Marens labyrintfiskverden m.m. (side 3)

I kveld har jeg tatt en nærmere titt på coryene og jeg ser at medisineringen ikke har hatt noen effekt... Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, så jeg tror jeg ringer Are imorgen og forhører meg litt... Dette er ikke artig, spes siden jeg har yngel i det karet (dum som jeg er:S) og jeg synes jeg så tegn til til at et par av de små også hadde fått det.
Jeg skulle gjerne ha lagt ut bilder, men Coryene er så skye av seg. Det ligner på fløyel egentlig, fløyel som ligger som slør over hodet på coryene (de er flere nå).

Jeg krysser bare fingrene videre.
Jeg skal kjøpe 3 karr på Dahls på 54L som skal komme etter hvert, men jeg skulle så veeeldig gjerne hatt et nå og flyttet de største splendensyngelet over i!
De er så utrolig flotte!! Hadde vært synd å miste hele kullet i alle fall!

Plutselig mange sandsnegler!
I går oppdaget jeg til min store forbauselse at det lå sikkert over 100stk av det jeg tror er sandsnegler på høyre side av bunnen i 240litern. Jeg er ikke noe flink med snegler og identifikasjon, men regner med det er sandsnegler siden de er så mange Jeg ante ikke at jeg hadde noe særlig av de i det hele tatt, så det var jo litt morsomt da
Det der er nok sandsnegler ja
Skulle ønske jeg plutselig fikk en haug med de i mitt kar:/
Bare si fra om jeg skal sende noen, no problemas! Har nok å ta i!
Bilder av syk cory....
Jeg klarte tilslutt å knipse noen dårlige bilder av en av de coryene som jeg tydelig ser er rammet av denne, for meg, ukjente sykdommen.
Jeg måtte bare knipse i vei i håp om å kunne bruke noen bilder, så dette var det beste jeg fikkt til.
Håper det er noen som er innom og kan komme med noen kommentarer...!

Splendensyngel
Nå er spendensyngelet blitt ca 3mnd og flere har fått en fin størrelse.
Her er 2 snutter. Kameraet klarer ikke å fange alle de fine fargene fiskene har, men men...

<embed src="http://www.youtube.com/v/cXL6_0xkGAI&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/yAjSJxBNBCI&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>


2 yngel
[External Image]

[External Image]
Gøy med yngel som klarer seg!
Får håpe de klarer seg til voksen alder da
Så utrolig kjedelig med coryene!! Håper noen kan gi deg svar på hva som feiler dem!

Jeg var på tam i dag, og kjøpte meg coryer jeg.. Endelig er det liv i karene mine igjen!! Endte opp med sterbai i 120 karet, og Corydoras atropersonatus i 110 karet. Sannelig ble det ikke med en villfaren sjel også. Jeg måtte søke litt rundt og fant ut at det måtte være en Corydoras caudimaculatus. Måtte forresten søke meg fram til den første også, for den var merket med noe på Mela... på karet, men det stemte i allefall ikke.

Jeg syntes så synd på den ene lille, så jeg fikk den med. Den vrimler sammen med atropersonatusene, så der ser ikke ut til at den lider av ensomhet av den grunn. Skal legge ut bilder av dem etterpå, sånn at jeg får bekreftet at de er riktige :o)

Bor du på lade? Jeg er jo litt for ofte innom tam, og kanskje jeg kunne kommet innom deg en dag og hilst på?? Og ikke minst sett på de flotte fiskene dine!!?
Hvor lang tid er det før du må skille guttetnglene fra hverandre? Jeg hører at disse bare plutselig begynner å sloss eller noe :P

Mvh: PK
Mufcy
Gøy med yngel som klarer seg! Får håpe de klarer seg til voksen alder da:)

Jeg tror ikke det er noe i veien med å få de til å vokse opp, men det kommer an på hvordan det blir med sykdommen jeg har på coryene, at de ikke rammer yngelet.... Krysser fingrene!

Anita:
Utorlig artig at du har begynt å fylle karrene! Det blir ikke noe fra Dahls i påsken da skjønner jeg! Skulle gjerne ha kommet og tatt en titt, men det er jo litt vanskelig å få det til praktisk. Gleder meg til bildene!

Jeg bor på andre siden av gata til Lademoen kirkegård (veien v O`martins), så det tar meg 4-5min å dra til TAM (litt for kort egentlig:P) og det er jo ikke lange veien. Du er hjertelig velkommen i alle fall!
Jeg hadde også en enslig "rescue"- cory fra en som kun hadde 1 gående i karet sitt

Per Kristian Pettersen
Hvor lang tid er det før du må skille guttetnglene fra hverandre? Jeg hører at disse bare plutselig begynner å sloss eller noe :P


Jeg er usikker, men tror jeg må skille noen om en liten mnd. Dette er de to første kullene mine, så her blir det sikkert litt prøving og feiling Jeg har kontakt med Heidi Ingdal som har hatt flere kull, så jeg rådfører meg med litt henne.
Dette er faktisk avkom av den ene hannen hennes, en utrolig fin plakathanne, helt blå, så det er jo litt artig! Han ble litt for aggressiv til at jeg kunne ha han, så jeg sendte han tilbake.
Hun skal ha noen av de som forhåpentligvis vokser opp, avkom av kampfisken Lars og Lene.

Det er svært stor størrelsesforskjeller på fiskene, så jeg tror jeg blir å skille de gradvis etter som de vokser til. Om det er mange hunner så kan de jo gå godt sammen også, så det er spennende dette! Må nok på IKEA og så på forskjellige løsninger med "samla"-serien som jeg kan flytte fiskene over i etter hvert.
Filmsnutt med de syke coryene..
Jeg har fått filmet metaene i kveld. Her er det enklere å se hvordan de ser ut. Det er jo slik at det vises best om metaene har denne "sykdommen", mye bedre enn på Corydoras Pygmaeus og B. Splendensyngel.
Jeg oppdaget også en yngel som var døende for 1 time siden. Den klarte selvfølgelig å rote seg inni røttene en plass, umulig å få tak i. Håper bare at det er rekene som ev spiser den opp når den dør, om ikke jeg får tak i den selv. Lover ikke bra dette

<embed src="http://www.youtube.com/v/qb4Af9ELjEA&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Kan ikke du sende meg en mail med telefonnr ditt, så kan jeg plinge på neste gang jeg er i nærheten?? Så får jeg høre om du er hjemme og om det passer sånn da :o)

Veldig kjedelig med de syke metaene, håper virkelig det ordner seg!!

Vi bor dessverre i et lite handicapvennlig hus, her er det trapper og dørstokker over alt, så det blir nok vanskelig med besøk hit for deg ja. Jeg skal prøve å ta bedre bilder etter hvert så du får se de litt bedre. Fant jo ut at iso sto på 1600 og da er det kanskje ikke så rart at alle bildene mine ble kornete... Så da er det vel bare å håpe at de blir bedre etter hvert.
You got mail!
Jeg var i tråden din og så og det er utrolig pene karr du har! Du har god smak, det er sikkert! Kan jeg spørre om hvilket kamera du bruker?

Jeg bruker selv Canon Powershot SX20 IS da et speilreflekskamera blir for tungt til at jeg klarer å holde det og ta bilder. Det var liksom det beste jeg fant som var så nære speilrefleks som jeg kom
Savner veldig en god macrolinse å kunne bruke, men men. Jeg er fornøyd med at jeg klarer å ta bilder med så stort kamera som jeg har nå!
Fløyelssyke (oodinium)
Dårlig nyhet! *sukk...*
Coryene har mest sansynlig fløyelssyke og jeg må medisinere med JBL Oodinol (se tråden "Syke coryer og mulig yngel..."). Jeg har aldri medisinert med denne før, så jeg gruer meg! Jeg er livredd for å gjøre noe galt og jeg er redd for å miste all yngelen som går i det karet.

De eldste ynglene/ungfiskene er 4cm, så jeg håper de kan overleve om de selv ikke er rammet av disse fæle parasittene. Men det er ikke mye håp for de små, desverre
Jeg har tenkt litt på det at om alle dør, så har jeg litt lyst til å starte en ny runde med Betta Splendenslek og yngel. Det er så utrolig artig å se de vokse så fort og få alle fargene litt etter litt! Den tid den sorg, krysser fingrene for de jeg har nå!
Det er rart hvor glad man blir i fiskene man har, kanskje spesielt de man har fulgt fra første stund!

Jeg har tenkt litt på en ting og det er om dette kan være det samme som rammet de forrige coryene mine (som måtte avlives), at parasittene har ligget parat og ventet på de nye....? Det er jo en goood stund siden jeg hadde noen sist, så jeg vet ikke helt. Det er jo også litt rart om ingen annen fisk skulle bli rammet også....
Jeg er glad det ikke er 240litern det er snakk om her, bare en 60liter. Veldig bra med karantenekar i alle fall!

Her er bilder av karet de går i (62litern). Jeg har ikke luket i det på noen mnd, så det har grodd helt igjen, men jeg har latt det gå sin gang for fiskenes del. Jeg ser nå at det kan bli et problem å ev finne fisker som dør under medisineringa:P

et bilde til med noen av de små
[External Image]
Ønsker deg masse lykke til med kuren Maren, og krysser alt som krysses kan for at det går bra med yngel og samtlige andre innbyggere. Har en liten følelse av at rekene dine, dersom jeg forsto deg rett og du hadde de i samme karet, ikke kommer til å sette alt for stor pris på kobberet i denne medisinen. Men det vil vel tiden vise. Håper i alle fall at det går så bra som mulig
Uff da, kjipt med fløyelssyke

Hvordan er de med varme disse coryene? For fløyelssyken behandles lett med varmekuren, og splendens liker jo varme
Tusen takk, Stine Sofie!J eg har tenkt på rekene også, men jeg synes coryene og ynglene er mye "viktigere" (misforstå meg rett). Jeg har flere reker i et annet kar, så jeg har noen jeg kan drette videre på, men det er jo synd på disse som er i 62litern da....

Varmekuren tenkte jeg på i går, Marianne, akkurat v tanke på yngelene! Jeg har desverre ingen varmekolbe nå (men det kan kjøpes), men jeg lurer på om det er like effektivt som medisinering?
Om det er det, så er det jo verd et forsøk!

MEN, Coryene vil vel ikke sette like stor pris på den høye tempen regner jeg med...!?! De vil vel egentlig ikke ha høyere enn 26 grader. Jeg ønkser ikke noe frafall der og ingen hos yngelet, men man får vel ikke både i pose og sekk. Kanskje jeg må høre om noen har prøvd denne varmekuren med coryer og høre hvordan det gikk!?!
Blæ! Ikke enkelt dette:S

Om jeg tar varmekuren, hvordan blir det med filterbakterieriene da?
Jeg er så fryktelig redd for å gjøre ting feil her, så jeg skull ønske jeg hadde en annen akvarist her som kunne holde meg i hånda når jeg setter igang med behandlingen og fortelle meg akkurat hva jeg skal gjøre! Men jeg vil veldig gjerne bli kvitt dette griseriet nå, så det er vel bare å brette opp armene tenker jeg. *hjertebank*
Ville startet varmekuren med en gang.
Coryer liker best rundt 25, men etter det jeg har lest så fanges de ofte i kulper der varmen er langt høyere enn dette.
Forskjell på trivsel og overlevelse.
Mona O har sikkert noe å komme med i denne forbindelsen.

Uansett lykke til Maren.
Vi får også krysse fingrene for Tottenham i cupen i kveld.

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap