Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 10)

Rregistrerte meg der også så jeg kunne få se bildene. Siste spørsmål før jeg ble registrert var: Are you human ? [Answer yes if so] hehe -hæ?
(jeg svarte ja hehe)

Veldig intressant å se hvordan det faktisk foregår
Beholderene de brukte til hannene og på utstilling var jo mere romslig enn det man feks ser i norske dyrebutikker...

Likte den benken veldig godt, noe du har snekra sammen selv?
Det var mannen som snekret sammen
Mvjnz
jeg har hørt folk si at kampfisker vokser opp i bittesmå beholdere, noe som ikke stemmer.
Av hvem har du hørt at yngel vokser opp i små beholdere?
Det sier jo seg selv at det bare er tull. Ungfisk vokser selvfølgelig opp i store grupper, da dette er mest hensiktsmessig for "butikken".

Når hannene når en viss alder derimot, plasseres de i knøttsmå beholdere som står tett i tett (gjerne gjennomsiktige fordi konstant stress visstnok skal gi større finner), da dette også er hensiktsmessig for butikken.

Finnes det noen som gjør det annerledes? Eg aner ikke, men eg tviler egentlig på det...

P.S. Hvor stor plass og hvilken innredning en kampfisk har under en utstilling er vel ikke særlig relevant, Marianne?

Har hørt folk si at de puttes i bittesmå beholdere i svært ung alder og nærmest vokser opp i dem, eller hvertfall bor i dem mesteparten av livet.

Dette stemmer ikke, for oppdrettere har faktisk gått bort i fra å skille dem i 8 ukers alderen. Nå får de bo sammen til de begynner å slåss, som ofte ikke er før de er 15-16 uker gamle, og selv da har de som regel en rangordning seg i mellom som gjør at det som regel bare er småkrangling, ikke slåssing med døden til følge.

Derfor får de nå ofte bo sammen til de er så godt som klare til å selges, og tilbringer dermed ikke mer enn et par-tre uker i små beholdere før de blir solgt videre.

De puttes ikke i beholdere tett i tett for å få større finner. Det er godt kjent blant oppdrettere at å skille hannene for tidlig og putte dem i små beholdere gjør at kroppen slutter å vokse, og finnene blir veldig store i forhold til kroppen, noe som gir helt feil kroppsform for f eks utstillinger, og hvis de vil selge dem videre til entusiaster.

Finnene vokser ofte feil med mindre de puttes i beholdere som er lange nok. Altså puttes de ikke i smale, høye beholdere for finnenes skyld. Hvis de vil at de skal ha fine finner, puttes de i en beholder som er stor nok i lengden, og kun etter at kroppen er ferdig å vokse.

De ser ikke hverandre hele tiden, de har skillevegger som fjernes et par ganger om dagen slik at hannene kan se hverandre og 'trene' opp finnene sine.

Så det er nok en del myter rundt dette med kampfiskoppdrett... Og kanskje dette gjøres annerledes for VT'er, siden disse kun selges til dyrebutikker og ikke til entusiaster og ikke kan stilles ut. Jeg kjøper uansett ikke VT'er, og unngår å kjøpe fra dyrebutikker, så jeg har god samvittighet for kampfiskholdet mitt.

Og som jeg sa til deg forrige gang vi hadde denne diskusjonen; import av corydoras og l-maller er like stressende for fisken som det er å putte en kampfisk i en liten beholder i noen uker mens den transporteres til butikkene og står i butikken en kort periode før den selges.

Faktisk synes jeg det er verre, for med coryer og l-maller er dette ville fisker som fjernes fra sitt naturlige miljø, gjerne i voksen alder, mens kampfisker vokser opp i fangenskap og er vant til å flyttes og håndteres av mennesker, og dermed har de ikke noen omstilling fra vill tilstand til fangenskap.

Likevel har mange et problem med oppdrett av kampfisk, men innfanging og import av coryer og l-maller er helt greit.

I går skilte jeg en hann- og en hunncoccina fra gruppen, og puttet dem i en 20 liter for å prøve å få oppdrett på dem.

Gruppen på 8 har bodd i en 40 liter i ca ett år, og den er svært tett beplantet og har en del huler, og det er tydelig at de trives oppi der. Men det har ikke dukket opp noe yngel, som er litt kjipt.

40 literen har en pH på 6.5, og 20 literen med paret har en pH på 5.5. KH og GH syntes jeg var vanskelig å måle, men de er hvertfall veldig lave.

De var ferdig akklimatisert i går kveld rett før jeg gikk og la meg. Da jeg stod opp sjekket jeg dem, og de flørter allerede

Hunnen har en lys stripe fra nesetippen langs hele kroppen, samt loddrette striper langs kroppen.

Er ikke noe lek ennå, men de har jo nettopp flyttet inn....
Horst Linke skriver om hvordan kampfiskbransjen er, og legger også ved flere bilder for å understøtte dette. Personlig stoler eg på ham inntil det motsatte blir bevist.

Hvilken bokstavkampfisk han skriver om vet eg ikke, men det er i hvert fall ikke en "naturlig" fisk.

Eg skjønner ikke at det å putte en kampfisk i en ørliten beholder ikke innvirker på det totale stressnivået, siden den også etterhvert blir sendt "hit og dit".

Det er helt klart at hold av VF-fisk også har sine sider, men det er en helt annen diskusjon.
Valget mellom å støtte kampfiskindustrien eller å kjøpe eksempelvis drettede perleguramier er mer sammenlignbart diskusjonsmessig.

Vi har garantert ikke rett noen av oss, Marianne, siden det finnes tusenvis av kampfiskdrettere, og da kan det ikke være et enkelt svar som er rett.

Men det som er helt sikkert er at når det gjelder kampfisk er det det ekstreme som selger, og slikt har eg aldri trodd godt om...

P.S. Eg har selv kjøpt i mine øyne et misfoster i akvariebutikk engang, og det irriterer meg fortsatt
Det er jo det samme med hundeoppdrettere. Noen burde aldri drive oppdrett for de vet ikke hva de driver med, mens andre er veldig flinke og tar seg godt av dyrene.

Og når det gjelder de dyrere variantene av kampfisk, er de mest tjent med å stelle dem godt, siden disse kjøpes av entusiaster og brukes til utstillinger. Du kan jo kikke på Aquabid, utrolig mye pene fisker der med perfekte finner, og slike fisker får man ikke ved å putte dem i bittesmå beholdere og la dem bo der i flere måneder.

Og det er ikke alltid det mest ekstreme som selger heller, f eks plakat og HMPK er noen av de mest populære variantene, og disse er de variantene som ligner mest på den ville varianten i form, bare mer fargerike.

Oppdrett av VT er nok helt annerledes, som jeg sa, siden disse kun selges til dyrebutikker. Og oppdrett av Halfmoon er jeg også imot, siden disse har så tunge finner at de har problemer med å formere seg, og noen ganger biter av seg sine egne finner.

Så vi har nok delvis rett begge to, men som jeg sa, jeg har ren samvittighet siden jeg stort sett kjøper fra oppdretter, og i disse dager kjøper jeg kun HMPK.
Er litt forskjellig som skjer her, men ikke alt er like akvarierelatert....

Har fått låne et 300 liters kar av en venn, som jeg jobber så smått med å få satt opp ute. Må få tatt et bilde...

Har vasket sand (20 kg) og fylt halveis opp med vann. Og det var så langt som jeg kom i går. Vannet er fremdeles ikke klart, så jeg har nok ikke vasket sanden godt nok, og må ta et vannbytte før jeg gjøre noe mer med det.

Jeg sa meg midlertidig ferdig i går ettermiddag. Senere på kvelden åpnet jeg døren ut til der hvor karet stod, og da mjauet Thomas til meg, så jeg gikk ut for å si hei. Jeg klappet han på hodet og merket at han var våt. Jeg tenkte at det regner da ikke, og så la jeg merke til en stor våt dam rett ved karet. Så Thomas har klart å hoppe oppi 300 literen halvfull av vann.

Stakkars pusen må jo ha vært livredd og klissvåt, så han ble pakket inn i et håndkle og tørket og kost med, og fikk til og med sove på senga i natt

Ellers driver jeg og mannen og jobber med et tilbygg til akvariebenken på kontoret mitt. Jeg synes nemlig ikke de øverste karet er nærme nok lyset, så de skal løftes opp, og så blir det plass til de små plastkarene under dem. Bilde kommer når det er ferdig.

På fredag leverer jeg min siste oppgave i Certificate I in Animal Studies, og er da kvalifisert til å jobbe hos en dyreklinikk el.l.

Og jeg driver og ser etter hund. Jeg har hatt lyst på hund siden jeg var liten, men foreldrene mine ga meg en katt isteden, and the rest is history, som de sier

Men jeg har aldri helt gitt opp å skaffe meg hund en dag, og har sett på diverse raser og hunder til salgs med jevne mellomrom.

Da jeg nylig skjønte at jeg burde vite en del om treningsmetoder, spesielt med tanke på problemhunder i forbindelse med min fremtidige jobb, dukket tanken opp igjen. Det hadde jo vært veldig greit om jeg hadde litt erfaring med hunder hvis jeg skal drive å gi råd til folk om trening etc.

Så jeg begynte å sjekke diverse hunder for omplassering, men da jeg diskuterte det med mannen ville han ikke vite av det. Jeg fortsatte å kikke, og fant et par moodler (11 mnd) som er veldig søte og høres lovende ut, så jeg bestemte jeg for å diskutere det igjen.

Jeg forklarte til mannen at dette har jeg hatt lyst på hele livet osv, og da påpekte han at han ikke kan stoppe meg hvis jeg virkelig har lyst på en, men han liker det ikke.

Litt frem og tilbake, og nå har han nesten godtatt det, og synes det er greit at jeg ringer og undersøker hundene litt nærmere.

Så jeg har sendt en epost angående moodlene, og en annen angående en kelpie x corgi (ca 2/3 ned på siden ved navn Georgia).

Hehe, stakkars pusen, han skjønte vel ikke at han kom til å gå igjennom vannet=)

Håper du finner en hund som passer til deg og din familie. Vet ikke hva "moo'en" i moodle betyr, men antar det andre halvparten er puddel? Det virker ihvertfall som du har sett på hunder som liker å bruke hodet, så du kan sikkert lære dem utrolig mange kule og nyttige triks! Er du interessert i en eller annen hundesport?=)
Moodle er malteser x puddel

Hadde en puddel som barn, og har tenkt lenge at jeg har lyst på enten en puddel eller en puddelblanding. Men uten den rare frisyren da, den liker jeg ikke noe særlig. Synes de er mye søtere når de er naturlige..

Har ikke noen spesiell sport i tankene, men har lyst til å trene en del lydighet, gjerne ta et kurs, og så se hvor vi ender opp etter hvert

Og ja, stakkars pusen Vi syntes veldig synd på han, men kunne ikke hjelpe for å synes at det var litt artig og

En av de andre kattene balanserte på kanten i dag, hun hadde bakbeina på kanten, og strakte begge frambeina ned i vannet. Jeg var sikker på at hun skulle ramle nedi, men neida. Så det var ganske imponerende balansekunst der. Nå har vi dekket til karet slik at de ikke kan falle nedi
Ah, tenkte det var noe med malteser, men mener jeg har hørt at den blandinga kalles maltepoo og? Det er sikkert litt lokale forskjeller her, sånn som med populærnavn til fisker.

Lydighet er gøy, det trener jeg med mi og, nå for tiden lærer hun å marsjere med bakbeina, dvs løfte dem høyt annenhver gang=)

Det som er litt morsomt med den puddelklippen, er jo at den ble utviklet for å varme leddene til puddelen mens den var i vannet, men den skulle ikke være til hinder for hunden, så det overflødige ble fjernet. Nå er jo puddel med puddelklippen stereotypen på fornemme vestkantsfruer:P Men synes absolutt de er penest når de er uklipt jeg og, når de er nybørstet likner de på små, myke skyer=)
Maltepoo har jeg ikke hørt. Virker som australiere liker navn som ender i -oodle, f eks Labradoodle, JackVoodle, Cavoodle etc. Er så mange av dem at det er jo umulig å følge med

Hvilken rase er din?
Min er en Alaska husky-mix, så ikke en rase akkurat. Det er litt vorsteh og pointer i henne=)
Aha, den høres aktiv ut
Tja, hun er ikke så veldig ekstrem at det gjør noe, men hun må brukes ja. Nå som hun er blitt 1 år, har vi begynt å bruke henne litt som drahjelp når vi sykler og jogger, så blir det ski til vinteren, men hun holder ikke lina stram. Hun elsker å løpe da, så hun koser seg når hun får bli med likevel. Forsiktige er vi uansett, siden jeg vil røntge hoftene før vi belaster henne ordentlig. Kløv er hun glad i å bære. Driver også litt med spor, og har tenkt å lære inn apportering siden det er litt fuglehund i henne, men i spor har hun heller ikke vist noen særlig framgang. Hun synes likevel at dette er gøy (hvilken hund liker ikke nesearbeid?), så vi stopper opp på tur og tar et lite godbitsøk dersom vi kommer til et egnet sted.

Det hun er flinkest i er faktisk lydighet, så det driver vi en del med. Det er utrolig gøy å trene en hund som tar ting så kjapt som Woopie=) Det er da det er dumt å ha blandings, for selv om jeg visstnok kan delta i konkurranser nå, så kan jeg ikke nå helt til topps med en blandingshund. Så når hund nummer to kommer om noen år, vil jeg helst ha rasehund. Agillity skal vi også forsøke oss i, falt for sporten etter at jeg ble med MarenB på trening og så henne og Sara=)
Kult Nesearbeid er nok en god ide ja... det kan jeg ingenting om, men regner med jeg finner ut av ting etter hvert, vha google og bøker Agility virker også interessant

Men jeg tror lydighet er det jeg er mest interessert i. Er det noen spesiell grunn til at man ikke kan komme helt til topps med en blandingshund?
Nettopp fått beskjed om at moodle-hannen har blitt omplassert, så da er det nok ikke lenge før hunnen forsvinner også.. Men hun som har dem ville vite litt mer om meg og mannen, eiendommen, hvor mye vi er hjemme osv, så det betyr jo at de ikke har funnet noen som vil ha hunnen ennå. Men er sikkert mange som er interesserte.

Meh, er det som er så kjipt med disse søte, små hundene, de forsvinner så raskt at man har jo nesten ikke en sjanse...
Når jeg satt her og leste lurte jeg et øyeblikk på hvem den du kaller "mannen" var for en. Hvilken mann må hun snakke med om hund, liksom? Så kom jeg på det. Du har jo gifta deg, hehe Den mannen var det, ja! Hehe

Byttet du etternavn forresten, da du giftet deg? Greit kanskje, med et engelskspråklig etternavn når du først bor i et land som Australia?
Mvjnz
Er det noen spesiell grunn til at man ikke kan komme helt til topps med en blandingshund?


I noen konkurranser kreves det at hunden er renraset og registrert i NKK for å kunne delta. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i det, men vet at jeg kan delta i noen klasser med blandingshund som er NOX-registrert. Ut i fra det jeg har lest om for eksempel agillity kan ikke en blandings ta sertifikat om den kom i klasse 3, og kunne derfor ikke blitt agillitychampion.

Det er ikke så farlig for meg uansett, er jo like glad i Woppusen vår, og jeg har ikke ambisjoner om å gå til topps uansett. Kurs og slikt kan vi jo gå selv om hun ikke er renraset, medlem i forskjellige hundeklubber kan vi også bli, så kan vi trene med andre også=)
Mvjnz
Så jeg har sendt en epost angående [URLBLOCK1], og en annen angående en [URLBLOCK2] (ca 2/3 ned på siden ved navn Georgia).


Bildet av Jim slo ann en god tone i meg, virket som en hund jeg kunne trivdes med.
Synd de ikke har det samme her, kanskje jeg kunne tenkt meg hund igjen, nææ.
Jeg er nok en katteperson litt for mye.
Skal jeg ha hund igjen, må jeg ha plass og tid nok til den.
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap