit jeg er, jeg trodde det var min ide å lage bonsai av magnolia! Hehe, men selvfølgelig har de som driver med bonsai prøvd det meste av tresorter!
Jeg vet jo at fiskene mine følger med på hva som skjer utenfor sine 4 glassvegger, men i går var jeg ikke helt forberedt på det som skjedde:

I 450 litern min går det et par med lakrisgurami jeg ikke helt vet hva er, de har vel bodd der et års tid nå. Den lille 25 litern med nyinnflytta Parosphromenus sp. ´Blue Line´ står rett ved siden av 450 litern og når jeg gikk forbi der i går skjønte jeg ikke hvorfor alle stod og trøkka mot den sida som er mot 450L. Så ser jeg over i 450L og der står paret med lakrisgurami som bor der og trøkker i glasset mot det lille karet. Aha, de har oppdaget hverandre!

De holdt på leenge og prøvde å nå fram til hverandre. Denne snutten er like etter at jeg så hva som skjedde:

<embed src="http://www.youtube.com/v/rW2c1kvwoBs&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>

Denne er da lakrisparet i 450 litern "gikk lei" og svømte vekk fra 25 litern. De i 25 litern ble nærmere hysterisk og ville tydelig være med.

<embed src="http://www.youtube.com/v/zRg1lN18Eko&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>

Det er litt blanda følelse jeg sitter igjen med, menneske som jeg er føler jeg med de som bor i det lille karet og syns synd på dem som ikke kan svømme sammen med de andre i det store. Jeg vet jo at de ikke tenker sånn (eller vet jeg egentlig det hehe) men jeg har jo aldri hatt fisk i så lite kar og samvittigheten min ligger nok og ulmer ufrivillig et sted. Jeg liker for eksempel ikke å se på tegnefilmen Nemo. Haha jeg får så dårlig samvittighet av å holde fiskene i fangenskap :p

Men litt mer down to earth; bør jeg dekke til den sida så de slipper å se hverandre. Ikke for at de som går i det lille skal slippe å være missunnelig, men rett og slett for å få dem til å slutte å mase på den veggen. Hvis de hele tiden skal mase for å komme over til de andre lakrisene må da det bli slitsomt for dem?

Forresten da jeg satt og så på dette telte jeg 6 lakriser i det lille karet. Jeg skjønner ingen ting nå for jeg fanga bare opp 5. Det må bety at den jeg fant dau hadde kommet oppi håven uten at jeg visste det, og derfor blitt liggende igjen i håven. Jeg trodde jo jeg bare hadde 5 så den ble ikke savnet. Men kult å ha 6, da har bare 2 dødd i løpet av karantenetida
Videosnutt fra kuhliikaret. Sjekk kampfisken litt ut i snutten. Syns det sløret blir bare lengre og lengre! Det ser ut som han har fått noen små hull i sløret. Spørs om han ikke henger seg fast av og til i de røttene som er der...

Forferdelig lys der nå, måtte sette inn et vanlig gult rør, hadde ikke flere akvarielysrør liggende

<embed src="http://www.youtube.com/v/BN5q-nQswlA&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>
Dæven, det sløret må være tungt og dra på, han må være sterk han der.

Utrolig vakre valientier og skjønne lakriser og jammen var det mye liv i det løvet der altså.
Kan det være Maiden Hair Fern du er ute etter? Vet ikke hva den heter på norsk.

Godt å se at det ikke er bare mine kuhliier som er gode og runde. De elsker tydeligvis løvet som de kan gjemme seg under. Tror nesten jeg må prøve det jeg også. Søte fisker

Jeg må bare le av hvordan den kampfisken din inntar hvileposisjon på filtermatten. Kostelig syn! Men den har jo noe utrolig lengde på sløret må jeg si. Har aldri sett noe slikt før faktisk. Må være tungt å dra på.
Det sløret er nok tungt ja, og han henger og slenger mye på filtermatta. Men det har han gjort fra første dagen jeg fikk han da han ikke hadde slør. Kunne godt tenkt meg å klippe det, men da risikerer jeg vel sopp og tull...

Jeg har heller aldri sett en kampfisk med så langt slør :/

Takk Astrid, der var bregna ja Må jo være en av dem i den familien som ikke blir så store. Nydelige bregner!
Sånn, nå går det framover med å komme i gang med paludariumet! Terrariet blir levert neste uke og i går var jeg og henta 15 Tillandsia (luftplanter) hos en meget hyggelig fyr fra reptilweb.no. Han hadde et par terrarier oppe og et som han drev og bygget opp. Veldig inspirerende og kjekt å kunne se hvordan feks et regnsystem fungerer. Jeg falt veldig for et ganske stort paludarium han hadde, kan ses i denne tråden. Det ser myye finere ut live, men bilde er bedre enn ingenting

Betalte 350 kr for en startpakke med 15 små tillandsia han hadde satt sammen. Det er ikke gærn pris å betale noen og tjue kr pr stk syns jeg. Og de er jo så fine! Noen typer fikk jeg flere av samme og det var også det jeg ønsket, å ha mulighet til å plante noen grupper enn bare en og en her og der.

Bilder:
[External Image]

[External Image]

Sånn med en gang likte jeg denne best. Ser ut som en kongle med strå på Den fikk jeg 3 av og det passa jo bra siden jeg likte den best.

[External Image]
Fyttigrisen for et fantastisk paludarium han hadde Noe å la seg inspirere av. Plantene du kjøpte ser også veldig friske og fine ut så du var heldige med de. Ikke noe å si på prisen nei
Ja det er kult å møte flinke folk. Du hadde sikkert fiksa et like fint du Astrid, med dine kreative plante-fingre Kom igjen, bli meg på paludarium-prosjekt du også )

Bare en liten pause innom her nå, akkurat maskert detaljer på balkongen og skal til å male. Digg å endelig få gjort noe med ting som man ikke kan gjøre som leietager. Har klødd i fingra i over 3 år nå og få oppgradert litt i kåken! Passer fint i godværet også Hva er det man sier, å eie er bedre enn å leie hehe...
Takk for tilliten, men du kjenner meg, jeg kommer nok til å nøye meg med noe som er litt enklere i oppsettet. Mye arbeid med så mye planter å montere og passe på, men så flott!

Jeg kommer nok til å nøye meg med bonsaiene så lenge jeg har akvarier. Har ikke så stor leilighet så det er rett og slett ikke plass til noe paludarium/terrarium enda, men leiligheten er ihvertfall vår så jeg forstår begeistringen din. Ingenting slår det å få seg eget bo etter å ha leid i mange år!
Hva er det han har som bakgrunn, så litt stråaktig ut nemlig.
Kunne faktisk tenkt meg noe samme her nede i Thailand, burde være greit å få tak i planter her nede nemlig
Galemor
Hva er det han har som bakgrunn, så litt stråaktig ut nemlig. Kunne faktisk tenkt meg noe samme her nede i Thailand, burde være greit å få tak i planter her nede nemlig ;)


Han bruker xaxim. Jeg har nå bestilt xaxim fra denne nettbutikken, er jo umulig å få tak i sånt i norge og dette var den eneste butikken jeg fant som sender til Norge. Xaxim skal holde mye lengre enn kokosplater og plantene trives visst godt på dem

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap