Skattebo`s akvarie(r) (side 17)

Den 18 ble pumpa satt i gang for normal innkjøring uten salmi for tåler ikke den lukten hus, men valgte å Kickstarte pumpa i 180l i dag for jeg syns det ble trangt i 93l.

Så nå er alt i skjønneste orden her

Det som gikk i 93l er nå flyttet inn i 180l og etter det er ciklideparret er kommet over i 93l sammen med Rødfantom isteden.
Fikk ikke tak i SAE så det ble med Siamesisk Flying Fox.

Disse kommer i 93l i morra antagelig. Vet at disse kan bli i største laget, men foreløpig er dem ca bare 3 cm. enda.

Natt til i går døde dessverre den siste Otto`en.
Men skriker ikke for har fått tak i Siamesisk Flying Fox-Crossocheilus oblongus(SFF)
Mulig det er Siamesisk algeeter-Crossocheilus siamensis isteden for dem er meget like i utseende og spesielt da dem er små.
Så klarer ikke se forskjell enda.
Har 8stk disse men kan jeg fremdeles miste noen av dem for ikke alle er i 100% form.

Har og Ancistruser(2stk).



Palettciklideparret er det snakk om her.

Jeg/vi fikk store problemer med og finne et kar som ville passe dette parret så dem ble flyttet litt på, noe dem klarte fint i grunn.
Da jeg/vi endelig fant et rett karr fant jeg/vi fort ut at det ble algevekst i karret der dem var så fikk skaffet noen raske algespisere etter råd fra andre her inne.
Algespiser`ene er raske det er helt klart, men dem kom ikke til for og renske i ciklidene sin del av karret, noe som tilsvarte ca halve karret.
Ciklidene var fast bestemt på HIT men ikke lenger. Max uflaks kan dette kalles.
Sjekke og om det ville gå og skille dem for og roe dem ned, noe som ikke ble anbefalt.
Så falt det på at det beste ville og kvitte seg med dem. Noe jeg/vi fikk gjort i går
Fine var dem helt klart, men det gikk ikke å ha dem mer siden dem jaget på alt som kom for nær dem sitt område.
Så nå etter dette har alt rot seg helt ned igjen og di nye algespiserene har funnet MASSE og spise på

Huff, huff og atter huff!!!
Nå er jeg i kjempe tvil på hva jeg skal gjøre.
Ciklidene hadde lagt egg rett før dem forsvant ut.
Eggene klekket i dag.
Satt og så på under klekkingen.
Har ikke hjerte til og kverke dem!!!!
Har hatt førstehjelp på en Skjørtetetra i dag.


Vet fra tidligere at denne typen er ganske hardføre, men ikke alt takler dem.
Måtte være rask for måtte ha hun over vann mens jeg skulle få vekk det som var plagsomt.

Stakkars lita!
Hun hadde fått noe drit inn i den ene gjelden og rundt brystfinnen(som fikk skade)
det satt skikkelig fast i :-S
Jammen godt at finna vil vokse ut igjen om ei stund som normalt.
Håper på at den nye vil bli så god som den hun mistet.

Jeg fikk nesten alt helt bort da å godt er det.
Håper bare hun klarer seg!
Skjørtetetra dama ser ut til og ha det fint.
Hunn ble satt i samme karr som yngelen siden hun mangler en stor del av den ene bryst finnen.
Hun er så snill mot ynglene at det er en fryd.
Hun passer på at dem har nok beskyttelse og får i seg nok mat.
Ja da kom bekreftelsen.

Det er faktisk SAE og ikke SFF vi fikk tak i.
Det er ikke lett for noen i å se forskjell når dem er små.
Dette synes ikke før dem er blitt 5cm+ i grunn.

Etter å ha vært borte noen få dager så ser selv jeg at det er rett at det er SAE.
Supert!!
Etter noen dager hvor det ikke var mating eller lys er det ingen yngel fra Palettene igjen.
:/ Hvem tror du tok dem? Kikket på 180-litern din men fant ikke en utpreget mistenkt

Eller tror du det var matmangel?
Livsforvalteren
:/ Hvem tror du tok dem? Kikket på 180-litern din men fant ikke en utpreget mistenkt :) Eller tror du det var matmangel?


Dem gikk i yngelkarret på 19l, så det ble nok mat/lys mangel der. Skjørtetetra dama som å går der som er skadet passet godt på dem før vi dro så hun har nok ikke tatt dem før dem var døde.

Triste saker :/ Bare for lærdommens (min skyld: hvor lenge hadde 19-litern gått? Tenker på mikroflora/fauna.
Livsforvalteren: Den 14.10 ble det kickstartet.

Skjørtetetra dama som mangler ene brystfinna har klarte seg superfint og er nå i samme karr som resten av gjengen igjen hvor hun sklei inn i gjengen igjen uten problemer.
Det ble såpass bra at det ble en liten parringsdans
Eggene slippes helt vilt så har ikke sett noe til dem igjen etter dem ble sluppet.

Det ble som på filmen fra siste dag i fjor.
Bilder som viser SAE[External Image][External Image][External Image]
I går var jeg og mann min på Dyrebutikken.
Da ble det med en kampfisk/Betta splendens hjem.
Det var planlagt at det skulle inn en kampfisk innen kort tid.
Vi så en vi likte meget godt da vi var for å kjøpe noe annet akvariegreier, så tok den like gjerne med i hjem.
Den vil få det mye mer supert her i forhold for der den var, var det alt for trangt og mørkt i grunn syns vi.
Her er et bilde av han[External Image]
Håper Bettaen blir glad i morra da han får det nye foret jeg/vi fikk tak i i dag.
Ved mating i dag gikk det nye fôret ned på høykant
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap