Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 8)

Tante Astrid
[URLBLOCK1] ;)


Jepp, jeg vet men de har vært tomme lenge
Vaillanti tygger
I dag tygger vaillantihannen igjen, 4 dager etter at d e fikk karet for seg selv. Han er flink og spiser ikke og hun er tynnere, flekkete og holder seg litt på avstand fra hannen.

Jeg kommer ikke til å ta han ut for å spytte i ynglekar, prøver og ser om det overlever noen sammen med foreldrene. Jeg har ikke plass til noe ynglekar og det er for mye å gjøre for tiden med oppussingsprosjekter i kåken og paludariumet jeg må få opp. Dessuten reiser jeg bort 28 april, det må ikke være for mye innviklede ting for min samboer å passe på

Utrolig langt slør på den kampfisken o_O

Han ser jo nesten ut som han prøver å vrikke det av seg.... Tror muligens jeg hadde prøvd meg på en klipp, bare for å se hvordan det går. Da jeg hadde VT'er fikk de ofte rifter i halefinnen, men opplevde aldri at de fikk sopp pga det..

De hullene i finnene har forresten jeg sett på mine av og til også. Vet ikke hvorfor, men det virker som om det fikser seg selv uten noe behandling. Snodig.
Fint å se at du er gang med paludariumet og at du endelig har begynt å tenke på oppdrett når du ser lekstendeneser hos fiskene dine. At vaillantiene er i modus nå faller bra sammen med nymånen den 14.

Ellers vil jeg bare si at jeg synes det er drøyt å snakke om å klippe finner på den fine kampfisken.
Kanskje ikke noe å diskutere her, men problematikken Finneklipping - dyrevelferd eller plageri hadde vært interessant i en egen tråd.

Det høres kanskje brutalt ut, men de har verken nerver eller blodårer i halefinnen, så det eneste man oppnår er å gjøre livet deres lettere (bokstavelig talt)

Trimming av halefinnen brukes av og til som behandling mot finneråte, og en del HM-kampfisker biter av sine egne finner fordi de blir for tunge.

Ryggfinnen er en helt annen sak, for der har de både blodårer og nerver.
Jeg laget en egen tråd angående klipping av slør. Kan ikke huske at et lignende tema har vært oppe, så det kan bli intressant å se hva slags synspunkter jeg får.

Sånn ellers er det like før jeg kaster ut den forbannade 450 litern! Jeg har ikke sett på maken til problemer jeg skulle få med dette karet! Det ene algehelvette slår i hjæl det andre. Først får jeg et stort angrep av skeggalger, kvitt det så får jeg penselalger og mens de forsvinner kommer BGA for fullt.

Nå har jeg drevet med algebekjempningsmidler omtrent siden oppstart i juni, og nå er vel alt av alger immune mot middelet. Har hatt pauser mellom, men det kan ikke være bra å bruke middelet så mye som jeg har gjort. Har ikke fått tilbakefall av de andre algene, men BGA som jeg nesten ble kvitt etter en laaaang bekjempelse er tilbake for fullt nå igjen.

Jeg mener det, jeg er på vei til å gi opp
Det er jo overhodet ingen vits i å ha et kar som ikke fungerer. Plantene kvæles jo under dette evige teppet av BGA. Flyteplantene vil ikke i det hele tatt i denne gjørma -til og med andematen har takket for seg! Det er rett og slett deprimerende å ha et kar som dette!

Men er ikke det veldig omvendt da, å få problemer med det store karet hvor miljø skal være mere stabilt enn i mindre kar liksom? Jeg fatter og begriper bare ikke hva som skjer oppi der. Jeg holder på å bli smågal av dette. Og jeg som har ryddet i fiskebestanden og snart klar for å bygge ut sjokoladegruppene som går der... Men nå er det snart så sjokolade får være sjokolade altså

Husk nå at BGA ikke egentlig er en alge, men bakterier. Et algemiddel vil derfor neppe ta knekken på dem. Hos meg funket det best når jeg rotet opp i sanden slik at det ikke lå lommer med guff som bakteriene trivdes med, nå har jeg fått meg sandsnegler som gjør samme jobben.
Siande: jeg vet at det er en bakterie og har brukt algemiddel spesilet for denne type "alge"
Jeg har byttet vann, åpnet opp mellom plantene for å unngå at det blir for tett. Jeg har heller ingen problem med tett sand da jeg har både sandsnegler og cory/aspidoras/hara som holder bunnlaget åpent. Pumpa er renset for ikke så lenge siden og den er overdim i forhold til karet. Altså det er ingen ting burde gi meg BGA...

Hadde det vært en grunn for det hadde jeg funnet en løsning, men dette er som å stange hodet mot betongveggen...

Kaster ut 450 litern og setter opp et digert paludarium der isteden
En spøk egentlig, men fortsetter dette kan det faktisk bli reelt...
Hm, nei, da er det ikke mye en fersking som meg kan komme med, nei

Vel, er ikke 450 liter god plass til et palaudarium?
siande
Vel, er ikke 450 liter god plass til et palaudarium?


Hiver jeg den ut er det 1,5m plass i bredden og opp til taket over 3m.
Men jeg kan ikke bruke 450 litern som paludarium. Der er det dårlig med lufting og veldig klønete å jobbe i det ovenifra. Terrarier som er laget spesielt til dette bruk har dører foran med lufting under dørene for å unngå kondens. Uten lufting har man sånn ca null sikt inn
Hm, men det er jo ikek så sabla vrient å skjære i glass, så en dør eller to må da gå ann å fikse
Neida, skal slutte å tulle. Men jeg gleder meg til å se bildene når du får startet på paludariet Leser her temmelig ofte, jeg liker folk som skriver litt og du har så fine kar.
Hehe, nei så handy-girl er jeg ikke Jeg liker helst å kjøpe ting som fungerer ferdig. Men innredning og sånt er morsomt!
Sånn ellers; Vaillantihannen min tygde ikke lengre i går, hadde vel svelget unna eggene. Spørs nok om det ikke ble litt for mye mas rett før han tygde. Men de får gå der og spise seg opp igjen. Begge er bleke og litt tafatte nå.

Det er en helt ny ting for meg å mate noen få fisk. Det har jeg ikke fått helt dreisen på gitt. Jeg har aldri hatt problemer med at mat blir liggende igjen i noen kar. Med bunnen full av kuhli eller cory blir det aldri liggende noe igjen. Men nå på jeg porsonere ut sånn akkurat til 2 vaillanti eller 6 lakriser. Oppdaget at det lå en muggen artemia i karet til lakrisene og det er jo sånt som må passes ekstra godt på når det ikke er noen som "rydder opp". Håper jeg kommer inn i en rutine der, er redd for å gi for lite også. Både vaillantiene og lakrisene trenger en liten fete-kur nå så det er dumt å gi for lite.

450 litern fikk en skikkelig overhaling i går. Tynnet enda mer i plantejungelen og klipte alle planter tvers av sånn at de ikke lå utover vannflata som de bruker. Prøver å få pumpet mere bevegelse i vannet bortover i karet. Byttet halvparten av vannet og støvsugde planter "reine" for BGA. Men når man roter i plantene faller det av masse småbiter av BGA som fortsetter å spre seg der de faller. Prøvde å slamme opp de småbitene som falt mot bunnen, men 10 min etterpå lå det strødd bortover sanda. Det er et mareritt med de algene! Jeg får se om dette er mitt siste krampetak, hvor langt min tålmodighet holder, men jeg hadde skikkelig avmakt for hele møkka-karet i går. Og den forferdelige stanka det er av disse algene. Urk

Ikke pent men kanskje nødvendig. Det vokser jo ut igjen, men vallisneriane lå og bølget utover vannflata før skamklippen... (grått vann pga middel jeg bruker)

[External Image]
Når jeg selv har slitt med alger som ikke blir borte har jeg som oftest bare latt karret være og la ting stabilisere seg av seg selv.
Som de sier i saltvann, når ting er på det verste skal man vente en mnd til, da vil ting ha stabilisert seg og man vil oppleve at ting går av seg selv.

Så ikke gi opp helt ennå, med mindre du vil kvitte deg med 450 litern og heller skaffe deg et paludarium med litt strls på

Å guri malla, la karet gå i en mnd uten inngrep? Himmel, det hørtes skummelt ut og jeg har aldri hørt om den metoden før? Men ja, hvorfor ikke. Av og til er løsningen veldig enkel og ting ordner seg selv når man ikke blander seg inn hele tiden...

Men nei, i utgangspunktet er jeg ikke hypp på å kvitte meg med 450 litern. Jeg har jo store planer om å utvide begge gruppene med sjokoladegurami som går der. Skulle liksom endelig få oppleve dem i større grupper og uten plageåndene som gikk der før.

Men fortsetter algehelvette går det ut av døra, tvert! Men jeg skaffer meg nok uansett ikke et stort paludarium med det første -svinedyre greier å sette opp
Ja, ta vannbytter som vanlig, fore litt mindre kanskje og ellers bare la naturen gå sin gang.
Galemor
Ja, ta vannbytter som vanlig, fore litt mindre kanskje og ellers bare la naturen gå sin gang. ;)


Uten å støvsuge vekk algene bare. Jo, ja.. det blir vel siste forsøk hvis det ikke blir borte under siste forsøk med kur
--------------

Jeg har 4 lysrør over dette karet men siden jeg har klippet vekk alt av planter som legger seg utover overflata og gir skygge har jeg nå bare 2 rør gående. Likevel klumper sjokoladene seg inn under windelløven lengre ned i karet. Det er ikke mye til overheng fra den planta så de er trangt under der.

Stakkars fine sjokoladene mine. Så godt vant som de er med trygghet i karet og nå har de ingen trygge skyggeplasser. Dette er jo fisk som skal ha dunkel belysning. Synd dette altså, forholdene for dem er absolutt ikke optimale og det plager meg!
Prøv med enda mindre lys og kortere lysperioder. Og kanskje færre vannbytter.
Jeg vet at det er litt banning i kjærka at en sånn antikkvannfantast som meg å anbefaler deg å ikke bytte vann, men jeg "tror kanskje" at sjeldne/mindre vannbytter skaper mindre ustabile forhold.
I bettasuppa mi ga jeg opp Algin-kuren og lot det gå uten hyppige vannbytter (hver eller annenhver uke) og i begynnelsen med noen dager med ingen belysning eller korte perioder. Nå er det ikke så ille lenger.
Og så kan du jo ta litt flyteplanter fra tangloppekaret ditt for å få skygge til sjokkisene.
Jeg har merket at i kar hvor jeg ikke tar regelmessig vannbytter bygger det seg opp med alger veldig raskt. Det var en periode jeg sluttet med ukentlige vannbytter og byttet en gang i måneden i steden, og karene ble helt forvokst av alger. Etter at jeg tok meg selv i nakken og begynte med ukentlige (minst) vannbytter igjen forsvant algeproblemet.

Jeg har riktignok ikke BGA da, vet ikke hvilken type alge det var, men den er hvertfall under kontroll nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap