Hjelp. scalaren har lagt egg...
Oppdaget i dag til min store forskrekkelse at innsugs slangen til pumpen i akvariet mitt er full av egg. Jeg går jo ut i fra at det er scalare som har lekt. Jeg har noen skrale guppyer oppi der (de trives ikke hos oss, selv om guppyene og scalarene ikke bryr seg om hverandre her). Jeg har også C. panda og C. trilineatus og 2 ancistrus, men tviler på at de legger egg midt i akvariet....
Men hjelpe meg, hva gjør jeg nå. Hadde ikke trodd jeg skulle få lek på scalarene. Jeg har 3 små scalarer. En av de må nok flytte senere, og karet er 215liter (jeg vet at det bør være minst 250 liter, men det var ikke noe problem sa butikken og dum som vi var trodde vi på det, og nå er jeg glad i de og vil beholde de). Planen i dag var et stort vannskift, så skulle karet mørklegges pga problem med skjeggalger. men det går jo ikke nå.
Hva skal jeg se etter? Hvordan ser friske egg ut? Disse er hvite, men hvitblanke og ikke matte. Nå trenger jeg alt av tips og råd. Er jo såklart utrolig spennende og rørende at fiskene legger egg hos oss, men hadde jo overhode ikke ventet det. Trodde de var for unge også jeg......
Men hjelpe meg, hva gjør jeg nå. Hadde ikke trodd jeg skulle få lek på scalarene. Jeg har 3 små scalarer. En av de må nok flytte senere, og karet er 215liter (jeg vet at det bør være minst 250 liter, men det var ikke noe problem sa butikken og dum som vi var trodde vi på det, og nå er jeg glad i de og vil beholde de). Planen i dag var et stort vannskift, så skulle karet mørklegges pga problem med skjeggalger. men det går jo ikke nå.
Hva skal jeg se etter? Hvordan ser friske egg ut? Disse er hvite, men hvitblanke og ikke matte. Nå trenger jeg alt av tips og råd. Er jo såklart utrolig spennende og rørende at fiskene legger egg hos oss, men hadde jo overhode ikke ventet det. Trodde de var for unge også jeg......
Postet 03.03.10 kl 16:48
Postet 03.03.10 kl 17:13
Det er helt klart scalare-egg
Kanskje du skulle lese denne artikkelen om scalareoppdrett, og så tenke gjennom om det er noe du vil ta fatt på? Det krever en god del arbeid, og ikke minst: PLASS. Du må ha et akvarie til, eller kvitte deg med all fisk unntatt scalarene i 215 literen.
Du behøver ikke tenke på det med literantallet du har og scalarene dine.
Fiskebasen har bare ca antall liter oppgitt, sånn for å gi folk en viss idè om hva de ulike fiskeartene krever. Den opplysningen om akvariestørrelse i fiskebasen (og det andre som står der av info også) er ikke ment som noen bombastisk fasit og det eneste rette og mulige for hold av en fiskeart. Informasjonen er der for å vise sånn omtrent hva man må sikte seg inn på, og litt om hva fiskeartene trives med og krever.
Min mening er at scalarene dine har det helt fint i en 215 liter Det er mere høyden på karet enn antall liter som er viktig å tenke på med scalarer, for de blir temmelig høye og må ha godt med plass over og under sine buk- og ryggfinner etterhvert.
Kanskje du skulle lese denne artikkelen om scalareoppdrett, og så tenke gjennom om det er noe du vil ta fatt på? Det krever en god del arbeid, og ikke minst: PLASS. Du må ha et akvarie til, eller kvitte deg med all fisk unntatt scalarene i 215 literen.
Du behøver ikke tenke på det med literantallet du har og scalarene dine.
Fiskebasen har bare ca antall liter oppgitt, sånn for å gi folk en viss idè om hva de ulike fiskeartene krever. Den opplysningen om akvariestørrelse i fiskebasen (og det andre som står der av info også) er ikke ment som noen bombastisk fasit og det eneste rette og mulige for hold av en fiskeart. Informasjonen er der for å vise sånn omtrent hva man må sikte seg inn på, og litt om hva fiskeartene trives med og krever.
Min mening er at scalarene dine har det helt fint i en 215 liter Det er mere høyden på karet enn antall liter som er viktig å tenke på med scalarer, for de blir temmelig høye og må ha godt med plass over og under sine buk- og ryggfinner etterhvert.
Postet 03.03.10 kl 17:52
Takk Mona. Tror jeg bare lar ting gå sin gang slik det er nå. Nå vet jeg at de leker hos meg, så kan jeg etterhvert heller bestemme meg for om jeg vil drive oppdrett... jeg kvitter meg ikke for mitt bare liv med coryene mine. Elsker jo de vakre og artige små vesene. Scalarene er liksom majestetene i akvariet, mens coryene er underholdningen min....
Postet 03.03.10 kl 17:55
Antageligvis vil Ancistrusene benytte nattemørket til å få seg litt kaviar, og eggene er nok borte i løpet av kort tid. Så "problemet" løser nok seg selv.
Men det er nok ikke siste gang scalarene dine legger egg. Som oftest leker de flittig omtrent hver fjortende dag, når de først har begynt med det.
Det dumme er at hunn-scalarer ofte stagnerer eller stopper opp i vekst når de begynner med egglegging, de vokser iallefall mye tregere fra da av. Det gjør at hunner som begynner å legge egg i tidlig alder, forblir ganske små temmelig lenge. Hannene derimot, fortsetter å vokse ettersom deres kropper ikke trenger å bruke "ressurser" på å produsere egg.
Men det er nok ikke siste gang scalarene dine legger egg. Som oftest leker de flittig omtrent hver fjortende dag, når de først har begynt med det.
Det dumme er at hunn-scalarer ofte stagnerer eller stopper opp i vekst når de begynner med egglegging, de vokser iallefall mye tregere fra da av. Det gjør at hunner som begynner å legge egg i tidlig alder, forblir ganske små temmelig lenge. Hannene derimot, fortsetter å vokse ettersom deres kropper ikke trenger å bruke "ressurser" på å produsere egg.
Postet 03.03.10 kl 18:03
Hiver meg på det Mona sier her og vil nevne i den sammenhengen viktigheten av at du fórer de godt med kvalitetsfór. Særlig hunnene forbruker enorme mengder energi på eggproduksjon og i tillegg vil fiskene være i høy beredskap så lenge eggene/yngelen er i live. Å beskytte disse koster også mye krefter og kan senke deres immunforsvar slik at de blir mer mottagelige for sykdom og utmattelse.
Postet 03.03.10 kl 18:16
Postet 04.03.10 kl 07:44
Spørs om livet til den tredje nå har forandret seg for godt. Har selv tre stykker og leter nå etter en plass å sette den tredje bort. Den blir jaget overalt så den kan ikke være stort lenger hos meg. Den spiser og er i god form, men det er ikke holdbart for den å måtte ligge bortgjemt mellom planter i lengden. Den vokser heller ikke så godt lenger, så det er tydelig for meg at dens tid hos meg er omme.
Tror muligens du også bør tenke på å gjøre det samme.
Tror muligens du også bør tenke på å gjøre det samme.
Postet 04.03.10 kl 12:39
Postet 04.03.10 kl 15:33
Nå er noen av eggene borte, men fremdeles vokter de godt de resterende. snakket med en på butikken og prøvde å forklare fargen. hun sa at når eggene ikke var rosa så var de ikke befruktet. Disse er.. ja hva skal jeg si... hvit, blank, grå, beige på en måte..... Nå ser jeg at i de eggene som er igjen er det kommet små sorte prikker inni. Vil dette skje om eggene ikke er befruktet? I morgen er det 3 hele døgn siden de ble lagt tror jeg.. I dag eller i morgen. Aner jo ikke når de ble lagt, trolig på onsdag.
Postet 05.03.10 kl 17:43
Hun på butikken vet nok ikke hva hun prater om når hun uttalte seg om scalareegg.
Scalareegg er aldri rosa. Det er f.eks. Apistogramma (dvergciklider) som har den fargen på eggene.
En svart prikk inni eggene tyder på at de er befruktet.
Hvis du hadde kastet et blikk på bildene i artikkelen jeg linket til lenger oppe, ville du sett opptil flere bilder av scalareegg. Da ville du sett at dama i butikken pratet tull.
Scalareegg er aldri rosa. Det er f.eks. Apistogramma (dvergciklider) som har den fargen på eggene.
En svart prikk inni eggene tyder på at de er befruktet.
Hvis du hadde kastet et blikk på bildene i artikkelen jeg linket til lenger oppe, ville du sett opptil flere bilder av scalareegg. Da ville du sett at dama i butikken pratet tull.
Postet 05.03.10 kl 18:26
Endret: 05.03.10 kl 18:28
mona oHun på butikken vet nok ikke hva hun prater om når hun uttalte seg om scalareegg. Scalareegg er aldri rosa. Det er f.eks. Apistogramma (dvergciklider) som har den fargen på eggene. En svart prikk inni eggene tyder på at de er befruktet. Hvis du hadde kastet et blikk på bildene i artikkelen jeg linket til lenger oppe, ville du sett opptil flere bilder av scalareegg. Da ville du sett at dama i butikken pratet tull.
Ja, jeg syntes det hele var litt rart, for jeg hadde studert bildene i artikelen du linket til, og eggene her var helt like. Jeg tror de var befruktet.
I dag flyttet den 3. scalaren fra oss. Så så har vi bare paret igjen. Det ble helt feil å ha en fisk i karet som ble mobbet bort i en krok. Jeg vil ha fisk som trives og har det bra, så da må min egen egoisme (for jeg vil jo helst beholde alle..) vike..
I løpet av kvelden har alle eggene blitt spist. det var jo bare et tidsspørsmål når det kom til å skje. Men det var veldig spennende så lenge det varte og håper vi får oppleve det flere ganger. Kanskje vi etterhvert vil prøve oss på oppdrett. Får se... da må jeg i såfall invistere i et kar til.
Postet 05.03.10 kl 22:23
Du har iallefall fått bevist at foreldreparet gjør en helhjertet innsats med hensyn til å passe avkommet Mange opplever at foreldrene heller har fest og gasser seg med kaviar med en gang etter eggleggingen.
Du ser ut til å ha fått deg et par som er flinke med ungestellet, siden de greide å passe dem såpass lenge i et selskaps-kar. Så vet du iallefall det om du kanskje en vakker dag har plass og lyst til å la kullet få voksne opp.
Du ser ut til å ha fått deg et par som er flinke med ungestellet, siden de greide å passe dem såpass lenge i et selskaps-kar. Så vet du iallefall det om du kanskje en vakker dag har plass og lyst til å la kullet få voksne opp.
Postet 05.03.10 kl 22:41
Endret: 05.03.10 kl 22:42