Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 14)

Mannen kjøpte et svært pent HM-par til meg i går Ville egentlig ha et HMPK-par, men de hadde ingen jeg likte, og jeg ville ikke dra hjem tomhendt (er 45 minutter å kjøre). Vanligvis er jeg ikke spesielt keen på HM heller, siden jeg ikke liker at de store finnene gjør at de har problemer med å svømme, men denne hannen er ikke spesielt ekstrem og har ikke noe mer problemer enn en VT.

De er blå marble butterfly, og veldig pene Må få prøvd å ta noen bilder i morgen... Hunnen bor i en av 48-literne, og hannen i en 22 liter.

Bestilte meg også to tigeroscar og fem pygmegurami fra dyrebutikken for et par dager siden, og de burde ankomme torsdag.

Og i dag kjøpte jeg 4 guppyer og to sverddragere til 90 literen i spisestua. Lovte mannen at jeg skulle velge noe fargerikt til det karet, siden han synes jeg alltid velger kjedelige, fargeløse fisker (drit i at de er sjeldne og dyre fisker som er vanskelig å få tak i, er jo fargen som er viktigst *himle med øynene*).

De er jo ikke så verst da, de er fargerike og søte og enkle å ha med å gjøre

Og det blir frosk på meg likevel. Fikk telefon fra svigerforeldrene tidligere i kveld, de hadde et rompetroll som nå har blitt til en liten grønn frosk, og de lurte på om jeg ville ha den. De vet at jeg liker frosker, og området de bor i har mange katter og cane toads, så den har sannsynligvis større sjanse til å overleve her hos meg.

Skal sette opp et midlertidig kar til den i morgen, og hente den senere på dagen. Det er en bitteliten frosk det er snakk om, så den burde klare seg fint i et midlertidig oppsett foreløpig.
Endelig fått tatt noen bilder av HM'en. Men noe av det første han gjorde var å tygge istykker halefinnen sin Dette er en av grunnene til at jeg har unngått HM'er; halene deres er så store og unaturlig at de tygger dem vekk. Trodde ikke jeg skulle oppleve dette problemet med min siden han ikke er spesielt ekstrem + det var ingen tegn til at han hadde tygd tidligere.

Tror jeg holder meg til HMPK fra nå av....

Han er blåere i virkeligheten enn på bildene, men det var litt mørkt da bildene ble tatt...

Frosken har fått et midlertidig kar med store steiner, litt mose og vann i bunnen. Har prøvd å fore den med bittesmå melormer, men vet ikke om de er for store. Jobber med å få tak i bananfluer.

Skal kjøpe skikkelig vivarium i morgen

I går ankom oscarene og pygmeguramiene. Sistnevnte er så bittesmå at de nesten er yngel.... Den jeg hadde i karet fra før er ca dobbelt så stor. Men de har farget ut og virker fornøyde oppi der. De er så søte

Oscarene virker litt stresset for øyeblikket, de var bleke da de ble puttet i karet i går kveld og nå holder de seg rundt filteret. De er ca 6-7 cm.

Mvjnz
Endelig fått tatt noen bilder av HM'en. Men noe av det første han gjorde var å tygge istykker halefinnen sin:( Dette er en av grunnene til at jeg har unngått HM'er; halene deres er så store og unaturlig at de tygger dem vekk. Trodde ikke jeg skulle oppleve dette problemet med min siden han ikke er spesielt ekstrem + det var ingen tegn til at han hadde tygd tidligere.


Uffda, det var ikke hyggelig å lese. Gjør de det altså? Det må jo bety at finnene er til stor belastning for dem...
Det er er veldig vanlig ja. Jeg var medlem av et amerikansk bettaforum en periode, og jeg tror tygde halefinner var det mest vanlige problemet blant HM'er, mer vanlig enn finneråte og hvitprikk osv.

Er visstnok stress eller kjedsomhet som utløser det, så i mitt tilfelle var det nok flytting fra butikken til hit. Hos andre kan det være at de bor i et veldig lite eller tomt kar og har ikke noe annet å gjøre på.

Jeg skjønner det egentlig godt, for noen av dem er så ekstreme at de har problemer med å røre seg i det hele tatt. Det er jo veldig trist at de ser på sine egne halefinner som noe fremmed...



Sjekket han nå nettopp og der virker som det er ny vekst på halefinnen hans, så han har hvertfall ikke tygd noe mer de siste par dagene Flyttet han over i 48 literen til hunnen, så han har vel vært opptatt
Et par bilder av frosken, og et av terrariet jeg kjøpte i går Det er 40 x 40 x 50, 80 liter.

Bildene av frosken ble ikke spesielt bra, for den er i et plastkar for øyeblikket og plasten er ikke helt ren....

Skal ut og kjøpe substrat til terrariet i dag, samt planter og lys osv. Hadde opprinnelig tenkt til å ha noe vann i bunnen, men kom til at det er enklere å ha substrat og heller ha vann i ei skål. Disse froskene trenger ikke noe særlig vann, høy luftfuktighet er mye viktigere.

Så det blir grus i bunnen, deretter jord (coco fiber) og deretter mose og bark øverst. Har en liste over planter som passer for disse froskene, men hvilke jeg kjøper kommer an på tilgjengelighet. Blir muligens et par plastplanter også, den typen med sugekopp som kan festes til glasset på sidene. Plantene må visstnok være ganske robuste siden denne froskearten blir stor og tung. (Australian green tree frog).

Bakgrunnen blir forhåpentligvis korkbark, men dette kommer også an på tilgjengelighet.

Skal også stikke ned til elva og finne et par fine røtter der.
Awww, det må være den søteste frosken jeg har sett på lenge. :P Den så litt forfjamset ut... Den voksne frosken det var bilde av på wikipedia så skikkelig dorsk ut. Haha... Det blir artig å se terrariet ferdig innredet! Husk å legge ut bilde.
Morsom liten frosk!
Er litt enig med HvemErJeg om at den så litt forfjamset ut, hehe
Men søt var den!
Misunner deg å kunne sette opp et frosketerrarium

Idiotiske norske lover...
Ja, den er så søt atte Skal visstnok finnes en fremavlet, lyseblå variant også... Kanskje jeg må skaffe meg en av dem også

Misunner deg å kunne sette opp et frosketerrarium

Idiotiske norske lover...


Ja, ikke sant Men syntes jeg hørte prat om at enkelte herptiler skulle bli lovlige i Norge i nær fremtid? Husker ikke hvor jeg så det, men det er ikke mer enn en uke eller to siden.....
Et bilde med bare bakgrunnen. Ble isoporbakgrunn på meg, siden det var den eneste jeg fant...

Bilde 2 er det ferdige terrariet, og bilde 3 er et veldig dårlig bilde av frosken, men den er jo så søt

Fant endelig en dyrebutikk som hadde 'baby crickets' i dag, så nå har den endelig fått i seg noe skikkelig mat også
Plussmedlem
Det verste var at jeg faktisk syntes en frosk var søt! :p Hehe

Men terrariet ble superfint! Likte det veldig godt. Der vil sikkert frosken få det supert
Ble fint terrarium det der Men får plantene på bunn nok lys? Det er jo et nokså høyt terra.

Joda det diskuteres masse på reptilforumene nå, vi venter i spenning på om det blir en lovendring snart.
Lisbeth
vi venter i spenning på om det blir en lovendring snart.


Etter hva jeg har forstått blir det tidligst en lovendring i begynnelsen av 2012. Men... Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves! *krysser fingre og tær*
Takk for ros Jeg er ganske fornøyd med oppsettet Til og med mannen sa jeg hadde gjort en god jobb, og det skal noe til

Plantene ble valgt ut av en person på hagesenteret, jeg tok med meg en liste over anbefalte planter. Hun spurte hvaslags lys vi skulle ha, og jeg sa det ikke skulle være noe fancy lys. Så disse plantene vokser bra i skygge. Er en bregne og en jeg ikke husker navnet på på bunnen.

I tillegg til lyset over terrariet er det et stort vindu på kontoret mitt som slipper inn masse lys.

Men hvis det ser ut som de ikke liker seg kan jeg alltids ta dem ut og sette dem ute en periode til de kommer seg igjen, eller erstatte dem med flere bregner som liker full skygge.

Har en liten bregne til overs som jeg ikke fikk plass til, som er litt synd fordi den er litt stilig

Frosken har jeg ikke sett siden i går ettermiddag, men det er en veldig liten frosk i et stort kar med mye gjemmesteder, så det er vel ikke så rart...

Håper det blir lovendring i Norge snart ja, er jo eneste land som har totalforbud mot herptiler... Må innrømme at min lille frosk foreløpig holdes ulovlig, siden jeg ikke har søkt om lisens ennå, må vente til jeg får lønn.

Men hva skulle jeg ellers gjort, når den klekket i ei bøtte og det er ulovlig å slippe løs dyr som bor i fangenskap (som den per definisjon er når lever i ei bøtte) + at den ville blitt drept av cane toads i løpet av få timer?

Dersom du redder den har du en ulovlig frosk, og dersom du slippe den løs slipper du løs dyr ulovlig. Damned if you do, damned if you don't.
Mvjnz
Dersom du redder den har du en ulovlig frosk, og dersom du slippe den løs slipper du løs dyr ulovlig. Damned if you do, damned if you don't.


Ja dette er jo også en flott lov... Skal ikke være enkelt :/
Mvjnz
Må innrømme at min lille frosk foreløpig holdes ulovlig, siden jeg ikke har søkt om lisens ennå, må vente til jeg får lønn.


Hva slags lisens er det snakk om? Og er det vanskelig å få godkjent søknaden?
Nei, det kreves ingen kunnskap for å få lisensen, du bare sender inn en søknad og gir dem ti dager til å godkjenne den. Tror det koster $60 for 5 år eller noe sånt, og da får man en "recreational wildlife licence". Man må også kjøpe en loggbok som jeg tror brukes til å registrere hvilke arter man har og hver gang man kjøper, selger og/eller flytter et dyr fra en eiendom til en annen må det skrives ned og et skjema må fylles ut og sendes inn for å registrere det.

Er ikke 100% sikker på reglene ennå. Har prøvd å lese litt om det, men det hele virker ganske komplisert og jeg er ikke sikker på at jeg har forstått det riktig....

Men å få selve lisensen er ikke vanskelig
Husker ikke om jeg nevnte at den ene oscaren var litt pjusk. Jeg trodde ikke den skulle klare seg, øynene var matte og den satt på bunnen. Men så en dag kviknet den til igjen. øynene er fremdeles matte, og jeg tror den er så godt som blind, men den spiser og svømmer og virker ellers frisk.

Snodige greier. Er ikke sikker på om jeg burde avlive eller ikke, mtp livskvalitet...

Frosken lever ennå, ser den stort sett bare sent om kvelden eller tidlig om morgenen, og har ikke funnet ut hvor den gjemmer seg om dagen. Forer med gresshopper annenhver dag, og drysser vitaminpulver over dem så frosken får i seg det den trenger.

Men er ikke helt fornøyd med kroppsvekten til frosken, jeg synes den ser litt mager ut. De fleste som har disse froskene har det motsatte problemet.

Lurer på om det er mangel på lys om natten som gjør at den ikke får jaktet. Kanskje jeg burde ordne med nattlys for den. Men har lissom tenkt at når det blir lyst kl 04 og frosken ofte er våken til kl 07 så ville den jakte etter at det ble lyst.

Skal begynne å fore hver dag også, og se om det hjelper.
Satte kampfiskene mine sammen for et par dager siden. Hunnen fikk flyte rundt i en gjennomsiktig beholder i ett døgns tid før jeg slapp henne ut.

Glemte av dem i ca ett døgn, og da jeg sjekket dem i går kveld var de midt i å leke Men hannen sitter kun tidvis under redet, resten av tiden svømmer han rundt som vanlig, så vet ikke om han ikke er noen god far eller hva.. hunnen har gjemt seg siden de var ferdige så jeg vet ikke hvordan tilstanden hennes er.

Jeg er ikke imponert over kvaliteten på levendefødere.. I selskapskaret i spisestua puttet jeg 2 sverddragere og 3 guppyer. Noen dagere senere hadde jeg kun en sverddragerhunn og en guppyhann igjen. Kjøpte en sverddragerhann og en guppyhunn, og innen noen dager hadde jeg kun en hunn igjen av hver art.

Putter ikke noen flere oppi der nå, satser på at noen yngel overlever etter hvert, og jeg vil muligens putte en stimfisk oppi der.

Ellers så skal jeg begynne hundetrenerkurs denne måneden. Er det eneste akkrediterte kurset for hundetrenere i Australia, og går over 10 mnd.

Jo mer jeg leser om hundetrening, jo mer tenker jeg at jeg ikke aner hva jeg driver med....
Hei Marianne nå har jeg endelig funnet deg igjen....måtte bare skrive det så jeg får abbonert på tråden din. Har en jobb foran meg for jeg må lese igjennom den siste delen av tråden din. Så gleder meg til det....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap