Stine Sofie's akvariehjørne (side 10)

Å stakkars deg hvis du har fått andemat! Det er jo nesten umulig å bli kvitt den, men hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å kvitte meg med den helt. Det er så mange andre flyteplanter som vokser like fort og bruker like mye overskuddsnæring som er mye lettere å holde kontroll på
Andematen skal vekk ja, nå er det ingen tvil! Bare sjekk det vedlagte bildet av hva jeg kom hjem til, både alger på glasset og en eksplosjon av andemat! Fikk lyst til å grine...

A. borellii-ynglen er fortsatt overraskende mange. Dessverre er sjansen for at noen vokser opp denne gangen ganske liten, siden jeg snart skal på ferie igjen. Jeg er ganske bekymret for ferie nr. 2, siden jeg ikke er hjemme en uke en gang før jeg drar. En fôringsfri uke, en uke med fôr igjen, og så to uker uten... Grøss.

Jeg er litt bekymret for at jeg kanskje har mistet en Betta brownorum. Den siste tiden har jeg bare sett en av dem... Usikker på om det er hannen eller hunnen, det er enklere å se forskjellen når de er i nærheten av hverandre. Enten har en av dem falt fra, ellers kan det jo være at de har laget skumrede under en flyteplante eller noe i den duren, og at hannen jager vekk hunnen... Nå ja, sist gang jeg trodde på den teorien med A. macmasteri endte det med at hannen var vekk, så vi får se...
Huff ja det der ser ikke bra ut. Jeg tror det var andematen som gjorde at jeg fikk BGA fodi det ble for tett og for lite sirkulasjon i overflata. Men nå er andematen borte, ser faktisk ut som BGA klarte å kvele andematen :p
Jeg må faktisk innrømme at jeg heller vil ha BGA enn andemat -så mye HATER jeg andemat!
Jeg kan faktisk forstå deg der ja. Andematen er bare herk! Det et fullt av andemat i javamosen i alle kar, den henger seg fast under Hydrocotyle'n ved hvert eneste vannbytte osv... Jeg vet godt hvor jeg har fått den fra, og har bestemt meg for å aldri kjøpe noe derfra igjen. Vil ikke svartmale noen nettbutikker her på forumet, men det er bare å ta kontakt privat hvis noen er nysgjerrige. Når selger til og med innrømmet at sjansen for at det kom derfra er stor, er det nok til at jeg styrer unna...
Stine Sofie
Jeg vet godt hvor jeg har fått den fra, og har bestemt meg for å aldri kjøpe noe derfra igjen. Vil ikke svartmale noen nettbutikker her på forumet, men det er bare å ta kontakt privat hvis noen er nysgjerrige. Når selger til og med innrømmet at sjansen for at det kom derfra er stor, er det nok til at jeg styrer unna...


Man må nesten regne med at man får andemat uansett hvor man kjøper noe, nettopp pga av at andematen er så "smittsom" Alle dyresjapper jeg har vært innom har andemat i karene sine.. Jeg tar meg alltid jobben med å fjerne hver minste lille bladbit andemat på nykjøpte planter eller vannet i fiskeposen. Sånn klarte jeg å holde karene fri for andemat i 3 år! Men en dag slapp jeg noen fisk i 450 literen og jeg SÅ at det havnet en bitteliten bit andemat i karet. Fant den ikke igjen og tenkte at det sikkert gikk bra. Værste marerittet jeg har hatt. FY FLATE så raskt den lille biten reproduserte seg

Jeg blir irritert på de som selger andemat på forumet. Som oftest bare under navnet "flyteplante". Uvitende betaler faktisk for å skaffe seg et problem..
Å bli kvitt andematen kommer til å bli en ufattelig vanskelig jobb.. Det er bokstavelig talt andemat i hele huset, eller i alle fall i etasjen min. Jeg har andemat på klærne mine, finner stadig andemat i sofaen, på badet og til og med på soverommet... Ved fôring i går kveld la jeg til og med merke til et blad i boksen med avskallet artemia! Grøss.

Jeg begynner å bli gal av å tenke på hva slags fisker jeg skal fylle resten av karene med. I begynnelsen (les: siden januar) syntes jeg 63L var en flott størrelse. Det synes jeg forsåvidt fortsatt, for et kar med en liten tetrastim på ca. 5 individer pluss et par Apistogramma er perfekt for størrelsen. Likevel har jeg lyst på et litt større kar, og klør i fingrene etter et nytt Juwel Lido 120L. Det eneste dumme med det akvariet er fasongen, men det er også så utrolig kult. Jeg hadde jo et slikt kar for en stund siden, som jeg solgte 3 mnd før jeg begynte med akvarier igjen...

Hvordan den litersyken fungerer, det skjønner jeg egentlig ikke. Her sitter jeg med fem akvarier på stua mi. Alle er i drift, men kun tre av dem er befisket (fnis). Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg vil ha i de to tomme 63literne, og derfor vil jeg ha flere kar. Hæ? Nei, akkurat den delen der forstår jeg meg ikke på. I tillegg har jeg jo tre akvarier stående hos faren min, men disse får stå tørre frem til jeg begynner å være der. Er jo litt dumt å sette opp akvariene nå når jeg aldri er der. Flytter kanskje 19litern tilbake hit, vi får se...

Nå har jeg nettopp fôret A. borellii-yngelen med microorm. Det er fortsatt en god gjeng som svømmer rundt mammaen sin Er litt redd for at jeg kanskje har sikret yngelens død, for når jeg sto opp i dag tidlig så jeg at jeg hadde glemt å skru opp filterutblåset etter gårsdagens yngel-fôring. Ouch.. Fikk skrudd det opp i en fart, og når timeren på mobilen ringer og sier at jeg skal skru opp filterutblåset igjen (!) skal jeg gjøre et stort vannbytte. Forhåpentligvis er det nok bakterier igjen i det overdimensjonerte utvendige filteret, jeg hadde vært mer bekymret om det var en Fluval 2+ som hadde vært av en hel natt
Kjenner igjen følelsen du har, mht "problemet" med å ikke finne RIKTIG fisk til et fisketomt kar Hehe. Jeg har blitt skikkelig gjerrig med plassen etterhvert. Det er en dyd av nødvendighet også, for nå har jeg presset inn så mange kar jeg kan på dette akvarierommet, flere går ikke. Og dermed blir jeg mere kresen på fiskene, det er kun fisk som står mitt hjerte nærmest som får plass nå. Ikke sånne "fylle-opp-tomrom-en-stund-fisk" eller noe jeg kan tenkes å bli fort lei av. Plassen er dyrebar! Og det er lite som er mer irriterende enn å ha en haug fisk du egentlig er lei av eller som man fort fant ut at "huffda, de var visst ikke så spennende likevel".... :p

Du må egentlig bare spørre deg selv hva du har lyst å drive med. Hva ser du etter i en fisk? Skal det være par, stimer, grupper? Er atferd mere interessant enn sånne "wow-fisk" a la piraya eller en fisk som har ordet "hai" som en del av navnet sitt, typisk sånne fisk som en del unge gutter i alderen 15-25 helst kjøper...? (hvis du skjønner)

En annen ting er jo også om du vil på sikt drive litt oppdrett av dine yndlingsfisker. Det er aldri dumt å ha et kar i drift "til overs" da, når et kull med egg eller yngel kanskje plutselig og uventet dukker opp, eller hvis et planlagt kull skal ha en plass å vokse opp!

Hva med Betta channoides? Et par gjør nok ikke mye ut av seg, man ser dem ikke så ofte, så det er kanskje en fisk for de mer interesserte. Men oppdrettet var lett og det tok ca et kvarter etter at jeg satte hunn og hann sammen, så paret de seg :p Snakker om kjapp romanse! Nå har jeg 30 ungfisk jeg ikke får solgt, tydeligvis. Som jeg sa; for de spesielt interesserte

Og hva med Corydoras ? Sinnsykt mye fine arter! (jeg ventet til sist med å foreslå det, for at det ikke alltid skal være det første jeg kommer trekkende med, hehe)
Det er jo Sør-Amerika som er favorittlokasjonen, selv om tankene begynner å skli litt over mot Asia også. Er jo Apistogramma og Nannostomus som svømmer rundt her nå for tiden, pluss en eller to Betta brownorum. Alt for mange gjemmesteder i karet til at jeg vet om brownorum-hunnen min fortsatt er i live. Hadde en liten ulykke ved et vannbytte, og jeg tror at jeg rett og slett glemte eikebarkekstrakt i en av bøttene. PH var i alle fall mye høyere enn den skulle vært i det karet på et punkt, og jeg tror det kan ha tatt knekken på frøkna.

Wow-fisker og "hai" interesserer meg minimalt, det er helt klart, hehe. Ble nesten overrasket når du drøyde så lenge før du nevnte Corydoras, Mona! Dette er jo naturligvis fisker som står svært høyt på ønskelista. Du har vært en god påvirkning til det Men jeg synes 63L er veldig lite å tilby en gruppe med Corydoras. Jeg synes rett og slett at de fortjener mer plass. Forhåpentligvis blir det et større kar på meg snart, og da blir det nok garantert en fin gruppe med cory. Problemet da blir jo å velge hvilken type...

Lager en liten oversikt over reolen, for min egen del:

63L nr. 1 - A. macmasteri og N. marginatus. N. marginatus skal ut av karet og byttes ut med en annen type tetra. Dersom jeg får meg et større kar, flyttes de dit.

63L nr. 2 - Tomt for øyeblikket.

63L nr. 3 - Også tomt.

63L nr. 4 - A. borellii og N. marginatus. Hvis det blir et større kar, flyttes disse Smykketetraene dit også og byttes ut med en annen tetra.

Siden A. borellii allerede er i gang med yngling, og A. macmasteri antakeligvis starter med det samme etterhvert, er det greit å ha en av 63literne så og si tomme for fisk. Hvis noen har forslag til noen skapninger som kan passe greit med Apistogramma ungfisk i perioder, og tåler en pH på rundt 5 og veldig bløtt vann, rop ut!

Er likevel da en 63L som står tom, uten noen planlagte fisker. Vet ikke om jeg orker enda et par Apistogramma i dette karet, jeg tror jeg får hendene fulle med de jeg allerede har når begge parene begynner å legge egg. Vil enten ha noe fra Sør-Amerika, eller kanskje noen Betta... Forslag?
Sør-Amerika, ja... now we're talking!

Har du vurdert ildtetra da? Nydelig liten tetra, glødende oransje.
I tillegg må jeg nevne den aller fineste tetraen jeg vet om;
Nannostomus mortenthaleri. Men den er det ofte dyr stykkpris på, en hundrelapp. Og skal man ha en brukbar stim (de er jo stimfisk) så blir det fort litt penger ut av det.

Jeg hadde den en gang, men mistet mange i begynnelsen. De var viltfanget riktignok, men de døde av stress ettersom jeg hadde dem i en 112 liter med Apistogramma i. De taklet dårlig at Apistoene gjorde utfall og jaget dem vekk fra "sitt" område i karet, virket det som. Da det omsider demret for meg og jeg flyttet Apistoene, opphørte frafallet ganske lenge, men jeg satt igjen med ganske få. Men så falt de fra, en etter en, i året som fulgte og til slutt var det bare en hann igjen. Han holdt koken lenge, og slo seg sammen med N. marginatus ("Close enough" og bedre enn ingenting tenkte han vel) gjengen.

Jeg tror dårlig fiskekombinasjon og for høy ph tok knekken på mine. Men nå som jeg tror jeg vet hvorfor, så skal jeg prøve meg på dem igjen når jeg får sjansen og finner dem i butikk. Anbefaler dem virkelig, de er utrolig flotte!
Ildtetra har jeg sett deg snakke godt om før, og ble også fascinert av disse en gang jeg så dem på Tam Alna. Lekre små skapninger! N. mortenthaleri står også høyt på ønskelista. Både N. mortenthaleri og Otocinclus cocama er noe jeg virkelig har lyst på, og det er en viss fyr på Kløfta som stadig blir spurt om han kan få tak i disse *fnis*. Har hatt muligheter noen ganger, men da har lommeboka vært tom. Vet at Amundsen tok inn en del N. mortenthaleri for en god stund siden, men de falt også fra relativt fort.

N. mortenthaleri er vel også hakket større enn N. marginatus. Huff, nå fikk jeg skrekkelig lyst på et kar på litt over hundre liter med en fin stim Corydoras og en stim N. mortenthaleri *sikle*. Jeg har i grunn mange tetra på ønskelista, det er hovedfisker som er problemet. Kanskje jeg skal fylle opp det ledige karet med ildtetra og Corydoras nanus? Hva sier du, Mona? Hehe.

Nå har alle karene fått et realt vannbytte. Betta brownorum blir utrolig aktiv etter hvert vannbytte, og ser ut som om han er fristet til å hoppe ut (good luck). Kanskje han fryser på finnene siden vannet er et par grader kaldere ved vannbytte?
Da fyker jeg til Flekkefjord om en times tid. Har dårlig samvittighet ovenfor fiskene, og føler at jeg har vært dårlig med dem nå i juni. Kommer hjem 4. juli, og da blir det fisk for alt av penger og tid. Har forelsket meg helt i tanken på ildtetra og dvergcory, så jeg må nok rett og slett skaffe disse når jeg kommer hjem. Noen som har en mening om antall av hver type?

Jeg tusler nok innom forumet rett som det er mens jeg er borte, så dere blir ikke kvitt meg denne gangen
Da har vi forflyttet oss fra Flekkefjord til Ølberg, som ikke ligger så langt unna Sola. Her skal vi være frem til fredag, før vi durer til Finnøy på slektsstevne. Siden leiligheten vi leier ligger rett ved resepsjonen, fikk vi passord til å snylte på internett her I løpet av uka skal vi få shoppa en god del i Sandnes og Stavanger. Vi har familie i Sandnes, så tanta mi skal være shoppingguide
Å søren. Selvfølgelig måtte jeg sjekke hva som var til salgs i Rogaland, siden jeg først er her. Og selvfølgelig måtte jeg finne Akvarieboden, som har tilbud på Nannostomus mortenthaleri til 20,-! Jeg kan vel ikke slå fra meg en sjanse som det? Har sendt mail, så får vi se. Pappa sier at han gjør "alt for meg" og at det ikke er noe problem. Det største problemet er vel at vi skal reise hjem på søndag. Kunne virkelig ønske at jeg hadde en 300L som sto klar hos pappa nå, og at jeg kunne kjøpt med meg en gigantisk stim. Kanskje det blir korallrød smykketetra i stede for ildtetra. Drømmen er jo tross alt å ha Nannostomus marginatus, Nannostomus mortenthaleri og Nannostomus eques.

Mail meg hvis noen ønsker seg en gjeng med disse nydelige fiskene, så kan jeg forhåpentligvis få kjøpt og fraktet til Østlandet
Hurra, da er det i boks, og vi drar hjem på søndag tar vi en liten omvei for å kjøpe N. mortenthaleri!
Men nå må du huske på å lenke til disse fiskene du skriver om da

Nannostomus mortenthaleri -nydelig fisk!
Jammen Lisbeth, du må jo forstå at jeg selv vet så godt hva jeg snakker om, og da må jo alle andre gjøre det også! Hihi. Takk for at du passer på meg

Etter å ha lagt en omfattende plan og vært klar til å dra på Clas Ohlson for å kjøpe bøtter til de rundt 50 fiskene jeg skulle kjøpt med, fikk jeg vite at det var N. marginatus, og ikke N. mortenthaleri. Skikkelig nedtur med andre ord. Fant det heldigvis ut før jeg sto der og skulle kjøpe fiskene. Ville blitt en omvei å kjøre dit, og om det i tillegg ble en bomtur hadde jeg blitt skikkelig furten...
Da var jeg hjemme igjen. Kom hjem et kvarter før lysene ble slukket i akvariene, så jeg rakk akkurat å se hvordan det sto til. Alle fisker er i live Holdt på å svime av da jeg så at temperaturen var opp mot 30 grader i alle karene, vrengte opp vinduet og fylte bøtter med vann til mellomlagring. Har aldri sett fiskene mine så gira på mat før, til og med B. brownorum-hannen kom i en forrykende fart ut av buskaset og snappet til seg maten.

A. borellii-frøkna har nok mistet ungene sine mens jeg var borte. Enten det, ellers så var hun så gira på litt fôr at hun lot ungene bli i hulen mens hun tok seg en tur. Det finner jeg nok ut i morgen
Hvor mange dager har de vært uten mat, Stine Sofie? Jeg vurderer om jeg skal få inn noen "ukyndige", eller om jeg skal la dem stå uten mat i 2x7 dager (med to dager hjemme mellom de to ukene). Har vel kommet til at det er bedre at de ikke får mat, men ønsker å være sikker

Godt at alle fiskene dine har overlevd ferien!
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap