Khuliorm yngel. burde jeg ta vannbytte?

Har vært sløv med vannbytte på 200 literen. Har ikke vært gjort siden romjula. Tenkte jeg fikk ta i et tak i dag. Finner da ut at Co2 anlegget har stått på dag og natt. fordi knappen på timeren sto feil. Hvor lenge det har vært sånn vet jeg ikke. Måler Ph på 6.1. Normalt skal den ligge på 6.7 i dette karet. Planter har grodd noe veldig, nesten igjen grodd. I dette karet går det to par med Ancistrus, Guppy og 5-6 Khuliormer. Legger merke til masse Guppy yngel og små Ancistruser. Det som var kansje mere overaskende var at det var masse Khuliorm yngel. Så ut som det var to forskjellige kull. Noen var grønnaktige, mens noen var litt større og begynt å få antydning til mønster.
Den gangen faren min var aktiv akvarist ble akvarievann aldri gammelt nok. Vannbytte ble gjort 1 maks 2 ganger i året. Han hadde to kar. En 300 liter og en 60 liter som liksom var litt mitt. I begge karene ynglet Khuliormene. Om dette er en tilfeldighet vet jeg ikke, men blir i tvil om jeg skal ta vannbytte nå. Har målt nitritt og den er null.
Du har relativt få fisk i stort kar. Og med en så sjelden forekomst som kuhliål-yngel er, så ville jeg faktisk latt det være og ikke tatt noe vannbytte riktig ennå Eventuelt ta et på bare 10 % eller fyll på fordampet vann, bare.

Gratulerer med sjeldent oppdrett! )
mona o
Du har relativt få fisk i stort kar. Og med en så sjelden forekomst som kuhliål-yngel er, så ville jeg faktisk latt det være og ikke tatt noe vannbytte riktig ennå :-) Eventuelt ta et på bare 10 % eller fyll på fordampet vann, bare. Gratulerer med sjeldent oppdrett! :))


Takk Mona

Venter litt med vannbytte. Har også et ganske stort filter i forhold til karets størelse. Har fikset så Co2 anlegget bare står på om dagen igjen. Litt usikker om dette vil gjøre noe med Ph. Får måle vannverdier vær dag i noen dager fremover. Vil ikke ha noe hopp i Ph nå.
Skywalker
Har vært sløv med vannbytte på 200 literen. Har ikke vært gjort siden romjula. .


De få gangene jeg har hørt at folk har funnet yngel på kuhlii er det i kar som har vært så som så med vannbytte og stell på. Og nå kommer du og sier det samme. Tror jeg må innskrenke vannbytte på mitt kuhliikar

Men gratulerer, er jo så utrolig kult å få yngel på disse, en av de få
Hei.
Må si meg helt enig med mona o.
Og gratulere med de små khulii'ene da
må holde oss orientert på hvordan dette går videre
sett gjerne inn noen bilder i tråden
Skal få tatt bilder. Må jo ha noe bevis. Har prøvd med mobilen, men funker dårlig. Skal få kjøpt batterier til kameraet.Er litt vanskelig å ta bilder i dette karet da det nesten bare har innsyn fra toppen. Var egentlig meninga at dette karet skulle fungere som et planteoppdrettskar, men ble etter hvert oppdrettskar for Ancistrus. Planen er at det skal bli et Plantekar igjen, men dagens oppdagelse utsetter dette noe.
Litt "off topic" men må bare nevne at da jeg startet med mine første akvarier for godt over tjue år siden, ble jeg fortalt at man skulle ha vannbytte ca to gang i året. Slik drev jeg mine akvarier i over ti år uten nevneverdige problemer el dødsfall. Så hadde jeg en periode med 7-8 år uten, og startet opp igjen i fjor. Overraskelsen over og finne ut at man nå "skal" bytte hver uke har fått meg til å klø meg i hodet mange ganger etter det.. Ikke var det noe som hette innkjøring av kar heller..
Så selvom jeg har hatt akvarier i en tiårs periode, sitter jeg her og føler meg som en nybegynner... hehe
LisaSol
Litt "off topic" men må bare nevne at da jeg startet med mine første akvarier for godt over tjue år siden, ble jeg fortalt at man skulle ha vannbytte ca to gang i året. Slik drev jeg mine akvarier i over ti år uten nevneverdige problemer el dødsfall. Så hadde jeg en periode med 7-8 år uten, og startet opp igjen i fjor. Overraskelsen over og finne ut at man nå "skal" bytte hver uke har fått meg til å klø meg i hodet mange ganger etter det.. Ikke var det noe som hette innkjøring av kar heller.. Så selvom jeg har hatt akvarier i en tiårs periode, sitter jeg her og føler meg som en nybegynner... hehe


Faren min forteller at Vannbytte var noe man kun skulle ta når man nesten ikke så inn i karet. Vannbytte var en uting og førte ofte til at 10-20% av fiskene strøyk med. Kansje ikke så rart at når man først hadde vannbytte så var det på ca 80-90%. Han syns det er veldig logisk nå i dag med små og ofte vannbytter og skjønner egentlig ikke hvorfor han ikke fant ut dette selv. Det var slik at Akvarievann bare ble bedre og bedre jo lengre det var i karet. Han forteller også at Malawi og Tanganyika var så å si umulig å holde. Var ingen som fortalte at de skulle ha 'ph over 7.5. Var sikkert ikke lett å være akvarist for 20 år siden. Ikke noe internett å slå opp i og en masse håpløse råd fra dyrebutikken. Fisk var også ganske dyrt her i Norge. Pappa pleide å ta en Kjøretur på 4 timer tur retur til Sverige for å kjøpe Guppy.
Haha, ja jeg lurer og på hvorfor jeg ikke byttet vann oftere på den tiden selv. Når jeg tilslutt gjorde den halvårlige storrengjøringa, så stinket vann og grus noe forferdelig!
Godt og ha dette forumet, jeg har lært mye nytt siden jeg oppdaget Akvaforum! Har lest de fleste Fora opptil etpar år tilbake i tid.
Har ukentlig vannbytte nå, og kommer nok til og fortsette med det ja.
Forresten, gratulerer med khulii yngelen din. Lykke til.
Så morsomt at du har fått yngel på kuhliiålene dine!!
Håper jeg får det til en dag også.

Håper på bilder
Skal prøve å få tatt bilder. Litt usikker på hvordan jeg skal få det til når jeg må ta de ovenifra. Ser inn litt et sted så skal prøve. Må jo ha bevis.
Er litt usikker, men kan se ut som de har formert seg før også. Litt usikker på hvor mange jeg puttet oppi der til å begyne med, mener det var 5-6 stk Syns det ser ut som flere, men litt vanskelig å telle. Karet er igjengrodd med div planter,Javamose og Pistia
Gratla
det er som dem sijer de bil oppdret nor folk ikke steler med karene så vi har jo løsningen :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap