Stine Sofie's akvariehjørne (side 8)

Jeg har offisielt byttet ut hjernen min med vann og fisk. For et par dager hadde jeg mareritt om et vannbytte som gikk forferdelig galt. I drømmen klarte jeg å ta en bøtte med iskaldt vann rett fra kranen i et av akvariene, og fikk totalt panikk. 10L kaldt vann fra kranen har jo ganske stor påvirkning på et 63L akvarium som fra før av har en temperatur på 22C. En annen natt drømte jeg at jeg hadde en gigantisk reol, som jeg styret og ordnet med. "Dagen etter" i drømmen husket jeg at jeg hadde en bærepose (!) med fisker stående fra dagen før, som jeg hadde glemt å flytte til akvariene...

I tillegg tenker jeg konstant på hva jeg vil ha i de tomme akvariene, og hvordan jeg skal innrede karene som skal til faren min og Cocoon'en. Og det hjelper jo ikke at jeg har fått faren min interessert i å kjøpe en Juwel Rio 300. Den eneste planen jeg har for 300litern er at jeg skal avle fram en hær med N. marginatus

Planen nå er å ha Apistogramma og Nannostomus i tre av karene i reolen. Det siste karet skal være ledig for oppvekst av ungfisk. Har lyst til å ha noe som svømmer rundt i det karet også, men er litt usikker på hva. Det må være noen snille skapninger som ikke trenger å være spesielt mange... *Tenketenke* I Cocoon'en blir det enten killi eller betta. I de to 63literne som skal til faren min har jeg lyst til å ha noe annet. Helst noe som ikke formerer seg, siden det vil bli mye styr å ha oppdrett både hos moren og faren min. Kanskje en dvergkule eller to i et av karene, og noe annet morsomt i det andre? Forslag taes i mot med takk
Jeg kom plutselig på at jeg ikke hadde lest tråden din på noen dager, og lurte på hvor du var. Men jeg skjønner jo at du faktisk er her, jeg har bare ikke sett det.

Når man har mareritt om akvariene, er det kanskje på tide å fokusere på noe annet også ?!

Jeg kunne forresten godt tenke meg å se bilde av en av valpene...
Hehe, jeg ender ofte opp med å skrive i tråden min på litt umenneskelige tider av døgnet, så den blir som oftest bumpet bort og vekk fra Siste innlegg før folk flest logger på

Her er noen bebis-bilder, brutalt stjålet fra tante sin fjesbok. Nå skal jeg tusle for å kose bebiser!
Du alldeles herlige du, så nydelige! Det er reint så jeg kan kjenne den søtlige valpelukta... (litt interessert i hunder også ).
Hei! Tittet bare innom de siste innleggene dine her.. Ville bare si at den rosa sneglen din er en Posthornsnegle De finnes i alle mulige framavlede fargevarianter fra oransje til rød, rosa, lilla og blå +++ Skallene kan også være litt varierende etter hardheten i vannet osv, men er helt sikker på at det er en sådan
Åh, ja valpelukta er noe for seg selv Solveig! I alle fall før valpene begynner å spise tørrfôr - da er ikke lukta like søt lenger... Mitt lille valpebesøk ble utsatt, så nå ble jeg jammen sittende her i stede. Hehe.

Takk for det Cosmo. Leser mye forskjellig rundt om, Ivar på Akvariereker.no kaller jo disse for pesthornsnegler, men andre steder omtales pestsnegler og pesthornsnegler som "kallenavn" for uønskede snegler som formerer seg vilt i akvariet (derfor "pest"). Det nærmeste jeg kom frem til var skivesnegle. Men, snegla får lov til å være hva enn den har lyst til å være, for noen snegle-entusiast er jeg hvertfall ikke! De sneglene som dukker opp får leve frem til de blir for mange og jeg begynner å plukke dem vekk.

Etter jobb i dag duret jeg innom Buddy på Strømmen. Finner noen spennende saker der i blant, men fiskesuppene i akvariet gjør det ikke særlig fristende å kjøpe noe. Liker imidlertid at de har et greit utvalg av fôr fra Hikari. Ble stående å stirre inn i et av karene da jeg oppdaget en killi jeg ikke har sett før. Etter litt research fant jeg ut at det var Fundulopanchax sjostedti, en virkelig lekker sak. Men et 100L artsakvarium for disse blir litt "overkill(i)" her i gården. Jaja, fine var de da

Grubler stadig på hva karene hos faren min skal fylles med etter at de er ferdig innkjørt. For øyeblikket tror jeg det blir dvergkuler i det ene, og en eller annen type dverg-cory i det andre. Da slipper jeg å tenke noe særlig på yngel i alle fall, med mindre jeg går inn for å avle opp cory... Jeg får gruble videre!
Da er et par (tror jeg) med VF Apistogramma macmasteri i hus Fikk endelig sumlet meg til å dra en forelder opp til Kløfta for å hente dem. Vi var i grunn veldig usikre på kjønn, hanner er greit å plukke ut, men å se forskjell på hunner og unge hanner er ikke like lett. Dersom det viser seg at hunnen er en hann er det ikke værre enn å dure tilbake for å bytte den. Fikk også møte tre LOAK'ere, noe som var veldig hyggelig. Synes synd på moren min som ble sittende i bilen og vente i 35min, menmen.

Begge to forsvant i samme øyeblikk som de var sluppet ut i akvariet. Jeg har sett dem et par ganger i kveld, når jeg har kommet snikende på siden av reolen og sett inn fra siden. Men hvis det er en brå bevegelse forsvinner de lynkjapt. Det kommer seg vel etterhvert.

Skal få tatt bilder av de lekre skapningene så fort de aksepterer å ha både meg og et kamera foran akvariet
Ugh. Når jeg var på Aquamanias i går måtte jeg naturligvis snoke i frysern, og tok med meg tre nye typer frossenfôr hjem. Moina, tubifex og cyclops tror jeg at jeg endte opp med. Testet tubifex'en i sta, og jeg tror ikke jeg skal gjøre det igjen med det første... Var utrolig vanskelig å dosere med engangssprøyte, ble svære "klædder" med gugge. A. borellii'ene likte det, Smykketetraene smakte litt, men det var vist ikke en hit. I tillegg klarte en av Smykketetraene å få en strimmel tubifex sittende fast i en av gjellene, og fikk totalt panikk. Han føyk rundt i akvariet og prøvde å få vekk den ekle saken. Ble redd for at jeg måtte hjelpe han, men heldigvis ordnet det seg selv.

A. macmasteri'ene er sky og redde, og foretrekker å gjemme seg blant røttene. Jeg ser dem dure rundt i akvariet en gang i blant, siden de ikke virker så fornøyde med å måtte gjemme seg sammen døgnet rundt. Flytta også rekene til det samme akvariet før de nye fiskene flyttet inn. Det er det akvariet med desidert flest gjemmesteder, og de skulle jo ut av Cocoon'en uansett. I det karet har de i alle fall størst sjanse for å overleve.

På onsdag skal jeg til Dahls! Jeg gleder meg som en liten unge Håper på å finne noe morsomt til Cocoon'en, og kanskje også noe til de ledige karene i reolen. Blir uansett spennende!
I natt tok jeg nye bilder av karene i reolen, redigerte dem og oppdaterte dem på profilen min. Ta gjerne en titt på 63L nr 1 - 4, og si hvem som er din favoritt! Er ikke akkurat snakk om noe fancy akvaskaping, heller litt mer "slenge oppi noen røtter og planter for å få starta opp filtrene". Jeg liker 63L nr 1 best, fordi det er super-rotete. Masse planter, røtter, kokosnøtthuler og blader er helt klart min stil.

Har også endelig fått tatt i bruk strålerørene til Fluval-filtrene. Har manglet duppedingsen som gjør utblåset rundt, men nå har jeg fått låne noen. Ble knallfornøyd! Nå føler jeg at mine modifiserte Fluval + filtre har blitt optimale
Da er det fisk i enda et kar Etter en evig lang dag, med biltur til Sarpsborg, Fredrikstad, Askim, Moss og Hemnes er jeg endelig hjemme med to nye fisker. Hadde håpet på å ta med flere poser enn én hjem fra Dahls, men det får duge. Valget falt på Betta brownorum. Nå er jeg offisielt en betta-eier! Fikk klippet til litt netting for å sikre toppen, men er litt redd for glippene mellom dekkglasset og akvariet. Jeg får prøve å finne på noe smart. De er foreløpig veldig sky, men det kommer seg vel. En av dem presterte faktisk å hoppe fra hoven til akvariet når de skulle ut av fiskeposeholderen (elsker det ordet!) etter tilvenningen. Den ble ganske fortumlet stakkars...

Var koselig å dure innom Dahls. Skravlet med Ole og Lisbeth (hvis det er sånn hun skriver det) i nesten 2 timer. Er ikke lett å stoppe når man først har en skikkelig fiskeprat Det svømte dessverre ikke så mye interessant i akvariene etter min smak, av Apistogramma var det bare A. cacatuoides og A. viejita. Nannostomus var det dårlig med, og fant ikke noe superspennende til karene som skal til faren min. Men, men, sånn kan det gå. Kan ikke alltid ha flaks!
Åh, jeg elsker mine søte små bettaer! De er ganske reserverte, og gjemmer seg hvis jeg gjør brå bevegelser, men når jeg sitter rolig kommer de luskende frem fra buskene. Slang bare oppi noen røtter og mose i går, og de har masse gjemmesteder, noe de stortrives med. Det er et morsomt avbrekk med disse små, elegante skapningene i forhold til mine ADHD-Smykketetraer som brøyter seg vei og gir blaffen i hva som er i veien. Bettaene smyger seg rundt, svømmer sakte i sirkel rundt hverandre, før de legger seg søtt ned ved siden av hverandre på en rot. Fargene har kommet helt tilbake på begge to, noe som også tyder på at de trives.

Skal se om jeg får tatt noen bilder av dem om noen dager. Har lest mye om dem på nettet, og det nevnes ofte at det finnes få bilder av disse bettaene da fargen ikke vises ordentlig.

A. macmasteri'ene ser ut til å trives sammen. Nå sitter jeg i sofaen på andre siden av rommet for akvariene, og ser dem svømme rundt i akvariet sammen. Ingen jaging på noen av dem Hannen er en kjempekul fyr. Jeg vet jo at ciklider leter etter mat i sanden, og har sett A. borellii gjøre dette flere ganger. Men det er jammen meg noe annet å se en stor, flott A. macmasteri-hann ta en gigantisk munnfull med sand, som senere skyter ut av gjellene hans. A. borellii-hannen ble plutselig så liten i forhold...
Stine Sofie
Ta gjerne en titt på 63L nr 1 - 4, og si hvem som er din favoritt!


Ikke lett å velge seg en favoritt, syns alle var veldig fine og nokså like tema. Men nr 4 kanskje. Liker rotete frodige kar med masse gjemmeplasser for fiskene
Stine Sofie
I tillegg tenker jeg konstant på hva jeg vil ha i de tomme akvariene,


Nå som du har meldt deg inn i labyrintfisk.no må du jo selvfølgelig skaffe deg flere labyrinter! En gurami av noe slag syns jeg
Mistenker nok at det blir flere labyrinter, men det blir nok betta fremfor gurami. Jeg synes gurami ser rare ut *fnis*. Noen små akvarier med betta skal jeg klare å få plass til her og der
Mine A. borellii har fått bebiser! Jeg sto å studerte A. macmasteri-hannen, da jeg la merke til en ekstrem jaging i det andre akvariet. Tittet ned, og kunne ikke skjønne hvorfor frk. A. borellii jaget en Smykketetra som var langt borte fra hulen hennes. Etter nærmere studering, så jeg yngel som svermet rundt henne! Jeg ble så lykkelig, slang med ned på gulvet og stirret inn i akvariet. Jeg så rundt 10 yngel, men har ikke noen høye forhåpninger for dette kullet. Det er det første kullet de har, og de skal få lov til å øve seg noen ganger.

Jeg har jo håpet på å se noe skje snart, siden hunnen kapret en av hulene og har voktet denne godt. Men jeg har ikke trodd at hannen har det som skulle til, og vært redd for ubefruktede egg. De imponerte begge to! Den dama har bein i nesa, og har forvist både mannen sin og de 9 Smykketetraene til den andre siden av akvariet. Jeg har alt for mange Smykketetra i dette akvariet, og jeg tror jeg skal fordele dem utover to akvarier. Jeg trodde jo at A. borellii'ene skulle bruke mye lengre tid før det ble noe action i akvariet, og har derfor ikke peset noe på å få gjort noe med antallet fisker der heller.

Jeg er glad!
Knipset litt bilder av A. borellii-hunnen og yngelen, men det er jammen ikke lett å få de små sakene i fokus...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Slenger også ut et bilde av A. macmasteri-hannen. Han er så kjekk! Jeg håpet jo at han skulle vise litt flere farger når han kom seg i et kar med mindre fisker og mer innredning, men han overgikk min forventning!

[External Image]
I yngel-tåka glemte jeg jo helt å nevne lørdagen. Var på en kjempekoselig tur til Aquamanias med noen av folka fra LOAK Å sitte blant masse akvarier i en kjeller, på esker, bøtter og blåsvamp slår ikke feil! Var masse koselig akvarie-skravling over kaffe, brus, smultringer og vafler. Håper på flere turer som det!

Antall yngel har minsket betraktelig. Tidligere i dag kunne jeg telle 6 stk, men det er ikke lett å telle knøttsmå yngel. Fikk ånden over meg i stad, og flyttet fire Smykketetra til akvariet med A. macmasteri. Det er greit for A. borellii-paret å bare ha tre ungfisk og to voksne Smykketetra som durer rundt, og jeg tror også det kan være positivt for de sky A. macmasteri å ha litt livlige og sosiale fisker som selskap.
Grøss og gru, jeg burde snart bli utestengt fra rubrikk-delen av AF! Lommeboka mi hulker og gråter, og selv om jeg snart får lønn hjelper det ikke stort. Har ikke fått jobbe særlige mye den siste tiden, og da blir ikke lønna noe å skryte av heller... I dag hentet jeg mine fire 1 1/5L-flasker med orekongler på postkontoret. Når jeg kom hjem måtte jeg ringe banken, siden jeg presterte å skrive inn feil kode på nettbanken litt for mange ganger forrige uke... Så fort jeg fikk logget inn igjen føyk enda mer penger ut av kontoen, jeg må jo tross alt ha 30L eikeblader!

Hvis jeg fortsetter sånn kommer Skottland-turen min til å bli stusselig. Skal på jentetur med en veldig god venninne av meg i begynnelsen av juni, og da er det jo kjekt å ha litt å shoppe for også. Det er tydeligvis i juni ting skal skje, med Green Day-konsert og Skottland-tur, og i går ble jeg bedt med på tur til Spania. Dessverre kræsjer sistnevnte med både konserten og Skottland, så jeg måtte takke pent nei. *Snufs*

Frk. A. borellii ser ut til å være barneløs igjen. Jeg kunne i alle fall ikke skimte noen småttiser i gropa hun er i, men hun tror visst selv at det er barn der. En av oss er nødt til å ta feil, og jeg er farlig redd for at jeg har rett i dette tilfellet. Jeg klarte til og med å få dem til å ta microorm i går, og det var et artig syn å se både mor og barn suse rundt på jakt. Det er trist når yngelen faller fra, men det var vel egentlig forventet. Hun må nok øve seg litt... Nå som det er færre fisker i akvariet ligger også forholdene bedre til rette for at det skal bli mer vellykket fremover.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap