Er noen corydoras bedre "nybegynner"-corydoras?

-eller kan jeg velge fritt? Jeg ser at corydoras liker å være under blader, men liker de også huler?

Andre ting å tenke på når jeg (om noen uker) skal anskaffe disse sjarmerende skapningene?
Hvilken art man velger avhenger nok i første omgang hva man får tak i hos sine lokale zoobutikker. Standardbutikkene har stort sett bare C. aeneus og C. paleatus inne.

Når det gjelder det å være "nybegynner på Corydoras", så lønner det seg nok å starte med en av de vanligere typene Corydoras, rett og slett fordi det er en grunn til at de er vanlige; de er enkle å ha med og gjøre
De er ikke så kravstore mht vannets ph-verdier osv. Altså er de enkle å få til og trives.

Corydoras sterbai og Corydoras panda er også fine for nybegynnere og arter man kan regne med å finne i butikkene, hvis butikken har et visst utvalg av fisk. De to nevnte der har imidlertid litt ulike temperaturer som de foretrekker, så valget ditt avhenger av hvilken temp. det ligger på i karet ditt. C. panda bør ikke holdes over 25°C, mens C. sterbai fint trives i temp. opptil 29-30°C (de velges derfor ofte til diskus-akvarier).

Den desidert vanligste Coryen er nok C. aeneus, både den vanlige og albino-formen. Tror neppe jeg noengang har gått inn på en zoobutikk og opplevd å IKKE finne den i karene. De har den overalt Nesten det samme med C. paleatus.

Takk, Mona! Alt annet jeg lurte på, fant jeg her

Panda har jeg sett i butikken, men slo den nettopp fra meg på grunn av behovet for lavere temperatur. Men hvis jeg bestemmer meg for andre fisker som også vil ha lavere temperatur, skal jeg huske på dem. De jeg så i butikken var veldig små, nesten så jeg lurte på om de var salgsklare?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap