Marens labyrintfiskverden m.m. (side 13)

Jeg driver stadig og leser på nettet i min søken om å vite mer om desinfisering, men finner liksom ikke så mye. Litt spennende i denne tråden da, så jeg håper de finner ut av det! Høres jo utrolig avansert ut, så jeg skjønner ingenting!:p

Ellers så lever alle fiskene som var igjen i 62litern etter varmekuren enda. Jeg var på Marit Zoo idag og spurte om de ev var interesert i å ta i mot noen kampfisker, men det var de ikke. Lurer på om det blir vanskelig å bli kvitt disse? Jeg har jo ikke annonsert enda, så tiden får vise.

Jeg tenker egentlig ikke så mye på det, for jeg vil ikke gi fra meg noen uten at jeg vet de er friske. Kjedelig om noen flere skulle få dette svineriet i karet sitt pga meg!S
Jeg tenker derfor å medisinere kampfiskene i en dunk uten pumpe da de ikke trenger den som jeg skrev tidligere. Problemet er at jeg ikke helt skjønner bruksanvisninga, så jeg tør ikke starte kuren før jeg er sikker da dette er svært sterke saker!:O
Derfor startet jeg denne tråden, foreløpig uten respons.
Jeg synes det er litt rart, for jeg tror ikke jeg er den første til å skulle bruke oodinol, men men

Det kan virke som at jeg slenger ut tråder i hytt og pine for tida, men det er for fiskenes ve og vell

Her er en filmsnutt med en av metaene. Noen som ser at denne fisken mer grå enn svart, slik de skal være (på finner osv)?
<embed src="http://www.youtube.com/v/WP6oRiANgnQ&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

Jeg har også fått filmen Betta Simplexhannene som tygger. Det ene paret ble hentet i går.
<embed src="http://www.youtube.com/v/EqITGV_NitM&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

Yngelet har jeg begynt å fôre med dafnia hver dag nå! Takker Lisbeth så mye for tips til hvordan jeg skal holde de, for de ligger ikke akkurat på latsida når det gjelder reproduksjon!! Jeg får en slik herlig følelse hver dag når jeg har gitt de en solid posjon og vet at de i alle fall ikke sulter!
Her er en snutt med de hvor magene er sprengfulle av dafnia, så de måtte spise restene som nattmat
<embed src="http://www.youtube.com/v/mMXsP_LX1FA&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Jeg tror jeg har bestemt meg på at jeg vil ha en av kampfiskene dine. Kjæresten min ønsker seg også en. Så. ^^
Blir helt supert. Karet har fått noe flere planter og flyteplanter nå. Så håper att kampfisken vil trives. ^^
Lenge siden jeg skrev noe her, men det er ikke veldig mye som skjer.
Jeg har begynt å medisinere en gruppe på 17 betta splendens, de største, med oodinol i håp om at jeg kan selge/gi de bort med god samvittighet når det gjelder parasitter. Om et par timer skal jeg medisinere dag 2, så det er litt tidlig å si om dette vil gå bra.

Planen er å flytte de over i det gamle B. Simplexkaret etterpå, så det står klart. Jeg oppdaget litt yngle der etter at de voksne dro sin vei, for nå har de" party party" i huset når de er hjemme alene! De er fremme hele tiden, men det spørs hvor lenge det varer. De har fått en god mosedott de kan gjemme seg i, så det skal ikke være umulig at noen overlever til tross for kampfiskene som vil gå i karet.
Disse ynglene er forresten utrolig hardfør! Jeg oppdaget de etter et vannbytte hvor jeg senket PH over 1 grad og vannet som ble helt oppi var iskalt!:O "Survival of the fittest" i praksis!

Det har blitt litt styr med sykdom i 62litern, medisinering og bruk av div ting til stell av akvarier. Jeg er veldig nøye på at hvert kar har hver sin slamsuger, jeg har rene og "skitne" bøtter (det samme med deselitermåler), mellomlagring i tønne med helt ren sirkulasjonspumpe, håvene blir ikke brukt i alle karrene uten at de blir kokt i mellom osv.
I går var det en uheldig assistent som brukte deselitermålet fra dunken med mellomlagring av vann oppi baljen som da inneholdt 2 varmekolber og ei pumpe før hun la den tilbake i tønna med mellomlagring av vann.... Jeg har med vilje lagt disse kolbene og pumpa i det karet da jeg vet at parasittene er på disse og meninga er å "meidsinere de vekk" slik at jeg kan bruke de i andre karr igjen.
Det hele endte opp med at sirkulasjonspumpa har stått og gått i sprit i kveld og det har blitt innkjøp av ny dunk. Kanskje naboene mine mistenker meg for spritproduksjon etter å ha kjent lukta og hørt during i fra badet i kveld:p
Jeg tar ikke noen sjangser på at det kan ha kommet "parasittos" i den gamle tønna, så selv om det ikke er snakk om store smitten så tar jeg ikke sjangsen på at det skal komme parasitter i de andre karrene!

Her er den skyldige assistenten:p
[External Image]

Sirkulasjonspumpa i sprit
[External Image]
I dag blir kuren med oodinol avsluttet og alle fiskene ser friske og fine ut. Jeg kom på å tenke på om alle parasittene virkelig blir tatt med 1 slik kur eller om folk vanligvis tar flere for å bli kvitt all dritten...? Jeg ønsker ikke noe mer medisinering og har tenkt å flytte de over i det gamle simplexkaret foreløpig til de får nye hjem. Det står i bruksanvisninga at de skal ha et vannbytte i dag som en avslutning, men jeg har mest lyst til å bare flytte de over i karet med en gang uten vannbytte.

Ellers så tenker jeg stadig på å prøve å flytte B. channoidesparet over i 240litern, men hannen går rundt med "skuffe" og tygger, så det er vel lite lurt å gjøre det nå. Føler ikke at jeg bare kan flytte hunnen heller lissom. De få yngelene som er i karet får flytte inn til de andre små. Da blir det 1 kar mindre

De som går i channoides-yngelkaret har forresten virkelig begynt å vokse etter at jeg begynte å gi dem et herremåltid med dafnia hver kveld! Det er så morsomt å følge med når de får jakte på disse små hoppende krypene! De var skikkelig pinglete i starten og brukte lang tid på å få fatt i noen dafnia, men nå er det andre boller!

Jeg har alltid syntes at channoidesene har et voldsomt jaktinstingt og det kan ofte ligne litt på slangenes jaktmetoder, så kallenavnet "Snakehead Betta" eller "Snakehead Fighter" passer dem godt!
Høres supert ut at alle er friske og fine da. Så bra at alt ordnet seg og slikt.
Har heldigvis sluppet unna alt av sykdom enda i noen av karene mine. Og håper jeg ikke får det heller.
Aaaarrgh! 2 av 3 dafniakulturer holder på å dø ut
Det ser helt øde ut oppi med noen få dafnia og mye hvit/grå dritt! Kan kanskje minne litt om algekonsistens, men jeg vet ikke om det er det. Vannet stinker kloakk også (!), så jeg har hatt større slamsuging med vannbytte i de 2 kulturene som nesten er døde. Tok også oppi spirulina, så får jeg se hvordan det går.... Kanskje lager jeg meg nye kulturer på mandag når butikkene er åpnet igjen slik at jeg får kjøpt noen nye bokser. Jeg fikk vite at de har gått i litt lav PH i dag, så den er økt noe.

Jeg har fått flyttet alle kampfiskene som har vært igjennom medisinkur over i 54litern hvor simplexene gikk og de har fått et godt måltid med frossne artemia Disse er egentlig salgsklare, men jeg kommer lissom aldri igang med det...
Jeg vet at Heidi, som har Lars (faren) ville ha noen avkom og StineLiten kommer snart + at 3 av de små kampfiskene er lovet bort så noen forsvinner etter hvert i alle fall
Legger ved en filmsnutt av de i 54litern. Lyset var så rart, så fargene på fiskene kom ikke frem.
<embed src="http://www.youtube.com/v/0-y1JGANAn8&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

Ellers så var jeg sammen med ohr på en koselig tur i botanisk hage og plukket bøk- og eikeblader i tillegg til orekongler (staves det slik?) i dag. Vi tok også med oss noen kvister for å "plante" i karet og de vil komme til å vokse nedi der.Tror jeg må spørre han om navnet (*kortidshukommelse*) på de
Nå gleder jeg meg skikkelig til å hente fisken. Tror det blir kjempebra.
Takk for en hyggelig tur i sola Maren

Det var kurvpil vi tok med til å plante i karene Maren. Det er visstnok stort sett hybrider blant piletrær, men det er mulig vi har en nogenlunde ren art (så vidt jeg har forstått er ikke det så viktig heller). Det latinske navnet får jeg komme tilbake til.

Er det ikke typisk? Du trenger bare å vite at noe kan bli et problem så blir det det. Håper det ordner seg med dafniene hos deg ellers kan du få noen tilbake.
Tusen takk for kulturen hvertfall, jeg har delt den opp og håper de tar knekken på lukt og blir et godt for framover.
Jeg kjøpte noen 8 liters plastbokser i dag du kan få låne om du trenger det hurtig når butikkene er stengt i morgen.
Ser ut som det må bli tur for å sanke dafnier og annet fiske snadder snart da?

Takk i like måte! Vi hadde virkelig været med oss i dag, har nesten ikke vært inne og har derfor blitt litt i overkant rød i ansiktet!:p

Du må bare beholde alle dafniene du trenger dem selv, men om jeg kan ha den 8litern i bakhånd så er det supert! Det kan bli spennende med en levendefôr-utflukt, så det er jeg absolutt med på!

De kurvpilgreinene har jeg ikke fått satt i karet enda, men tror jeg skal gjøre det i morgen (eller, i dag *kremt*). Jeg er veldig spent på de. Jeg har jo ikke så stort kar, så jeg tror jeg må kutte de ganske så korte om de skal kunne vokse i karet!
Kan jo ikke være en hybrid dette, kan ikke skjønne at Ringve Museum har hybrider
Da har jeg prøvekjørt dafnier som for, det tok av, skal hilse og takke fra fiskene tror jeg. Hvordan høster og renser du dafniene dine?
Dafnia
Det var artig å høre!
Jeg tar en luftslange og suger de opp før jeg filtrerer de gjennom kaffefilter. Jeg bruker dobbelt opp med kaffefilteret, for 1. gang jeg gorde det så raknet hele filteret og alle dafniene ble skylt ned i vasken:S Jeg pleier å putte hele filteret nedi akvariet og revne det opp for å ikke la noen gå til spille.

Etterpå tar jeg nytt friskt vann fra springen og fyller opp samme mengde som jeg tar ut når jeg høster dafniene. Jeg tror det er bra med vannbytte for de, så da passer det fint å gjøre det når man høster de.

Jeg skal selv prøve å redde alle kulturene mine i dag. Er litt sløv, så jeg fikk ikke handla inn nye bokser før i går, så de har stått med jord i over natta.
Tesil er tingen for å høste dafnier i små beholdere.
Tror jeg må kjøpe meg noen tesiler, tror den jeg har muligens er litt for grov....

Det skjer da noe for tida, men er dårlig til å oppdatere.

På tirsdag var jeg på møte i TAK og kom hjem med ganske mye rart etter auksjonen, til tross for at jeg selv har hatt storopprydning og skal prøve å kvitte meg med mest mulig av dilldall jeg har liggende:p 3 ottoer ble også med og de er overraskende nok fortsatt i live, 4 dager etter auksjonen på møtet! Den kritiske fasen er vel ikke over enda, men det lover jo bra
Jeg fikk selv solgt en lotus, flyteplanter og 3 kampfisker.

StineLiten og kjæresten hennes var her i dag, kjempekoselig par(!), og hentet 2 kampfisker, så nå har 5stk flyttet hjemmefra. Jeg håper bare fiskene lever opp til forventningene og jeg vet at de vil få bra hjem!
Jeg hadde aldri trodd det, men jeg synes faktisk det er litt rart og vemodig at disse fiskene reiser og at antallet i karrene synker. Tror jeg har litt mer følelse for kampfiskene enn jeg visste på forhånd....
Betta channoides
Betta Channoidesparet har begynt å oppføre seg rart igjen, eller det er vel hannen. Jeg flyttet han over i et fødenett til oppfôring etter at han har gått 2 uker og med "skuffe" og munnruget. Planen er å flytte hele 30litern over i 240litern om et par uker. Greia er at han ikke ville spise... Det kan se ut som at han har det slik med å sultestreike når han ikke trives, så jeg byttet om slik at hunnen nå er i fødenettet og hannen i karet. Jeg hadde et tilfelle av dette en gang tidligere også og fulgte da humunuku sine råd og gjorde det samme sist også. Nå håper jeg bare det blir orden i sakene igjen, at hannen begynner å spise og at jeg får anledning til å prøve å flytte de om et par uker.

Jeg har 3 ungfisk gående i samme kar, ja de har blitt for store til å være yngel, men de er nok ikke kjønnsmodne enda. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gjøre med disse 3, men jeg har enda god tid på å tenke litt.

Jeg fikk en enorm(!) pakke med flotte planter av Bettina for et par dager siden, så jeg prøver så godt jeg kan å innrede slik at alle som skal gå i 240litern skal ha det så optimalt som mulig. Jeg er ikke av den kreative typen, så det blir vel så som så:p

Channoidesyngelet har begynt å ta frossne artemia, så nå er det myyye enklere å fôre de når de ikke absolutt må ha levendefôr hele tiden! Det er utrolig artig å følge med på utviklinga dems, men jeg lurer på om jeg har et stort overtall med hunner... Lurer på om jeg kan ha påvirket utfallet på noen måte, feil temperatur, ph eller noe annet?
I morgen tenker jeg å flytte Betta Channoidesparet og ev ungfik(er) over i 240litern sammen med sjokkisene, perlene og lakrisene og Lene, kampfiskhunnen som er mor til mine unge kampfisker. Det jeg er mest bekymrert for er fôringen. De er jo ikke så gira på mat disse, så de går mer og småspiser enn å kaste seg over måltidene, noe de i 240litern så absolutt gjør!:O
Channoideshunnen går fortsatt i fødenettet og er dyp deprimert og ser ikke ut til å spise. Hun er så blek, så jeg håper hun er ok...
Det kan bli en spennende dag i morgen, men jeg håper de klarer seg bra i det store karet!
Ble hunnen blek i forbindelse med at hun ble isolert kanskje? Isåfall blir det nok bra om hun får komme i 240literen Lykke til!
Det er det jeg håper på Jeg er spent på hvordan det blir fremover. Om ca 4 uker skal alle kuhliiålene, makropodene og ottoene over også. Jeg tror det blir artig å ha alle fiskene sammen slik, kan se og følge med i 1 kar i stedet for 3!

Jeg må begynne å få ordnet meg en annonse i rubrikke på de kampfiskene også. Jeg har forresten 3 DT i forskjellige farger i 62litern med de minste fiskene fra kullet De er ikke så kjemesmå enda, så de som går i det karet tror jeg kan selges de også... Har bare ikke så veldig lyst enda:p
Hehe For min del haster det ikke, men jeg kan godt ta dem når som helst nå dersom du vil bli kvitt dem fort:P På tide å begynne å tenke salg her og, fargene har de fått, og de begynner å bli store nok, men jeg vil bare vente til de er liiitt større først
Tilfeldig bekjentskap
© Rune R Antonsen
Reklame for plussmedlemskap