Stine Sofie's akvariehjørne (side 14)

I dag har jeg vært på storauksjon hos OAK. Det var morsomt, selv om det ikke var så veldig mye spennende for min del. Jeg har jo ikke plass til flere fisker akkurat nå heller, så det passet meg veldig fint. Den eneste gruppen med fisk jeg bød på var C134, som kom fra Rita ("Revestrek") og Atle. Prisen ble dessverre for høy for lommeboka mi denne gangen Jeg bød også på alle de fire Tetratec Ex 700 og det ene Tetratec Ex 600, og endte ikke opp med noen av dem...

Men jeg kom i alle fall hjem med fire varmekolber på 75W og 100W, hornblad, litt forskjellige typer mose, gulrotgress, rundt 30 stk blå reker og rundt 20 stk kirsebærreker. Fikk også med en liten CW021 som dukket opp i karet til Rita og Atle når de kom hjem fra LOAKs storauksjon

B. brownorum-hannen har nå fått seg en hurv med nye venner, nemlig alle de blå rekene. Jeg tror han synes de er skumle, for han gjemmer seg når han ser dem. Han er så søt! Kirsebærrekene flyttet inn med C. sychri og N. marginatus. Smykketetraene er veldig usikre på hvordan de skal forholde seg til disse skapningene, men ser ikke ut til å prøve å nappe på dem.

Noen rene rekekar ville selvfølgelig vært best, men jeg vil i hovedsak ha disse rekene for renhold. I tillegg er det gøy å teste ut litt om de faktisk fungerer sammen med disse fiskene. De bor i alle fall i de to karene der det er størst sannsynlighet for at de overlever.
Jeg tror jeg så deg på auksjonen. Det ble ihverfall fisk på oss og sønnen min kjøpte noen reker. Hadde lyst til å by på Cory Cw051 men for dyrt for min del.
En liten yngel-oppdatering!

Jeg har nå 7 Corydoras CW021 i yngeltanken. De er nå et par dager gamle, og i kveld skal de få sitt første måltid. De gjemmer seg under et eikeblad, og når jeg flytter på det så piler de rundt før de klynger seg sammen i et hjørne Skal se om jeg får tatt noen bilder av dem.

Det ser også ut til å gå bra med alle rekene, smykketetraene er fortsatt bare nysgjerrige, men skvetter når rekene beveger seg. Håper det varer... Nå skal jeg sende en bestilling på litt utstyr til Aquaristikshop (igjen...) før jeg skal feste juletremose til rota i karet med N. marginatus, N. beckfordi og de grønne laserne, fjerne Hydrocotyle'n og bytte den ut med en annen flyteplante. Husker ikke navnet på flyteplanten, men den er i karet til B. brownorum for tiden. I B. brownorum-karet skal det bli hornblad som flyteplante
Jarle F
Jeg tror jeg så deg på auksjonen. Det ble ihverfall fisk på oss og sønnen min kjøpte noen reker. Hadde lyst til å by på Cory Cw051 men for dyrt for min del.


Hehe, det er godt mulig Var du på auksjonen i Lillestrøm? Der var det massevis av spennende Corydoras! Selv endte jeg opp med både CW021 og Green Laser på den auksjonen.
Nå nettopp satt jeg og beundret reolen min. Den ser så flott ut nå med forskjellige flyteplanter i alle karene! Da slo det meg plutselig at jeg faktisk ikke har lagt ut et eneste bilde av reolen etter at den nettopp hadde kommet i hus og tre av fire kar sto tomme. Og det var vel i april! Måtte selvfølgelig dra frem speilrefleksen og knipse litt, selv om jeg rett og slett ikke orket å rydde.

Bilde nr. 1: Oversikt over reolen min.
- Karet øverst til venstre har fått gulrotgress som flyteplante, og her bor det Corydoras CW021 og Nannostomus mortenthaleri.

- Karet nederst til venstre har fått flyteplanten fra Betta-karet som jeg ikke husker navn på. Her bor det en gjeng med Corydoras sp. "Green Laser" ungfisk, N. marginatus og N. beckfordi.

- Karet øverst til høyre har fått en haug med hornblad som flyteplante. Her bor det Corydoras sychri, N. marginatus og en gjeng med nyinnflyttede kirsebærreker.

- Karet nederst til høyre er det eneste jeg ikke har gjort noe med. Det er stappfullt av Hydrocotyle, men pga. yngel lar jeg det være en liten stund. Her bor det et par A. borellii (samt en ungfisk og en del yngel av disse), N. nitidus og en N. marginatus-ungfisk det er umulig å få tak i...

Bilde nr. 2: Sa noen akvariehjørne? På bildet ser man bl.a. 100L-dunken min for mellomlagring av vann, yngeltankene med små CW021-bebiser og alt rotet som står på toppen av reolen...

Bilde nr. 3: Et av karene etter omgjøringen. Ble det ikke fint? Sjekk coryen som ligger oppå rota og kuler'n
Ta også en titt på profilen min, jeg har nytt profilbilde og (som dere kanskje ser) den naturlige versjonen av forumbildet mitt.. Fant det plutselig igjen når jeg sorterte bilder i går, og innså hvor forferdelig gult det forrige var! Slenger ut et par bilder til, det er jo ikke akkurat overflod av dem i denne tråden

Bilde nr. 1: Corydoras sp. "Green Laser", caught a little off guard... Ser ut som om han skvatt skikkelig av blitzen der han lå og slappet av under rota.

Bilde nr. 2: Corydoras sychri. Er de ikke lekre?!
Utrolig flott reol.
Tøft at du har fått til "forskjellig" stil i alle kar.

Gjerne bilder av bare de forskjellige karene.
Gøy å se hvordan andre folk har det.

Espen
Kjempefin reol og jeg likte rotet i akvariekroken din. Skulle ønske jeg kunne ha det sånn for da hadde det vært lettere å ta i et tak på impulsen. Siden jeg har alle kar i stua må jeg jo rydde vekk alt utstyr for at det skal se ryddig ut i stua.

Legg ut bilder av hvert kar da
Fiiiine reolen!!!

Den fikk et godt hjem

På en annen side koser jeg meg veldig med storekaret oppe i stedet. Men et lite stikk når jeg ser hvor fin den er er det!

Hvor fikk du taki den store hvite mellomlagrings dunken?
Takker for alle hyggelige kommentarer Så det er bilder som er trikset altså! Hehe.

Black_Flys
Utrolig flott reol. Tøft at du har fått til "forskjellig" stil i alle kar. Gjerne bilder av bare de forskjellige karene. Gøy å se hvordan andre folk har det. Espen


Veldig fornøyd med forskjellige stiler selv. Så helt annerledes ut med Hydrocotyle i alle kar, de så klin like (og overgrodde) ut. Skal få tatt bilder av hvert enkelt kar snart, men det er et litt større prosjekt. Som du ser på bildet så gjør vinkelen at lyset blir reflektert til det motsatte karet, så det er litt større prosjekt med å dekke til osv

Lisbeth
Kjempefin reol og jeg likte rotet i akvariekroken din. Skulle ønske jeg kunne ha det sånn for da hadde det vært lettere å ta i et tak på impulsen. Siden jeg har alle kar i stua må jeg jo rydde vekk alt utstyr for at det skal se ryddig ut i stua. Legg ut bilder av hvert kar da :)


Hehe, jeg elsker rotet mitt, mamma er derimot ikke like fornøyd... Hun vil helst at jeg skal pakke alt sammen bort i skuffer og skap, men det er så mye greiere å bare kunne strekke ut en hånd og ta tak i akkurat det man trenger

Siljee
Fiiiine reolen!!! Den fikk et godt hjem ;-) På en annen side koser jeg meg veldig med storekaret oppe i stedet. Men et lite stikk når jeg ser hvor fin den er er det!


Hehe, så bra du er fornøyd med behandlingen den får av sin nye eier Skjønner godt at du savner den, hehe. Storkaret ditt, er det akvariet som sto i stua når jeg hentet reolen? Det med kampfiskene og C. sp. black?

Lone Pedersen
Hvor fikk du taki den store hvite mellomlagrings dunken? :)


Den kjøpte jeg hos et firma ved Moss som heter Nordic Pack. De har et minimumsbeløp man må bestille for på 500kr, så jeg endte opp med å kjøpe med dunker til tre andre her på AF også. Storfornøyd med den, veldig deilig med en stor dunk fremfor ti 10L-bøtter
Dunken er helt suveren.
Stine kom bort på hjørnet å sa: pssst skal du kjøpe noe "plast"
Jarle F
Dunken er helt suveren. Stine kom bort på hjørnet å sa: pssst skal du kjøpe noe "plast" ;)


Hehe, ja det var vel nesten sånn det foregikk

Det går overraskende bra med rekene jeg kjøpte på Oslo-auksjonen. Det kryr av dem i begge karene, og jeg har ikke sett hverken B. brownorum eller N. marginatus prøve seg på dem. N. marginatus synes det er litt gøy å svømme etter dem, men når de kommer nærme på er de litt skumle.

Alt går fint med CW021 også. De vokser fortere enn jeg trodde de ville, og har store, hvite microorm-mager De er 6 dager, og i kveld må jeg nok frem med håven for å flytte dem. Sleit litt med å få dem i pipetten i går kveld. Jeg ser at foreldrene leker stadig vekk, men jeg plukker ikke noen flere egg før jeg har trent litt på de syv ynglene jeg har nå. Greit å ha litt rutiner på ting før jeg prøver meg på et større antall.
Så fin reolen din er, flott innredet også

Jeg syns også det er vanskelig å flytte yngel med pipette når de har blitt noen dager gamle Det enkleste er å tømme beholderen for mest mulig vann > fyll en stor sprøyte (eller lignende) med vann fra yngelbeholderen > hell beholderen med yngel over i neste beholder og bruk sprøyten til å skylle eventuelle "restyngel" ned i den nye beholderen. Sikkert litt dårlig forklart men jeg håper du skjønner hva jeg mener ))

Kjekt at rekene dine trives, jeg kjøpte en pose med røde krystallreker på auksjonen, og de trives faktisk veldig godt ser det ut til Syns det er litt "skummelt" med nye rekearter, er så redd de ikke vil trives i karene våre.
Tusen takk for tipset Rita, testet det nå nettopp og det var mye enklere De har rett og slett blitt for "sterke" for pipetten, og svømmer med letthet unna. Bortsett fra et av ynglene, som har krokhale. Men den spiser godt, så vi får se om halen retter seg opp eller ikke.

Det er virkelig liv i denne gjengen med CW021. De siste dagene har en svær hunn vrimlet ved frontglasset med et par hanner etter seg - og den lille tassen. Det ser ganske morsomt ut. I skrivende stund holder de på, en hunn, tre hanner, og en liten kar som bare svømmer med. Han er så søt Når han ikke vrimler med resten av slekta, svømmer han rundt på egenhånd og bryr seg nada om at de andre ligger under rota.

Mens jeg skiftet yngeltank i sted kom C. sychri frem for å spise frysetørket tubifex. De fascinerer meg veldig! De er så store og flotte, og fargene og mønstret er så flott. Forhåpentligvis skal jeg få utvidet stimen snart, og jeg gleder meg helt ekstremt! Jeg skulle gjerne hatt 100stk av dem, men det blir litt i det meste laget i en 63L. Men en fin stim skal det bli
Plussmedlem
Så litt lenger opp på siden, kjempeflott reol du har!
Akvariene er jo fantastisk innredet! Litt misunnelig med de akvariene ;P

Reolen min har 3 akvarier i høyden. Tar lite plass, hvertfall! Reoler er en fantastisk oppfinnelse.. :P

Nå må du se til å skrive litt her igjen, da
Takk for det Anders Her er det full planlegging av ny reol, men det blir jo dyrt å kjøpe en helt ny en. Karene er veldig enkelt innredet, har bare fylt opp med så mye røtter, eikeblader, orekongler, mose og flyteplanter.

Det skjer ikke stort her for tiden. På søndag dro jeg en tur til Kløfta og kjøpte et 43L akvarie, en haug med røde mygglarver og artemiaegg. CW021-yngelen har flyttet inn i 43L og storkoser seg med sand under bartene. De er nå snart tre uker, og har begynt å få litt tegninger på hodet. De er veldig aktive og ser ut til å trives med større plass å svømme på. Jeg rotet litt i javamosen i karet med CW021, og der var det jammen meg en del yngel som pilet rundt der også.

Så fort yngelen blir større og jeg finner et sted å gjøre av dem skal jeg prøve oppdrett av N. mortenthaleri i samme kar. Planen er å flytte hele trioen med N. mortenthaleri til karet med mye plante og mose, og ha dem der i 1-2 dager. Blir spennende

På tirsdag var jeg en kjapp tur hos Mona og kjøpte fem filtre. Til den planlagte nye reolen har jeg tenkt å satse på hang-on-filtre på de fleste av karene, og siden Mona hadde en del liggende som jeg fikk til en god pris passet det bra.
Ingen nitritt - men det lukter dritt
Jeg har klart å drite meg skikkelig ut med karet med green laser, N. beckfordi og N. marginatus. Jeg la merke til at det var dårlig futt i filteret på torsdag, og tenkte at jeg skulle fikse det på fredag. Det jeg ikke la merke til var at det ble helt tett når jeg stengte for utblåset ved midlertidig siden vi måtte ta sikringa et lite øyeblikk. Dagen etter var vannet tåkete og fullt av alger. Nappet av blåfiltersvampen ved innsuget fort som fy, og det stinket av vannet. Fikk fres i filteret igjen og begynte å varme opp det mellomlagrede vannet, men siden det var skikkelig kaldt på rommet var det ikke over 20C før i går.

Tok et stort vannbytte, og var ganske stressa siden jeg skulle ha fest. Vannet ble mye bedre og fiskene ble straks piggere. Og når jeg tittet bort på akvariet tidligere i dag, så jeg at det hadde blitt verre igjen. Ble så utrolig oppgitt over meg selv - jeg hadde glemt å skru opp utblåset igjen ved vannbytte! Nå har filteret stått i en dag, kjørt i en dag og stått i en dag igjen. Nå er det bare å kjøre på med vannbytter, krysse finner og tær og teste for nitritt. Håper jeg slipper å miste noen fisker...

Nå lukter det gugg i hele rommet. Deilig..
Hei !
Har vært en fast leser av denne tråden uten at jeg har sagt noe en stund nå.
Derfor var det nesten på tide å gjøre det nå

Det er blitt en stund siden det forrige innlegget ditt nå.
Da har jeg noen spørsmål for jeg ser at du har endel interresante planer her

Hvordan går det med den nye reolen som du holdt på å planla?
Og det som kansje interreserte meg mest var om du klarte å få fram noen yngel av smykketetraene dine?
Jeg har nemlig Nannostomus marginatus selv og syns de er veldig tøffe fisk og kunne gjerne tenkt meg å prøvd å drette dem.

Jeg syns også du er heldig som har en leksgruppe med CW021.
Jeg har 5 stk selv, men alle av de er faktisk hannfisk.
Disse hannfiskene er ganske ville av seg selv også så derfor har de en tendens til å ønske å hybridisere seg med Trilineatusene som bor i samme karet
De hadde sikkert klart det også hvis ungene hadde klart seg.

Til sist her håper jeg at det har sluttet å lukte gugg fra rommet nå
Dette var ikke ment som kupp av tråden din, men bare et lite ønske om ett nytt innlegg fra deg om hvordan det gikk med planene.
Tobias O
Hei ! Har vært en fast leser av denne tråden uten at jeg har sagt noe en stund nå. Derfor var det nesten på tide å gjøre det nå ;) Det er blitt en stund siden det forrige innlegget ditt nå. Da har jeg noen spørsmål for jeg ser at du har endel interresante planer her ;)


Hehe, ja har vært litt stille her den siste tiden. Men et innlegg som dette inspirerer til litt skriving

Tobias O
Hvordan går det med den nye reolen som du holdt på å planla?


Den blir satt litt på vent. Kontaktet Akvariekjellern, og drømmereolen vil komme på rundt 10 000kr. Og det er prisen uten akvarier, så jeg er litt usikker på hva jeg gjør.

Tobias O
Og det som kansje interreserte meg mest var om du klarte å få fram noen yngel av smykketetraene dine? Jeg har nemlig Nannostomus marginatus selv og syns de er veldig tøffe fisk og kunne gjerne tenkt meg å prøvd å drette dem.


Jeg tror vel det er i underkant av 10stk N. marginatus som har vokst opp her i huset nå. Dukker stadig opp noen småtasser her og der. Måtte halvere stimen på forrige auksjonen i Lillestrøm, siden den øker av seg selv. Så yngel fikk jeg frem, men ikke med noe særlig innsats fra min side. Har planer om å prøve oppdrett av N. marginatus i første omgang, og senere andre Nannostomus, i et kar på 43L. Litt usikker på hvordan jeg skal angripe prosjektet, men det vil bli mye snakk om det her i tråden min når jeg starter

Tobias O
Jeg syns også du er heldig som har en leksgruppe med CW021. Jeg har 5 stk selv, men alle av de er faktisk hannfisk. Disse hannfiskene er ganske ville av seg selv også så derfor har de en tendens til å ønske å hybridisere seg med Trilineatusene som bor i samme karet ;) De hadde sikkert klart det også hvis ungene hadde klart seg.


Jeg er så utrolig fornøyd med den gruppa Her om dagen lå jeg i sofaen, og så en liten hvit sak som pilet opp og ned langs frontglasset. Og tror du jammen ikke at det var en liten fyr som hadde vokst opp i karet på egenhånd? Når jeg studerte gruppa her om dagen så jeg også noen Corydoras som var mindre enn jeg husker at gruppa var når de flyttet hit, så jeg kan ikke se bort ifra at det er flere som har vokst opp på egenhånd. Første runde med klekking av egg gikk dog dårlig, ved 4-ukerskneika strøyk hele gjengen med. Men jeg skal prøve igjen!

Tobias O
Til sist her håper jeg at det har sluttet å lukte gugg fra rommet nå ;-) Dette var ikke ment som kupp av tråden din, men bare et lite ønske om ett nytt innlegg fra deg om hvordan det gikk med planene. :)


Hehe, ja lukten forsvant etter litt rydding i karene. Koselig med et innlegg fra en til nå ukjent leser! Godt nytt år
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap