- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Martina og kenneths akvariekjeller
Martina og kenneths akvariekjeller
Postet 03.03.10 kl 16:53
Postet 03.03.10 kl 22:24
Heisann!
Vi er et kjærestepar som bor på Dokka og har fått helt fiskedilla, og nå tenkte vi at vi skulle lage en egen akvarietråd her på forumet.
Det hele startet med et akvarie som vi fikk av mine foreldre... det ene ble fort til flere. Jepp, vi har fått diagnosen “litersyke”. Det finnes ingen helbredende medisin, men sykdommen kan dempes ved anskaffelse av flere kar
Vi har nå 10 akvarier som er oppe og går og to tomme 85litere.
250liter - Malawi - Mel. Auratus, Ps. Saulosi og Elongatus.
200liter - Foreløpig bare vann og sand.
180liter - Lekstrio L144 + en million yngel, Endlers guppy og C. Aeneus
128liter - L134 par + L134 yngel, 7 stk. Corydoras Nanus
100liter - Spesialbygd mallekar. 7 stk. L055?
96liter - Hypancistrus Zebra - 9 stk.
85liter - 10 stk. L066 ungfisk
85liter - 9 Grønne Sverddragere, to Peckoltia Brevis og to Albino Aeneus
85liter - 10 Corydoras CW010 og endlers guppy
85liter - 6 stk Green Laser og 6 unge L333
Vi har som dere sikkert skjønner, fått helt corydoras og malledilla : )
Vi er et kjærestepar som bor på Dokka og har fått helt fiskedilla, og nå tenkte vi at vi skulle lage en egen akvarietråd her på forumet.
Det hele startet med et akvarie som vi fikk av mine foreldre... det ene ble fort til flere. Jepp, vi har fått diagnosen “litersyke”. Det finnes ingen helbredende medisin, men sykdommen kan dempes ved anskaffelse av flere kar
Vi har nå 10 akvarier som er oppe og går og to tomme 85litere.
250liter - Malawi - Mel. Auratus, Ps. Saulosi og Elongatus.
200liter - Foreløpig bare vann og sand.
180liter - Lekstrio L144 + en million yngel, Endlers guppy og C. Aeneus
128liter - L134 par + L134 yngel, 7 stk. Corydoras Nanus
100liter - Spesialbygd mallekar. 7 stk. L055?
96liter - Hypancistrus Zebra - 9 stk.
85liter - 10 stk. L066 ungfisk
85liter - 9 Grønne Sverddragere, to Peckoltia Brevis og to Albino Aeneus
85liter - 10 Corydoras CW010 og endlers guppy
85liter - 6 stk Green Laser og 6 unge L333
Vi har som dere sikkert skjønner, fått helt corydoras og malledilla : )
Postet 08.04.10 kl 00:00
Postet 08.04.10 kl 00:05
Postet 08.04.10 kl 00:10
Mange takk, Sølvi
Jeg (Martina) bodde på Gjøvik skoleåret 08/09, der kjøpte jeg mitt første akvarie, Juwel 240liter. Der hadde jeg selvfølgelig; Platy, Molly, Sverddrager, Ancistrus sp, neontetra og you name it... =/ (Dette karet endte forøvrig opp på soverommet til mine foreldre med deres leksgruppe med L134).
Når jeg flyttet hjem igjen, gikk det ikke lange tiden før foreldrene mine tilbød meg en 250liter som en kompensasjon for 240l'ern. Jeg sa ja på en betingelse, at dette skulle bli et malawi-hjem. Vi dro da til Aquamanias og kjøpte et Marine glow lysrør, fin sand, pH/gH+ og en gruppe på 12 stk Melanochromis Auratus.
Så reiste vi på storauksjon i Oslo og kom hjem med et voksent par av Mel. Auratus, en 128l og 6 stk Ps. Saulosi. Etter dette var vi solgt. Det har bare blitt flere og flere akvarier.
Så kom malleinteressen etter å ha kikket i Ingo Seidels mallebok. Vi "arvet" en gruppe av L144 også fikk vi noen yngel av 134... også tok vi det store steget og kjøpte 9 stk Hypancistrus Zebra
Mallene har både jeg og kjæresten hatt sansen for fra start av, men cory interessen er veldig fersk. Det er ikke mange ukene siden jeg sa til mine foreldre at jeg ikke skjønte poengene med disse merkelige fiskene som surret rundt på bunn. Da jeg og Kenneth (kjæresten) var inne på akvarierommet til mamma og pappa, fikk vi øye på Green Laser. Disse måtte jeg jo innrømme at jeg syntes var "litt" søte Og i dag, sitter vi med 5 coryarter. og de blunker til meg
Det er veldig kjekt med foreldre/svigerforeldre som også har akvariedilla, fordi at vi vet jo hvor vi finner håvene
Vi syntes det er veldig interessant med akvariehobbyen og alt som følger med, skjønt det er litt slitsomt å bære bøtter opp kjellertrappa hver gang vi skal bytte vann
Har lagt ved et bilde av en av disse "merkelige" skapningene ;P
Jeg (Martina) bodde på Gjøvik skoleåret 08/09, der kjøpte jeg mitt første akvarie, Juwel 240liter. Der hadde jeg selvfølgelig; Platy, Molly, Sverddrager, Ancistrus sp, neontetra og you name it... =/ (Dette karet endte forøvrig opp på soverommet til mine foreldre med deres leksgruppe med L134).
Når jeg flyttet hjem igjen, gikk det ikke lange tiden før foreldrene mine tilbød meg en 250liter som en kompensasjon for 240l'ern. Jeg sa ja på en betingelse, at dette skulle bli et malawi-hjem. Vi dro da til Aquamanias og kjøpte et Marine glow lysrør, fin sand, pH/gH+ og en gruppe på 12 stk Melanochromis Auratus.
Så reiste vi på storauksjon i Oslo og kom hjem med et voksent par av Mel. Auratus, en 128l og 6 stk Ps. Saulosi. Etter dette var vi solgt. Det har bare blitt flere og flere akvarier.
Så kom malleinteressen etter å ha kikket i Ingo Seidels mallebok. Vi "arvet" en gruppe av L144 også fikk vi noen yngel av 134... også tok vi det store steget og kjøpte 9 stk Hypancistrus Zebra
Mallene har både jeg og kjæresten hatt sansen for fra start av, men cory interessen er veldig fersk. Det er ikke mange ukene siden jeg sa til mine foreldre at jeg ikke skjønte poengene med disse merkelige fiskene som surret rundt på bunn. Da jeg og Kenneth (kjæresten) var inne på akvarierommet til mamma og pappa, fikk vi øye på Green Laser. Disse måtte jeg jo innrømme at jeg syntes var "litt" søte Og i dag, sitter vi med 5 coryarter. og de blunker til meg
Det er veldig kjekt med foreldre/svigerforeldre som også har akvariedilla, fordi at vi vet jo hvor vi finner håvene
Vi syntes det er veldig interessant med akvariehobbyen og alt som følger med, skjønt det er litt slitsomt å bære bøtter opp kjellertrappa hver gang vi skal bytte vann
Har lagt ved et bilde av en av disse "merkelige" skapningene ;P
Postet 08.04.10 kl 00:38
Sølvi GullaksenHåper dere oppdaterer med masse bilder:)
Apropos dette med masse bilder... fotoegenskapene er ikke heeelt i boks enda Vi har jo tilgang på det kameraet som mamma bruker, men uansett hva vi gjør, så virker det ikke på samme måte som da mamma tar bilder. Det er nok noe muffins der, gitt Meen, for all del. Vi tar jo bilder, kan legge ut disse, men ikke le
Postet 08.04.10 kl 00:41
Postet 08.04.10 kl 00:47
Postet 08.04.10 kl 08:23
Postet 08.04.10 kl 09:02
Jeg ser jo forbedringen Men, det er ennå langt igjen før bildene blir noe å skryte av Det er jo veldig morsomt å ta bilder, så forhåpentligvis så blir jeg vel flinkere etterhvert Jeg trøster meg med at Rom ble ikke bygd på en dag det heller
Nå skal jeg ned og bytte vann i L066 karet vårt =) Kenneth har begynt å fange L144 yngel, vi skal nemlig selge 50 skt av dem idag. Lekstrioen er så produktive at nå har de nesten fyllt et 180liters kar med "gulinger" ;-D Og, da må man jo kvitte seg med en del av de. Hannen ligger forøvrig med yngel i hula i skrivende stund
Nå skal jeg ned og bytte vann i L066 karet vårt =) Kenneth har begynt å fange L144 yngel, vi skal nemlig selge 50 skt av dem idag. Lekstrioen er så produktive at nå har de nesten fyllt et 180liters kar med "gulinger" ;-D Og, da må man jo kvitte seg med en del av de. Hannen ligger forøvrig med yngel i hula i skrivende stund
Postet 08.04.10 kl 13:30
Postet 08.04.10 kl 14:44
Postet 08.04.10 kl 16:47
Postet 08.04.10 kl 22:10
Postet 08.04.10 kl 22:20
Postet 08.04.10 kl 22:58
Idag har vi tatt vannbytter i alle karrene, og nå ser det jammen meg ut til at Aeneusene har lagt egg igjen. Vi driver nå og plukker noen av dem, for å prøve og klekke dem i en boks. Vi har boksen stående med brusestein i samme akvariet, og skal skifte boks hver dag.
Er det noen som har noen tips ang. denne jobben? Dette er første coryart som legger egg hos oss, så må ærlig innrømme at dette kan vi ikke nok om
Tar i mot alle råd
Er det noen som har noen tips ang. denne jobben? Dette er første coryart som legger egg hos oss, så må ærlig innrømme at dette kan vi ikke nok om
Tar i mot alle råd
Postet 08.04.10 kl 23:05
I går da vi kom hjem fra en biltur i østfold, hadde det klekket 6 stk. Aeneus. Disse sugde jeg opp med en pipette, og la dem i en ny boks som har stått over natten i samme akvarium. Da jeg våknet i dag, så kikket jeg i boksen hvor yngelen går - ingen døde
Det blir spennende og se om vi klarer å fòre opp noen av disse søte, små
Det blir spennende og se om vi klarer å fòre opp noen av disse søte, små
Postet 10.04.10 kl 13:20
Postet 10.04.10 kl 13:28
Postet 10.04.10 kl 13:36