Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 16)

Rødmunntetraene dro seff med seg hvitprikk. Og jeg blir ikke kvitt det. Har medisinert i nesten 2 uker, og fremdeles ser de ikke noe bedre ut. Varmekuren kan jeg ikke bruke siden det er for kaldt til at jeg stoler på at jeg klarer å holde tempen stabil.

Sure greier.

Har fremdeles ikke mottatt fiskene fra Thailand, selgeren skulle gi meg beskjed når han fant ut når neste levering var, men har ikke hørt fra han. Har sendt epost til både selger og importør her i Australia, men har ikke hørt noe fra dem ennå.

HM'ene har lekt flere ganger, forrige kull var knapt frittsvømmende før de lekte igjen her en dag. Men vet ikke om det er noen overlevende. Jeg har ikke løftet en finger for å hjelpe.

Men var litt artig her en dag da jeg foret, og hannen svømte bort til maten, kikket på den og spyttet ut en hel sky med yngel før han spiste
Mvjnz
Men var litt artig her en dag da jeg foret, og hannen svømte bort til maten, kikket på den og spyttet ut en hel sky med yngel før han spiste:)


Tøft
Fant smaragdinahannen min død i går kveld Han har vært helt fin, og jeg sjekket han for skader og sykdommer da jeg fant han, og fant ingenting galt med han. Husker ikke hvor gammel han var, men mener han kan ikke ha vært mer enn ett til halvannet år gammel.

Han var andre generasjon smaragdina født og oppvokst hos meg. Planla å kjøpe en hunn til han da jeg skulle hente importfiskene mine.

Vet ikke om jeg vil kjøpe flere smaragdinaer, muligens vil jeg prøve en ny art, f eks mahachai, eller kanskje noe mer sjeldent... Må undersøke litt..

Lisbeth
[QUOTE=Mvjnz] Men var litt artig her en dag da jeg foret, og hannen svømte bort til maten, kikket på den og spyttet ut en hel sky med yngel før han spiste:)


Tøft

Jepp
I går fikk jeg beskjed om at de tre kampfiskene mine endelig blir sendt fra Thailand i dag, halvannen måned etter at jeg kjøpte dem. Aner ikke hvorfor det har tatt så lang tid.

Sendte epost til importøren i begynnelsen av juli og spurte når neste forsendelse fra Thailand var, uten å få svar. Etter å ha undersøkt litt mer fant jeg ut at hun var på ferie til slutten av juli, men selv etter at hun skulle vært hjemme igjen har jeg ikke fått noe svar på eposten min. Det var selgeren i Thailand som ga meg beskjed om når fiskene ville bli sendt.

Jeg husker jo knapt hvilken fisk jeg kjøpte. Jeg måtte faktisk lete frem bildet av fisken. Har lagt det ved her. Bildet er av hannen jeg valgte ut. Jeg får også tilsendt en beslektet hunn og en annen hann. Vet ikke hvordan den andre hannen ser ut, selgeren tilbød meg en gratis hann siden jeg hadde betalt for mye.

Så fiskene forlater Thailand i dag, ankommer sannsynligvis i kveld eller i morgen, og må deretter sitte i karantene hos importøren i en uke før jeg kan hente dem.
I dag fikk jeg beskjed fra importøren om at fiskene overlevde turen fra Thailand og kan hentes onsdag.

Så i dag skal jeg ta litt vannbytter og finne ut hvor jeg vil putte dem. Har en 60 liter som står fiskeløs, så den ene, eller muligens paret vil få bo der. Har også en fiskeløs 22 liter, og en 40 liter med kun en liten pygmegurami. Muligens kan den flytte over i 22 literen og så kan en kampfisk bo i 40 literen.

Hvis paret kan bo sammen i 60 literen trenger jeg ikke å gjøre noe annet enn å flytte pygmeguramien. Hvis paret derimot må bo hver for seg må jeg begynne å flytte og styre for å gjøre plass til dem....
Argh, flere forsinkelser. Kjørte 45 minutter for å hente fiskene i dag, bare for å få vite at de ikke hadde sluppet ut av karantene ennå. Sannsynligvis vil de ikke slippes ut før i morgen (aner ikke hvorfor), men det betyr at jeg ikke kan hente dem før lørdag, siden jeg verken har tid eller lyst til å kjøre til andre siden av byen igjen i morgen.
Er det ikke bedre å ta dem uten karantene? Jeg prøver helst å hente fiskene jeg har bestilt dagen de ankommer butikken, får dem rett fra posen. Tar karantene på dem hjemme. Slipper at de går i et salgskar i butikken, i feil vannverdier gjerne og stresset av andre fisk
Hvis jeg kunne, hadde jeg gjort det. Men det er lovpålagt at de må sitte i karantene hos en godkjent importør i en uke før de kan overleveres.

Men importøren spesialiserer seg på bettaer, så jeg vet de har det bra mens de er der Hun sjekke også for sykdommer og medisinerer etter behov.

Så fiskene har det nok helt fint, er bare litt kjipt at jeg ikke får dem før til helga.
Ahh, ja da er det jo en helt annen behandling enn de får i en dyrebutikk
Da har jeg endelig fått hentet hjem HMPK'ene jeg kjøpte på Aquabid for nesten 2 mnd siden. De er veldig pene fisker

De er fremdeles i beholderene jeg hentet dem i og akklimatiseres fremdeles, så det er litt vrient å få gode bilder av dem. Er litt grums i vannet også, og det hjelper heller ikke.

Bilde 1 er hannen som jeg valgte ut, samme hann som er avbildet lengre oppe i tråden her.

Bilde 2 er den matchende hunnen jeg ba om.

Og bilde 3 er en bonushann som jeg fikk ganske billig fra selgeren. Regner med han er en bror eller halvbror, for han er veldig lik de andre. Han er litt vrien å få gode bilder av ovenfra, siden han er ganske hvit oppå og frempå, men han har samme blå mønster som de andre på resten av kroppen. Veldig pen

Jeg kom til at alle tre skal få bo hver for seg foreløpig. En hann i 60 literen, den andre i 22 literen og hunnen skal få bo i 40 literen sammen med pygmeguramien.
De kampfiskene var utrolig pene
Ja, jeg er veldig fornøyd med dem

Har sluppet dem ut i karene nå, og ser at hannen som jeg opprinnelig valgte ut har fått til rødt på finnene. Fra et genetisk/oppdrettsperspektiv er ikke blått og rødt på samme fisk noen god kombinasjon. Personlig tror jeg ikke jeg bryr meg så innmari mye.

Må få tatt noen gode bilder...
Klarte å få noenlunde bra bilder av hannene. Hunnens kar er så fullt av andemat at det blir bare grønnskjær...

De var fine! Særlig han med mest blått!
De der er helt konge, så flotte. Jeg bare elsker den blåfargen. håper du får yngel på de. Spennende å følge med.
Hanne nr 1 bygget skumrede første natta, og i dag tidlig fant jeg det tjukkeste skumredet jeg noensinne har sett. Så jeg puttet hunnen i en gjennomsiktig beholder og hun flyter nå i karer hos hannen. Hannen virker interessert, men foreløpig virker hunnen ganske likegyldig. Bedrer seg nok

Forrige gang jeg importerte lekte paret innen 3-4 dager, noe jeg ble fortalt sannsynligvis var pga plutselig forandring i miljø og vannverdier. Håper på det samme denne gangen.
Mvjnz
Klarte å få noenlunde bra bilder av hannene. Hunnens kar er så fullt av andemat at det blir bare grønnskjær...


Himmel, for noen kampfisk. Virkelig flotte. Og disse holder seg som dette, ikke noen slør?
Ja, ikke sant

Nope, disse er plakater, sløret blir ikke noe lengre

Fant nettopp egg i skumredet. Det tok ikke lang tid nei
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap